F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

De prijzen van de motoren gaan naar beneden. Daarnaast wordt het verplicht dat de fabrikanten motoren leveren aan klantenteams.De regels zijn officieel goedgekeurd door alle instanties en reeds opgenomen in de technische en sportieve regels voor de seizoenen 2017 en 2018. Naast de prijs is er ook akkoord bereikt over het verkleinen van de verschillen tussen de verschillende motoren, het aantal te gebruiken onderdelen per motor en er worden maatregelen genomen om het geluid te verbeteren en de motoren te versterken.

Toro Rosso-teambaas Franz Tost zet in op een driejarig contract met Honda voor de periode 2017 tot en met 2019. Het opleidingsteam van Red Bull maakt momenteel gebruik van 2015-specificatie Ferrari-motoren. Honda zou openstaan voor het leveren aan klantenteams.

http://www.f1today.net/nl/nieuws/211432/toro-rosso-overweegt-honda-motoren-voor-2017

Groet,

C.G. de Beaufort


FolkertE

En als ze nou ook eens die fuel flow limit de deur uit gooien is het helemaal mooi. Voor zo ver ik nog steeds weet is dat samen met de beperkte RPM 1 van de redenen voor het softere geluid.

gloudiesaurus

Wat is precies je punt C.G. de Beaufort?

Lijkt me een goede zaak dat alle teams een motor krijgen die up-to-date is.
Snap alleen niet dat Toro Rosso ook niet voor Renault kiest, net zoals Red Bull. Dan kunnen ze van elkaar leren net zoals vroeger.

Naar het schijnt wil Renault in 2017 ook graag motoren leveren aan Red Bull. Lijkt me een goede zaak voor de Formule 1. Zeker ook voor Red Bull nu Renault op de weg terug is.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Ik ben nog steeds benieuwd hoe de toekomst van Red Bull er op middellange termijn uitziet.

- Op dit moment rijden ze met Renault en zijn ze het beste team met Renault-motoren
- Het duurt nog even vooraleer de Renault-motor weer kampioenwaardig wordt
- Als de motor kampioenwaardig wordt, gaat het Renault-team zelf weer een stuk sterker zijn en is maar de vraag of Red Bull daar als klantenteam wel tegenop kan

Dus, quo vadis Red Bull? Slagen ze er wellicht in fabriekssteun van Honda af te snoepen over een paar jaar? Zodat McLaren weer als het kneusje achterblijft? Of accepteren ze dat ze klantenteam zijn en verslaan ze het fabrieksteam van Renault gewoon dankzij betere coureurs en een beter chassis? Dit jaar is natuurlijk duidelijk van wel, maar Lotus was een half jaar geleden zowat failliet dus deze jaargang is niet representatief voor wat dit team in de toekomst nog in petto heeft.

Nu het tokensysteem versoepeld wordt, opent dit wel weer de deuren voor nieuwe fabrikanten. Maar ik blijf erbij dat er voorlopig geen nieuwkomers zullen zijn, omdat de termijn nog altijd te kort is. Als er nu zekerheid was dat we in 2022 nog steeds met deze motoren rijden, dan was het misschien interessant voor een nieuwe fabrikant om nu te beginnen en in 2018 aan de start te verschijnen. Maar die zekerheid is er niet en om 3 jaar mee te rijden ga je nu geen honderden miljoenen meer in ontwikkeling stoppen. Dan wacht je af tot er een volledig nieuwe formule wordt aangekondigd.

En dan is de vraag of Red Bull daarop kan en wil wachten.

JS JTD

RedBull is ook geinteresseerd in een Alfa Romeo motorendeal. Dit is dan een motor die parallel aan de Ferrari zal worden ontwikkeld.

http://www.grandprix247.com/2016/05/11/marchionne-red-bull-interested-in-alfa-romeo/

C.G. de Beaufort

Citaat van: JS JTD op 13 mei 2016 - 20:29:07
RedBull is ook geinteresseerd in een Alfa Romeo motorendeal. Dit is dan een motor die parallel aan de Ferrari zal worden ontwikkeld.

http://www.grandprix247.com/2016/05/11/marchionne-red-bull-interested-in-alfa-romeo/

Oh, ik las het volgende : "Auto Motor und Sport vernam van teambaas Christian Horner dat het voor 99 procent zeker is dat beide partijen in 2017 met elkaar door gaan. Verlenging is nog slechts een formaliteit." Zie hier :

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/211652/red-bull-99-procent-zeker-in-2017-met-renault

Groet,

C.G. de Beaufort


Jozef

Citaat van: JS JTD op 13 mei 2016 - 20:29:07
RedBull is ook geinteresseerd in een Alfa Romeo motorendeal. Dit is dan een motor die parallel aan de Ferrari zal worden ontwikkeld.

http://www.grandprix247.com/2016/05/11/marchionne-red-bull-interested-in-alfa-romeo/

De kernboodschap van dit artikel is wel dat Marchionne zegt dat Alfa NIET als pure motorenleverancier zal instappen. Maar heel misschien wel als volwaardig F1-team met eigen motoren. Maar dat lijkt me echt wel toekomstmuziek. De komende 3 jaar zie ik ze zéker niet op de grid verschijnen.

Wings

Wellicht is de situatie bij Sauber een ingang.

Jozef

Ja, dat is goed mogelijk. Maar dan doen ze wel de omgekeerde beweging van wat Red Bull wil zien gebeuren. Red Bull wil Alfa als pure motorenleverancier, maar Alfa zou Sauber kunnen overnemen en in eerste instantie een Ferrari-klantenteam blijven (want motor ontwikkelen duurt veel langer dan een bestaand team overnemen).

Dus Red Bull-Alfa Romeo gaat echt niet zo snel gebeuren, daar wijst toch momenteel alles op.

C.G. de Beaufort

Misschien in de F1 van Monaco één nieuwe motor voor Red Bull en Renault :

Cyril Abiteboul, de directeur van de motorenafdeling van Renault laat het volgende weten: "Het kan zijn dat we de nieuwe motor al meenemen naar Monaco. We gaan de mogelijkheid bekijken, maar zullen geen risico's gaan nemen. Naast prestaties is de betrouwbaarheid namelijk nog belangrijker voor ons en onze klanten. Het kan zijn dat het niet lukt om vier motoren klaar te hebben voor Monaco. Als we de motor daar laten debuteren zullen we er een geven aan Renault en een aan Red Bull Racing."

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/211788/debuut-nieuwe-renault-motor-al-in-monaco

Trouwens in de laatste race gaf Olof aan dat de motoren van Honda niet aan TR gaat leveren.... Alleen wanneer ze geen andere kunnen krijgen kan de FIA het verplichten.

Groet,

C.G. de Beaufort

Arthur

Citaat van: C.G. de Beaufort op 16 mei 2016 - 12:48:47
Misschien in de F1 van Monaco één nieuwe motor voor Red Bull en Renault :

Cyril Abiteboul, de directeur van de motorenafdeling van Renault laat het volgende weten: "Het kan zijn dat we de nieuwe motor al meenemen naar Monaco. We gaan de mogelijkheid bekijken, maar zullen geen risico's gaan nemen. Naast prestaties is de betrouwbaarheid namelijk nog belangrijker voor ons en onze klanten. Het kan zijn dat het niet lukt om vier motoren klaar te hebben voor Monaco. Als we de motor daar laten debuteren zullen we er een geven aan Renault en een aan Red Bull Racing."

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/211788/debuut-nieuwe-renault-motor-al-in-monaco

Trouwens in de laatste race gaf Olof aan dat de motoren van Honda niet aan TR gaat leveren.... Alleen wanneer ze geen andere kunnen krijgen kan de FIA het verplichten.

Groet,

C.G. de Beaufort

En in welke RBR zouden ze die ene motor dan inhangen?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

C.G. de Beaufort

Citaat van: Arthur
En in welke RBR zouden ze die ene motor dan inhangen?

Tja, dat weet ik dus niet, dat bepaald de leiding. Wat mij betreft, niet de RBR. Daar moeten ze 2 motoren hebben. Anders krijgen ze gezeik...

Groet,

C.G. de Beaufort

Arthur

Volgens mij wordt er bedoeld dat RBR één motor krijgt als klant en Renault één als fabrieksteam. Dus oude specs en een nieuwe per team?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

FolkertE

RBR gaat de nieuwe motor vrijwel zeker aan Verstappen geven dan en dat juich ik toe, maar niet ten volle. Na alle vreugde en blijdschap, blijft een klein naar gevoel achter over de strategie van Ricciardo. Is hij bewust gepiepeld door RBR om Max te laten winnen of niet?

Mickey

Dat denk ik niet. Met Ricciardo met veel meer punten, zie ik daar geen enkele rechtvaardiging toe. Than again. Met de airplay die Max genereert zie ik ook wel ruimte voor een smeuïge conspiracy theory.  8)

Wat betreft die motor, mijn idee zou zijn, lekker doorontwikkelen tot Canada en dan beiden dezelfde. In Monaco is die 30 pk toch veel minder belangrijk.