F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Matthijs

Inderdaad. Er waren twee opties voor Renault: óf al direct een upgrade bij de eerste race in Melbourne, óf pas vele races verder want je mag maar 4 motoren dit seizoen. Natuurlijk teleurstellend dat ze de problemen niet al vooraf hadden kunnen oplossen, daar ben ik het wel mee eens. Echter, als Renault inderdaad met een heel nieuw concept is begonnen, dan is het ook niet zo gek dat ze nu nog niet alles voor elkaar hebben.

Jehoentelaar

Het blijft inderdaad een beetje een rare gang van zaken bij Renault. Het lijkt ook niet zo dat de basis (het ontwerp) slecht is, maar dat er consequent allerlei andere problemen om de hoek komen kijken. Op zich jammer want je kan van het fabrieksteam en Red Bull qua chassisontwerp best vuurwerk verwachten.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 31 maart 2017 - 09:40:36
Inderdaad. Er waren twee opties voor Renault: óf al direct een upgrade bij de eerste race in Melbourne, óf pas vele races verder want je mag maar 4 motoren dit seizoen. Natuurlijk teleurstellend dat ze de problemen niet al vooraf hadden kunnen oplossen, daar ben ik het wel mee eens. Echter, als Renault inderdaad met een heel nieuw concept is begonnen, dan is het ook niet zo gek dat ze nu nog niet alles voor elkaar hebben.
misschien niet heel gek, maar in principe kun je er met een nieuw concept ook gewoon direct staan. Nieuw concept maar vooralsnog het oude liedje. Het is dat Honda het nog minder doet, maar de teams met een Renault motor zijn ook al jaren kansloos. Jammer. Renault zelf lijkt er niet heel erg mee te zitten.

Jehoentelaar

Ja klopt, volgens mij werd ergens halverwege de winter al geroepen (door Honda?) dat het echt een groot vraagteken zou zijn waar McLaren zou uitkomen op de grid. Het had ook ineens een schot in de roos kunnen zijn, al leek dat op voorhand wel onwaarschijnlijk gezien de samenwerking an sich.

Citaat van: Tuesday op 31 maart 2017 - 21:14:31
misschien niet heel gek, maar in principe kun je er met een nieuw concept ook gewoon direct staan. Nieuw concept maar vooralsnog het oude liedje. Het is dat Honda het nog minder doet, maar de teams met een Renault motor zijn ook al jaren kansloos. Jammer. Renault zelf lijkt er niet heel erg mee te zitten.

Waaruit blijkt dat?

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 31 maart 2017 - 23:35:47
Ja klopt, volgens mij werd ergens halverwege de winter al geroepen (door Honda?) dat het echt een groot vraagteken zou zijn waar McLaren zou uitkomen op de grid. Het had ook ineens een schot in de roos kunnen zijn, al leek dat op voorhand wel onwaarschijnlijk gezien de samenwerking an sich.

Citaat van: Tuesday op 31 maart 2017 - 21:14:31
misschien niet heel gek, maar in principe kun je er met een nieuw concept ook gewoon direct staan. Nieuw concept maar vooralsnog het oude liedje. Het is dat Honda het nog minder doet, maar de teams met een Renault motor zijn ook al jaren kansloos. Jammer. Renault zelf lijkt er niet heel erg mee te zitten.

Waaruit blijkt dat?
zo komt het op mij over. Ik heb niet het idee dat ze alles op alles zetten om het gat naar Mercedes en Ferrari te dichten. Met hun eigen team willen ze ook pas in 2019 bovenin mee gaan doen, dus met de motor hebben ze wellicht ook niet de allergrootste haast. Red Bull zal er de meeste baat bij hebben, maar k heb het idee dat Renault dat niet zoveel interesseert. Ook niet voor niets dat de motoren daar een andere naam hebben. Zolang er niet te veel motoren ploffen denk ik dat het algemene beeld is dat Renault gewoon lekker meedoet en ik denk dat dat voor hen voorlopig wel prima is.

Jehoentelaar

Ik zie geen reden om aan te nemen dat een dubbel miljoenenproject (motor+team) een autoconcern niet veel interesseert.

C.G. de Beaufort

Aha, een lichtpuntje: bij de komende race, volgende week in China, zal het chassis van de RB13 wel al met enkele updates zijn uitgerust.

"Ze zijn druk bezig in de fabriek om de downforce van de auto te verbeteren", aldus Verstappen. "Aan de vleugels zal je in China waarschijnlijk wel één en ander kunnen zien."

http://www.telegraaf.nl/telesport/27919435/__Lichtpuntje_voor_Verstappen_richting_China__.html

Groet,

C.G. de Beaufort


Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 01 april 2017 - 11:21:01
Ik zie geen reden om aan te nemen dat een dubbel miljoenenproject (motor+team) een autoconcern niet veel interesseert.
dat niet veel interesseren ging over Red Bull. Ik zal niet zeggen dat ze RBR liever helemaal geen kampioen zien worden, maar ze zullen ook niet zo snel extra miljoenen in het motorenproject gaan stoppen om de progressie te versnellen.

Jozef

Het is ook niet gek dat Red Bull hen niet zo interesseert, nadat de complete RB-brigade (Horner, Mateschitz, Newey) Renault publiekelijk de huid heeft volgescholden. Daar kan ik dan ook moeilijk medelijden mee hebben.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 01 april 2017 - 15:15:44
Citaat van: Jehoentelaar op 01 april 2017 - 11:21:01
Ik zie geen reden om aan te nemen dat een dubbel miljoenenproject (motor+team) een autoconcern niet veel interesseert.
dat niet veel interesseren ging over Red Bull. Ik zal niet zeggen dat ze RBR liever helemaal geen kampioen zien worden, maar ze zullen ook niet zo snel extra miljoenen in het motorenproject gaan stoppen om de progressie te versnellen.
Maar als ze geen geld investeren voor progressie, dan gaat dat toch ook ten koste van het eigen team? Als ze Red Bull en Toro Rosso niet zouden interesseren, dan is investeren in het eigen team toch belangrijk? Of vinden ze punten sprokkelen met het fabrieksteam voldoende?

Sphinx

CitaatMaar als ze geen geld investeren voor progressie, dan gaat dat toch ook ten koste van het eigen team? Als ze Red Bull en Toro Rosso niet zouden interesseren, dan is investeren in het eigen team toch belangrijk? Of vinden ze punten sprokkelen met het fabrieksteam voldoende?

Renault levert geen compleet pakket aan RBR, volgens mij alleen de verbrandingsmotor. Op dit moment heeft RBR het probleem dat hun eigen electrische unit niet performt, plus dat de verbrandingsmotor nog power mist. Voor het probleem van de electrische unit is RBR zelf verantwoordelijk (ze schijnen hem nog niet te willen vervangen omdat ze A) tegen straffen aan kunnen lopen B) even goed niet vast te stellen is of het kreng wel werkt)), maar als Renault maar lang genoeg traineert met die powerupdate, gaat het misschien nog wel langer duren dan Oostenrijk voor RBR gelijk komt met de top.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

robbert

blijkbaar gaan ze al in china wat dichterbij mercedes en ferrari kunnen zitten. Alé dat veronderstellen ze é. Zou wel goed zijn, want verstappen hoort echt aan de top

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 04 april 2017 - 11:14:52
Citaat van: Tuesday op 01 april 2017 - 15:15:44
Citaat van: Jehoentelaar op 01 april 2017 - 11:21:01
Ik zie geen reden om aan te nemen dat een dubbel miljoenenproject (motor+team) een autoconcern niet veel interesseert.
dat niet veel interesseren ging over Red Bull. Ik zal niet zeggen dat ze RBR liever helemaal geen kampioen zien worden, maar ze zullen ook niet zo snel extra miljoenen in het motorenproject gaan stoppen om de progressie te versnellen.
Maar als ze geen geld investeren voor progressie, dan gaat dat toch ook ten koste van het eigen team? Als ze Red Bull en Toro Rosso niet zouden interesseren, dan is investeren in het eigen team toch belangrijk? Of vinden ze punten sprokkelen met het fabrieksteam voldoende?
momenteel wel volgens mij. Vanaf 2019 willen ze meedoen voor de zege's. Uiteraard zal dan de powerunit ook min of meer gelijkwaardig moeten zijn aan die van Mercedes en Ferrari en hoe eerder hoe beter natuurlijk, maar het lijkt voorlopig geen topprioriteit. Minder dan bij Mercedes of Ferrari die wel met een eigen team voor de titel willen strijden. Maar goed, misschien zit ik er wel naast hoor, ik zoek het zelf een beetje in die richting maar feit is toch wel dat ze al jarenlang achter de feiten aanlopen wat betreft de powerunit.

Jozef

Citaat van: Sphinx op 04 april 2017 - 11:35:29
Renault levert geen compleet pakket aan RBR, volgens mij alleen de verbrandingsmotor.

Dat is echt wel de eerste keer dat ik dit hoor, volgens mij klopt dit helemaal niet. (En de rest van je post bijgevolg ook niet)

Sphinx

Dank je voor je vriendelijke woorden  ;)

Ik heb het eens nagezocht, stond op The Judge over de Tag heuer deal die in 2016 gold dat Renault inderdaad een motor leverde, maar dat RBR er zijn eigen ERS componenten aan toe zou voegen. Daarom is dat ding ook Tag Heuer gedoopt: Red Bull had geen vertrouwen dat Renault een geheel competitief pakket kon leveren in 2016 en wilde zelf de vrijheid van handelen hebben. Of die splitsing van Motor en ERS nog steeds geldt, weet ik niet, feit is wel dat RBR op dit moment zijn oude ERS unit gebruikt omdat de nieuwe niet performt
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!