Brexit topic

Gestart door Tuesday, 24 juni 2016 - 14:46:06

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 24 juni 2016 - 14:10:28
Citaat van: Tuesday op 24 juni 2016 - 13:50:20
Citaat van: Franky R. op 24 juni 2016 - 13:41:46
Wat de Brexit voor de F1 betekent? Vooral meer bureaucratie, IMHO iets meer dan dat nu het geval is. Ik kijk meer naar de gevolgen voor werklozen, gepensioneerden en Britten met een laag loon.
die schijnen toch massaal voor een exit te hebben gestemd. En uiteraard is dat veel belangrijker, maar dit is nu eenmaal een F1/autosport forum, dus vandaar deze vraag.
Massaal? Het was hakken over de sloot. En het zou me niks verbazen dat als ze het referendum vandaag opnieuw zouden doen, er wel een meerderheid voor de EU is.
werklozen, gepensioneerden en Britten met een laag loon.

Jehoentelaar

Merk wel op dat het vooral de oudere generatie is die het meest voor een vertrek uit de EU heeft gestemd. Het immigrantenargument is grandioos gecultiveerd door het Brexit-kamp, de mogelijk gigantische gevolgen voor de jongere generatie. Een generatie die ziet hoe hun voorgangers, die maximaal kon profiteren van een stabiel en ontwikkeld (West-)Europa, vakkundig bezig is om de internationale kansen voor de nieuwe dragers van een grote economie de strot om te draaien.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 24 juni 2016 - 14:46:06
Citaat van: Matthijs op 24 juni 2016 - 14:10:28
Citaat van: Tuesday op 24 juni 2016 - 13:50:20
Citaat van: Franky R. op 24 juni 2016 - 13:41:46
Wat de Brexit voor de F1 betekent? Vooral meer bureaucratie, IMHO iets meer dan dat nu het geval is. Ik kijk meer naar de gevolgen voor werklozen, gepensioneerden en Britten met een laag loon.
die schijnen toch massaal voor een exit te hebben gestemd. En uiteraard is dat veel belangrijker, maar dit is nu eenmaal een F1/autosport forum, dus vandaar deze vraag.
Massaal? Het was hakken over de sloot. En het zou me niks verbazen dat als ze het referendum vandaag opnieuw zouden doen, er wel een meerderheid voor de EU is.
werklozen, gepensioneerden en Britten met een laag loon.
Ah sorry

Matthijs

Citaat van: Jehoentelaar op 24 juni 2016 - 17:48:39
Merk wel op dat het vooral de oudere generatie is die het meest voor een vertrek uit de EU heeft gestemd. Het immigrantenargument is grandioos gecultiveerd door het Brexit-kamp, de mogelijk gigantische gevolgen voor de jongere generatie. Een generatie die ziet hoe hun voorgangers, die maximaal kon profiteren van een stabiel en ontwikkeld (West-)Europa, vakkundig bezig is om de internationale kansen voor de nieuwe dragers van een grote economie de strot om te draaien.
Wel wrang dat de 'oudjes' de doorslag geven in het stemmen over de toekomst, terwijl de toekomst juist in handen van de jeugd ligt. En hen wordt dus een toekomst opgedrongen die ze niet willen.

C.G. de Beaufort

#4
Citaat van: Jehoentelaar op 24 juni 2016 - 17:48:39
Merk wel op dat het vooral de oudere generatie is die het meest voor een vertrek uit de EU heeft gestemd. Het immigrantenargument is grandioos gecultiveerd door het Brexit-kamp, de mogelijk gigantische gevolgen voor de jongere generatie. Een generatie die ziet hoe hun voorgangers, die maximaal kon profiteren van een stabiel en ontwikkeld (West-)Europa, vakkundig bezig is om de internationale kansen voor de nieuwe dragers van een grote economie de strot om te draaien.

Tuurlijk, vooral deze :



En dit :

http://nos.nl/artikel/2113172-nauwelijks-kans-op-werk-voor-vluchtelingen.html

Groet,

C.G. de Beaufort


Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 24 juni 2016 - 17:48:39
Merk wel op dat het vooral de oudere generatie is die het meest voor een vertrek uit de EU heeft gestemd. Het immigrantenargument is grandioos gecultiveerd door het Brexit-kamp, de mogelijk gigantische gevolgen voor de jongere generatie. Een generatie die ziet hoe hun voorgangers, die maximaal kon profiteren van een stabiel en ontwikkeld (West-)Europa, vakkundig bezig is om de internationale kansen voor de nieuwe dragers van een grote economie de strot om te draaien.


Ik las dat naast de ouderen vooral de regio's die juist profiteren van subsidies uit Brussel, tegen stemden...Die zullen harde klappers maken op financieel gebied, schat ik zo.
Maar nu al willen de grootste voorstanders van de Brexit -o.a. Boris johnson- geen haast maken met de afscheidsbrief aan Brussel.


Nu willen die lui de procedure rond de Brexit rekken...Vermoeiend politiek spelletje en onnodig. Je wilt eruit? Ga dan en wel direct! ::)

gloudiesaurus

De EU wil Engeland er nu ook zo snel mogelijk uit hebben he... maar dat is niet zomaar gebeurd.
Er staat sowiezo max. 2 jaar voor

Londen schijnt vooral voor remain gestemd te hebben, het noorden vooral voor een exit.
Ik denk niet dat het een slimme keus is. Op de langere termijn wordt de EU sterker en zal Engeland achter blijven.

Ik denk dat veel ouderen nog denken in de zin van "britannia rules the waves" en het zelf wel zal rooien... Die tijd is wel geweest denk ik zo.

Gibraltar en Schotland wordt ook interessant. Als Schotland nu een referendum kiest dan zullen ze waarschijnlijk voor afscheiding kiezen om bij de EU te blijven. Dat was vorig jaar een van de grootste argumenten om bij Groot-Brittannië te blijven.

Spanje zal de grens met Gibraltar dicht gooien en maakt opnieuw aansprak op het mini-staatje...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

eens. Engeland gaat zwaar bloeden. Gibraltar, Schotland gaan lopen. engeland heeft een negatieve handelsbalans, import wordt duurder, dus recessie. Men denkt -de kiezer- dat hoge werkloosheid door migratie komt, maar de werkelijkheid is. dat Engelands arbeidsmarkt hoger opgeleid personeel zoekt, terwijl de onderklasse in Engeland ongeschoold werk eist. de mijnwerkerscultuur bestaat in Wales en Engeland (noord) nog altijd, terwijl er geen kolenmijn meer open is. Je kunt zo sociaal-democratisch zijn als je wilt, -en Corbyn is een ouderwets exemplaar hoor- maar je komt er niet met staken en overlegorganen.

De Fransen hebben dezelfde problematiek, zijn blijven steken in de seventies. Dat hou je maar een beperkte tijd vol. AirFrance piloten kunnen staken wat ze willen, ze bevorderen alleen maar hun eigen ontslag of de acute teloorgang van "verworven rechten" met hun dom gedrag.

dat het twee jaar gaat duren voor de exit een feit is klopt. De gevolgen van de stemming gaan de Britten wel meteen voelen; ze zitten letterlijk niet meer aan tafel in Brussel, vandaag al.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Pancake Shield

Dit gaat echt gigantische gevolgen hebben waarvan iedereen de pijn gaat voelen. Zelfs wij hier in Nederland en laat we dan bij god hopen dat de mensen hier niet zo dom zijn om voor het uittreden uit de EU te kiezen. Voor Nederland zouden de gevolgen echt nog veel groter zijn dan voor het Verenigd Koninkrijk. Ik hoop dat mensen dat beseffen en zien hoe fout het nu waarschijnlijk gaat bij de Britten.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

gloudiesaurus

Citaat van: Pancake Shield op 24 juni 2016 - 23:17:40
Dit gaat echt gigantische gevolgen hebben waarvan iedereen de pijn gaat voelen. Zelfs wij hier in Nederland en laat we dan bij god hopen dat de mensen hier niet zo dom zijn om voor het uittreden uit de EU te kiezen. Voor Nederland zouden de gevolgen echt nog veel groter zijn dan voor het Verenigd Koninkrijk. Ik hoop dat mensen dat beseffen en zien hoe fout het nu waarschijnlijk gaat bij de Britten.

Dat hoop ik ook. Voorlopig is een Nexit nog niet aan de orde.

Maar de EU gaat het ook wat zwaarder krijgen zonder Groot-Brittannië. Sowieso had de EU het al zwaar dus het zal niet beter worden.

Voor Nederland en België i Groot-Brittannië een van de belangrijkste handelspartners. Als het daar slecht gaat, voelen wij dat ook.

Overigens denk ik dat Gibraltar wel bij Groot-Brittannië blijft. Zonder Groot-Brittannië zijn ze overgeleverd aan de Spanjaarden  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

De EU heeft het moeilijk omdat Brussel het de EU zelf moeilijk maakt. Als je na 50 jaar Europees samenwerken nog altijd iedere maand met het gehele Europese Parlement van Brussel naar Straatsburg verkast om na drie weken beraadslagen in Brussel een week te gaan stemmen in Straatsburg, als je dat als EU, als establishment verdedigen blijft, dan heb je volgens mij meerdere gaatjes in je kop. Dat wordt niet alleen niet gepikt door werklozen en laag opgeleiden in Groot Brittanië, daar lig ik ook van wakker. Stupiditeit!

In Groot Britannië zeggen ze: we betalen 130 miljoen pond per week aan Brussel.

Dat is waar en onzin tegelijk. Er wordt door de bijdragen van de rijke landen in enorm hoog tempo geïnvesteerd in de armere landen van de EU, in infrastructuur en in onderwijs, waardoor de handel snel toeneemt en goed en goedkoop personeel betrekkelijk snel beschikbaar  komt.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 24 juni 2016 - 23:57:30
De EU heeft het moeilijk omdat Brussel het de EU zelf moeilijk maakt. Als je na 50 jaar Europees samenwerken nog altijd iedere maand met het gehele Europese Parlement van Brussel naar Straatsburg verkast om na drie weken beraadslagen in Brussel een week te gaan stemmen in Straatsburg, als je dat als EU, als establishment verdedigen blijft, dan heb je volgens mij meerdere gaatjes in je kop. Dat wordt niet alleen niet gepikt door werklozen en laag opgeleiden in Groot Brittanië, daar lig ik ook van wakker. Stupiditeit!

In Groot Britannië zeggen ze: we betalen 130 miljoen pond per week aan Brussel.

Dat is waar en onzin tegelijk. Er wordt door de bijdragen van de rijke landen in enorm hoog tempo geïnvesteerd in de armere landen van de EU, in infrastructuur en in onderwijs, waardoor de handel snel toeneemt en goed en goedkoop personeel betrekkelijk snel beschikbaar  komt.

De EU moet veel transparanter, goedkoper, en slagvaardiger.
40% van alle uitgaven van de EU in 2015 waren landbouwsubsidies, 55 miljard... 
Complete waanzin!

True, op de langere termijn wordt je er allemaal beter van. Op de korte termijn investeer je een stukje van je eigen welvaart in Oost Europa. En daar wringt de schoen, want die Oost Europeanen komt veelal de laag geschoolde arbeid in de UK innemen. In Londen alleen al wonen 600.00 Polen. Dat gaat nu allemaal veranderen denk ik.

Nu Engeland (12 miljard) niet meer mee betaalt is de EU natuurlijk wel een grote betaler kwijt.
En die 12 miljard kan Engeland wel in haar eigen economie steken... Ben benieuwd hoe de Brexit zich op de langere termijn ontwikkelt. Wat het precies inhoudt en wat er gebeurd  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: gloudiesaurus op 25 juni 2016 - 00:12:27
De EU moet veel transparanter, goedkoper, en slagvaardiger.
40% van alle uitgaven van de EU in 2015 waren landbouwsubsidies, 55 miljard... 
Complete waanzin!

Even in een perspectief plaatsen. Het Verenigd Koninkrijk was in 2014 met een netto bijdrage van net geen 5 miljard euro (geen idee waar jij die 12 miljard haalt, waarschijnlijk hun bijdrage zonder eraf te trekken wat ze weer terugkrijgen?) de derde grootste betaler in absolute cijfers, ver achter Duitsland en een stukje achter Frankrijk.

In percentage van het bruto nationaal product zijn de Britten echter bijna een middenmoter te noemen die niet alleen Duitsland en Frankrijk voor zich ziet maar ook België, Denemarken, Italië, Nederland, Oostenrijk, Finland en Zweden. Dus waar zeuren die Britten eigenlijk over?

Tweede punt: 55 miljard is blijkbaar 40% van het hele EU-budget. Dus de hele EU-begroting is 137.5 miljard euro per jaar. Dit is de helft van de Nederlandse begroting. De héle EU met 28 landen bij elkaar gaat dus over half zoveel geld als Nederland. Het valt dus allemaal wel mee met die zogenaamde "geldverslindende machine in Brussel". Natuurlijk zijn er excessen die eruit moeten, het Europees Parlement kan echt veel goedkoper (minder onkostenvergoedingen en idd die belachelijke verhuis naar Straatsburg afschaffen, maar daarvoor moet je de Fransen bedanken).

Citaat van: gloudiesaurus op 25 juni 2016 - 00:12:27Op de korte termijn investeer je een stukje van je eigen welvaart in Oost Europa. En daar wringt de schoen, want die Oost Europeanen komt veelal de laag geschoolde arbeid in de UK innemen. In Londen alleen al wonen 600.00 Polen. Dat gaat nu allemaal veranderen denk ik.

Maar het probleem is niet de Pool. Ooit afgevraagd hoe het geld stroomt? In de oude situatie had je bijvoorbeeld een Engelse aannemer die Engelse bouwvakkers in dienst had. Toen kwamen de Oost-Europeanen want er is vrijheid van verkeer van personen in de EU. De Oost-Europeaan zei, ik doe hetzelfde werk maar dan voor minder geld, want ik ben toch gewend aan een mindere levensstandaard.

Gevolg: de aannemer doet hetzelfde werk en rekent dezelfde tarieven aan zijn klanten, maar ziet zijn arbeidskosten dalen. Zijn winstmarge gaat gewoon omhoog. De oorspronkelijke Engelse bouwvakker zit thuis. De aannemer (bedrijfseigenaar) steekt meer geld in zijn zak. En DAAR wringt het schoentje. Winstmarges van bedrijven nemen toe terwijl werknemerssalarissen achterblijven. Dezelfde bedrijfseigenaar is ondertussen het prototype van het soort mensen/bedrijven die naar voren kwamen in de Panama Papers, want op hun toegenomen winst willen ze natuurlijk zo min mogelijk belasting betalen.

Daar ging dit referendum niet rechtstreeks over, maar dit is wel de kern van veel problemen in onze wereld, want we zitten met een rijkere klasse die een totaal gebrek aan ethiek laat zien en niet luistert naar de massa, en met een oude politieke orde die dit systeem in stand houdt. De bevolking accepteert dit minder en minder, en daarom zie je idiote figuren als Trump, Farage, Boris Johnson die puur bedrog plegen maar wel inspelen op dit roerende onbehagen bij een steeds groeiend deel van de bevolking.

We hebben het laatste nog niet gezien in deze trend, het is niet meer ondenkbaar dat Trump president wordt en het komende anderhalf jaar staan in heel wat Europese landen parlements- of presidentsverkiezingen gepland.

Wings

Blijven Britten blijven een onderdeel van de Europese Economische Ruimte? Ik denk dat de bedrijven die nu nog handel drijven met Groot-Brittannië met knikkende knietjes hopen op een goede Brits-Europese deal. De Britten zullen echter die dan ook hun eigen regels en importtarieven gaan opzetten en toepassen. En lopen de gemoederen hoog op komende tijd en verdwijnt de gemeenschappelijke markt wordt handeldrijven met Groot-Brittannië het zelfde als met een ander niet-Europees land, zoals Azië for example. De brexit brengt een hoop onzekerheid met zich mee en heeft zeker ook invloed op de arbeidsplaatsen in Nederland. Ik las overigens dat vooral ouderen voor de brexit hebben gestemd. Ik heb het niet helemaal gevolgd maar waarom is dit? Heeft dit iets met pensioenen te maken of een verslechtering van zorginstellingen? Het baart zorgen dat het lot van Groot-Brittannië niet bij de mensen in handen ligt die de komende jaren zorg moeten dragen voor een goede (groeiende) economie en welvaart.

gloudiesaurus

#14
Citaat van: Jozef op 25 juni 2016 - 01:46:41
Citaat van: gloudiesaurus op 25 juni 2016 - 00:12:27
De EU moet veel transparanter, goedkoper, en slagvaardiger.
40% van alle uitgaven van de EU in 2015 waren landbouwsubsidies, 55 miljard... 
Complete waanzin!

Even in een perspectief plaatsen. Het Verenigd Koninkrijk was in 2014 met een netto bijdrage van net geen 5 miljard euro (geen idee waar jij die 12 miljard haalt, waarschijnlijk hun bijdrage zonder eraf te trekken wat ze weer terugkrijgen?) de derde grootste betaler in absolute cijfers, ver achter Duitsland en een stukje achter Frankrijk.

In percentage van het bruto nationaal product zijn de Britten echter bijna een middenmoter te noemen die niet alleen Duitsland en Frankrijk voor zich ziet maar ook België, Denemarken, Italië, Nederland, Oostenrijk, Finland en Zweden. Dus waar zeuren die Britten eigenlijk over?

Precies ik heb de uitgave gebruikt, niet de uitgave - inkomsten. 5 miljard blijft natuurlijk veel geld... maar goed als je dat geld alleen al verliest omdat de economie nu moeilijker gaat draaien/ Pond aan waarde verlies. Dan heb je nog niets  ;)

Citaat
Tweede punt: 55 miljard is blijkbaar 40% van het hele EU-budget. Dus de hele EU-begroting is 137.5 miljard euro per jaar. Dit is de helft van de Nederlandse begroting. De héle EU met 28 landen bij elkaar gaat dus over half zoveel geld als Nederland. Het valt dus allemaal wel mee met die zogenaamde "geldverslindende machine in Brussel". Natuurlijk zijn er excessen die eruit moeten, het Europees Parlement kan echt veel goedkoper (minder onkostenvergoedingen en idd die belachelijke verhuis naar Straatsburg afschaffen, maar daarvoor moet je de Fransen bedanken).

Nou 137,5 miljard blijft natuurlijk een enorme berg geld! Wat ik waanzin vindt, is dat meer dan 50% van de EU dus (financieel gezien) over landbouwbeleid gaat. En dan vooral de Fransen boeren die gesteund dienen te worden. Daar mag je ook Frankrijk voor bedanken  ;)


Citaat van: gloudiesaurus op 25 juni 2016 - 00:12:27Op de korte termijn investeer je een stukje van je eigen welvaart in Oost Europa. En daar wringt de schoen, want die Oost Europeanen komt veelal de laag geschoolde arbeid in de UK innemen. In Londen alleen al wonen 600.00 Polen. Dat gaat nu allemaal veranderen denk ik.

CitaatMaar het probleem is niet de Pool. Ooit afgevraagd hoe het geld stroomt? In de oude situatie had je bijvoorbeeld een Engelse aannemer die Engelse bouwvakkers in dienst had. Toen kwamen de Oost-Europeanen want er is vrijheid van verkeer van personen in de EU. De Oost-Europeaan zei, ik doe hetzelfde werk maar dan voor minder geld, want ik ben toch gewend aan een mindere levensstandaard.

Gevolg: de aannemer doet hetzelfde werk en rekent dezelfde tarieven aan zijn klanten, maar ziet zijn arbeidskosten dalen. Zijn winstmarge gaat gewoon omhoog. De oorspronkelijke Engelse bouwvakker zit thuis. De aannemer (bedrijfseigenaar) steekt meer geld in zijn zak. En DAAR wringt het schoentje. Winstmarges van bedrijven nemen toe terwijl werknemerssalarissen achterblijven. Dezelfde bedrijfseigenaar is ondertussen het prototype van het soort mensen/bedrijven die naar voren kwamen in de Panama Papers, want op hun toegenomen winst willen ze natuurlijk zo min mogelijk belasting betalen.

Daar ging dit referendum niet rechtstreeks over, maar dit is wel de kern van veel problemen in onze wereld, want we zitten met een rijkere klasse die een totaal gebrek aan ethiek laat zien en niet luistert naar de massa, en met een oude politieke orde die dit systeem in stand houdt. De bevolking accepteert dit minder en minder, en daarom zie je idiote figuren als Trump, Farage, Boris Johnson die puur bedrog plegen maar wel inspelen op dit roerende onbehagen bij een steeds groeiend deel van de bevolking.

We hebben het laatste nog niet gezien in deze trend, het is niet meer ondenkbaar dat Trump president wordt en het komende anderhalf jaar staan in heel wat Europese landen parlements- of presidentsverkiezingen gepland.

Ondertussen zijn er ook veel Oost Europeanen met eigen bedrijfjes in West Europese landen die concurreren met de Engelse aannemers. Ik denk niet dat de winst uiteindelijk allemaal bij de aannemers verdwijnt  ;) Niks mee natuurlijk... extra bedrijven leveren de economie uiteindelijk ook weer geld op. Zolang er gewoon belasting wordt betaald in de UK.

Daarnaast zouden ondertussen hele takken van industrie niet meer bestaan zonder de arbeidskrachten uit Oost Europa... Denk alleen al aan agrarische sector of vleesindustrie.
Het probleem is alleen dat dit in de stemming enorm is gebagatelliseerd. De immigranten zouden de banen innemen van de Engelsen. Dat is natuurlijk niet waar...De economie in het Noorden van Engeland is simpel weg verouderd (veel mijnen die gesloten zijn en een verouderde staalindustrie) en niet sterk genoeg. Daarom is er werkloosheid. En dat is vooral een probleem voor de lager opgeleiden. Want in Londen is voor de hoogopgeleide werknemers werk genoeg. Vraag is nu of dit met een Brexit zo blijft, blijven de banken Londen trouw? Belangrijk voor Londen om zo snel mogelijk met de juiste verdragen te komen en onzekerheid weg te nemen. Want investeerders/ beleggers houden niet van onzekerheid. En die financiële sector is juist voor Londen en Engeland zo extreem belangrijk.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is