F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: JS JTD op 22 augustus 2018 - 13:12:22
Helmut Marko weet zeker dat Honda aankomend seizoen ver voor Renault zal staan als het gaat om de motorprestaties.
Nou nou, die zet hoog in! Eerst zien dan geloven!

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/366735/marko-niemand-kan-tippen-aan-ontwikkeling-honda/

Mee eens. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik vertrouwen heb in Honda. Het wanpresteren van McLaren heb ik misschien wel onterecht aan de Honda-motoren opgehangen. Veel beter doet McLaren het niet terwijl de Honda-motor lang niet zo abominabel is als bij McLaren. Bij Honda beweert men dat McLaren weigerde de auto aan te passen en koelingsproblemen niet konden worden opgelost. De samenwerking met Toro Rosso verloopt beter en prompt zie je dat de motoren stappen maakt. Intussen is McLaren alweer weggezakt.

Matthijs

Lang leek het erop dat de twee Toro Rosso's de laatste startrij zouden vullen maar ineens krijgt Gasly het op zijn heupen en rijdt zelfs naar Q3, op een circuit als Monza. Het heeft er echt alle schijn van dat Renault en Honda nagenoeg gelijkwaardig zijn.

Wings

Verschil tussen beiden was iets meer dan een halve tel. Wetende dat Red Bull beschikt over een beter chassis en aerodynamisch pakket sluit ik mij bij je aan dat het verschil tussen beiden motoren verwaarloosbaar is. En volgens mij is die Honda-motor best betrouwbaar.

Sabai

Als Gasly deze race in de puntjes eindigd komt het met Honda wel goed volgend jaar . Maar de top 2 zal nog niet haalbaar zijn.

JS JTD

Kijkende naar de stappen die Renault heeft gemaakt met de motor, geloof ik ook dat Redbull met Honda betere kansen heeft. Honda kwam van verder en heeft dus met een hogere ontwikkelingssnelheid nu het niveau van Renault geëvenaard. Die hogere ontwikkelsnelheid is noodzakelijk om het gat naar Mercedes en Ferrari te kunnen dichten, omdat die ook niet stil blijven zitten.

JS JTD

Marcus Ericsson is onder de indruk van de prestaties van de Honda motor na de race op SPA.

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/367252/honda-s-f1-motor-een-stuk-sterker-dan-mensen-denken/

Wings

Coronel heeft ook een interessante kijk op het gebeuren. Roep maar, redelijk of is hier de wens de vader van de gedachten?

https://www.gpupdate.net/nl/videos/10838/coronel-over-toekomst-verstappen-veel-mogelijk-met-honda/

Maikel0230

Citaat van: Wings op 14 september 2018 - 16:02:38
Coronel heeft ook een interessante kijk op het gebeuren. Roep maar, redelijk of is hier de wens de vader van de gedachten?

https://www.gpupdate.net/nl/videos/10838/coronel-over-toekomst-verstappen-veel-mogelijk-met-honda/

Waar ik een beetje bang voor ben is dat Honda na een beter seizoen opnieuw een minder seizoen gaat hebben.

Als je de werking van de Honda de afgelopen jaren bekijkt wisselen ze telkens een heel slecht seizoen met een seizoen waarin er wat beterschap op komst is. We zullen het zien in 2019 of ze hun eigen trend buitenspel kunnen zetten.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

JS JTD

Citaat van: Maikel0230 op 15 september 2018 - 11:53:51
Citaat van: Wings op 14 september 2018 - 16:02:38
Coronel heeft ook een interessante kijk op het gebeuren. Roep maar, redelijk of is hier de wens de vader van de gedachten?

https://www.gpupdate.net/nl/videos/10838/coronel-over-toekomst-verstappen-veel-mogelijk-met-honda/

Waar ik een beetje bang voor ben is dat Honda na een beter seizoen opnieuw een minder seizoen gaat hebben.

Als je de werking van de Honda de afgelopen jaren bekijkt wisselen ze telkens een heel slecht seizoen met een seizoen waarin er wat beterschap op komst is. We zullen het zien in 2019 of ze hun eigen trend buitenspel kunnen zetten.

Die ups en downs waar je aan refereert zijn van het totaalpakket. Mclaren rijdt nu met Renault PU nog steeds geen deuk in een pakje boter, dus dat gegeven vind ik niet echt representatief voor wat er komen gaat.

JS JTD

Auto-motor-und-sport denkt te weten hoeveel maximaal vermogen de verbrandingsmotoren (dus zonder 163 pk elektrisch vermogen) van de vier fabrikanten leveren op dit moment.
Ferrari 790 pk
Mercedes 780 pk
Renault 730 pk met de C-spec (B spec 710 pk)
Honda 715 pk

Nu gaat het gerucht dat Honda met een aanstaande motorupdate naar 750 pk gaat, dan zouden ze dit seizoen Renault dus al voorbij streven. Zou Helmut Marko dan toch gelijk krijgen?


Jozef

Dit is natuurlijk maar het halve verhaal. In het elektrisch gedeelte wordt ook een groot deel van het verschil gemaakt. Dat gaat dan niet over piekvermogen (want dat is voor het elektrisch gedeelte door de regels begrensd) maar wel over hoeveel je er elke ronde gebruik van kunt maken.

JS JTD

Citaat van: Jozef op 25 september 2018 - 23:27:44
Dit is natuurlijk maar het halve verhaal. In het elektrisch gedeelte wordt ook een groot deel van het verschil gemaakt. Dat gaat dan niet over piekvermogen (want dat is voor het elektrisch gedeelte door de regels begrensd) maar wel over hoeveel je er elke ronde gebruik van kunt maken.

Ja en nee.
Ja, de strategie voor het "harvesten" van elektrische energie is belangrijk. En nee, omdat dat sterk afhangt van de efficiency van de verbrandingsmotor. Immers, de MGU-K wekt energie is op door het remmen, dus eventuele verschillen worden bij de MGU-H gemaakt. En deze is onlosmakelijk met de werking van de verbrandingsmotor verbonden, namelijk de relatie tussen uitlaattegendruk en opgewekte turbodruk.

Jozef

Natuurlijk is het verbonden, maar er valt natuurlijk wel wat te rapen op het vlak van efficiëntie van de turbo en de compressor, en de efficiëntie van energietransfer tussen H, K en energy store.

Dat de Red Bull in Singapore problemen had met wegvallend vermogen ligt niet aan de verbrandingsmotor maar aan alles eromheen. Omdat daar dus ook een groot deel van de ontwikkeling gebeurt. Nogmaals, dat gaat niet om piekvermogen (wat één bijna onbenullig cijfertje is) maar om de inzetbaarheid van vermogen.

JS JTD

Citaat van: Jozef op 26 september 2018 - 15:56:00
Natuurlijk is het verbonden, maar er valt natuurlijk wel wat te rapen op het vlak van efficiëntie van de turbo en de compressor, en de efficiëntie van energietransfer tussen H, K en energy store.

Dat de Red Bull in Singapore problemen had met wegvallend vermogen ligt niet aan de verbrandingsmotor maar aan alles eromheen. Omdat daar dus ook een groot deel van de ontwikkeling gebeurt. Nogmaals, dat gaat niet om piekvermogen (wat één bijna onbenullig cijfertje is) maar om de inzetbaarheid van vermogen.

Efficiëncy van de turbocompressor is een onderdeel van de ICE. De hoeveelheid opgewekte energie van de MGU-K is gelimiteerd, alsook de hoeveelheid in de energy store (per ronde).
Het enige waar een verschil kan worden gemaakt is de hoeveelheid energie die de MGU-H opwekt, want dat is ongelimiteerd.

Maar, ik ben het met je eens dat het maximale vermogen van de verbrandingsmotor niet het hele plaatje schetst, al denk ik wel dat het op dit moment een aardig beeld geeft van het totale prestatiepotentieel van de powerunit.