F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Sabai op 16 april 2019 - 21:18:20
Citaat van: Tuesday op 16 april 2019 - 18:20:17
Citaat van: Robbert65 op 16 april 2019 - 14:17:56
Citaat van: Tuesday op 16 april 2019 - 13:10:26
Citaat van: C.G. de Beaufort op 16 april 2019 - 12:47:46
Marko: "We hebben goed nieuws gekregen van Honda. We krijgen in Bakoe 20 pk extra."

https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/246763/helmut-marko-we-krijgen-van-honda-20-pk-erbij-in-bakoe

Ik hoop dat een stabiele motor opleverd en er niets stuk gaat. Het levert maximaal zo'n 0,2 seconde op.

Groet,

C.G. de Beaufort
betekend dus wel dat motor 1 na 3 races al min of meer is afgeschreven..in dit tempo gaan ze uitkomen op 4 gridstraffen. Maar wel goed dat ze alles op ontwikkeling zetten, wie weet kunnen ze dan volgend jaar wel een serieuze gooi doen naar de titel. 
Nee, dat hoeft niet, het kan -en mag- best, dat ze die eerste motor upgraden. Dan kunnen ze hem naar achter plaatsen. Stel er zijn er twee naar z'n grootje geploft, dan kan de eerste weer ingezet worden en volgt er dus geen gridstraf. Pas bij inzet van de vierde PU volgt een gridstraf.
ik weet dat ie nog weer gebruikt mag worden, maar er is een reden waarom ze nu al overstappen op nummer 2. Blijkbaar willen ze graag verder met de geupgrade versie, waarom zouden ze dan later in het seizoen toch weer terug willen vallen op versie 1? Verder ben ik wat sceptisch omdat Honda volgens mij nog nooit in de buurt is gekomen van de 7 races per motor die nodig zijn om een heel seizoen met 3 motoren te doen. Overigens mag de hardware van versie 1 niet geupgrade worden zoals jij stelt.

Wellicht is het een software update. Ik lees nergens dat ze een nieuwe motor krijgen. En als dat wel zo zou zijn kunnen ze de motor nog voor bepaalde circuits kunnen gebruiken waar vermogen weinig verschil maakt. Ook gaven ze voor het seizoen al aan dat ze een strategische  penalty gingen nemen.Dus hoeft geen probleem te zijn.
op circuits waar vermogen niet zo belangrijk is deed RBR de afgelopen jaren juist mee om de overwinning. Aangezien het soms om honderdsten of duizendsten gaat, zou ik juist op dit soort circuits voor de best mogelijke krachtbron gaan. Versie 1 kunnen ze natuurlijk nog wel inzetten bij trainingen, maar ik denk niet dat we die nog terug gaan zien in wedstrijden. Dan kunnen ze misschien beter met een strategische penalty een nieuwere versie in de pool gooien.

Sabai

Citaat van: Jozef op 16 april 2019 - 21:38:56
20pk uit nieuwe software lijkt me erg onwaarschijnlijk. Dan moet je echt met behoorlijk slechte software aan het seizoen begonnen zijn... :P

Nu goed, het bericht is "Helmut Marko zegt tegen GPtoday dat..." Ik wacht liever tot volgende week vrijdag om te zien wat er echt van komt.

Idd eerst maar eens zien want het zijn nou niet de 2 betrouwbaarste bronnen  :)

C.G. de Beaufort

De Japanse leverancier komt voor de tweede keer dit seizoen met een verbeterde krachtbron, die Red Bull meer power moet geven.

https://www.telegraaf.nl/sport/572106942/verstappen-krijgt-nieuwe-motor-voor-gp-in-frankrijk

Groet,

C.G. de Beaufort


Matthijs

In Canada leek Renault qua vermogen weer beter dan Honda.

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 11 juni 2019 - 13:52:51
In Canada leek Renault qua vermogen weer beter dan Honda.
Hoe dan? Sainz kwam meer dan een ronde achter Verstappen aan. Gasly is de maatstaf toch niet? En Toro Rosso heeft nou eenmaal de racepace niet, daar hebben ze het budget niet voor.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Ik krijg vooral de indruk dat Renault een ontzettend goede kwalificatiemodus heeft. Renault en McLaren gaan zaterdag niet alleen de strijd aan met Red Bull, ook ten opzichte van Ferrari is de kloof kleiner dan ze in jaren geweest is. Maar op zondag zakken ze weer helemaal weg, dan komen ze inderdaad echt niet in de buurt van de snelheid van Ferrari en Verstappen.

Dat kan ook aan inferieur bandenmanagement liggen, maar het zou toch toevallig zijn dat beide Renault-teams hetzelfde patroon vertonen.

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 24 juni 2019 - 22:32:07
Citaat van: Matthijs op 11 juni 2019 - 13:52:51
In Canada leek Renault qua vermogen weer beter dan Honda.
Hoe dan? Sainz kwam meer dan een ronde achter Verstappen aan. Gasly is de maatstaf toch niet? En Toro Rosso heeft nou eenmaal de racepace niet, daar hebben ze het budget niet voor.
In onderlinge duellen tussen een Honda en een Renault lijkt laatstgenoemde steevast de snellere motor. Ook in Frankrijk na de start was Sainz beduidend sneller op het rechte stuk. Zal veel te maken hebben met engine modes, zoals Jozef hieronder aangeeft. Waarschijnlijk kunnen de Renault-aangedreven teams de kwalificatiemodus een aantal keer in de race gebruiken als ze in gevecht zijn.

JS JTD

RedBull heeft met een hoge downforce afstelling moeten rijden in Frankrijk omdat ze eigenlijk het chassis nog niet 100% op orde hebben. Gevolg is dat ze op de rechte stukken inleveren.

Kijk je naar de speed trap dan bungelt Verstappen inderdaad bijna onderaan met 333 km/u. De Toro Rosso van Albon loopt dan met 340 weer harder dan Leclerc's Ferrari, waarvan algemeen gedacht wordt dat het de allersterkste krachtbron is.

Dus om te concluderen dat Renault qua motorvermogen Honda voorbij is, ik weet het niet, het blijft lastig vergelijken...

https://f1i.com/news/345655-paul-ricard-speed-trap-who-is-the-fastest-of-them-all.html

gloudiesaurus

CitaatHonda nam in de voorbije Franse Formule 1 Grand Prix een derde specificatie van de motor in gebruik. De Japanse fabrikant vertelt ons waarom die update zo belangrijk is op de lange termijn.

De nieuwste motorupdate van Honda werd geïnspireerd op de technische expertise van de turbinemotoren van het Japanse bedrijf. De motoren stellen de motorpartner van Red Bull in staat om grote technologische stappen te maken

De Spec 3 die in Frankrijk in gebruik werd genomen kreeg upgrades aan de turbo en de verbrandingsmotor. Het onderzoeksteam van Honda in het Japanse Sakura werkt al twee jaar samen met de collega's van de turbinemotoren van vliegtuigen en die samenwerking zorgde voor een doorbraak wat betreft de betrouwbaarheid van de Formule 1-hybridemotor die Honda eind vorig jaar introduceerde.

Yasuaki Asaki, het hoofd van de Honda F1-fabriek in Japan, stelde tijdens een meeting van de toplui van Honda voor dat verdere samenwerking ook voordelig kan zijn op andere vlakken. "De jetmotor is helemaal anders, maar de turbo en de MGU-H lijken een beetje op de turbine in een vliegtuig", vertelde Toyoharu Tanabe aan Motorsport.com. "Het gaat om een rotatie op hoge snelheid en je hebt er een aerodynamisch ontwerp voor nodig. Er is sprake van gemeenschappelijke technologie."

Zo zou Honda ook de schroeven in de turbine hebben hertekend op basis van de Honda HF120 jetmotor. "Soms geven mensen uit andere takken advies en kom je tot een ander standpunt", aldus Honda F1 directeur Masashi Yamamoto. "In dit geval gaat het om de aerodynamica van de turbine. Die nieuwe opvatting heeft ons prestatiewinst opgeleverd."

De HF120-motor is terug te vinden in de HA-420 HondaJet, een lichte businessjet met zes zitjes. Die motor wordt gekenmerkt door twee turbines, een kleiner hogedrukexemplaar met een rij kristallen messen die het brandstofverbruik beperkt en een grotere turbine met contra-roterende schroeven die op lagere druk werkt en een stuk lichter is.



De huidige V6-motoren zijn uitgerust met een turbo en MGU-H die snelheden van 120.000 toeren per minuut halen. Honda had het de voorbije jaren moeilijk om beide onderdelen met een dergelijke intensiteit betrouwbaar te laten functioneren en dat kwam ook de gehele prestaties van de motor niet ten goede.

De turbo, die lucht samenperst voordat die in de verbrandingsmotor terecht komt, heeft ook een wisselwerking met de MGU-H. De MGU-H gebruikt uitlaatgassen om energie op te wekken, maar controleert ook de snelheid van de turbo. De hybridemotor kan met opgeslagen energie meteen de turbo laten draaien op het moment dat de rijder het gaspedaal induwt, zodat de traditionele 'turbo lag' wordt geëlimineerd. Dat maakt de V6-hybride een stuk makkelijker te besturen.

Red Bull en Honda beseffen dat nog meer verbeteringen nodig zijn om Mercedes het vuur aan de schenen te leggen. Het seizoen 2019 wordt gezien als een ontwikkelingsjaar, getuige daarvan is het feit dat Honda in de achtste race van het seizoen al een derde motor introduceerde, het maximaal toegelaten aantal. Daardoor zijn gridstraffen later in het seizoen onvermijdelijk.

Volgens Tanabe verloopt die snellere invoering van nieuwe updates "volgens schema" maar is er ook nog meer tijd nodig. "We waren aan onze kant klaar met de update en besloten samen met de teams wanneer we die in gebruik zouden nemen."

De nieuwe turbo- en verbrandingsmotor leverden geen schokkende prestatiewinst op, maar vormen wel een belangrijke tussenstap in de ontwikkeling. Door de verbeterde betrouwbaarheid beschikt Honda over een stabiel platform, dat het de komende maanden zal kunnen gebruiken om nog meer vermogen te vinden. "Als je een meer efficiënte turbo hebt, dan komt dat ook de verbrandingsmotor en de MGU-H ten goede", legt Tanabe uit. "Met deze Spec 3 hebben we een turbo die heel efficiënt is. Daarmee kunnen we de algemene prestaties van de krachtbron verbeteren. Als de turbo op een efficiëntere manier energie levert, kunnen we het energiebeheer van de rest ook verbeteren."

Het verhaal van Motorsport.com. Kort gezegd brengt Tech 3 nog niet veel. Alleen een betere Turbo, doet met volgens Honda een tussenstap voor een betere verbrandingsmotor. Marko riep eerder dat er in Monza een echt grote update zou komen.

Ben benieuwd. Honda moet wel stappen maken. Want ik denk dat Renault in Canada/ Paul Ricard wel een stap gezet heeft. Zeker als je kijkt naar de prestaties van Renault en McLaren. Verstappen kon in Frankrijk McLaren maar net voor blijven...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

C.G. de Beaufort

(..)Verstappen wacht komend weekeinde een inhaalrace in Italië. Door de introductie van de nieuwste Honda-motor start hij vanuit de achterhoede. De Limburger noemt de nieuwste Honda de grootste upgrade op motorgebied tot dusver.

https://www.telegraaf.nl/sport/1902447235/verstappen-slaat-terug-naar-voormalig-wereldkampioen

Okay, we kunnen dan wat verwachten van Max.

Groet,

C.G. de Beaufort


Wings

Viel tegen. De Mercedes van Checo presteerde zo goed dat Max niet langs kon.

Jozef

Ik dacht dat gedoe met de Ferrari-motoren afgelopen jaar een storm in een glas water was, maar nu geeft de FIA er alsnog een enorme twist aan. En nu vind ik plots wél dat het zaakje stinkt. Zoals jullie waarschijnlijk nog wel weten, heeft de FIA eind vorig jaar beslag gelegd op de power units van Ferrari om ze met een vergrootglas te onderzoeken.

Dit is nu afgesloten met een verklaring van de FIA die niet stelt of de motor nu wel of niet legaal was, en die alleen spreekt van een "overeenkomst" tussen de FIA en Ferrari waar verder geen details over vrijgegeven worden.

De andere teams geloven hun oren niet en er lijkt nog een staartje aan te zullen komen.

https://www.bbc.com/sport/formula1/51688538

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 februari 2020 - 14:35:54
Ik dacht dat gedoe met de Ferrari-motoren afgelopen jaar een storm in een glas water was, maar nu geeft de FIA er alsnog een enorme twist aan. En nu vind ik plots wél dat het zaakje stinkt. Zoals jullie waarschijnlijk nog wel weten, heeft de FIA eind vorig jaar beslag gelegd op de power units van Ferrari om ze met een vergrootglas te onderzoeken.

Dit is nu afgesloten met een verklaring van de FIA die niet stelt of de motor nu wel of niet legaal was, en die alleen spreekt van een "overeenkomst" tussen de FIA en Ferrari waar verder geen details over vrijgegeven worden.

De andere teams geloven hun oren niet en er lijkt nog een staartje aan te zullen komen.

https://www.bbc.com/sport/formula1/51688538
dat was al die tijd toch wel duidelijk? zoals ik eerder al zei, de FIA moet eens wat daadkrachtiger zijn en zich niet keer op keer in de maling laten nemen. Niet door Mercedes met die oliestokerij (of DAS, of een geheime bandentest), niet door RBR met flexibele vleugels en ook niet door Ferrari met de fuelflow of eerder het trucje met de batterij. Alles wat niet in de geest van de regels is direct aanpakken. Wordt nog wat met het budgetplafond. Dat gaat echt aan alle kanten omzeild worden. En met de hybride V6 kun je ook wel stellen dat ze het niet handig hebben aangepakt. Mercedes kon met een giga voorsprong beginnen en domineren nog steeds.

Breaktest

(Moet eigenlijk in het 2019 draadje)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

F1's Lewis Hamilton has launched an extraordinary attack on the sport's governing body, saying they want to slow down the Mercedes car as he bids for a record-equalling seventh world title. The FIA look set to ban certain electronic modes during qualifying, as this has helped Mercedes to turn their engine up to maximum power as they bid for their seventh Constructors' Championship on the bounce.

Hamilton, who currently sits 30 points clear in the standings ahead of Red Bull's Max Verstappen, has hit out at the FIA as he looks to equal Michael Schumacher's title haul. "It's not a surprise," he commented, as per The Sun. "It's obviously to slow us down, they're always trying to slow us down, but I don't think it's going to get the result they want.

https://www.givemesport.com/1591859-lewis-hamilton-believes-formula-1-chiefs-are-trying-to-stop-him-winning-seventh-world-title?autoplay=on

Hamilton beschuldigd de FIA. Want deze GP Spanje (Barcelona) is het laatste keer dat de motor opgeschroefd kan worden. Maar dit is voor alle racewagens, niet iets voor de Mercedes. Kortom, Max komt eraan.

Groet,

C.G. de Beaufort