F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Arthur

Citaat van: Jozef op 04 november 2017 - 18:29:51
Die optie ligt wellicht ook nog op tafel, aangezien er wat brandstof betreft alleen maar aangekondigd is dat er een en ander onderzocht zal worden.

Dat laatste klinkt als Halo... We roepen maar doen gewoon wat we van plan zijn [en stampen het er doorheen]!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Dat is alleen zo als je wil geloven wat de vele 'experts' op sociale media schreeuwen vanuit hun woonkamer. Feit is dat de halo het resultaat is van lang en doorgedreven onderzoek, en dat ze met de aandrijfkrachten in het verleden nog veel beter werk geleverd hebben. Je mag zeggen wat je wil over de huidige power units, op technisch vlak zit het hele ding fantastisch in elkaar en dat concept is volledig door de FIA vastgelegd in de regels.

Nu doen ze een iteratie met wat lessen die ze uit de huidige motoren trekken (zoals dat de hardste schreeuwers niet blij zijn met het geluid) en ik heb er vertrouwen in dat er weer wat uitkomt dat een vooruitgang te noemen is.

C.G. de Beaufort

Motorleverancier Cosworth en Ilmor zien de voordelen van de motor in 2021 :

"De nieuwe voorstellen maken het mogelijk voor een onafhankelijk bedrijf of een autofabrikant om in de Formule 1 te stappen. Het belangrijkste is dat elke eventuele nieuwkomer een stuk minder zou moeten uitgeven aan de motor"

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/233175/cosworth-en-ilmor-zien-mogelijkheden-in-nieuwe-motorformule

Nu maar hopen dat ze dit gaan doen en een leverancier wordt.

Groet,

C.G. de Beaufort

JS JTD

Met zo'n nieuwe motorleverancier zal vooral RedBull heel blij zijn. Tenzij die Honda PU zich in de tussentijd kan meten met de toppers.

C.G. de Beaufort

Mercedes en Renault hebben hun bedenkingen bij de motorformule in 2021, Ferrari sprak zelfs dreigende taal.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/233505/brawn-licht-geschrokken-van-reactie-motorleveranciers

Btw, ik had liever dat ze het veiligheidsaspect had aangeroerd, n.l. de 'halo'. Maar enfin, misschien komt dat nog...

Groet,

C.G. de Beaufort

JS JTD

Natuurlijk, Mercedes en Ferrari hebben de powerunit goed up orde, dus die zullen huiveriger zijn om dat voordeel te verliezen. Waar de FIA ook mee komt, daar zal toch altijd een partij kritiek op hebben, dus het blijft een compromis.

Wel ben ik nog steeds heel erg benieuwd hoe ze die 3000 rpm erbij gaan toveren... normaal gesproken levert zo'n toename in een racemotor een bak meer pk's op, maar ik vermoed dat dat hier niet aan de orde is.


Franky R.

Citaat van: JS JTD op 17 november 2017 - 21:09:56
Natuurlijk, Mercedes en Ferrari hebben de powerunit goed up orde, dus die zullen huiveriger zijn om dat voordeel te verliezen. Waar de FIA ook mee komt, daar zal toch altijd een partij kritiek op hebben, dus het blijft een compromis.

Wel ben ik nog steeds heel erg benieuwd hoe ze die 3000 rpm erbij gaan toveren... normaal gesproken levert zo'n toename in een racemotor een bak meer pk's op, maar ik vermoed dat dat hier niet aan de orde is.


Die 3000 toeren hebben er altijd in gezeten, maar vanwege de fuel flow meter was het nooit noodzakelijk om zoveel toeren te draaien. IMHO

Sabai

Ze halen nu al bij lange na niet de maximale toeren die toegestaan zijn heb ik weleens gelezen dus wat heeft het dan voor nut om er 3000 bij te doen? Als ze nou eens gewoon weer 5 of 6 motoren per jaar zouden mogen gebruiken zou het wellicht wel kunnen.

JS JTD

Citaat van: Sabai op 18 november 2017 - 09:45:09
Ze halen nu al bij lange na niet de maximale toeren die toegestaan zijn heb ik weleens gelezen dus wat heeft het dan voor nut om er 3000 bij te doen? Als ze nou eens gewoon weer 5 of 6 motoren per jaar zouden mogen gebruiken zou het wellicht wel kunnen.

Ross Brawn is alles behalve een pannenkoek, dus ik verwacht niet dat ze "gewoon" de toerenlimiet van 15000 naar 18000 rpm zetten. Al wordt dit wel door verschillende journalisten zo geïnterpreteerd.

Nee, er wordt nu in de praktijk maximaal zo'n 12500 rpm gedraaid en dat moet 15500 rpm worden.

Dat zou inderdaad kunnen door het opheffen van de fuelflow regel, maar het punt is dan dat er dan ook een berg extra pk's bijkomt, en juist dat zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn van de FIA.
Dus ik verwacht eerder iets in de trant van een restrictie, om het vermogen bij wat lagere toerentallen te knijpen waardoor je als rijder juist die hoge toeren moet opzoeken. Zoals ook het geval is bij een atmosferische racemotor.
Want juist dat is een belangrijk punt van Brawn; de huidige motoren missen het DNA van een racemotor.

JS JTD

Citaat van: JS JTD op 19 november 2017 - 13:28:06
Dus ik verwacht eerder iets in de trant van een restrictie, om het vermogen bij wat lagere toerentallen te knijpen waardoor je als rijder juist die hoge toeren moet opzoeken. Zoals ook het geval is bij een atmosferische racemotor.

Ik heb er nog eens over nagedacht; de oplossing kan eigenlijk relatief simpel zijn:

Laat in het nieuwe ERS systeem een extra powerboost toe in het bovenste rpm gebied, bijvoorbeeld van 13500 tot 15500 rpm.

Mark my words!  ;)

Jozef

Ik denk dat ze de fuel flow limit progressief maken. Nu is het vanaf 10500 toeren een constante limiet van 100 kg brandstof per uur of een kleine 1.7 kilogram per minuut. Dat betekent dat wanneer je meer toeren per minuut gaat draaien, je per slag minder brandstof in de cilinder kunt spuiten. Je hebt dan wel meer toeren, maar elke slag geeft minder koppel, dus het geleverde vermogen gaat niet meer omhoog. Daarom is het in de huidige regels ook niet interessant om ver boven de 10500 toeren te gaan.

De fuel flow limit is er om te vermijden dat men in verschillende fases van de race, of zelfs binnen één rechte lijn, met erg verschillende vermogens gaat rondrijden. Dat zou er raar uit zien in duels en mogelijk ook gewoon gevaarlijk zijn. Dus ik zie de limiet niet volledig afgeschaft worden.

Maar als je de limiet laat stijgen naarmate het toerental stijgt - zegge van 85 kg/u bij 10500 toeren tot 115 kg/u bij 15500 toeren - dan wordt het plots wel interessant om in die hogere toerengebieden te gaan zitten.

JS JTD

#206
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Uiteindelijk gaat het erom dat het resulterende vermogen moet toenemen in het hogere toerengebied in plaats van afvlakken wat het nu doet.
Dat kan met de verbrandingsmotor, of met het ERS systeem, of met beide.

Nog een toevoeging: ik neig naar een aanpassing van het ERS, omdat dit een gestandaardiseerd systeem wordt. Dan is dat goed onder controle te houden door de FIA, terwijl een progressieve fuel flow het controleren bemoeilijkt. Want er zullen er ongetwijfeld figuren zijn die daarmee proberen te sjoemelen...



C.G. de Beaufort

Vanaf het seizoen 2018 mag elke deelnemer nog maar drie motoren per jaar gebruiken.(..) "Dat is toch krankzinnig", aldus Horner tegenover het Britse Channel 4. "We hebben voor dit seizoen al zes motoren per rijder nodig gehad. Drie voor meer races (21 in plaats van 20, red.) is echt gekkenwerk." "En die gridstraffen vind echt niemand leuk. Races worden er bij voorbaat al door beslist. We willen juist de coureurs op de baan zien vechten, niet uit voorzorg heel voorzichtig doen. Vijf motoren voor 21 races lijkt me veel logischer."

https://www.telegraaf.nl/sport/autosport/1342291/red-bull-teambaas-dit-is-krankzinnig

Gezien  de Renault waarmee de RB mee rijdt, is dit duidelijk. Max wordt dus geen F1-kampioen.

Groet,

C.G. de Beaufort




janke

#208
Ferrari is altijd al een zielig cluppie geweest. Ze hebben al zo vaak gedreigd om te stoppen, nou weg er mee. Italiaanse azijnzeikers. Begint zum kotsen te worden. Racen is niet alleen Ferrari. Ze brengen zwz al jaren niets meer. Thuis blijven dan maar.

Dit is een stunt van Ferrari hè die drie motoren. Dikke vinger. F1 racen heeft niets meer te maken met racen. En dat is toch de essentie? Heeft toch niks te maken met het aantal motoren? Wanneer gaan we over op batterijen?
Some things are too important to be left in the past.

Jozef

3 motoren is een stunt van Ferrari? ??? Kun je die toelichten?