F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Jozef

De Toro Rosso's zitten wel erg ver achter de rest, daar kun je wel een conclusie uit trekken.

De McLarens hadden net zo goed zes plaatsen hoger kunnen staan met een miniem andere afstelling, dus hiermee is niet gezegd dat de Honda de zwakste 2016-motor is.

Maar dat STR momenteel met de zwakste motor rijdt is in elk geval helder.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 30 oktober 2016 - 00:04:08
De Toro Rosso's zitten wel erg ver achter de rest, daar kun je wel een conclusie uit trekken.

De McLarens hadden net zo goed zes plaatsen hoger kunnen staan met een miniem andere afstelling, dus hiermee is niet gezegd dat de Honda de zwakste 2016-motor is.

Maar dat STR momenteel met de zwakste motor rijdt is in elk geval helder.
ja, duidelijk Jozef, ineens is het compleet duidelijk. Bedankt!

Matthijs

Van de kwalificatie 2015: "Felipe Nasr was the quickest Ferrari-powered runner on 358.2km/h".

Kortom, de 2015-motor kan wel harder maar niet in een STR. Downforce, engine mappings, olie en brandstof? Geen idee.

gloudiesaurus

Citaat van: Matthijs op 30 oktober 2016 - 07:22:35
Van de kwalificatie 2015: "Felipe Nasr was the quickest Ferrari-powered runner on 358.2km/h".

Kortom, de 2015-motor kan wel harder maar niet in een STR. Downforce, engine mappings, olie en brandstof? Geen idee.

Dat zegt niet zo heel veel. Ik bedoel als Sauber in 2015 heel weinig downforce had staan.
Probleem is ook dat de 2016-motoren nu gewoon veel beter zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: Matthijs op 30 oktober 2016 - 07:22:35
Van de kwalificatie 2015: "Felipe Nasr was the quickest Ferrari-powered runner on 358.2km/h".

Kortom, de 2015-motor kan wel harder maar niet in een STR. Downforce, engine mappings, olie en brandstof? Geen idee.

Dit is wel erg opmerkelijk ja. Ik dacht, misschien ligt het aan een andere wind vorig jaar. Maar dit jaar is er op het rechte stuk zijwind van rechts en vorig jaar zijwind van links, weinig verschil dus. Als het aan de wind lag, zou je ook bij de andere teams moeten zien dat ze dit jaar langzamer zijn geworden en dat is niet zo. Dan zal de invloed van de auto nog iets groter zijn dan ik dacht, en is het geen zekerheid dat de motor van STR absoluut de traagste is. Toch blijft de kans erg groot. :P

In elk geval, of het vooral aan de motor ligt of vooral aan de auto, duidelijk is wel dat STR de laagste topsnelheden haalt, toch in Mexico en in Texas (de races daarvoor heb ik niet opgezocht).

JS JTD

Renault bouwt een 100% nieuwe motor voor 2017, omdat de huidige krachtbron "uitontwikkeld" is. Er wordt gedacht dat, ondanks de progressie dit jaar, het gat met Mercedes nog 50 pk bedraagt.

Laten we hopen dat ze een mooie progressie maken, dan komt het winnen van het wereldkampioenschap voor Max weer een stapje dichterbij!

http://nl.motorsport.com/f1/news/onthuld-renault-bouwt-gloednieuwe-formule-1-motor-voor-2017-847771/

Van Wijk

Bij de start in  Interlagos viel het mij weer op: De blauwe rook bij Hamilton en Rosberg.
Hier een hele discussie: https://www.reddit.com/r/formula1/comments/4i5wlz/why_is_the_mercedes_engine_smoking_all_this_talk/

Er worden verschillende speculaties gegeven :
Extra vermogen door olie te verbranden, minder brandstofverbruik ( fuel flow ) door olie verbranding tot niets aan de hand, gewoon wat olie die in het begin wat verbrand zonder verder voordeel.

Weet iemand hier op het forum hier meer over ?

JS JTD

Erg vergezochte theorie, olie gebruiken als brandstof.

Natuurlijk, het verbrandingsprincipe lijkt op Diesels en die kunnen ook lopen op motorolie. Maar dan is de injectietiming wel bepalend voor ontstekingstijdstip. M.a.w. je kan niet zomaar wat "extra's" naar binnen laten lekken.

Maikel0230

#68
Dit was me eerder ook al opgevallen. Zeker bij de wintertests als de zon laag staat en de mercs oefenstarts deden aan het eind van de pitsstraat zag je het heel goed. Ik vermoed echter dat het is zoals de eerste comment op die reddit post suggereert en dat wat je hier ziet het verbranden is van excessieve olie bij de opwarmronde. De meeste auto's doen dit overigs. Door gebruik van verschillende fabrikanten kan dit al eens meer opvallen bij de ene als de andere auto.

Het succes van Mercedes schuilt in mijn ogen (aldus zonder tinfoil hat) in drie zaken:

1. Betere ontbranding
2. Engine mapping (waarbij stand 11 gereserveerd is voor het fabrieksteam)
3. Aerodynamica (moeten zekers niet onderdoen voor RB)


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

C.G. de Beaufort

Een verbeterde versie van Renault-motor krijgt RB in Barcelona :

Marko : "Renault is making progress in steps. The first will be in Barcelona when we get the second stage of development."

http://www.grandprix.com/ns/ns35948.html

Groet,

C.G. de Beaufort



Jozef

Dat zal bij iedereen zo zijn. Als je het seizoen uit wil doen met de toegestane 4 motoren, zul je pas in Barcelona je tweede motor monteren. En dat zal bij alle leveranciers een verbeterde versie zijn.

Franky R.

Citaat van: JS JTD op 17 november 2016 - 23:14:23
Erg vergezochte theorie, olie gebruiken als brandstof.

Natuurlijk, het verbrandingsprincipe lijkt op Diesels en die kunnen ook lopen op motorolie. Maar dan is de injectietiming wel bepalend voor ontstekingstijdstip. M.a.w. je kan niet zomaar wat "extra's" naar binnen laten lekken.


Klopt ook wel, maar weet dat de viscositeit van de motorolie zoals gebruikt in de F1 zeer dun is. Maar dan is het de vraag hoe gevoelig de injectoren van een F1-motor zijn.

C.G. de Beaufort

Een eerste kleine update voor de Renault-motor komt in Spanje, maar de grote upgrade om de kloof naar Ferrari en Mercedes te overbruggen volgt in Canada.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/224134/red-bull-en-renault-beide-debet-aan-achterstand

Valt tegen. Pas in Canada wordt er iets gedaan om in te lopen op Ferrari en Mercedes.

Groet,

C.G. de Beaufort

Jehoentelaar

Wat een opmerking. Er wordt constant wat aan gedaan maar pas dan kan het worden geïmplementeerd.

Tuesday

je mag sowieso maar 4 motoren per seizoen gebruiken, dus heel veel eerder dan Spanje of Monaco kun je eigenlijk sowieso al geen upgrade plannen. Wat wel opvalt is dat Renault het altijd over de volgende upgrade heeft en ondertussen lopen ze alweer ruim 3 jaar achter de feiten aan. Alleen upgraden is niet genoeg, je moet ook daadwerkelijk inlopen. De manier waarop dat tot nu toe is gegaan schiet niet op, maar wie weet zitten ze met het nieuwe ontwerp op een beter spoor. Het verhaal is al jarenlang hetzelfde.