F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Matthijs op 14 mei 2018 - 11:07:48
Ik vind STR ook niet veel minder dan vorig jaar, maar de cijfers tonen wat anders aan. Racefans.net laat na elke kwalificatie zien wat het verschil was met de snelste tijd van 2017, per team. Steevast scoort McLaren beter (lees meer tijd gewonnen of in Bakoe minder tijd verloren) dan STR. Nogmaals, dat hoeft niet aan de motor te liggen (begin 2017 reed Sainz nog voor STR) maar McLaren heeft het ten opzichte van STR dit jaar veel beter voor elkaar.

Punttechnisch niet, qua snelheid wel. En natuurlijk is dat niet alleen te wijten aan de Honda-motor. De naam van Wehrlein doemt natuurlijk niet voor niks op.

Matthijs

Nogmaals, het is maar hoe je het bekijkt. In dezelfde periode vorig jaar was STR aanzienlijk beter dan McLaren, nu is dat juist andersom. Ten opzichte van 2017 heeft STR van alle teams muv Williams de minste tijdwinst geboekt in de kwalificaties. Behalve de uitschieter van Gasly in Bahrain heeft STR slechts 1x punten gescoord, vorig jaar was dat een keer of 7 (beide rijders). Vorig jaar was McLaren puntloos na de eerste races, nu scoren ze elke race een bak met punten (Alonso althans).

Maargoed, dat was 2017. Volgens mij heeft Honda in de winter inderdaad een grote stap gemaakt en is juist het niveau van de STR-coureurs nu minder dan een jaar geleden (Sainz). Honda doet het dus boven verwachting goed maar ik heb nog geen reden om aan te nemen dat ze op het niveau van de Renault-motor zitten.

Mickey

Citaat van: Wings op 15 mei 2018 - 13:22:02
Citaat van: JS JTD op 13 mei 2018 - 21:29:08
Volgende motorupdate van Renault (Canada) gaat naar verluidt 15 pk brengen.
Honda komt dan met 28 pk extra en zou daarmee op ongeveer gelijk niveau van de Fransen komen.

Als dat blijkt te kloppen dan zie ik RedBull volgend jaar wel met Honda motoren rijden.

Red Bull gebruikt de Renault-motor als referentie. Zodra prestaties nagenoeg gelijk zijn, kiest Red Bull voor Honda. Het moment zit er aan te komen maar ze zijn er nog niet. Vandaar de roep om uitstel.

Zeker een referentiekader, alleen denk ik dat ze pas overstappen als die motor echt significant beter is dan de Renaultmotor, zonder in te boeten op betrouwbaarheid, anders is een overstap achteruitgang.

Mickey

Kortom, ik zie het niet gebeuren in 2019, als die beslissing nu binnen enkele weken genomen moet worden. Denk dat ze nog veel meer uitstel gaan bedingen, tot de zomerstop of zo.

JS JTD

Citaat van: Matthijs op 15 mei 2018 - 14:19:18Honda doet het dus boven verwachting goed maar ik heb nog geen reden om aan te nemen dat ze op het niveau van de Renault-motor zitten.

Niemand heeft gezegd dat Honda nu op het niveau van Renault zit.
De verwachting is, dat ze dat met de volgende update van 28 pk gaan halen, maar zien is uiteraard geloven.
Qua betrouwbaarheid denk ik dat Honda het momenteel beter voor elkaar heeft dan Renault.

Wings

Citaat van: Matthijs op 15 mei 2018 - 14:19:18
Nogmaals, het is maar hoe je het bekijkt. In dezelfde periode vorig jaar was STR aanzienlijk beter dan McLaren, nu is dat juist andersom. Ten opzichte van 2017 heeft STR van alle teams muv Williams de minste tijdwinst geboekt in de kwalificaties. Behalve de uitschieter van Gasly in Bahrain heeft STR slechts 1x punten gescoord, vorig jaar was dat een keer of 7 (beide rijders). Vorig jaar was McLaren puntloos na de eerste races, nu scoren ze elke race een bak met punten (Alonso althans).

Dat is heel statistisch en ongenuanceerd. Als Sainz en Kvyat in de Toro Rosso hadden gezeten was 2017 een prima referentiekader. Nu niet. Vergeet daarbij niet het raceverloop dat niet identiek is. Ik vind Honda de verrassing van het jaar. Wat betreft betrouwbaarheid hebben ze een stap gezet en afgelopen Grand Prix weekend hadden zij zelf de hoogte topsnelheid. Dat Red Bull de nieuwe Honda wil afwachten is niet voor niets. Honda zit niet meer heel ver achter Renault en kan bij de laatste update misschien wel definitief aanhaken. Zak Brown werd ook niet zomaar gevraagd of hij spijt had van de breuk tussen McLaren en Honda.

CitaatMaargoed, dat was 2017. Volgens mij heeft Honda in de winter inderdaad een grote stap gemaakt en is juist het niveau van de STR-coureurs nu minder dan een jaar geleden (Sainz). Honda doet het dus boven verwachting goed maar ik heb nog geen reden om aan te nemen dat ze op het niveau van de Renault-motor zitten.

Ik heb juist alle reden om aan te nemen dat Honda-motor op het niveau van de Renault-motor zit of heel kortbij. De twijfel bij Red Bull bewijst dat. Laten we niet vergeten dat Red Bull stukken beter is dan Toro Rosso en Max en Danny meer talent en ervaring hebben dan het rijdersduo bij Toro Rosso. Als Honda een stap meer zet dan Renault, zonder dat zij betrouwbaarheid inboeten, kan het zomaar zijn dat zij Renault voorbij streven. Al zullen de verschillen minimaal zijn.

Franky R.

Mijn mening:


Ik denk dat de Honda beter is dan men (ook ik) had gedacht. Zeker naar nu blijkt dat McLaren haar chassis nauwelijks of niet wenste aan te passen aan de ICE en de units van de Honda.
Je ziet nu dat McLaren nog steeds met dezelfde problemen kampt, terwijl er een andere motor achterin ligt.


Ik zie dat er twee zaken zijn gebeurt...Honda heeft zich verbeterd en Toro Rosso houdt rekening met het ontwerp. Aan de andere kant was de Honda in de afgelopen jaren te zwak én wilde McLaren geen concessies doen aan de Japanners.


Dus Zak Brown hoeft geen spijt te hebben van het afscheid, want zelfs met het huidige niveau van Honda, zouden er problemen blijven omdat Woking zich/de auto niet wenst aan te passen aan Honda.

C.G. de Beaufort

In Canada heeft de Honda motor 40 pk extra, althans na de verwachting :

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238953/nieuwe-honda-motor-levert-mogelijk-40pk-extra

Groet,

C.G. de Beaufort


gloudiesaurus

Citaat van: C.G. de Beaufort op 04 juni 2018 - 13:35:58
In Canada heeft de Honda motor 40 pk extra, althans na de verwachting :

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238953/nieuwe-honda-motor-levert-mogelijk-40pk-extra

Groet,

C.G. de Beaufort

Eerst zien dan geloven... Honda is vooralsnog voorzichtig.
Als het echt zo is zou het zomaar eens kunnen zijn dat Honda Renault voorbij steekt...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

JS JTD


JS JTD

Het gaat nu vooral om de update van Honda en Renault, maar de Merc komt ook met een power upgrade. Laten we hopen dat dat een kleinere winst is zodat alles toch wat dichter bij elkaar komt.

C.G. de Beaufort

Citaat van: JS JTD op 06 juni 2018 - 22:08:50
Het gaat nu vooral om de update van Honda en Renault, maar de Merc komt ook met een power upgrade. Laten we hopen dat dat een kleinere winst is zodat alles toch wat dichter bij elkaar komt.

Ik denk dat inderdaad RB met de Honda motor gaat rijden volgend jaar. Maar dan moeten volgens mij óók verzekeren dat de Honda-motor steeds meer pk (Kw) krijgt, evenals de overige motoren  :

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/239139/marko-nieuwe-honda-motor-drie-tienden-per-ronde-sneller

Groet,

C.G. de Beaufort











Wings

Citaat van: Franky R. op 27 mei 2018 - 12:08:52
Mijn mening:


Ik denk dat de Honda beter is dan men (ook ik) had gedacht. Zeker naar nu blijkt dat McLaren haar chassis nauwelijks of niet wenste aan te passen aan de ICE en de units van de Honda.
Je ziet nu dat McLaren nog steeds met dezelfde problemen kampt, terwijl er een andere motor achterin ligt.


Ik zie dat er twee zaken zijn gebeurt...Honda heeft zich verbeterd en Toro Rosso houdt rekening met het ontwerp. Aan de andere kant was de Honda in de afgelopen jaren te zwak én wilde McLaren geen concessies doen aan de Japanners.


Dus Zak Brown hoeft geen spijt te hebben van het afscheid, want zelfs met het huidige niveau van Honda, zouden er problemen blijven omdat Woking zich/de auto niet wenst aan te passen aan Honda.

En toch boekte McLaren de meeste winst per ronde, tijdens de eerste paar races.

Matthijs

#298
Klopt, en STR steevast één van de minste (na Williams uiteraard). Ik denk dat het veilig is om te stellen dat de Honda motor in het begin van het seizoen minder vermogen had (heeft?) dan de Renault. Al moet erbij verteld worden dat STR vorig jaar nog Sainz had die mogelijk meer uit de auto wist te persen dan de rookies van dit jaar.

Edit: oeps ik zie dat ik in herhaling val. En ik zie dat Wings mijn onderbouwing eerst onderuit haalde, maar nu juist dezelfde argumentatie gebruikt.

Tuesday

https://nos.nl/artikel/2237206-l-equipe-red-bull-racing-stapt-over-van-renault-op-honda.html

L'equipe lijkt me in deze redelijk betrouwbaar, met mogelijk/waarschijnlijk een bron bij Renault.