De GP van Nederland

Gestart door Fabian, 30 november 2016 - 14:26:00

« vorige - volgende »

Fabian

Een paar initiatiefnemers hebben een idee uitgewerkt om de Formule 1 in 2019 naar Nederland te halen.

http://www.gppits.net/nieuws/dromen_over_formule_1_in_nederland/

Wat denk jij? Enorme onzin, dromen mag of waarom ook niet?


sjakie

het is toch geen 1 april? of is dit een Sinterklaas surprise?

Nee, eerlijk, wat betreft ruimte, toegankelijkheid en marktgebied is Almere wel een goeie locatie denk ik. Daarbij is het aantal stakeholders en dan met name de tegenliggers (geluid) wat kleiner dus dat maakt het planproces wat makkelijker. Qua verkeer en Vervoer heb je snelwegen die naar Noord, Zuid en West gaan en met een korte verbinding naar Hilversum kun je ook naar het Oosten. Verder ligt het vliegveld dichtbij, zeker als de plannen voor Lelystad door worden gezet.

Ik neem ook aan dat de in het filmpje getoonde sponsornamen (ING, Heineken, BAM) er ook daadwerkelijk wat mee te maken hebben. Het circuit ziet er ook wel aardig uit met een aantal kunstmatige verhogingen. Het lijkt een beetje op Valencia waar je ook vanaf de tribunes het gehele circuit kunt overzien. Er is alleen één verschil: de pits zit hier aan de binnenzijde van het circuit, in Valencia zit de pits aan de buitenzijde, dus in Valencia zie je alles, hier bijna alles.

Er zit zelfs een oval style kombocht in. Die zal er wel als eerste door de F1 commissie weer uit gehaald worden.....

Dus best een leuk plan, echter er zijn een paar problemen: er zijn al circuits met de A-status voor autoracen (Zandvoort) en motorracen (Assen) in Nederland. Vooral die laatste zie ik niet zo snel verdwijnen en die eerste eerlijk gezegd ook niet. En dan hebben we nog de gemeente Almere: het lukte al niet met een schaatsbaan, nou, dan heb ik met een project als dit er nog niet zoveel vertrouwen in.

En dan hebben we ook nog het geld.... Want een baan bouwen is 1, een GP krijgen is 2 en dat kost tegenwoordig al gauw 20 miljoen per jaar. Welke particulier kan dat ophoesten, want de gemeente/provincie/rijk zie ik niet zo gauw bijspringen....

C.G. de Beaufort

Ach, als we nu eens minder naar ontwikkelingshulp (4500 miljoen) en andere zaken gaan geven - i.e., ze maken een zooitje van - zeker. Maar goed, het is aan de kiezer op 15 maart a.s. om dit te bepalen.

Groet,

C.G. de Beaufort


Fabian

Het is geen 1 april (anders was ik al bijna jarig), en een sint surprise zou zomaar kunnen. In ieder geval is het wel iets wat weer in de hoofden van veel Nederlanders zal rondgaan, een race in Nederland. Denk niet dat het er ooit van gaat komen, maar het idee is leuk en het zal best wat stemmen oproepen in Nederland om een F1 race te organiseren.


Robbert65

Grappig initiatief dat een beetje lijkt op dat Midland verhaal van 10 jaar geleden. Maar waarom niet investeren in Zandvoort? Extra spoorlijnen, wegen verbreden en het circuit updaten. Goed voor die regio en we borduren netjes voort op het roemruchte verleden. Aautosportliefhebbers weten van Zandvoort, niet van Almere...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Van alle initiatieven vind ik dit de meest realistische. Maar toch zie ik het er niet van komen en de reden is geld. Leuk dat f1 populair is in NL maar daarmee red je het niet. Kijken naar Engeland en Duitsland. Wereldkampioenen bij de vleet maar Hockenheim, Nürburgring en Silverstone redden het niet zonder enorme financiële injecties.

Jehoentelaar

Nederland heeft niet het achterland om de Formule 1 aan te trekken. Bovendien zijn onze procedures om grote projecten te starten zodanig intensief en langdurig dat we niet 'even' een circuit uit de grond stampen. Het is niet uit te sluiten dat het zo tien jaar duurt en dan is Verstappen in het slechtste geval al over zijn hoogtepunt heen. We baseren gigantische investeringen op de populariteit van één persoon. Dat Formule 1 zonder Nederlands succes nauwelijks rendabel is hebben de afgelopen jaren bewezen. We moeten nu niet ineens gaan doen alsof wij een Grand Prix prima kunnen rechtpraten.

Bovendien ligt Spa om de hoek (F1) en levert het aantrekken van andere raceklassen problemen op voor Zandvoort (DTM, BSS). Moeten we echt willen concurreren met twee historische circuits, met mogelijk flinke gevolgen voor hen? Ik mag hopen dat de autosportfederaties van de twee Lage Landen daar goed over nadenken.

De discussie over het upgraden van Zandvoort is al tientallen keren gevoerd (ook hier) met telkens dezelfde conclusie: niet haalbaar. Laten we dat nu dan ook niet nog een keer gaan doen.

Jozef

Een nieuw circuit is in elk geval een realistischer plan dan F1 naar Zandvoort halen. En realistischer dan een berg van 2 kilometer. :P

Dus ik zou de plannen nog niet met de grond gelijk maken al zijn er nog heel veel hindernissen en blijft de kans klein dat het echt lukt.

Robbert65

Citaat van: Jehoentelaar op 30 november 2016 - 16:02:03

De discussie over het upgraden van Zandvoort is al tientallen keren gevoerd (ook hier) met telkens dezelfde conclusie: niet haalbaar. Laten we dat nu dan ook niet nog een keer gaan doen.

'k Wist niet dat we hier de forumdiscussies afsluiten met een gezamelijk slotakkoord en daarmee een voortschrijdend inzicht of nieuwe invalshoek van zo'n gedachtenwisseling uitsluiten.
Het lijkt mij, dat er geen enkel bezwaar is voor mensen om vrolijk te fantaseren over GP's in Zandvoort, Assen, op Twenthe, in Almere, Lelystad, Apeldoorn of Kudelstaart. Hardop en alhier. Ik zeg: Graag! ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Pancake Shield

Het idee is leuk. Maar het is totaal onrealistisch. Zelfs met de populariteit van Verstappen richting het hoogtepunt, krijg je de steun nooit rond. Allereerst moet er natuurlijk een plan komen, dat is er inmiddels. Dan moet er gezocht worden naar investeerders. We hebben natuurlijk Zandvoort en Assen al waar een hoop in geïnvesteerd wordt, zeker met de vernieuwing van Assen om de hoek. Dus beide circuits zijn grote concurrenten in een toch wel vrij klein landje. Maar laten we er even vanuit gaan op de positieve hoek dat er vanwege de Verstappen-populariteit toch genoeg investeerders zijn.

Volgende stap is de politiek overstag krijgen. Dat zijn dus sowieso drie stappen: allereerst de gemeente. Dat is commissie-werk en van commissie-werk komt een advies en daarna een besluit. Met de versplintering van het huidige politieke bestel is er maar de vraag of dat er door heen komt. En dat besluit kan weer bevochten worden door belanghebbenden. Reken daaronder milieugroeperingen in allerlei soorten en maten en waarschijnlijk omwonenden die gaan klagen over het lawaai etc. Dan naar de provincie. Krijg je hetzelfde riedeltje als tevoren en uiteindelijk, omdat het om zo'n groot belang voor Nederland gaat: internationaal sportevenement etc dan vertrekt het naar de rijksoverheid. Reken erop dat hier in het meest gunstige geval 5 of 6 jaar overheen gaat. Het complete politieke landschap op gemeentelijke, provinciaals en rijksniveau is dan al compleet veranderd. En zelfs dan moet je er vanuit gaan dat bij geen enkele een crisis ontstaat waardoor alsnog dergelijke besluiten kunnen worden terug gedraaid.

Dan ligt het circuit er en waarschijnlijk ook de aanpassing van de infrastructuur (ga er vanuit dat ook daar een hele mallemolen tegelijkertijd omheen draait) en dan zal in de tussentijd ook nog eens de aanvraag bij de FIA en andere instanties in de bus zitten en dan moet dat nog goed gekomen worden. In een Europa waar de regels ijzerstrak zijn en er dus de vraag is of de investeerders tegen die tijd ook nog bereid zijn om een dikke som te betalen om dat geld dat evenement te mogen organiseren.

Voor Formule 1 lijkt mij dit project onhaalbaar. Voor andere evenementen wellicht wel. Maar dan heb je de concurrentie van Assen en Zandvoort. Drie circuits is een beetje te veel van het goede in dit kleine landje denk ik. Zeker met Spa en de Duitse circuits in de buurt. Daarnaast moet je tegen die tijd ook rekening houden dat wellicht de Verstappen-populariteit al over zijn hoogtepunt heen is. En dan kom je weer bij de investeerders en de politiek terecht. Zijn die bereid dit risico te nemen voor dat moment? Kijk al hoe extreem moeilijk het is om een WK/EK of Olympische Spelen hier te organiseren en dat zijn 'projectjes' voor maar een jaartje en dit wordt een project met een meerjaarwaarde waar gigantische kosten aan verbonden zijn en grote concurrentie dus. Eindconclusie: complete onzin en compleet onhaalbaar.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Robbert65

Je gaat je toch afvragen hoe projecten als de Deltawerken, de Eifeltoren, Circuit Spa-Francorchamps, het Vredespaleis, Liberty Statue, de Gotharttunnel of de Brandenburger Turm tot stand zijn gekomen als je alles hierboven leest.

Er zijn soms ondernemingen die slagen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey


Mickey

Zonder gekheid; zo ingewikkeld is het toch inderdaad allemaal niet? Zandveurt is logistiektechnisch onhandig, maar Flevoland is wel goed bereikbaar. Zes kilometer asfalt, paar dug-outs en wat garageboxen. Waar hebben we het over?

Matthijs

Citaat van: Mickey op 30 november 2016 - 19:11:05
Zonder gekheid; zo ingewikkeld is het toch inderdaad allemaal niet? Zandveurt is logistiektechnisch onhandig, maar Flevoland is wel goed bereikbaar. Zes kilometer asfalt, paar dug-outs en wat garageboxen. Waar hebben we het over?
Over het exorbitante bedrag dat Ecclestone en co vraagt om de GP te organiseren.

Mickey

Tante Charlene moet gewoon ff de poeplap trekken.