F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

robbert

renault ging eerst de betrouwbaarheid verbeteren en vervolgens dan de prestaties van de motor.

Wings

Niet zo slim. Want die betrouwbaarheid verandert als de belasting op onderdelen anders wordt.

Tuesday

Citaat van: Wings op 21 juni 2017 - 16:07:41
Niet zo slim. Want die betrouwbaarheid verandert als de belasting op onderdelen anders wordt.
het gebeurd Renault de laatste jaren idd vaak dat een upgrade onbetrouwbaar blijkt te zijn. En anders viel het qua prestaties wel weer tegen. De upgrade in Monaco vorig jaar was volgens mij de enige die wel direct goed uitpakte en echt een stap vooruit was.

robbert

Citaat van: Tuesday op 21 juni 2017 - 16:22:42
Citaat van: Wings op 21 juni 2017 - 16:07:41
Niet zo slim. Want die betrouwbaarheid verandert als de belasting op onderdelen anders wordt.
het gebeurd Renault de laatste jaren idd vaak dat een upgrade onbetrouwbaar blijkt te zijn. En anders viel het qua prestaties wel weer tegen. De upgrade in Monaco vorig jaar was volgens mij de enige die wel direct goed uitpakte en echt een stap vooruit was.

ja idd, toen kon ferrari er zelfs niet aan tippen. Maar volgens mij zit renault niet ver weg hoor. Als ze terug een goeie update doen ( het moet niet veel zijn) dan kan redbull, ferrari het best moeilijk maken. In Canada moesten ze toch ook niet onderdoen qua prestaties, betrouwbaarheid daarentegen...

Tuesday

Citaat van: robbert op 22 juni 2017 - 10:13:45
Citaat van: Tuesday op 21 juni 2017 - 16:22:42
Citaat van: Wings op 21 juni 2017 - 16:07:41
Niet zo slim. Want die betrouwbaarheid verandert als de belasting op onderdelen anders wordt.
het gebeurd Renault de laatste jaren idd vaak dat een upgrade onbetrouwbaar blijkt te zijn. En anders viel het qua prestaties wel weer tegen. De upgrade in Monaco vorig jaar was volgens mij de enige die wel direct goed uitpakte en echt een stap vooruit was.

ja idd, toen kon ferrari er zelfs niet aan tippen. Maar volgens mij zit renault niet ver weg hoor. Als ze terug een goeie update doen ( het moet niet veel zijn) dan kan redbull, ferrari het best moeilijk maken. In Canada moesten ze toch ook niet onderdoen qua prestaties, betrouwbaarheid daarentegen...
toch nog altijd ruim 6 tiende op Ferrari en bijna 1 seconde op Mercedes. En dat in een vrij kort rondje.

Jozef

De geruchten blijven overigens aanzwellen dat McLaren en Honda toch echt uit mekaar gaan, met ingang van 2018. Het zal jullie misschien verbazen maar ik hoop als McLaren-fan tóch dat het huwelijk heel blijft.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 22 juni 2017 - 22:44:51
Het zal jullie misschien verbazen maar ik hoop als McLaren-fan tóch dat het huwelijk heel blijft.
Omdat het hebben van een fabrieksmotor de enige manier is om te winnen?

Jozef

Ja, en omdat het, als het uiteindelijk toch lukt om een race te winnen, toch echt een verhaal van volharding en doorzetting zou zijn, waar je als team en als fan apetrots op kunt zijn.

Sphinx

Ik denk eigenlijk dat er vanaf het begin veel te optimistisch naar de samenwerking Mclaren-Honda is gekeken. Vooral gebaseerd op de zeer goede resultaten van Williams en Mclaren in de jaren 80. Maar hun eigen pogingen als constructeur waren in de jaren 60 en de zeroes helemaal geen succes, met als ultieme vernedering dat hun auto zónder Honda motor ineens WK werd en door Mercedes tot officieel team werd gebombardeerd. Ze hebben pas na twee seizoenen besloten om het concept van Mercedes (waar ze nota bene een jaar lang konden analyseren hoe het werkte) toch te gebruiken, maar terwijl Merc alles in één locatie heeft (Brackley, Engeland) wordt er bij Mclaren aan de auto gesleuteld terwijl Honda volhardt in een basis in Japan. Die afstand werkt ook niet echt meer in het verbeteren van de relatie.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

JS JTD

Citaat van: Wings op 21 juni 2017 - 16:07:41
Niet zo slim. Want die betrouwbaarheid verandert als de belasting op onderdelen anders wordt.

Als het met het huidige -te lage- vermogen al niet helemaal betrouwbaar is, dan heeft het natuurlijk geen enkele zin om nog meer te vragen. Dan gaat het gegarandeerd mis. Dus om eerst de basis betrouwbaar te maken en dan pas vermogen te verhogen klinkt mij niet onlogisch.

Maar goed, inmiddels lijken ze bij Renault toch een stapje met de powerunit gemaakt te hebben waarbij ongeveer 0.2 sec per ronde zou zijn gewonnen. Niet denderend, maar het is iets.

Van Wijk

Citaat van: Jozef op 23 juni 2017 - 11:05:17
Ja, en omdat het, als het uiteindelijk toch lukt om een race te winnen, toch echt een verhaal van volharding en doorzetting zou zijn, waar je als team en als fan apetrots op kunt zijn.
Volledig mee eens, al blijft het "wishfull thinking ".
Je zou toch zeggen dat een constructeur als Mc Laren in combinatie met de marktleider van verbrandingsmotoren op deze planeet tot betere resultaten zou moeten kunnen leiden ?

Jozef

Inderdaad wishful thinking, en enorm koppig en eigenwijs. Ik zou het dus wel begrijpen als het huwelijk ophoudt, maar toch zou ik het jammer vinden. Vooral omdat ik niet denk dat het dan met McLaren nog goedkomt in de komende 5 tot 10 jaar, want het is echt wel zo dat ze financieel in leven gehouden worden door Honda. Als dat stopt, wat moet er dan gebeuren?

Wings

Citaat van: Jozef op 22 juni 2017 - 22:44:51
De geruchten blijven overigens aanzwellen dat McLaren en Honda toch echt uit mekaar gaan, met ingang van 2018. Het zal jullie misschien verbazen maar ik hoop als McLaren-fan tóch dat het huwelijk heel blijft.

Ik ook als niet-fan. Maar McLaren en Honda hebben de samenwerking in 2018 toch reeds bevestigd?

Jozef

Abiteboul zat gisteren in de persconferentie en bevestigde dat er geen grote updates aan de motor komen dit seizoen, zoals we dat vorig jaar wel gezien hebben. Er worden echter wel continu kleinere stappen gezet, en hij zei dat de update in Azerbeidzjan goed is voor 2 tienden.

Over Honda, dat op vrijdag een nieuwe specificatie in Alonso's auto legde (maar vandaag weer de oude, om de nieuwe te sparen), schrijft Autosport dit:

"With Alonso and team-mate Stoffel Vandoorne running more similar downforce levels in practice two, the main speed trap in Baku showed Alonso's new engine at 203mph, with Vandoorne getting just up to 195mph with the 'Spec 2' version."

Als dit helemaal waar is, gaat het om een toename van 12% in vermogen, dat zou echt gigantisch zijn (denk bijvoorbeeld: van 700 naar 790 pk). Het zal dus wel niet helemaal waar zijn. ;D (dwz de aero-afstelling zal wel niet helemaal identiek geweest zijn) Maar toch, hopelijk een echte stap vooruit.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 24 juni 2017 - 12:57:33
Abiteboul zat gisteren in de persconferentie en bevestigde dat er geen grote updates aan de motor komen dit seizoen, zoals we dat vorig jaar wel gezien hebben. Er worden echter wel continu kleinere stappen gezet, en hij zei dat de update in Azerbeidzjan goed is voor 2 tienden.

Over Honda, dat op vrijdag een nieuwe specificatie in Alonso's auto legde (maar vandaag weer de oude, om de nieuwe te sparen), schrijft Autosport dit:

"With Alonso and team-mate Stoffel Vandoorne running more similar downforce levels in practice two, the main speed trap in Baku showed Alonso's new engine at 203mph, with Vandoorne getting just up to 195mph with the 'Spec 2' version."

Als dit helemaal waar is, gaat het om een toename van 12% in vermogen, dat zou echt gigantisch zijn (denk bijvoorbeeld: van 700 naar 790 pk). Het zal dus wel niet helemaal waar zijn. ;D (dwz de aero-afstelling zal wel niet helemaal identiek geweest zijn) Maar toch, hopelijk een echte stap vooruit.


Als de bak het extra vermogen van de Honda maar aankan...fingers crossed.. :P