F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Wings

Mee eens Robbert.

robbert


Matthijs

https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-would-have-still-won-with-honda-1061355/

Citaat"We'd have still won the grands prix we won," said Horner. "Honda are within one per cent of our measurement of where we currently are."
Dergelijke quotes zijn lastig te ontleden, maar ik denk dat ik het moet lezen dat Honda (nog) net niet gelijkwaardig is met Renault.

Volgens mij is dan dit de orde in motorenland:
1. Ferrari
2. Mercedes


3. Renault
4. Honda

Robbert65

Ja, eens. En ik denk eerlijk gezegd dat dat nog wel even zo blijft. Renault zit niet stil, investeert eerder meer dan minder en voor Honda is het nieuwe scenario, waarbij de regels gelijk blijven ook in het nadeel:
Als de regels veranderen zouden en er meer fabrikanten bij zouden zijn gekomen zouden Renault, Ferrari en Mercedes in 2019 en 2020 hun budgetten hebben verschoven naar de nieuwe motorontwikkeling.

Dat zou een uitgelezen kans zijn geweest om in te halen en in die jaren inderdaad gelijkwaardig te worden aan minstens Renault, maar misschien ook wel de grote twee. Honda zegt over middelen te beschikken én de wil ook, om zoveel geld en efford in de F1-motor te stoppen dat het een geheid succes zal worden. Dus dan zou je mogen verwachten dat ze de huidige motor doorontwikkelen zouden én de nieuwe met volle kracht neer gingen zetten.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken, als dat hele vernieuwingsplan niet doorgaat dan scheelt dat voor RBR en Honda toch een flink percentage winkans op wereldkampioenschappengebied...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Honda gaat dit seizoen Toro Rosso gebruiken als testbank. Verschillende onderdelen zullen getest worden voor de motor van volgend jaar.

C.G. de Beaufort

Nico over de HAAS-motoren : "Wat daar gebeurt, is niet normaal. Sinds een paar weekenden hebben alle auto's met Ferrari-motoren ineens veel meer vermogen. In de bochten lijken we minimaal op gelijke hoogte te zitten met Haas, maar op de rechte stukken verliezen we veel. Hoeveel? Hier en in deze kwalificatie vier tienden. Best veel."

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/366157/hulkenberg-snelheid-van-ferrari-motor-niet-normaal/

Dat valt mij ook op, veel meer vermogen dan vorig jaar. En de laatste tijd : ik denk dat ze hetzelfde vermogen hebben als de Ferrari, Magnussen zit nog maar ong. 1 sec achter Vettel...

Groet,

C.G. de Beaufort



Wings

Ferrari heeft het gewoon prima voor elkaar. Mercedes moet wat meer strekken lijkt wel.

Tuesday

zo gaat dat. Eerst klagen dat Haas de Ferrari van vorig jaar heeft gekopieerd, nu is Renault in de bochten al beter en is het ineens de motor de boosdoener. Wordt tijd dat ze bij Renault ook eens wakker worden.

C.G. de Beaufort

Het team moest een motorwissel uitvoeren bij Daniel Ricciardo en Red Bull wilde direct zoveel mogelijk onderdelen vervangen, maar Renault leverde maar de helft. (..)Renault kon echter geen MGU-H en turbo leveren, waardoor Red Bull met een probleem zat. Renault stelt dat het een logische procedure betreft.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/239990/renault-leverde-slechts-de-helft-van-motoronderdelen-aan-red-bull-in-duitsland

Aha, het komt er aan. De helft van de onderdelen voor Ricciardo zijn geleverd. Ik vrees hetzelfde voor de komende wedstrijden.

Groet,

C.G. de Beaufort


Sabai

Was te verwachten. Mclaren kreeg het laatste jaar bij Mercedes ook geen voorkeursbehandeling meer.

Matthijs

Abiteboul slaat terug naar Red Bull

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/240116/renault-baas-abiteboul-slaat-terug-naar-red-bull-wij-hadden-geen-problemen

CitaatVolgens Renault heeft Red Bull de problemen zelf in de hand. "We zijn in Monaco overgeschakeld op een nieuwe MGU-K", vertelt Abiteboul in gesprek met PlanetF1. "Red Bull weigert deze te gebruiken, omdat deze krachtbron de wijze van montage in de auto verandert. De nieuwe verbrandingsmotor is beter bestand tegen temperaturen."

Ik vind dit een uitermate zwak argument. Als een product wordt vernieuwd, betekent het niet automatisch dat het oude product kapot kan gaan. "Sorry meneer, het is niet onze fout dat uw iPhone 7 zomaar niet meer werkt, u koos er zelf voor om tegen ons advies niet de iPhone X te nemen."

JS JTD

Helmut Marko weet zeker dat Honda aankomend seizoen ver voor Renault zal staan als het gaat om de motorprestaties.
Nou nou, die zet hoog in! Eerst zien dan geloven!

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/366735/marko-niemand-kan-tippen-aan-ontwikkeling-honda/

Sabai

Citaat van: JS JTD op 22 augustus 2018 - 13:12:22
Helmut Marko weet zeker dat Honda aankomend seizoen ver voor Renault zal staan als het gaat om de motorprestaties.
Nou nou, die zet hoog in! Eerst zien dan geloven!

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/366735/marko-niemand-kan-tippen-aan-ontwikkeling-honda/

Ze mogen blij zijn als ze minimaal gelijkwaardig zijn.

Matthijs

Als Honda volgend jaar gelijkwaardig is aan Renault dan heeft RBR een goede zet gedaan.

Robbert65

Voolopig wordt Renault (met een naar eigen zeggen hoger vermogen door brandstof en smeermiddelen en de MGU-H in de laatste versie die voor de RBR niet passend te krijgen is) telkenmale op een ronde gereden door RBR.

Ik geloof er niet in dat Renault volgend jaar de hele achterstand in het ontwerp van de auto en de aerodynamica inloopt. Dus zelfs als Honda minder vermogen levert dan Renault blijft RBR Renault voor. Maar alles wijst erop dat Honda wel in staat gaat zijn om hetzelfde vermogen als de Renaultmotor te leveren. RBR en Honda houden vol dat Honda in staat is om daarna in sprongen door te ontwikkelen. Dat zou betekenen dat ergens halverwege 2019 Honda wel meer vermogen levert.

Het enige waar men niet over spreekt is de betrouwbaarheid. Ik vrees dat we heel wat keren gaan meemaken volgend jaar dat een RBR uitvalt, meer dan nu en vorig jaar. Daarom sprekt men van een ontwikkelingsjaar...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel