De GP van Nederland

Gestart door Fabian, 30 november 2016 - 14:26:00

« vorige - volgende »

Pancake Shield

Citaat van: Robbert65 op 30 november 2016 - 17:53:42
Je gaat je toch afvragen hoe projecten als de Deltawerken, de Eifeltoren, Circuit Spa-Francorchamps, het Vredespaleis, Liberty Statue, de Gotharttunnel of de Brandenburger Turm tot stand zijn gekomen als je alles hierboven leest.

Er zijn soms ondernemingen die slagen.

Ik ga er vanuit dat dit niet een al te serieuze opmerking is. Maar om toch even een vrij onderbouwd goed antwoord te geven: de Deltawerken hebben maar liefst 5 jaar in de politieke kamertjes op en neer gestuiterd. In februari 1953 kwam het voorstel en in mei 1958 ondertekende destijds koningin Juliana de Deltawet. En dan moet je er vanuit gaan dat hierbij ook het nationaal belang en veiligheid een enorme rol speelde. Dat heeft een circuit bij Almere absoluut niet. En zelfs voor het circuit van Spa zijn nu nog altijd protesten vanuit de politiek om de race te schrappen daar.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Sabai

Ik zelf woon aan de overkant van Almere en denk dat dit geen haalbaar plan is. Zo wouden ze ook eens een schaatsbaan in Almere bouwen met een berg en een skibaan erbij.Of ook een kasteel wat nooit afkwam.  Lelystad lijkt me trouwens ook veel meer geschikt voor een f1 circuit.  Er is al een circuit park daar naast het vliegveld.

Robbert65

Citaat van: Pancake Shield op 30 november 2016 - 20:19:27
Citaat van: Robbert65 op 30 november 2016 - 17:53:42
Je gaat je toch afvragen hoe projecten als de Deltawerken, de Eifeltoren, Circuit Spa-Francorchamps, het Vredespaleis, Liberty Statue, de Gotharttunnel of de Brandenburger Turm tot stand zijn gekomen als je alles hierboven leest.

Er zijn soms ondernemingen die slagen.

Ik ga er vanuit dat dit niet een al te serieuze opmerking is. Maar om toch even een vrij onderbouwd goed antwoord te geven: de Deltawerken hebben maar liefst 5 jaar in de politieke kamertjes op en neer gestuiterd. In februari 1953 kwam het voorstel en in mei 1958 ondertekende destijds koningin Juliana de Deltawet. En dan moet je er vanuit gaan dat hierbij ook het nationaal belang en veiligheid een enorme rol speelde. Dat heeft een circuit bij Almere absoluut niet. En zelfs voor het circuit van Spa zijn nu nog altijd protesten vanuit de politiek om de race te schrappen daar.

Ik vergat Place des Invalides en de Arc de Triomphe nog te noemen, alsmede Lincoln Memorial en Towerbridge. Om van Brienenoordbrug of Golden Gate nog maar te zwijgen. En wat dacht je van de Afsluitdijk?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

BMW.WilliamsF1

Ik ben benieuwd hoor. Zou wel vet zijn, maar ik zie t eerlijk gezegd nog niet zo 1-2-3 gebeuren. Ze hebben trouwens al wel een datum voor de race op hun FB pagina staan. 8 sept 2019 hebben ze uitgekozen. Dat is een week na het weekend van Spa, dan is normaal Monza aan de beurt. Dus geen idee hoe ze dat willen doen. En zo kort op Spa lijkt me sowieso een slecht plan.

Jozef

Ik snap echt niet wat Arc de Triomphe of de Afsluitdijk in godsnaam met een racecircuit te maken hebben... Ga je ook elke kathedraal nog opnoemen?

Pancake Shield

Citaat van: Robbert65 op 30 november 2016 - 22:14:03
Citaat van: Pancake Shield op 30 november 2016 - 20:19:27
Citaat van: Robbert65 op 30 november 2016 - 17:53:42
Je gaat je toch afvragen hoe projecten als de Deltawerken, de Eifeltoren, Circuit Spa-Francorchamps, het Vredespaleis, Liberty Statue, de Gotharttunnel of de Brandenburger Turm tot stand zijn gekomen als je alles hierboven leest.

Er zijn soms ondernemingen die slagen.

Ik ga er vanuit dat dit niet een al te serieuze opmerking is. Maar om toch even een vrij onderbouwd goed antwoord te geven: de Deltawerken hebben maar liefst 5 jaar in de politieke kamertjes op en neer gestuiterd. In februari 1953 kwam het voorstel en in mei 1958 ondertekende destijds koningin Juliana de Deltawet. En dan moet je er vanuit gaan dat hierbij ook het nationaal belang en veiligheid een enorme rol speelde. Dat heeft een circuit bij Almere absoluut niet. En zelfs voor het circuit van Spa zijn nu nog altijd protesten vanuit de politiek om de race te schrappen daar.

Ik vergat Place des Invalides en de Arc de Triomphe nog te noemen, alsmede Lincoln Memorial en Towerbridge. Om van Brienenoordbrug of Golden Gate nog maar te zwijgen. En wat dacht je van de Afsluitdijk?

Nogmaals ik mag echt aannemen dat je niet serieus bent en echt grapjes aan het maken bent. Met uitzondering van het circuit van Spa zijn de anderen allemaal compleet andere projecten met een compleet ander doel dan een circuit. Je noemt allerlei bouwwerken op, die allemaal een ander doel gediend hebben dan een circuit heeft. Daardoor gaat er sowieso al een compleet andere politieke aanpak overheen dan bij een circuit. Bovendien zijn dan dat ook veelal projecten die echt jaren geduurd hebben.

Als we heel even de Afsluitdijk als voorbeeld pakken, de eerste plannen daarvoor kwamen in 1886. Toen werd er een Zuiderzeevereniging samengesteld om te onderzoeken of drooglegging haalbaar was. Nou dat ging door een hele molen van projecten, plannen en andere mooie dingen heen. In 1932 (!) was de Afsluitdijk uiteindelijk af. Natuurlijk zijn dat compleet andere tijden ook qua techniek en dergelijke allemaal. Maar het is alleen maar om aan te geven, dat die projecten ook jaren geduurd hebben en ook door een compleet politiek bestel bekeken en gewogen zijn. Nogmaals bij dit soort projecten krijg je andere belangen als veiligheid en landsbelang die mee gaan spelen.

Maar laten we er dan eens een ander project bij pakken, dat vergelijkbaar is. De Kuip in Rotterdam of liever gezegd het nieuwe stadion. In 2006 is er een werkgroep gekomen en die is tot 2013 bezig geweest om daar een goed plan voor te verzinnen. Dat alleen al is dus vijf jaar. In 2013 werd toen besloten door de gemeenteraad dat er geen nieuw stadion zou komen en het huidige stadion een opknapbeurt zou krijgen. Door onderling gestegel is dat ook gestrand en heeft de club begin dit jaar aangegeven dat het een nieuwe locatie alweer op het oog heeft. Begonnen in 2006 en 2016 is het dus nog steeds niet af. En dan gaat het om een van de grootste Nederlandse sportorganisaties, een bekende klant dus. Het circuit is een onbekende 'klant' in principe. Geloof mij eer dat dat circuit überhaupt door de politieke molen is zijn we al weer veel jaren verder. En dan is er nog geen steen gelegd. En dat gaat hier in Nederland niet zo makkelijk als in China of Bahrein door gewoon een stukje land op te zoeken he. Bestemmingsplannen moeten gewijzigd worden, milieuorganisaties en andere belanghebbenden krijgen er iets over te zeggen. Daar komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar een hoop asfalt met wat tribunes en pitboxen neer te knallen.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

gloudiesaurus

Allereerst is dit idee slechts een idee van 2 ondernemers. Er zijn verder geen andere partijen of investeerders bij betrokken, de gemeente Almere was zelfs niet eens op de hoogte. Het is hetzelfde als dat jij en ik een idee hebben en enthousiast een website bouwen. Hetzelfde als een paar jaar terug, toen waren er enkele enthousiastelingen die een berg wilden bouwen in Nederland. Hoor je nu ook niks meer van.

Daarnaast heb je dus enorm veel nodig om het circuit te bouwen. Los van alle vergunningen.

En vergeet niet dat ze in de landen om ons niet rendabel een grand prix kunnen organiseren, kijk naar Duitsland. Ze hebben Mercedes, Rosberg, Vettel, Hulkenberg, en Wehrlein maar krijgen hun grand prix toch niet rendabel.

Formule 1 is nu een hype in Nederland maar vergeet niet dat Ecclestone enorm veel geld vraagt. De winst zit uiteindelijk bij FOM.

En die grote projecten die Robbert65 noemt zijn natuurlijk andere projecten, die waren echt nodig. Bijv de delta werken ter bescherming van een land. Dat is wat anders. Dat is een Formule 1-circuit niet  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

Citaat van: Pancake Shield op 01 december 2016 - 02:55:36
Citaat van: Robbert65 op 30 november 2016 - 22:14:03
Citaat van: Pancake Shield op 30 november 2016 - 20:19:27
Citaat van: Robbert65 op 30 november 2016 - 17:53:42
Je gaat je toch afvragen hoe projecten als de Deltawerken, de Eifeltoren, Circuit Spa-Francorchamps, het Vredespaleis, Liberty Statue, de Gotharttunnel of de Brandenburger Turm tot stand zijn gekomen als je alles hierboven leest.

Er zijn soms ondernemingen die slagen.

Ik ga er vanuit dat dit niet een al te serieuze opmerking is. Maar om toch even een vrij onderbouwd goed antwoord te geven: de Deltawerken hebben maar liefst 5 jaar in de politieke kamertjes op en neer gestuiterd. In februari 1953 kwam het voorstel en in mei 1958 ondertekende destijds koningin Juliana de Deltawet. En dan moet je er vanuit gaan dat hierbij ook het nationaal belang en veiligheid een enorme rol speelde. Dat heeft een circuit bij Almere absoluut niet. En zelfs voor het circuit van Spa zijn nu nog altijd protesten vanuit de politiek om de race te schrappen daar.

Ik vergat Place des Invalides en de Arc de Triomphe nog te noemen, alsmede Lincoln Memorial en Towerbridge. Om van Brienenoordbrug of Golden Gate nog maar te zwijgen. En wat dacht je van de Afsluitdijk?

Nogmaals ik mag echt aannemen dat je niet serieus bent en echt grapjes aan het maken bent. Met uitzondering van het circuit van Spa zijn de anderen allemaal compleet andere projecten met een compleet ander doel dan een circuit. Je noemt allerlei bouwwerken op, die allemaal een ander doel gediend hebben dan een circuit heeft. Daardoor gaat er sowieso al een compleet andere politieke aanpak overheen dan bij een circuit. Bovendien zijn dan dat ook veelal projecten die echt jaren geduurd hebben.

Als we heel even de Afsluitdijk als voorbeeld pakken, de eerste plannen daarvoor kwamen in 1886. Toen werd er een Zuiderzeevereniging samengesteld om te onderzoeken of drooglegging haalbaar was. Nou dat ging door een hele molen van projecten, plannen en andere mooie dingen heen. In 1932 (!) was de Afsluitdijk uiteindelijk af. Natuurlijk zijn dat compleet andere tijden ook qua techniek en dergelijke allemaal. Maar het is alleen maar om aan te geven, dat die projecten ook jaren geduurd hebben en ook door een compleet politiek bestel bekeken en gewogen zijn. Nogmaals bij dit soort projecten krijg je andere belangen als veiligheid en landsbelang die mee gaan spelen.

Maar laten we er dan eens een ander project bij pakken, dat vergelijkbaar is. De Kuip in Rotterdam of liever gezegd het nieuwe stadion. In 2006 is er een werkgroep gekomen en die is tot 2013 bezig geweest om daar een goed plan voor te verzinnen. Dat alleen al is dus vijf jaar. In 2013 werd toen besloten door de gemeenteraad dat er geen nieuw stadion zou komen en het huidige stadion een opknapbeurt zou krijgen. Door onderling gestegel is dat ook gestrand en heeft de club begin dit jaar aangegeven dat het een nieuwe locatie alweer op het oog heeft. Begonnen in 2006 en 2016 is het dus nog steeds niet af. En dan gaat het om een van de grootste Nederlandse sportorganisaties, een bekende klant dus. Het circuit is een onbekende 'klant' in principe. Geloof mij eer dat dat circuit überhaupt door de politieke molen is zijn we al weer veel jaren verder. En dan is er nog geen steen gelegd. En dat gaat hier in Nederland niet zo makkelijk als in China of Bahrein door gewoon een stukje land op te zoeken he. Bestemmingsplannen moeten gewijzigd worden, milieuorganisaties en andere belanghebbenden krijgen er iets over te zeggen. Daar komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar een hoop asfalt met wat tribunes en pitboxen neer te knallen.

En oh ja! Mahler 2, Mahler 10, De Mattheus Passion, De Nachtwacht, De stier van Paulus Potter, Eine Kleine Nachtmusik, Finlandia, van Sibelius.... ook allemaal gelukt toch? Mensen mogen soms groots en meeslepend denken toch? Heel soms komt er ook iets van...

Ja, ik bedoelde het allemaal wel wat ironisch natuurlijk ;)  ::)

Serieus: Dit is natuurlijk een heilloos plan. We hebben in Nederland al twee min of meer zieltogende circuits. Als er al een kans is op een GP in Nederland, dan in Assen of op Zandvoort, na grote investeringen. Kans is klein.

Maar: als Duitsland het niet meer voor elkaar krijgt en België worstelt stijgen de kansen voor Nederland ook wel weer natuurlijk.
Met de hype die gaande is zou er best geld los kunnen komen.  Nah, er is een kans, maar klein...
En als het ervan komt, dan is dat ver na 2019. Daar moest ik wel hartelijk om lachen, om die datum van die cowboys uit Almere, mei 2019. Grappig.

Dan kun je wel een leuke presentatie op internet gooien ( die ziet er echt goed uit!) maar dan maak je jezelf in de wereld van F1 wel belachelijk, dan laat je zien. dat je niet serieus genomen wenst te worden.

Enfin, topic leuk, maar eerst maar eens de vaststelling van het bestemmingsplan afwachten nadat ze de grond hebben aangekocht ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

C.G. de Beaufort

We kunnen b.v. de immigratie van de 'vluchtelingen' verminderen of afschaffen. Zij zijn tenminste door een aantal veilige landen gereisd (Dublin) en kosten nu zo'n 7200 miljoen per jaar. Welnu, 200 miljoen voor een GP  en whalla...  :P

Groet,

C.G de Beaufort

Jozef

Waarom heb je toch zo vaak de neiging om een topic over F1 te komen bedoezelen met de praatjes van dommemensenmanipulator Wilders? ??? Kunnen we het aub gewoon over F1 hebben op een F1-forum? Die dingen ga je maar op het PVV-forum zeggen...

Mickey


sjakie

Dromen staat vrij, ik denk echter met de hier al eerder genoemde gangbare planningsprocedures je de 3 jaar tot de eerste GP van Nederland gerust met 3 tot 4 mag vermenigvuldigen. Elk ruimtelijk project, ook die met meer maatschappelijke belangen dan een formule 1 circuit, zijn tussen eerste idee en de schop in de grond zo 10 jaar verder. De verplaatsing van het circuit van Zandvoort in Noordelijke richting werd voor het eerst geopperd in 1986. In 1997 werd de eerste race gereden op het nieuwe circuit...

En we kennen natuurlijk allemaal de geschiedenis van de A4 Midden Delftland.

Niettemin zou het best leuk zijn om eens een studie te doen naar wat er allemaal bij komt kijken, welke vergunningen moeten worden aangevraagd, welke stakeholders je allemaal tegenkomt, welke subsidies je eventueel voor in aanmerking komt (zeker niet onbelangrijk), bouwkosten, kosten voor het inrichten van de omgeving, verkeersgeneratie, verkeersmaatregelen, veiligheidsissues, milieuzaken.

Weet iemand nog een stageloper ruimtelijk beleid?  :)

Jehoentelaar

Citaat van: Robbert65 op 30 november 2016 - 16:14:46
Citaat van: Jehoentelaar op 30 november 2016 - 16:02:03

De discussie over het upgraden van Zandvoort is al tientallen keren gevoerd (ook hier) met telkens dezelfde conclusie: niet haalbaar. Laten we dat nu dan ook niet nog een keer gaan doen.

'k Wist niet dat we hier de forumdiscussies afsluiten met een gezamelijk slotakkoord en daarmee een voortschrijdend inzicht of nieuwe invalshoek van zo'n gedachtenwisseling uitsluiten.
Het lijkt mij, dat er geen enkel bezwaar is voor mensen om vrolijk te fantaseren over GP's in Zandvoort, Assen, op Twenthe, in Almere, Lelystad, Apeldoorn of Kudelstaart. Hardop en alhier. Ik zeg: Graag! ;)

Haha, tuurlijk kan het mag het altijd over Formule 1 op Zandvoort gaan, maar de conclusie is tientallen keren hetzelfde. Laten we dan gewoon verder kijken in het oerwoud van onhaalbare fantasieën. ;)

Jehoentelaar

Citaat van: sjakie op 01 december 2016 - 16:17:49
Weet iemand nog een stageloper ruimtelijk beleid?  :)

Mijn achtergrond is meer geografie dan planologie, maar wat ik ervan weet zit Nederland echt he-le-maal vol zit met procedures en dat soort narigheid. We zijn niet het meest interessante land voor dergelijke investeringen. :)

Citaat van: C.G. de Beaufort op 01 december 2016 - 10:48:22
We kunnen b.v. de immigratie van de 'vluchtelingen' verminderen of afschaffen. Zij zijn tenminste door een aantal veilige landen gereisd (Dublin) en kosten nu zo'n 7200 miljoen per jaar. Welnu, 200 miljoen voor een GP  en whalla...  :P

Groet,

C.G de Beaufort


Ga weg.

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 01 december 2016 - 06:40:50
Citaat van: Pancake Shield op 01 december 2016 - 02:55:36
Citaat van: Robbert65 op 30 november 2016 - 22:14:03
Citaat van: Pancake Shield op 30 november 2016 - 20:19:27
Citaat van: Robbert65 op 30 november 2016 - 17:53:42
Je gaat je toch afvragen hoe projecten als de Deltawerken, de Eifeltoren, Circuit Spa-Francorchamps, het Vredespaleis, Liberty Statue, de Gotharttunnel of de Brandenburger Turm tot stand zijn gekomen als je alles hierboven leest.

Er zijn soms ondernemingen die slagen.

Ik ga er vanuit dat dit niet een al te serieuze opmerking is. Maar om toch even een vrij onderbouwd goed antwoord te geven: de Deltawerken hebben maar liefst 5 jaar in de politieke kamertjes op en neer gestuiterd. In februari 1953 kwam het voorstel en in mei 1958 ondertekende destijds koningin Juliana de Deltawet. En dan moet je er vanuit gaan dat hierbij ook het nationaal belang en veiligheid een enorme rol speelde. Dat heeft een circuit bij Almere absoluut niet. En zelfs voor het circuit van Spa zijn nu nog altijd protesten vanuit de politiek om de race te schrappen daar.

Ik vergat Place des Invalides en de Arc de Triomphe nog te noemen, alsmede Lincoln Memorial en Towerbridge. Om van Brienenoordbrug of Golden Gate nog maar te zwijgen. En wat dacht je van de Afsluitdijk?

Nogmaals ik mag echt aannemen dat je niet serieus bent en echt grapjes aan het maken bent. Met uitzondering van het circuit van Spa zijn de anderen allemaal compleet andere projecten met een compleet ander doel dan een circuit. Je noemt allerlei bouwwerken op, die allemaal een ander doel gediend hebben dan een circuit heeft. Daardoor gaat er sowieso al een compleet andere politieke aanpak overheen dan bij een circuit. Bovendien zijn dan dat ook veelal projecten die echt jaren geduurd hebben.

Als we heel even de Afsluitdijk als voorbeeld pakken, de eerste plannen daarvoor kwamen in 1886. Toen werd er een Zuiderzeevereniging samengesteld om te onderzoeken of drooglegging haalbaar was. Nou dat ging door een hele molen van projecten, plannen en andere mooie dingen heen. In 1932 (!) was de Afsluitdijk uiteindelijk af. Natuurlijk zijn dat compleet andere tijden ook qua techniek en dergelijke allemaal. Maar het is alleen maar om aan te geven, dat die projecten ook jaren geduurd hebben en ook door een compleet politiek bestel bekeken en gewogen zijn. Nogmaals bij dit soort projecten krijg je andere belangen als veiligheid en landsbelang die mee gaan spelen.

Maar laten we er dan eens een ander project bij pakken, dat vergelijkbaar is. De Kuip in Rotterdam of liever gezegd het nieuwe stadion. In 2006 is er een werkgroep gekomen en die is tot 2013 bezig geweest om daar een goed plan voor te verzinnen. Dat alleen al is dus vijf jaar. In 2013 werd toen besloten door de gemeenteraad dat er geen nieuw stadion zou komen en het huidige stadion een opknapbeurt zou krijgen. Door onderling gestegel is dat ook gestrand en heeft de club begin dit jaar aangegeven dat het een nieuwe locatie alweer op het oog heeft. Begonnen in 2006 en 2016 is het dus nog steeds niet af. En dan gaat het om een van de grootste Nederlandse sportorganisaties, een bekende klant dus. Het circuit is een onbekende 'klant' in principe. Geloof mij eer dat dat circuit überhaupt door de politieke molen is zijn we al weer veel jaren verder. En dan is er nog geen steen gelegd. En dat gaat hier in Nederland niet zo makkelijk als in China of Bahrein door gewoon een stukje land op te zoeken he. Bestemmingsplannen moeten gewijzigd worden, milieuorganisaties en andere belanghebbenden krijgen er iets over te zeggen. Daar komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar een hoop asfalt met wat tribunes en pitboxen neer te knallen.

En oh ja! Mahler 2, Mahler 10, De Mattheus Passion, De Nachtwacht, De stier van Paulus Potter, Eine Kleine Nachtmusik, Finlandia, van Sibelius.... ook allemaal gelukt toch? Mensen mogen soms groots en meeslepend denken toch? Heel soms komt er ook iets van...

Ja, ik bedoelde het allemaal wel wat ironisch natuurlijk ;)  ::)

Serieus: Dit is natuurlijk een heilloos plan. We hebben in Nederland al twee min of meer zieltogende circuits. Als er al een kans is op een GP in Nederland, dan in Assen of op Zandvoort, na grote investeringen. Kans is klein.

Maar: als Duitsland het niet meer voor elkaar krijgt en België worstelt stijgen de kansen voor Nederland ook wel weer natuurlijk.
Met de hype die gaande is zou er best geld los kunnen komen.  Nah, er is een kans, maar klein...
En als het ervan komt, dan is dat ver na 2019. Daar moest ik wel hartelijk om lachen, om die datum van die cowboys uit Almere, mei 2019. Grappig.

Dan kun je wel een leuke presentatie op internet gooien ( die ziet er echt goed uit!) maar dan maak je jezelf in de wereld van F1 wel belachelijk, dan laat je zien. dat je niet serieus genomen wenst te worden.

Enfin, topic leuk, maar eerst maar eens de vaststelling van het bestemmingsplan afwachten nadat ze de grond hebben aangekocht ;)

Het hele project is natuurlijk niet serieus te nemen.
Het is niet meer dan een idee met een filmpje, verder geen partners, geen onderzoeken, niets...

En in de Formule 1 sta je met een zak geld zo op de kalender. Maar vergeet niet dat Bakoe 40 miljoen Euro per jaar betaald voor een Grand Prix.
Nu de nieuwe Formule 1-eigenaren juist meer naar de VS willen met de Formule 1 zal Nederland ook niet bovenaan de lijst staan  ;)

Maar goed, ik ben het met je eens, alles is begonnen met een idee  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is