F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

Mercedes heeft een koppelings probleem. Nou, daar moeten ze profiteren in Baku, dwz. Ferrari en RBR...

(..)Hamilton: "De koppeling was warm, had weinig koppel en toen ik de koppeling losliet kwam het vermogen niet vrij. Ter vergelijking met Nico Rosberg, hij had ook niet veel koppel, maar wel meer dan ik. Mijn koppeling haperde, terwijl ik toch alles had gedaan zoals het mij opgedragen was. Het hele weekend waren de starts fantastisch. De start voor de formatieronde was perfect. De koppeling voelt alleen nooit hetzelfde aan. Ze gaan het onderzoeken om uit te vogelen hoe dat kan.(..)

Ik neem aan dat dit weer tokens (ICE) kost.

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/213068/koppeling-mercedes-kan-hamilton-niet-bekoren

Groet,

C.G. de Beaufort


Jozef

#46
Citaat van: C.G. de Beaufort op 14 juni 2016 - 12:31:25
Mercedes heeft een koppelings probleem. Nou, daar moeten ze profiteren in Baku, dwz. Ferrari en RBR...

(..)Hamilton: "De koppeling was warm, had weinig koppel en toen ik de koppeling losliet kwam het vermogen niet vrij. Ter vergelijking met Nico Rosberg, hij had ook niet veel koppel, maar wel meer dan ik. Mijn koppeling haperde, terwijl ik toch alles had gedaan zoals het mij opgedragen was. Het hele weekend waren de starts fantastisch. De start voor de formatieronde was perfect. De koppeling voelt alleen nooit hetzelfde aan. Ze gaan het onderzoeken om uit te vogelen hoe dat kan.(..)

Ik neem aan dat dit weer tokens (ICE) kost.

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/213068/koppeling-mercedes-kan-hamilton-niet-bekoren

Late reactie, maar de koppeling is deel van de transmissie, niet van de power unit. Dus die mag je elke race veranderen als je zou willen.

Ik denk ook dat er effectief elk weekend een verse in gaat, F1-koppelingen zijn belachelijk klein voor de hoeveelheid koppel die ze overbrengen en hebben dus veel te maken met slijtage. (Zeker weten doe ik het niet.)

Van Wijk

Als je mij 2 jaar geleden naar mijn visie over de hybride techniek zou ik de conventionele verbrandingsmotoren verdedigen. Ik zou zeggen het "geluid " hoort er gewoon bij en is een extra dimensie.
Na Le Mans twee weken geleden is mij iets heel raars overkomen.
Ik ga het geluid van de elektromotoren ( bij het uitkomen van bochten) aanvaardbaar vinden, sterker nog, ik ga het zelfs gaaf vinden. Nu ben ik net gestopt met roken en gebruik champix.
Ligt het aan mij of moet ik naar de doktor omdat ik het geluid mooi ga vinden ?  Wellicht hebben ze daar ook een pilletje voor  :)

Robbert65

't scheelt in ieder geval een paar setjes oordoppen tijdens zo'n weekend :D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Franky R.

Citaat van: Van Wijk op 27 juni 2016 - 18:02:41
Als je mij 2 jaar geleden naar mijn visie over de hybride techniek zou ik de conventionele verbrandingsmotoren verdedigen. Ik zou zeggen het "geluid " hoort er gewoon bij en is een extra dimensie.
Na Le Mans twee weken geleden is mij iets heel raars overkomen.
Ik ga het geluid van de elektromotoren ( bij het uitkomen van bochten) aanvaardbaar vinden, sterker nog, ik ga het zelfs gaaf vinden. Nu ben ik net gestopt met roken en gebruik champix.
Ligt het aan mij of moet ik naar de doktor omdat ik het geluid mooi ga vinden ?  Wellicht hebben ze daar ook een pilletje voor  :)


Remedie: een dagje historische autosport... ;) [size=78%] [/size]

C.G. de Beaufort

Helmut Marko : "Er komen nieuwe onderdelen voor de auto en een motorupgrade, die ons 3 tokens gaat kosten en ons 15 pk extra moet opleveren, bovendien heeft Total een nieuwe brandstof ontwikkeld. Deze vernieuwingen moeten ons 2 tienden van een seconde per ronde sneller maken."

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/216568/renault-introduceert-toch-motorupgrade-voor-red-bull-in-singapore

Groet,

C.G. de Beaufort


Matthijs

Jammer dat ze deze motor niet op tijd klaar hadden voor Monza. Maargoed, alle beetjes helpen.

Robbert65

15 PK zou het schelen. Dat kan op Singapore en Maleisië wel eens veel uitmaken...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 05 september 2016 - 17:13:22
15 PK zou het schelen. Dat kan op Singapore en Maleisië wel eens veel uitmaken...
Want?

Jozef

Singapore is nu niet echt een circuit waar de motor zo belangrijk is. Ik denk dat Red Bull er sowieso erg sterk voor de dag gaat komen, het draait er allemaal om tractie en langzame bochten.

15pk is trouwens niet meteen een hoeveelheid waar je schokkend veel harder van gaat rijden. Als je met 700pk een topsnelheid hebt van 320 km/h, dan gaat dat bij 715pk omhoog naar 322 km/h. Maar in de F1 tellen alle beetjes.

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 05 september 2016 - 17:17:59
Citaat van: Robbert65 op 05 september 2016 - 17:13:22
15 PK zou het schelen. Dat kan op Singapore en Maleisië wel eens veel uitmaken...
Want?

Want vooral op Singapore zal Red Bull hopelijk zelfs Mercedes het vuur aan de schenen kunnen leggen. Als je zag hoe dicht RBR de Mercs op de hakken zat in Hongarije bijvoorbeeld...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Je bedoelt: op Monza had het toch niet veel uitgemaakt, maar de komende races kan dat net het verschil zijn tussen winst en verlies? Ja dat snap ik.

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 05 september 2016 - 22:21:05
Je bedoelt: op Monza had het toch niet veel uitgemaakt, maar de komende races kan dat net het verschil zijn tussen winst en verlies? Ja dat snap ik.
Klopt. Op Monza is Mercedes oppermachtig geweest en daar doet die 15 PK niet zoveel ter zake ten opzichte van de Mercs.
En als de start misgaat door wat voor oorzaak dan ook, dan doen 15 PK's er ook niet toe op Singapore trouwens :D #getyouracttogetherRBR
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

We hadden het in het McLaren-Honda-topic over de vraag waar Honda zou staan ten opzicht van de rest van het veld en met name ten opzichte van de Ferrari waar Toro Rosso mee rijdt. Vandaag tijdens de kwalificatie in Mexico kwamen de snelheden aan de speed trap veelvuldig in beeld omdat ze dicht bij Montoya's record uit Monza zaten.

Het viel me daarbij op dat de STR's helemaal onderaan stonden, met de McLarens er net boven. Ik heb net de speedtraps van de kwalificatie in Texas opgezocht en ook daar precies hetzelfde.

Nu zegt dit niet alles, want topsnelheid hangt af van motorvermogen en van de luchtweerstand van de auto. Als jij een setup kiest met meer downforce, zul je ook meer luchtweerstand hebben en dus een lagere topsnelheid. Maar dan nog, elk team gaat proberen om de setup zo te maken dat ze de snelste rondetijd kunnen rijden, dus niet te veel downforce maar ook niet te weinig. En die balans zal bij alle teams op een gelijkaardig punt liggen. Daarom is het toch leuk om naar deze gegevens te kijken.

Hierbij de speed trap van vandaag:

   1.   F.   MASSA   365.9   
   2.   V.   BOTTAS   365.3   
   3.   E.   OCON   363.6   
   4.   S.   VETTEL   363   
   5.   P.   WEHRLEIN   362.6   
   6.   M.   ERICSSON   362.4   
   7.   N.   ROSBERG   361.9   
   8.   K.   RAIKKONEN   361.5   
   9.   L.   HAMILTON   360.9   
   10.   S.   PEREZ   360.2   
   11.   K.   MAGNUSSEN   360.2   
   12.   F.   NASR   358.9   
   13.   E.   GUTIERREZ   358.8   
   14.   M.   VERSTAPPEN   357.8   
   15.   D.   RICCIARDO   357.7   
   16.   N.   HULKENBERG   357.6   
   17.   R.   GROSJEAN   357.2   
   18.   F.   ALONSO   357
   19.   J.   BUTTON   355.9
   20.   C.   SAINZ   351.1   
   21.   D.   KVYAT   348.3   

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 oktober 2016 - 21:46:47
We hadden het in het McLaren-Honda-topic over de vraag waar Honda zou staan ten opzicht van de rest van het veld en met name ten opzichte van de Ferrari waar Toro Rosso mee rijdt. Vandaag tijdens de kwalificatie in Mexico kwamen de snelheden aan de speed trap veelvuldig in beeld omdat ze dicht bij Montoya's record uit Monza zaten.

Het viel me daarbij op dat de STR's helemaal onderaan stonden, met de McLarens er net boven. Ik heb net de speedtraps van de kwalificatie in Texas opgezocht en ook daar precies hetzelfde.

Nu zegt dit niet alles, want topsnelheid hangt af van motorvermogen en van de luchtweerstand van de auto. Als jij een setup kiest met meer downforce, zul je ook meer luchtweerstand hebben en dus een lagere topsnelheid. Maar dan nog, elk team gaat proberen om de setup zo te maken dat ze de snelste rondetijd kunnen rijden, dus niet te veel downforce maar ook niet te weinig. En die balans zal bij alle teams op een gelijkaardig punt liggen. Daarom is het toch leuk om naar deze gegevens te kijken.

Hierbij de speed trap van vandaag:

   1.   F.   MASSA   365.9   
   2.   V.   BOTTAS   365.3   
   3.   E.   OCON   363.6   
   4.   S.   VETTEL   363   
   5.   P.   WEHRLEIN   362.6   
   6.   M.   ERICSSON   362.4   
   7.   N.   ROSBERG   361.9   
   8.   K.   RAIKKONEN   361.5   
   9.   L.   HAMILTON   360.9   
   10.   S.   PEREZ   360.2   
   11.   K.   MAGNUSSEN   360.2   
   12.   F.   NASR   358.9   
   13.   E.   GUTIERREZ   358.8   
   14.   M.   VERSTAPPEN   357.8   
   15.   D.   RICCIARDO   357.7   
   16.   N.   HULKENBERG   357.6   
   17.   R.   GROSJEAN   357.2   
   18.   F.   ALONSO   357
   19.   J.   BUTTON   355.9
   20.   C.   SAINZ   351.1   
   21.   D.   KVYAT   348.3   
je ziet zelfs bij exact dezelfde motoren grote verschillen, dus veel kunnen we hier niet mee. Je kunt ook zeggen dat Sainz een plek hoger kwalificeert dan vorig jaar, dus zoveel zijn ze niet achteruit gegaan.