F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Maikel0230 op 15 september 2018 - 11:53:51
Citaat van: Wings op 14 september 2018 - 16:02:38
Coronel heeft ook een interessante kijk op het gebeuren. Roep maar, redelijk of is hier de wens de vader van de gedachten?

https://www.gpupdate.net/nl/videos/10838/coronel-over-toekomst-verstappen-veel-mogelijk-met-honda/

Waar ik een beetje bang voor ben is dat Honda na een beter seizoen opnieuw een minder seizoen gaat hebben.

Als je de werking van de Honda de afgelopen jaren bekijkt wisselen ze telkens een heel slecht seizoen met een seizoen waarin er wat beterschap op komst is. We zullen het zien in 2019 of ze hun eigen trend buitenspel kunnen zetten.

Ik heb het idee dat Honda nu doorpakt. Niet vergeten dat het ontwerp van McLaren de motor niet ten goeden kwam en het aerodynamisch pakket er niet sterker op werd. In 2017 liepen de verstandsverhoudingen spaak dus ik kan mij voorstellen dat die samenwerking niet meer optimaal was. McLaren en Honda hebben elkaar niet gevonden. Red Bull staat daar anders in, naar wat ik lees en prompt zie je dat de Honda stappen maakt. Ik wil overigens niet doen alsof Honda wonderen verricht en loop ook niet over van enthousiasme maar als ik het afzet tegen de Renault op vandaag denk ik dat ze horizontaal kunnen oversteken en in een situatie terechtkomen waar het team en motorpartner hetzelfde primaire doel hebben. Bij Renault zal Red Bull nooit het primaire doel zijn zo lang zij een eigen raceteam hebben.

Franky R.

McLaren wilde de auto niet aanpassen aan de motor van Honda. Toro Rosso doet dat wel, en Red Bull zal dat ook doen.

Jozef

Ze hebben zich nooit aangepast aan Renault, waarom zouden ze dat wel doen voor Honda?

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 september 2018 - 23:58:49
Ze hebben zich nooit aangepast aan Renault, waarom zouden ze dat wel doen voor Honda?
ze hebben zich nooit aangepast aan Renault? Volgens mij hadden ze weinig keus, Renault heeft nooit motoren speciaal voor RBR ontworpen. Toch heeft RBR er veel mee gewonnen en zijn ze veel sneller dan andere Renault teams.. dan werkt dat niet aanpassen wel heel goed blijkbaar.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 29 september 2018 - 23:58:49
Ze hebben zich nooit aangepast aan Renault, waarom zouden ze dat wel doen voor Honda?


2013, Newey had een te strak jasje gemaakt rond de motor zodat de boel te heet werd. Dus ging men de boel aanpassen..


Bron?


Newey in zijn boek over zijn ontwerpen. Gekocht in mijn vakantie (geen koopje btw)

Jozef

Toen moest het ook wel, de motorontwikkeling was bevroren. Je spreekt over een ander tijdperk. Ik spreek over het huidige tijdperk, met dit jaar nog een update van Renault waar Red Bull niet mee kon rijden omdat ze hun chassis te krap ontworpen hebben.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 30 september 2018 - 12:31:19
Toen moest het ook wel, de motorontwikkeling was bevroren. Je spreekt over een ander tijdperk. Ik spreek over het huidige tijdperk, met dit jaar nog een update van Renault waar Red Bull niet mee kon rijden omdat ze hun chassis te krap ontworpen hebben.
ik heb het ook deels over het huidige tijdperk. Ze zijn veel sneller dan de andere Renault teams. Dat van die update is al eerder aan de orde geweest en dat is gewoon onzin. Verder is het chassis ontworpen voor de A-spec motor en niet voor updates. Ondanks dat heeft RBR dit seizoen ook al met de B en de C spec gereden.

Wings

Citaat van: Jozef op 29 september 2018 - 23:58:49
Ze hebben zich nooit aangepast aan Renault, waarom zouden ze dat wel doen voor Honda?

Ben benieuwd naar je bron. Ik begreep juist dat men bij Red Bull een andere werkwijze aan overhouden.

"Dit besluit komt vooral op basis van de technische mogelijkheden. We zien dit echt als de beste manier om het gat naar Ferrari en Mercedes te overbruggen. Je ziet dat er enorme vooruitgang geboekt wordt. We geven Honda de opdracht om de beste motor te bouwen die ze kunnen bouwen, maar daarbij begrenzen we ze totaal niet als het gaat om hoe het geheel er uit moet komen te zien. Wij zorgen wel dat de motor in de auto past."

Bron: https://www.gpfans.com/nl/artikelen/7172/christian-horner-honda-krijgt-ruimte-om-best-mogelijke-motor-te-bouwen/

Franky R.

Citaat van: Jozef op 30 september 2018 - 12:31:19
Toen moest het ook wel, de motorontwikkeling was bevroren. Je spreekt over een ander tijdperk. Ik spreek over het huidige tijdperk, met dit jaar nog een update van Renault waar Red Bull niet mee kon rijden omdat ze hun chassis te krap ontworpen hebben.


Maar jij zegt dus dat Red Bull zich nooit aanpaste aan Renault...Dus wel, en waarom nu ook niet?

Jozef

Sorry maar een voorbeeld uit het V8-tijdperk met bevroren motorenontwikkeling, toen ze dus geen wijziging van de kant van Renault zouden kunnen afdwingen hoe hard ze ook hadden geprobeerd, telt écht niet in deze...

Citaat van: Tuesday op 30 september 2018 - 12:59:41Dat van die update is al eerder aan de orde geweest en dat is gewoon onzin.
Hoezo onzin? ??? Er was een nieuwe MGU-K en bij Red Bull paste hij niet, dat is geen onzin maar een feit.

Citaat van: Tuesday op 30 september 2018 - 12:59:41Verder is het chassis ontworpen voor de A-spec motor en niet voor updates.
In samenwerkingsprojecten als dit wordt een zogenaamde 'design enveloppe' afgesproken tussen de partijen, d.w.z. een fysieke ruimte die voorbehouden is waarin de leverancier zijn ding mag doen. De power unit van Renault was bij aanvang van het jaar kleiner dan de voorziene design enveloppe en Red Bull heeft daarop besloten om het chassis in te snijden. De nieuwe MGU-K lag nog steeds binnen de afgesproken ruimte, maar die afgesproken ruimte was er dus niet meer bij Red Bull (en bij Renault en McLaren wel).

Nu is het best mogelijk dat Red Bull het in 2019 anders gaat aanpakken en wel meer ruimte geeft aan Honda. Maar dat gaan ze dan wel voelen in de aerodynamische prestaties van de auto.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 30 september 2018 - 18:07:24
Sorry maar een voorbeeld uit het V8-tijdperk met bevroren motorenontwikkeling, toen ze dus geen wijziging van de kant van Renault zouden kunnen afdwingen hoe hard ze ook hadden geprobeerd, telt écht niet in deze...

Citaat van: Tuesday op 30 september 2018 - 12:59:41Dat van die update is al eerder aan de orde geweest en dat is gewoon onzin.
Hoezo onzin? ??? Er was een nieuwe MGU-K en bij Red Bull paste hij niet, dat is geen onzin maar een feit.

Citaat van: Tuesday op 30 september 2018 - 12:59:41Verder is het chassis ontworpen voor de A-spec motor en niet voor updates.
In samenwerkingsprojecten als dit wordt een zogenaamde 'design enveloppe' afgesproken tussen de partijen, d.w.z. een fysieke ruimte die voorbehouden is waarin de leverancier zijn ding mag doen. De power unit van Renault was bij aanvang van het jaar kleiner dan de voorziene design enveloppe en Red Bull heeft daarop besloten om het chassis in te snijden. De nieuwe MGU-K lag nog steeds binnen de afgesproken ruimte, maar die afgesproken ruimte was er dus niet meer bij Red Bull (en bij Renault en McLaren wel).

Nu is het best mogelijk dat Red Bull het in 2019 anders gaat aanpakken en wel meer ruimte geeft aan Honda. Maar dat gaan ze dan wel voelen in de aerodynamische prestaties van de auto.
komt dit uit je duim, of heb je er ook bronnen voor? Volgens mij was het uit tactische overwegingen om niet voor de  thuis gp gridstraffen te pakken. Leverde ze ook een overwinning op trouwens. En als het al waar is, is het misschien zo gek ook niet, aangezien de MGU-K al maanden zo niet jaren op zich liet wachten. Dan kun je er in je ontwerp toch ook gewoon voor kiezen om met de oude het seizoen af te maken en de extra ruimte op een andere manier te benutten?

Jozef

Citaat van: robbert op 02 oktober 2018 - 13:35:02
wat mij ook opvalt, is dat ferrari met extra sensoren moet rondrijden. Sinds Singapore ook. Waarom moet ferrari met zo'n sensoren rondrijden en de andere teams niet?

Ik trek dit verhaal even naar dit topic, want het heeft helemaal niks te maken met teamorders.

Het is Auto Motor und Sport dat dit verhaal naar buiten bracht: https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/ferrari-fia-sensor-power-vorteil/

Het is geen erg duidelijk verhaal, maar wat er wel in staat is dit:

1. De FIA bevestigt dat alle Ferrari-teams een extra sensor hebben moeten plaatsen, maar wil niet zeggen sinds wanneer dat zo is (dat het sinds Singapore zou zijn, is dus speculatie).

2. De sensor in kwestie meet ergens een geleverd vermogen ("Energiefluss"), maar het is niet geheel duidelijk van welke component het vermogen gemeten wordt. Waarschijnlijk het vermogen dat uit de batterijen geleverd wordt, want de sensor is alleen bij Ferrari-motoren geplaatst omdat zij de enige zijn bij wie de batterij in twee stukken gesplitst is. Volgens het artikel bestonden er twijfels over het gemeten vermogen toen de nieuwe sensor er nog niet was.

3a. Cyril Abiteboul van Renault zegt dat het voordeel van Ferrari op de rechte stukken, dat sinds Oostenrijk zichtbaar was, weer verdwenen is sinds Singapore. Dat blijkt volgens hem duidelijk uit de GPS-data.
3b. Bij Mercedes antwoorden ze ontwijkend op de kwestie.

Robbert65

Citaat van: Robbert65 op 02 oktober 2018 - 18:31:43
Citaat van: robbert op 02 oktober 2018 - 18:01:22
Citaat van: Robbert65 op 02 oktober 2018 - 17:03:39
Citaat van: robbert op 02 oktober 2018 - 13:35:02
wat mij ook opvalt, is dat ferrari met extra sensoren moet rondrijden. Sinds Singapore ook. Waarom moet ferrari met zo'n sensoren rondrijden en de andere teams niet?
Bedoel je met moeten dat het van de FIA moet of bedoel je met "moet" dat je het van horen zeggen hebt, als in "Ferrari zou met extra sensoren rijden"?

van de fia bedoel ik dus

https://www.f1maximaal.nl/nieuws/formule-1/192372/

Nou ja, om te beginnen kan een motor niet 3 tot 15 honderdsten sneller zijn op het circuit. Een auto wel, een rijder ook, maar de motor is nooit sneller. De motor levert misschien meer vermogen, maar als je de motor op een zeepkist monteert, zoals sommige teams steevast doen, ga je er niet harder mee.
Het artikel in AMuS is plausibeler: AMuS beweert dat het vermoeden rees dat Ferrari koelvloeistof voor de batterijen gebruikte om bij de brandstof in te spuiten of ergens een stiekeme energieopslag monteerde. Vandaar de extra sensoren.  Ik ken dit verhssl verder niet. Interessant...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Jozef op 02 oktober 2018 - 18:34:17
Ik trek dit verhaal even naar dit topic, want het heeft helemaal niks te maken met teamorders.
:thumbsup:
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

JS JTD

De Honda motor zit nog maar 10 kW onder de Mercedes en Ferrari. Althans, als we Helmut Marko moeten geloven:

https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/368332/honda-nog-maar-10-kw-achter-mercedes-en-ferrari-zegt-marko/