F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Wings

Geen idee wat ik moet vinden van het onderstaande:
https://www.f1maximaal.nl/nieuws/formule-1/167859
Hoezo beslist de motor-leverancier hierover? En waarom zou brandstof het verschil kunnen maken tussen wel en niet een betere modus?

Tuesday

Citaat van: Wings op 10 mei 2018 - 11:54:23
Geen idee wat ik moet vinden van het onderstaande:
https://www.f1maximaal.nl/nieuws/formule-1/167859
Hoezo beslist de motor-leverancier hierover? En waarom zou brandstof het verschil kunnen maken tussen wel en niet een betere modus?
RBR heeft zelf gekozen om met een andere brandstofleverancier in zee te gaan (zie artikel).

Jozef

In 2014 zat McLaren ook in dit schuitje, het was toen het enige Mercedes-team dat geen Petronas-brandstof en -olie kreeg. Ik geloof eigenlijk dat het Mercedes zelf was dat die deur had gesloten, maar ik weet het niet zeker. Het zou ook kunnen dat McLaren zelf per se met Mobil1 wilde blijven werken destijds. In elk geval werd dat toen naar voren geschoven als reden waarom McLaren niet mee kon met Mercedes en Williams.

Ik denk overigens dat in dit artikel de woorden "een motormodus vooruit" wel erg ongelukkig gekozen zijn. Het zou me ten zeerste verbazen als er met de nieuwe brandstof plots letterlijk een nieuwe motormodus beschikbaar komt. Het gaat gewoon om een procentje extra vermogen, lijkt me (als het al zoveel is).

Wings

Van dat laatste ben ik overtuigd. Wat ik betwijfel is of het geen commerciƫle zet is van Renault. Ik ben daarom benieuwd naar de verklaring en in hoeverre is Renault baas over de TAG Heuer-motoren van Red Bull?

Tuesday

Citaat van: Jozef op 10 mei 2018 - 12:12:34
In 2014 zat McLaren ook in dit schuitje, het was toen het enige Mercedes-team dat geen Petronas-brandstof en -olie kreeg. Ik geloof eigenlijk dat het Mercedes zelf was dat die deur had gesloten, maar ik weet het niet zeker. Het zou ook kunnen dat McLaren zelf per se met Mobil1 wilde blijven werken destijds. In elk geval werd dat toen naar voren geschoven als reden waarom McLaren niet mee kon met Mercedes en Williams.
ik denk dat McLaren zelf graag met Mobil1 wilde blijven werken;

Franky R.

Citaat van: Wings op 10 mei 2018 - 12:48:38
Van dat laatste ben ik overtuigd. Wat ik betwijfel is of het geen commerciƫle zet is van Renault. Ik ben daarom benieuwd naar de verklaring en in hoeverre is Renault baas over de TAG Heuer-motoren van Red Bull?


Ik denk groot..Want Red Bull kijkt telkens naar Renault als ze problemen hebben. Dat gedoe over TAG-Heuer is gewoon 'vanity plate'-talk...

Wings

Dat laatste is zeker waar. Dat eerste vind ik terecht. Renault is de duurste motor en krijgt het al jaren niet voor elkaar om in de buurt komen van Mercedes, verliezen terrein op Ferrari en laten Honda inlopen. Dan is kritiek een logisch gevolg. Kritiek kan elkaar ook op scherp zetten en zet elkaar ook op scherp. Ik denk dat beiden elkaar hard nodig hebben. Ik zie Renault niet op zeer korte termijn kampioen worden met de hoofdmacht.

JS JTD

Volgende motorupdate van Renault (Canada) gaat naar verluidt 15 pk brengen.
Honda komt dan met 28 pk extra en zou daarmee op ongeveer gelijk niveau van de Fransen komen.

Als dat blijkt te kloppen dan zie ik RedBull volgend jaar wel met Honda motoren rijden.

Matthijs

Citaat van: JS JTD op 13 mei 2018 - 21:29:08
Volgende motorupdate van Renault (Canada) gaat naar verluidt 15 pk brengen.
Honda komt dan met 28 pk extra en zou daarmee op ongeveer gelijk niveau van de Fransen komen.

Als dat blijkt te kloppen dan zie ik RedBull volgend jaar wel met Honda motoren rijden.

En toch... Ik zie McLaren het beter doen dan vorig jaar en ik zie Toro Rosso het minder doen dan vorig jaar. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de motor (STR coureurs, chassis etc) maar ik vind het toch een teken aan de wand dat Honda niet op het niveau van Renault zit. Er is meer dan vermogen alleen he, denk ook aan betrouwbaarheid en driveability.

Kortom, ik denk dat Honda nog niet op het niveau van Renault zit. Toch denk ik dat Red Bull uiteindelijk voor Honda gaat kiezen, als het niet in 2019 is dan wel voor 2020. Uiteindelijk wordt je als klantenteam 'nooit' kampioen en dat is het enige doel van Red Bull. Echter, zoals het er nu naar uitziet wordt Red Bull de komende jaren geen kampioen, vooral vanwege de motor.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 14 mei 2018 - 10:22:54
Citaat van: JS JTD op 13 mei 2018 - 21:29:08
Volgende motorupdate van Renault (Canada) gaat naar verluidt 15 pk brengen.
Honda komt dan met 28 pk extra en zou daarmee op ongeveer gelijk niveau van de Fransen komen.

Als dat blijkt te kloppen dan zie ik RedBull volgend jaar wel met Honda motoren rijden.

En toch... Ik zie McLaren het beter doen dan vorig jaar en ik zie Toro Rosso het minder doen dan vorig jaar. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de motor (STR coureurs, chassis etc) maar ik vind het toch een teken aan de wand dat Honda niet op het niveau van Renault zit. Er is meer dan vermogen alleen he, denk ook aan betrouwbaarheid en driveability.

Kortom, ik denk dat Honda nog niet op het niveau van Renault zit. Toch denk ik dat Red Bull uiteindelijk voor Honda gaat kiezen, als het niet in 2019 is dan wel voor 2020. Uiteindelijk wordt je als klantenteam 'nooit' kampioen en dat is het enige doel van Red Bull. Echter, zoals het er nu naar uitziet wordt Red Bull de komende jaren geen kampioen, vooral vanwege de motor.
ik vind STR niet veel minder dan vorig jaar. Honda heeft duidelijk een grote stap gemaakt, ook qua betrouwbaarheid en reken maar dat na het vertrek van McLaren extra gemotiveerd zijn om er toch een succesverhaal van te maken.

Matthijs

Ik vind STR ook niet veel minder dan vorig jaar, maar de cijfers tonen wat anders aan. Racefans.net laat na elke kwalificatie zien wat het verschil was met de snelste tijd van 2017, per team. Steevast scoort McLaren beter (lees meer tijd gewonnen of in Bakoe minder tijd verloren) dan STR. Nogmaals, dat hoeft niet aan de motor te liggen (begin 2017 reed Sainz nog voor STR) maar McLaren heeft het ten opzichte van STR dit jaar veel beter voor elkaar.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 14 mei 2018 - 11:07:48
Ik vind STR ook niet veel minder dan vorig jaar, maar de cijfers tonen wat anders aan. Racefans.net laat na elke kwalificatie zien wat het verschil was met de snelste tijd van 2017, per team. Steevast scoort McLaren beter (lees meer tijd gewonnen of in Bakoe minder tijd verloren) dan STR. Nogmaals, dat hoeft niet aan de motor te liggen (begin 2017 reed Sainz nog voor STR) maar McLaren heeft het ten opzichte van STR dit jaar veel beter voor elkaar.
de Honda motor van vorig jaar was nog steeds een drama, dus logisch dat McLaren erop vooruit is gegaan. Dat zegt echter niks over de Honda motor van dit jaar. Daarvoor kun je alleen naar STR kijken en die doen verrassend goed mee en hebben zelfs al een P4 gescoord. Ze zijn er zeker nog niet, maar er is enorm veel progressie gemaakt tov vorig jaar, ook wat betreft betrouwbaarheid.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 14 mei 2018 - 11:48:15Daarvoor kun je alleen naar STR kijken en die doen verrassend goed mee en hebben zelfs al een P4 gescoord. Ze zijn er zeker nog niet, maar er is enorm veel progressie gemaakt tov vorig jaar, ook wat betreft betrouwbaarheid.
Nou niet dus als je kijkt naar pure kwalificatiesnelheid, dan bungelen ze vaak achteraan qua progressie tov vorig jaar. Gelukkig doet Williams het nog slechter tov vorig jaar.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 14 mei 2018 - 13:19:41
Citaat van: Tuesday op 14 mei 2018 - 11:48:15Daarvoor kun je alleen naar STR kijken en die doen verrassend goed mee en hebben zelfs al een P4 gescoord. Ze zijn er zeker nog niet, maar er is enorm veel progressie gemaakt tov vorig jaar, ook wat betreft betrouwbaarheid.
Nou niet dus als je kijkt naar pure kwalificatiesnelheid, dan bungelen ze vaak achteraan qua progressie tov vorig jaar. Gelukkig doet Williams het nog slechter tov vorig jaar.
Gasly stond op P12 in Barcelona. Honda is nog steeds de slechste motor, maar volgens mij zitten ze Renault inmiddels wel op de hielen. De progressie in de afgelopen maanden is enorm en kan door een contract met RBR nog weer eens een nieuwe boost krijgen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat RBR niet voor Honda gaat kiezen

Wings

Citaat van: JS JTD op 13 mei 2018 - 21:29:08
Volgende motorupdate van Renault (Canada) gaat naar verluidt 15 pk brengen.
Honda komt dan met 28 pk extra en zou daarmee op ongeveer gelijk niveau van de Fransen komen.

Als dat blijkt te kloppen dan zie ik RedBull volgend jaar wel met Honda motoren rijden.

Red Bull gebruikt de Renault-motor als referentie. Zodra prestaties nagenoeg gelijk zijn, kiest Red Bull voor Honda. Het moment zit er aan te komen maar ze zijn er nog niet. Vandaar de roep om uitstel.