F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Wings

Neen. Dat is namelijk aan banden gelegd. Sommigen hebben wel een kwalificatiemodus maar deze schijnt minder agressief te zijn dan afgelopen jaren. Al betwijfel ik dat als ik kijk naar wat Lewis van zijn tijd afhaalt.

lieven

het is niet aan banden gelegd.
Je mag het niet direct inspuiten en je mag over heel de race maar x liter olie verbruiken.

Tuesday

Citaat van: lieven op 24 maart 2018 - 12:04:32
het is niet aan banden gelegd.
Je mag het niet direct inspuiten en je mag over heel de race maar x liter olie verbruiken.
voor de samenstelling van de olie zijn ook nieuwe regels, dat zal wel effect hebben, maar de beperking van de hoeveelheid olie heeft voor de kwalificatie volgens mij weinig gevolgen. In de race moet ik ook nog zien of Mercedes er veel nadeel van ondervind, als andere teams Mercedes niet onder druk kunnen zetten rijden ze vanaf pole gewoon gecontroleerd naar de overwinning en hebben ze die boost helemaal niet nodig.

Jozef

De Ferrari rijdt sinds de wintertests steevast rokend weg uit de garage, telkens weer. Die hebben duidelijk ook iets gevonden.

Verder heeft de kwalificatiemodus niet per se veel te maken met het verbranden van olie. Het gaat er vooral over hoe goed je turbo is in het winnen van energie uit de uitlaatgassen, en ook hoe efficiënt je hele elektrische systeem is dat ervoor zorgt dat deze energie recht naar de MGU-K gaat. Vooral in dit laatste stekt Mercedes al van in 2014 met kop en schouders boven de rest uit.

JS JTD

Citaat van: lieven op 24 maart 2018 - 12:04:32
het is niet aan banden gelegd.
Je mag het niet direct inspuiten en je mag over heel de race maar x liter olie verbruiken.

Met andere woorden, het verbruiken van olie om een prestatievoordeel te halen is aan banden gelegd.
En er waren wel degelijk indicaties dat dat het geval was bij de kwalificatiemodus van Mercedes, anders zou de FIA ook niet ingrijpen.
De brandstof is heel duidelijk de beperkende factor voor de hoeveelheid vermogen, dus een kleine "tweak" op dat gebied kan meteen resultaat geven.

Wings

Citaat van: Jozef op 24 maart 2018 - 20:03:41
De Ferrari rijdt sinds de wintertests steevast rokend weg uit de garage, telkens weer. Die hebben duidelijk ook iets gevonden.

Beetje maar:

http://www.youtube.com/watch?v=sNZ_MFphaLY

CitaatVerder heeft de kwalificatiemodus niet per se veel te maken met het verbranden van olie. Het gaat er vooral over hoe goed je turbo is in het winnen van energie uit de uitlaatgassen, en ook hoe efficiënt je hele elektrische systeem is dat ervoor zorgt dat deze energie recht naar de MGU-K gaat. Vooral in dit laatste stekt Mercedes al van in 2014 met kop en schouders boven de rest uit.

Dan heb je het over prestatie over de gehele linie.
In de 'party mode' verbrandt de Mercedes-motor, motorolie mee als brandstof. Motoren mogen nog 0,9 liter olie per 100 kilometer verbranden. Dat was eerder 1,2 liter per 100 liter. Afgelopen jaar heeft Mercedes die regel kunnen omzeilen.

Van Wijk

Maakt Hamilton zich zelf dan niet een beetje belachelijk door gewoon te ontkennen dat hij een party mode heeft ?
Let op: ik heb absoluut geen probleem met dit soort trucjes, vroeger had je Qualificatie motoren die maar 50km mee gingen. Maar geef het gewoon toe.

Robbert65

Dat schijnt Ferrari ook te doen. Ik weet verder nergens van.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 25 maart 2018 - 12:03:15
Dat schijnt Ferrari ook te doen. Ik weet verder nergens van.
alle teams hebben een piek in Q3 qua vermogen, bij Mercedes ligt ie duidelijk wat hoger. En niet alleen de piek ligt hoger, maar in alle facetten hebben ze de beste motor. En dat geef9t ook weer de mogelijkheid om meer downforce op die auto te zetten. Maar goed, dat is uiteindelijk hun eigen verdienste. Ik ben allang blij dat de klantenteams van Mercedes niet meer het middenveld domineren met het mega (motoren) voordeel dat ze jarenlang gehad hebben.

Jozef

Citaat van: Wings op 25 maart 2018 - 11:02:35
CitaatVerder heeft de kwalificatiemodus niet per se veel te maken met het verbranden van olie. Het gaat er vooral over hoe goed je turbo is in het winnen van energie uit de uitlaatgassen, en ook hoe efficiënt je hele elektrische systeem is dat ervoor zorgt dat deze energie recht naar de MGU-K gaat. Vooral in dit laatste stekt Mercedes al van in 2014 met kop en schouders boven de rest uit.

Dan heb je het over prestatie over de gehele linie.

Neen, want het gaat om een relatief kleine vermogenswinst voor relatief veel brandstof. Als je dit in de race toepast, haal je de finish niet met de 100kg brandstof die je mag meenemen. In de kwalificatie leunt dat net wat minder nauw. ;)

C.G. de Beaufort

RedBull wil de speciale knop waarbij Mercedes in de Q3 extra vermogen kan toevoeren, verbieden.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/237260/red-bull-roept-op-tot-verbod-op-speciale-kwalificatiestand

Groet,

C.G. de Beaufort




Mickey

Waarom hebben ze zelf niet zo'n modus?

robbert

Citaat van: Mickey op 27 maart 2018 - 13:12:52
Waarom hebben ze zelf niet zo'n modus?

omdat ze het systeem gewoonweg niet vinden. En daarom willen ze het zo oplossen door het systeem te laten verbieden

Jozef

Citaat van: C.G. de Beaufort op 27 maart 2018 - 12:52:30
RedBull wil de speciale knop waarbij Mercedes in de Q3 extra vermogen kan toevoeren, verbieden.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/237260/red-bull-roept-op-tot-verbod-op-speciale-kwalificatiestand

Groet,

C.G. de Beaufort

Hahaha! Wat is het me toch een huilebalk, die Horner.

Sabai

Het zou de kwalificatie wel leuker maken. Nu weet je vooraf wie pole pakt