Afrika Eco Race 2018

Gestart door Sphinx, 01 januari 2018 - 22:32:31

« vorige - volgende »

Sphinx

Januari is standaard het startschot voor het autosportseizoen met de Dakar rally. Maar sinds een aantal jaren wordt die in Zuid Amerika gehouden en is er in de vorm van de Africa Eco Race een afsplitsing op gang gekomen die wél nog de oude routes door Afrika kiest. Door ontevredenheid over de Zuid Amerikaanse Dakar rally is er dit jaar ook een stevige NL'se afvaardiging naar startplaats Nador vertrokken. Aan de vooravond van de eerste etappe daarom een korte vooruitblik.

Bron: I.s.m Autosportnieuws.be

Het idee

Een van de grootste critici van de beweging die de Dakar rally richting Zuid Amerika was oud-deelnemer Hubert Auriol. De Fransman was het niet eens met de beweegredenen dat het te gevaarlijk zou zijn om zo'n evenement in Afrika te houden en startte daarom in 2009 de eerste Africa Race. Het deelnemersveld is vergeleken met de Dakar rally zelf een stuk kleiner.  Met 97 deelnemers verdeeld over vier categorieën is het zelfs kleiner dan de lijst deelnemers die dit jaar in Zuid Amerika  in het motorenklassement aan de start komen. Om een onderscheid te maken heeft de organisatie de Race de Africa Eco Race genoemd, probeert men een parcours uit te zetten dat zo weinig mogelijk onuitwisbare sporen in het landschap nalaat en worden er elk jaar in de landen die doorkruist worden project ondersteund op basis van hernieuwbare energie, zoals het gebruik van zonnepanelen in Mauritanië.

De route

De podiumstart van de editie 2018 was op oudejaarsdag in de haven van Monaco waar tevens de keuring plaatsvond en het deelnemersveld op de boot richting Marokko stapte. Morgen begint vanuit Nador dan het echte werk met vijf etappes die de deelnemers van Nador naar Dakhla in Mauritanië leiden. Daar volgt een rustdag, waarna er in nog eens zeven etappes naar Dakar in Senegal wordt gereden, met de finish aan het Lac Rose. In totaal een route van 6000 km waarvan 3.669 wedstrijdkilometers.

Klik hier voor de route

Deelnemers trucks

Meest bekende naam in het veld blijft toch Gerard de Rooy. De Rooy heeft dit jaar zijn activiteiten gesplitst en laat Gerard zelf en Wuf van Ginkel in de Afrikaanse zandbak spelen. Terwijl Ton van Genugten meegaat naar Zuid Amerika om kopmannen Federico Villagra en Artur Ardavikus te ondersteunen. Zoals De Rooy zelf al in een persbericht opmerkte: "Mijn concurrenten zitten nog daar, maar het plezier zit hier."

Vaste klanten in de truck-categorie zijn Scania en Tatra: Miklos Kovacs heeft de vrachtwagencategorie van de AER al eens voor Scania gewonnen in 2010 en Tomas Tomecek slaagde daar zelfs twee keer in voor Tatra in 2014. De afgelopen drie edities werd het truckklassement gewonnen door Kamaz, waarbij de laatste keer een gasaangedreven truck werd ingezet. Dit keer echter slaan de Russen over, of dat kwam omdat De Rooy naar Afrika komt is niet helemaal duidelijk. Het valt wel op dat een aantal bekende vaste waarden in de rallyraid ook de overstap hebben gewaagd: Noël Essers en Jan Govaere met hun MAN-crews van Art of Speed, Aad van Velzen, Jan vd Laar en Adwin Hoondert. Ook Johan Elfrink komt dit jaar in Nador aan de start met een splinternieuwe Mercedes Zestros.



Deelnemers motoren /auto's

In de motorencategorie zijn Pal Anders Ullevalseter en Paolo Ceci voor KTM de bekendste namen, beide hebben al starts in zowel Afrika als Zuid Amerika achter de rug. Ullevalseter won  de editie van 2016 nog. Enige NL'se deelnemer is Erik Klomp, hij start ook op een KTM. Bij de auto springt Vladimir Vasiliev in het oog, de Rus startte vorig jaar voor het eerst in de AER in een door G Energy gesponsorde Mini en won ook meteen. Hij keert terug om zijn titel te verdedigen, onder meer tegen zijn landgenoten van G Force. Dit Russische team verbouwt al een aantal jaren Nissan Pickups tot prototype rally raid auto en stuurt dit jaar een Suprotec Lada buggy met Andrei Rudskoy als chauffeur. Buggybouwers MD Rally en Optimus leveren een flink aantal V8 en Diesel buggys aan semi-amateurs en Toyota heeft een flink aantal T4 Landcruisers afgevaardigd. O.a. Nederlanders Gerard van Lieshout en Guido Slaats rijden met zo'n auto. Meest opvallende in de lijst is echter Herve Diers, die met Team Ch'ti Fritterie een tot frietkraam omgebouwde Landcruiser naar het Lac Rose zal rijden; iets wat de Fransman in 2014 ook al lukte.



De eerste etappe begint morgen in Nador en zal na 645 km finishen in Dar Kaoura. Met slechts 92 km aan special stage is dit een opwarmertje voor een aantal etappes van 400 km die nog gaan komen later in de week.

PS: voor de Dakar in Zuid Amerika open ik volgende week nog een apart topic, aangezien we die ook op deze site bijhouden.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

De eerste kort etappe in de Africa Eco Race is vandaag een prooi geworden voor Vladimir Vasiliev. In de rit tussen Nador en Dar Kaoura was de Rus in zijn Mini sneller dan Pascal Thomasse in een Optimus buggy en Gerard de Rooy in zijn Iveco truck. De korte "sprint" van 93 km werd door de meeste deelnemers als een mooie opwarmer gezien voor de rest van de race. Thomasse gaf drie minuten toe op Vasiliev door een paar kleine navigatiefouten, De Rooy moest vrij ver achterin het deelnemersveld starten en om alle langzamere deelnemers op de stoffige paden in te halen moest de man uit Son af en toe risico's nemen. Het helpt dan niet mee als de sentinel het niet meer doet. Sentinel is een waarschuwings-systeem dat bij dit soort inhaalacties gebruikt wordt om te waarschuwen dat er een snellere deelnemer langs wil en wordt in meerdere rallyraids gebruikt. Toch haperde het systeem en dus moest de Rooy een paar keer off-piste om geen ssv-buggy onder zijn wielen te krijgen "Die zullen ook wel zijn geschrokken als er ineens een truck uit het stof kwam". Wuf van Ginkel kwam de tweede Iveco als zesde binnen, Jan vd Laar werd 14e en Adwin Hoondert 18e.



Minder leuk is dat het deelnemersveld ook met stenengooiers te maken kreeg. De Rooy kreeg er een projectiel door de zijruit gegooid, Adwin Hoondert kreeg er zelfs een vol op de voorruit evenals Gerard van Lieshout. Van Ginkel had meer geluk, hij joeg de stenengooiers met een drift de stuipen op het lijf. "Daardoor leek ik recht op ze af te rijden en maakten ze zich uit de voeten." Later bleek in het bivak zowat de hele groep auto's en trucks er last van te hebben gehad. "In Zuid-Amerika gooien ze bloemen, hier stenen, beetje jammer" aldus Hoondert. Twee auto's kwamen in deze eerste al met technische problemen te staan: Guillaume Gomez en François Borsotto moesten beiden het bivak binnengesleept worden. Bij de motoren verliep alles volgens plan, PA Ullevalseter en Paolo Ceci knokten om de zege en de Italiaan was twee minuten sneller dan de Noor. Dmitry Gorshkov werd als derde geklokt op drie minuten, Erik Klomp haalde de finish als 24e op een half uur.



Stand na één etappe:
1. V. Vasiljev / K. Zhiltsov
2. P. Thomasse / P. Larroque op 3m06s
3. G. De Rooy / D. Rodewald / M Torrellardoña op 5m25s
4. M. Serradori / F. Lurquin op 6m09s
5. R. Vauthier / J. Brucy.

Morgen volgt de eerste lange etappe van Dar Kaoura naar Agdal over 449 km, bijna vijf keer zo lang als vandaag, dus daar worden grotere verschillen gemaakt.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Twee loodzware etappes door de woestijn van Marokko hebben de Africa Eco Race aardig opgewoeld. Bij de auto's/trucks lijkt het op een strijd tussen Mini en SRT uit te draaien met Gerard de Rooy voorlopig als outsider, bij de motoren gaan Pal Anders Ullevalseter en Paolo Ceci nog steeds de strijd aan.

Dat Afrika een testcase ging worden voor Team de Rooy was wel verwacht, maar dat het al zo snel zou gebeuren niet. Al in de tweede etappe gisteren naar Agdal kreeg de Iveco van De Rooy last van een kapotte schokbreker en niet veel later stond ook Wuf van Ginkel stil met een haperend bandenaflaatsysteem. Het werd voor Wuf zelfs zo erg dat hij uit de etappe moest en via de weg naar het bivak reed. De Rooy kwam met drie van de vier remmen werkend over de streep, met een zevende tijd en meer dan een uur achter de koplopers. Dat waren de Mini van Vladimir Vasiljev en de SRT buggy van Matthieu Serradori, beiden gaven elkaar weinig toe qua tempo, het was opnieuw het navigeren waarop de Rus wat tijd pakte. " Achter de twee kemphanen kwam Pascal Thomasse als derde binnen "Af en toe vroeg ik me wel af, wat doen we hier in dit maanlandschap, ik had soms veel liever op de bank gezeten." lachte de 65 jarige Fransman. De Lada buggy van Andrei Rudskoy werd verrassend vierde op 50 minuten.



Ook in de 3e rit vandaag tussen Agdal en Assa ging het weer tussen Vasiljev en Serradori, en de verschillen na 421 kilometer zandwoestijn met kiezelstenen waren niet meer dan 22 seconden. Serradori bleek het snelste voor Vasiljev, beide Optimus buggys van Remy Vauthier en Thomasse eindigden als derde en vierde op een kwartier, met De Rooy kort achter zich. Op de snelle paden lopen de Mini en SRT 30 km harder, dus daar viel niet veel tegen te beginnen. Wel stopte de man uit Son een half uur bij een zwaar gevallen motorrijder waarvoor hij een half uur tijd terug kreeg. Aan de finish werd De Rooy als vijfde geklokt op 18m08s van Vasiljev en dat ondanks een leeglopende achterband. Voor Van Ginkel ging het een stuk minder goed, de Iveco kreeg eerst last van een losgeraakt waterreservoir, daarna kwam hij stil te staan met een defect aan de motor. De truck is met een trailer naar het bivak vervoerd, of de schade gerepareerd kan worden staat nog te bezien. Voor Elisabeta Jacinto is het afgelopen, de Spaanse vrachtwagenchauffeurse moest helaas opgeven met een kapot differentieel. Jan vd Laar handhaafde zich op de snelle proef in de top20, Johan Elfrink kwam als 23e binnen en Adwin Hoondert als 25e.  In de stand is Vasiljev na 3 etappes leider met 7 minuten voorsprong op Serradori, Thomasse staat derde op een half uur. Doordat Rudskoy vandaag 52 minuten verloor schuift De Rooy een plek op en is nu 5e op anderhalf uur van Vasiljev. Eerste doelwit voor de Iveco is de Zwitser Vauthier, die 22 minuten voorsprong heeft morgen.

Motoren: duel tussen KTM's om de leiding.

Het gezegde luidt, als er twee vechten om een been, dan gaat er een derde mee heen. Ullevalseter en Ceci wisselen aan kop al twee dagen stuivertje: op dag 2 haalde de Noor de Italiaan bij in de etappe en won die met een paar seconden en op dag 3 was de Italiaan de jager die anderhalve minuut dichtreed op de Noor. Beiden moesten echter toezien hoe Luis Anjos Oliveira zich met hun duel kwam bemoeien. De 25-jarige Portugees rijdt zijn eerste rallyraid ooit, heeft zijn vader mee als mechanicien en werd vandaag keurig tweede op 30 sec. van Ceci. Ullevaseter werd als derde geklokt en moet tevens de leiding aan de Italiaan afstaan, die nu 1m26s voorsprong heeft. Anjos Oliveira staat op een halfuur derde, zijn landgenoot Rui Oliveira is op 1u13m vierde. Erik Klomp  finishte beide dagen als 19e en 22e, hij staat nu 19e in het klassement der motoren op 6 uur van de kop.



Morgen zal Wuf van Ginkel de vierde etappe richting Fort Chacal overslaan. De problemen aan de Iveco zijn niet terminaal, maar kosten meer werk dan in één nacht is op te lossen. "Door het vele gerammel is er meer kapot gegaan dan we dachten" Daarom rijden ze de truck over de weg naar het bivak om daar verder te werken, om dan met 20 uur straftijd de zaterdag-etappe naar Dakhla aan te kunnen vangen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Het is vandaag rustdag in de Africa Race. De eerste week werd afgesloten met twee snelle etappes naar Fort Chacal en Dakhla. Voor sommigen was een rustdag meer dan welkom, voor anderen was Dakhla het eindstation.

In het auto/truck klassement staat er voorlopig geen maat op Vladimir Vasiliev. De Rus won beide snelle etappes en vond de rit naar Dakhla zelfs een extra rustdag. "Een compleet rechte weg. Ik hoefde alleen maar het gaspedaal tot op de bodem in te trappen en mn voet daar te houden." De Mini haalde een gemiddelde snelheid van 145 km/h. Matthieu Serradori kon in de SRT Buggy nog iets sneller, maar hij maakte een paar navigatiefouten op beide routes waardoor hij in stage 4 drie minuten toegaf en in stage 4 zelfs 6 minuten. Gerard de Rooy is met de Iveco begrensd op 150 terewijl de snelste auto's 200 haalden, maar toch kwam hij in de etappes netjes als 5e en 4e binnen.

Voor stalgenoot Wuf van Ginkel ziet het er heel slecht uit. De Edervener is als assistentie en tester van de nieuwe Iveco met onafhankelijke ophanging mee, maar er blijkt vooral veel mis te zijn met het motorblok De 4e etappe moest al worden overgeslagen en in de 5e etappe stond Van Ginkel weer stil met een motor die olie en water lekte. Van Ginkel is daarom vandaag uit de rally gestapt, zodat Gerard de komende week zonder snelle assistent verder moet.

In het T2 klassement bij de auto's is Gerard van Lieshout goed bezig, in Fort Chacal lag de Toyota nog op een tweede plaats, in Dakhla staan Van Lieshout en Slaats eerste in de stand met 10 minuten voorsprong op de Ford van Robert Szustkowski. In de totaalstand staan ze 30e, met 10 minuten achterstand op de racende Frituur van Herve Diers, die op de rustdag waarschijnlijk vrolijk pata staan te bakken patat staan te bakken.

Trucker Jan vd Laar maakte een wat vervelende episode mee toen hij assistentie moest verlenen bij een gecrashte motorrijder die per helikopter moest worden. Er werd eerste hulp verleend, deelnemers werden omgeleid en de organisatie ingelicht. Uiteindelijk kreeg Vd Laar aan de finish van de vijfde etappe daarvoor 35 minuten terug, waardoor hij als 11e de rit uitreed en nog voor ervaren Africa Race truckers als Miklos Kovacs en Tomas Tomecek werd geklasseerd. Adwin Hoondert had twee heel wisselende dagen, in de 4e etappe reed de Zeeuw alle banden lek en schoot twee keer de slang van de intercooler los. Daardoor moest hij in de 5e achteraan beginnen met alleen een paar Polaris buggies achter zich, maar nu werkte hij zich met beleid weer naar voren en
kwam als 21e binnen, al was hij wel bijna over zo'n Polaris buggy heen gewalst.



Stand Auto's & Trucks

1. V. Vasiljev
2. M. Serradori op 16m35s
3. P. Thomasse op 1u25m
4. R. Vauthier op 2u39m
5. G. De Rooy op 2u40m

Motoren: Ceci voor de winst, Ullevalseter voor dagsucces

Bij de motoren is Pal Anders Ullevalseter voor het klassement weggevallen, in etappe 4 kwam de Noor met een kapotte benzinepomp te staan die hij niet meer kon repareren op de route. Hij kon in Fort Chacal wel aan etappe 5 beginnen en net als Hoondert bij de trucks ging hij heel veel motoren voorbij, hij klokte in Dakhla zelfs de snelste tijd. Paolo Ceci blijft stevig aan de leiding in de stand. De Italiaan won etappe vier voor de Portugezes Luis en Rui Oliveira en werd in etappe 5 tweede achter Ullevalseter. Zijn voorsprong op Luis Oliveira is nu 59 minuten, Rui Oliveira staat op meer dan 2.5 uur en heeft maar een kwartier voorsprong op de Slowaak Martin Benko. Erik Klomp werd in de twee etappes als 18e en 22e geklokt en staat in de stand nu als 17e op 11uur van Ceci. Zijn eerste achtervolger... is Ullevalseter, die dankzij zijn straftijd nu 18e staat op 21 uur van de kop.

Stand motoren
1. P. Ceci
2. L. Anjos Oliveira op 59m
3. R. Oliveira op 2u41m
4. M. Benko op 2u57m
5. J. Blackburn op 3u47m

Morgen gaat de karavaan vanuit Dakhla verder richting Chami, waar op dinsdag een lus-etappe wordt verreden. Beide etappes bevatten meer dan 400 km special stage.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

De Afrika Eco Race 2018 is uiteindelijk een prooi geworden voor Matthieu Serradori en zijn SRT Buggy. Vladimir Vasiliev verloor in de etappes die over mul zand gingen een uur op de Fransman en kon dat verderop niet meer goedmaken. Gerard de Rooy is overtuigend winnaar van de trucks geworden, maar hij kwam één plaats te kort voor het podium in het gecombineerd klassement: vierde. Dat lag vooral in een etappe die hij juist vooraf als winstkans had aangestreept, maar hij reed zich twee keer muurvast, zodat de Fransman Pascal Thomasse met een halfuur voorsprong derde werd. Jan vd Laar haalde keurig de top10 en pakte zelfs nog een etappezege bij de trucks in Mauretanië.
Bij de motoren ging de winst naar Paolo Ceci, die de Portugezen Luis Anjos en Rui Oliveira voorbleef. Erik Klomp reed de rally als 14e uit

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Mooi man!

En verder, ECO-racen is niet racen. :)