Ronde 8: Formula 1 Grand Prix of Europe, Baku City Circuit, Baku, Azerbaijan

Gestart door Tessa, 13 juni 2016 - 19:44:46

« vorige - volgende »

Tessa

Nu alweer een thread voor een nieuwe ronde? De laatste wedstrijd werd minder dan 24 uur geleden verreden?
Tja...we houden het tempo erin!!! Dat moet wel, want Bernie heeft 6 races in 8 weken gepropt  8)



En er is een nieuw circuit in het spel en dat circuit ligt in de hoofdstad van Azerbeidzjan: Bakoe!!

Dit levert natuurlijk geweldige stadsgezichten op. Daarnaast zou het volgens de maker Hermann Tilke, ook het snelste circuit ooit zijn. Net als Monaco betreft het een stratencircuit dat rond de boulevard gebouwd is.....eeeen daar houden de meeste vergelijkingen wel op, denk ik.

Hieronder is goed te zien dat het op sommige stukjes menens is op dit stratencircuit...of moeten we het op die plekken eigenlijk een steegjescircuit noemen? Het beloofd uitermate spectaculair te worden in ieder geval!



Qua statistieken valt er dit keer natuurlijk niet zo veel te vertellen. Wel is bekend dat het circuit zo'n 6 kilometer lang is, 20 bochten kent en tegen de klok in verreden wordt. De paddock en het rechte stuk met de start-finish liggen op het plein voor het regeringsgebouw.



Oh ja, en in deze tijd van het jaar is het daar meestal een graadje of 24 en op regen hoef je normaal gesproken niet te rekenen.

Maar wat eten ze daar en wat kunnen we op tafel zetten om het gevoel te hebben dat we er bij zijn tijdens de race in dat prachtige Europese Azerbeidzjan?

Ach, het lijkt allemaal flink op de Turkse en Iraanse keuken...nou ja, dat is eigenlijk vooral andersom. Azerbeidzjan kent al beschaving sinds pak-m-beet de dinosauriërs en alles draait daar om eten. Daarnaast groeit en bloeit daar alles wat je je maar kunt bedenken en is het er doorgaans prachtig barbecue weer.

Ik stel voor om stukken vlees op spiesen te rijgen en de boel gewoon op de gril te gooien, maar vergeet daarbij vooral de groenten niet: gegrilde groenten, groenten in een deegjasje, groenten in groenten gewikkeld,  groenten in salades. Jeweetwel, groenten!



Mooi, als iedereen er dan klaar voor is, komen hier de data en tijden:

Vrijdag 17 juni 2016
11:00 - 12:30 uur Eerste vrije training
15:00 - 16:30 uur Tweede vrije training

Zaterdag 18 juni 2016
12:00 - 13:00 uur Derde vrije training
15:00 - 16:00 uur Kwalificatie

Zondag 19 juni 2016
15:00 - 17:00 uur Race



Jehoentelaar

De Azeri zijn een mengelmoes van etnische Russen, Iraniërs (Perzen), Georgiërs en nog wat creatieve zaken.

Ga er wel voor zitten, een nieuw circuit is altijd interessant. Hopen dat die interesse niet na vijf rondjes weer weg is.

Arthur

Volgens mij is het daar veiliger op het circuit dan het dagelijkse verkeer. Daar worden verkeersregels totaal anders geïnterpreteerd dan bij ons en geldt het recht van de brutaalste!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Sabai

Ondanks alle positieve reacties vanuit de FIA verwacht ik weinig spektakel op dit smalle straten circuit. De layout  vind ik wat saai maar hopelijk worden we op een spektakelstuk getrakteerd. En dat Max hem deze keer maar uit de muur mag houden. Vraag me ook af hoe hard ze door dat steegje gaan op de foto hierboven.

Arthur

Inhalen behoort daar [steegje] niet echt tot de mogelijkheden... Do or die is daar altijd een die  8)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

gloudiesaurus

Ben benieuwd naar dit circuit! Hopelijk geen tweede Valencia  ;)

Met de nauwe straten kan het misschien wel weer een Red Bull-circuit worden.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

BMW.WilliamsF1

Ben erg benieuwd naar deze race. Vooral dat smalle stuk :)

Alleen de aanvangstijden van de sessies in de openingspost kloppen niet helemaal. Alle sessies beginnen een uur later dan wat er staat :)

Tessa

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 14 juni 2016 - 11:45:01
Alleen de aanvangstijden van de sessies in de openingspost kloppen niet helemaal. Alle sessies beginnen een uur later dan wat er staat :)


Aaaaiii, da's slordig...

Dank, heb het intussen aangepast!!

C.G. de Beaufort


Jehoentelaar

Citaat van: Arthur op 13 juni 2016 - 20:16:56
Volgens mij is het daar veiliger op het circuit dan het dagelijkse verkeer. Daar worden verkeersregels totaal anders geïnterpreteerd dan bij ons en geldt het recht van de brutaalste!!

Op basis van mijn ervaringen in Georgië en Armenië klopt dat als een bus inderdaad.

Gonzalo

Als je een gesimuleerde ronde bekijkt, vraag je je toch af hoe dit circuit de veiligheidstesten heeft overleefd.
Veel snelle bochten waarbij aan de buitenkant de muur vlak naast het circuit staat. Dat mag, maar de laatste bocht in Spanje moet wel een chicane ervoor krijgen wegens te snel/gevaarlijk?

lieven

Citaat van: Gonzalo op 16 juni 2016 - 11:39:45
Als je een gesimuleerde ronde bekijkt, vraag je je toch af hoe dit circuit de veiligheidstesten heeft overleefd.
Veel snelle bochten waarbij aan de buitenkant de muur vlak naast het circuit staat. Dat mag, maar de laatste bocht in Spanje moet wel een chicane ervoor krijgen wegens te snel/gevaarlijk?

Ik ben het er mee eens dat een circuit zoal dit moet kunnen maar dan moeten ze niet dooslaan op de andere circuits in de naam van veiligheid.
Overal worden uitloopstroken gemaakt in asvalt voor de veiligheid en hier is een toren de binnenkant van een bocht...
Als in die bocht 1 iemand crashed en hij staat wat schuin dan kan er niemand meer door. (ja das wel veilig voor de werkmensen natuurlijk ;) )

Pancake Shield

Ik wil deze nog ff hier achterlaten. Als dit een redelijke weergave is van hoe het eruit ziet, denk ik dat het met die 'veiligheidszorgen' allemaal wel meevalt:

http://www.youtube.com/watch?v=6ZuStK4qUq8
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Sabai

Dat is het langste rechte eind op de kalender zeker. Ik doe een wilde gok Mercedes op 1 en 2  :D

Pancake Shield

Het circuit doet mij heel erg denken aan Valencia en ik denk niet echt dat het een positief punt is.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock