F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Mickey

Realistisch scenario. Al zou je Formule E ook kunnen upgraden, zeker met de vlucht die elektro neemt.

Zou je in de massasport blijven, heb je wel kans dat er misschien nog maar eentje of twee overblijven die willen leveren. En dan niet meer onder eigen vlag want dat straalt natuurlijk desastreus af op je merk in een tijd waarin alles aan het klimaat wordt opgehangen.


Sabai

Uiteindelijk ontkomen ze er niet aan. Ik vermoed dan ook dat dit de laatste hybride brandstofmotor voor de F1 word.

Mickey

https://www.gpblog.com/nl/nieuws/89794/toekomstplannen-mercedes-zouden-vertrek-uit-de-formule-1-kunnen-betekenen.html

De geest is wel echt uit de fles jongens. Alle grote fabrikanten zetten maximaal in op electrificeren. En de ambities kunnen hooguit door krapte in infrastructuur geremd worden denk ik. Maar het gaat vroeg of laat die kant op.


C.G. de Beaufort

#470
"We zien de laatste jaren dat de motor power verliest, als-ie meer dan duizend kilometer heeft gelopen", vertelt Wolff tegenover Sky Sports. ,,Dit jaar verliezen we gemiddeld echter een stuk meer dan de laatste jaren en het wordt per weekeinde meer. We weten nog niet precies waardoor het komt, maar zonder motorwissel waren we niet zeker of we nog competitief zouden zijn tijdens de laatste twee races in Saoedi-Arabië en Abu Dhabi."

https://www.telegraaf.nl/sport/1795330990/mercedes-teambaas-toto-wolff-onze-motor-verliest-meer-power

Over de gridstraf die Hamilton krijgt bij de GP van Brazilie 2021. Tja, een motor van Mercedes die dit soort kuren vertoond. Raar hoor. Misschien hebben ze meer kracht uit de motor gehaald en daardoor krijgen ze  meer slijtage.

Groet,

C.G de Beaufort



C.G. de Beaufort

Voor RB & Alpha Tauri zal Honda de motoren nog tot en met 2025, dus tot en met het einde van het huidige reglement, wat betreft de motoren blijven leveren vanuit Japan. De details van de samenwerking moeten nog worden uitgewerkt. Toch is het duidelijk dat beide partijen hopen op deze deal. Aanvankelijk was de bedoeling dat Red Bull vanaf 2023 zelfvoorzienend zou zijn.

https://www.telegraaf.nl/sport/1872094519/bijzondere-ommezwaai-honda-wil-motoren-tot-en-met-2025-blijven-leveren-aan-red-bull

Mooi nieuws van Honda.  :)

Groet,

C.G. de Beaufort




gloudiesaurus

Citaat van: C.G. de Beaufort op 29 januari 2022 - 15:58:42
Voor RB & Alpha Tauri zal Honda de motoren nog tot en met 2025, dus tot en met het einde van het huidige reglement, wat betreft de motoren blijven leveren vanuit Japan. De details van de samenwerking moeten nog worden uitgewerkt. Toch is het duidelijk dat beide partijen hopen op deze deal. Aanvankelijk was de bedoeling dat Red Bull vanaf 2023 zelfvoorzienend zou zijn.

https://www.telegraaf.nl/sport/1872094519/bijzondere-ommezwaai-honda-wil-motoren-tot-en-met-2025-blijven-leveren-aan-red-bull

Mooi nieuws van Honda.  :)

Groet,

C.G. de Beaufort

Goed nieuws! Ben benieuwd wanneer de officiele bevestiging komt.
Denk dat de wereldtitel van Verstappen ze in Japan aan het denken heeft gezet.

En ben ook benieuwd of de motor dan volgend jaar gewoon Honda heet en of er dan branding op de auto te zien is.

Als Honda echt zo doorgaat zou het me niet verbazen als ze na 2025 ook doorgaan, dan worden de motoren simpeleren en de kosten fors lager.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Citaat van: gloudiesaurus op 30 januari 2022 - 14:29:17
Citaat van: C.G. de Beaufort op 29 januari 2022 - 15:58:42
Voor RB & Alpha Tauri zal Honda de motoren nog tot en met 2025, dus tot en met het einde van het huidige reglement, wat betreft de motoren blijven leveren vanuit Japan. De details van de samenwerking moeten nog worden uitgewerkt. Toch is het duidelijk dat beide partijen hopen op deze deal. Aanvankelijk was de bedoeling dat Red Bull vanaf 2023 zelfvoorzienend zou zijn.

https://www.telegraaf.nl/sport/1872094519/bijzondere-ommezwaai-honda-wil-motoren-tot-en-met-2025-blijven-leveren-aan-red-bull

Mooi nieuws van Honda.  :)

Groet,

C.G. de Beaufort

Goed nieuws! Ben benieuwd wanneer de officiele bevestiging komt.
Denk dat de wereldtitel van Verstappen ze in Japan aan het denken heeft gezet.

En ben ook benieuwd of de motor dan volgend jaar gewoon Honda heet en of er dan branding op de auto te zien is.

Als Honda echt zo doorgaat zou het me niet verbazen als ze na 2025 ook doorgaan, dan worden de motoren simpeleren en de kosten fors lager.

Ik denk dat er meer achterzit.

De kaarten lijken iets te zijn ge-re-shuffled . VWAudiPorsche heeft concessies bedongen voor nieuwe motor leveranciers in F1, dus vooral het moment van instappen is interessant. Dan ben je "nieuw"

Ook houdt de nieuwe deal in dat RB niet langer de intellectual property (IP) van de Honda F1 motoren overneemt. En daar zit volgens mij de crux. Als RB zich aan Porsche verbindt voor F1 wil Honda zeker niet dat deze IP bij via RB bij grote concurrent VAG/Porsche beland. De nieuwe deal die je ziet kent dat probleem niet. Geen IP voor RB (en Porsche). Maar dat betekent dat Honda langer betrokken moet blijven, case in Point, ze blijven de motoren voor RB maken. En deze deal zien we nu.

Met de positieve afsluiter van de fabrieks Honda F1 motor was er op het hoofdkantoor ook wel meer draagkracht dat de naam Honda verbonden blijft met F1 en RB.


gloudiesaurus

Citaat van: Sabai op 31 januari 2022 - 14:53:04
Citaat van: gloudiesaurus op 30 januari 2022 - 14:29:17
Citaat van: C.G. de Beaufort op 29 januari 2022 - 15:58:42
Voor RB & Alpha Tauri zal Honda de motoren nog tot en met 2025, dus tot en met het einde van het huidige reglement, wat betreft de motoren blijven leveren vanuit Japan. De details van de samenwerking moeten nog worden uitgewerkt. Toch is het duidelijk dat beide partijen hopen op deze deal. Aanvankelijk was de bedoeling dat Red Bull vanaf 2023 zelfvoorzienend zou zijn.

https://www.telegraaf.nl/sport/1872094519/bijzondere-ommezwaai-honda-wil-motoren-tot-en-met-2025-blijven-leveren-aan-red-bull

Mooi nieuws van Honda.  :)

Groet,

C.G. de Beaufort

Goed nieuws! Ben benieuwd wanneer de officiele bevestiging komt.
Denk dat de wereldtitel van Verstappen ze in Japan aan het denken heeft gezet.

En ben ook benieuwd of de motor dan volgend jaar gewoon Honda heet en of er dan branding op de auto te zien is.

Als Honda echt zo doorgaat zou het me niet verbazen als ze na 2025 ook doorgaan, dan worden de motoren simpeleren en de kosten fors lager.

Ik denk dat er meer achterzit.

De kaarten lijken iets te zijn ge-re-shuffled . VWAudiPorsche heeft concessies bedongen voor nieuwe motor leveranciers in F1, dus vooral het moment van instappen is interessant. Dan ben je "nieuw"

Ook houdt de nieuwe deal in dat RB niet langer de intellectual property (IP) van de Honda F1 motoren overneemt. En daar zit volgens mij de crux. Als RB zich aan Porsche verbindt voor F1 wil Honda zeker niet dat deze IP bij via RB bij grote concurrent VAG/Porsche beland. De nieuwe deal die je ziet kent dat probleem niet. Geen IP voor RB (en Porsche). Maar dat betekent dat Honda langer betrokken moet blijven, case in Point, ze blijven de motoren voor RB maken. En deze deal zien we nu.

Met de positieve afsluiter van de fabrieks Honda F1 motor was er op het hoofdkantoor ook wel meer draagkracht dat de naam Honda verbonden blijft met F1 en RB.

De vraag is nu nog wel wie het bonnetje tot er met 2025 betaald. Honda of Red Bull. Ook is nog niet duidelijk of er volgend jaar branding van Honda op de Red Bull staat. De naam Honda is wel al uit de officiele teamnaam verdwenen.
Duidelijk is in ieder geval wel dat Honda de motoren runt.
Positief ook dat Honda blijkt ontwikkelen.

(IP) is zeker een punt voor Honda.

En Honda heeft nu natuurlijk nog de optie om langer door te gaan dan 2025.

En Red Bull kan zich in de nieuwe faciliteit alvast helemaal gaan richten op 2026. En volgens Marko is dit zo ingericht dat straks makkelijk samenwerking gevonden kan worden met een partner, mocht Audi/ Porsche/ VW instappen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

C.G. de Beaufort

Oh, er is wat aan de hand met de Ferrari krachtbron, te weten  :

"Leclerc nam eerder in Miami zijn "tweede motor" in gebruik, maar de eerste krachtbron is ook nog te gebruiken. Datzelfde geldt dus voor een deel van de tweede krachtbron, inclusief de verbrandingsmotor zelf. De twee missende componenten kunnen bijvoorbeeld worden aangevuld door de componenten uit de eerste pool, of Ferrari kan kiezen voor een derde en verse turbo en MGU-H.

Een coureur mag per seizoen zonder straf drie motoren gebruiken. Bij meer wissels van onderdelen volgt een gridstraf. Max Verstappen heeft nog geen enkele motorwissel hoeven doorvoeren in de eerste zes race-weekenden"

https://www.telegraaf.nl/sport/1989952490/deel-van-motor-charles-leclerc-beschadigd-na-uitvalbeurt

Groet,

C.G. de Beaufort


C.G. de Beaufort


C.G. de Beaufort

Hehe, van 2026 wordt de Audi de motorleverancier van Sauber.

https://www.telegraaf.nl/sport/1927008915/bevestiging-audi-samen-met-sauber-in-formule-1

Eindelijk krijgt nu een Mercedes een concurrentie van eigen bodem.

Groet,

C.G. de Beaufort


C.G. de Beaufort


Ferrari krijgt 30 pk meer motorvermogen in 2023. Nu maar afwachten wat de rest gaat doen, Mercedes, Red Bull.

https://www.planetf1.com/news/ferrari-2023-power-unit-extra-30hp/

Groet,

C.G. de Beaufort



 

C.G. de Beaufort

#479
Voor de niet zo technische viewers alhier :

************************************************

Formule 1-motoren verkennen: hoe ze werken en waarom ze zo krachtig zijn

Het eerste dat u moet begrijpen over een Formule 1-motor, is dat het niet is zoals de motor in uw auto. F1-motoren zijn veel kleiner en krachtiger, en ze zijn ontworpen om zoveel mogelijk pk's te produceren terwijl ze toch voldoen aan de strikte FIA-voorschriften.

Een F1-motor is een V6-turbomotor met interne verbranding die beperkt is tot een maximale cilinderinhoud van 1,6 liter. Dat klinkt misschien klein, maar dankzij het gebruik van turbocompressor zijn deze motoren in staat om meer dan 900 pk te produceren.

Turbolading is een technologie die uitlaatgassen gebruikt om een turbine aan te drijven, die op zijn beurt een compressor aandrijft die meer lucht in de motor dwingt. Hierdoor kan de motor meer brandstof verbranden, wat het vermogen verhoogt.

Naast turbolading gebruiken F1-motoren ook een aantal andere technologieën om hun prestaties te verbeteren. Ze gebruiken bijvoorbeeld variabele kleptiming, waardoor de motor de timing van de kleppen kan aanpassen om de in- en uitlaat van gassen te optimaliseren. Dit helpt de motor om meer vermogen te produceren bij hoge toerentallen, wat cruciaal is in de autosport, waar snelheid alles is.

KERS

Een andere belangrijke technologie die wordt gebruikt in F1-motoren is het Kinetic Energy Recovery System (KERS). Dit systeem vangt de kinetische energie op die normaal gesproken verloren gaat wanneer een auto remt en gebruikt deze om een elektromotor aan te drijven. Deze motor kan dan een korte uitbarsting van extra vermogen aan de auto geven, die kan worden gebruikt om andere auto's op de baan in te halen.

Door de combinatie van deze technologieën kunnen F1-motoren een indrukwekkende hoeveelheid vermogen produceren, maar dat vermogen heeft een prijs. F1-motoren zijn ongelooflijk complex en hebben veel onderhoud nodig om topprestaties te blijven leveren.

Aangezien elke motor uit meer dan 10.000 afzonderlijke onderdelen bestaat, moet de krachtbron van de auto zorgvuldig worden samengesteld en uitgebalanceerd om ervoor te zorgen dat ze soepel werken. F1-teams hebben een team van ingenieurs en monteurs die verantwoordelijk zijn voor het bouwen en onderhouden van de motoren, en ze besteden er talloze uren aan om ze optimaal te laten werken.

Naast de complexe constructie van F1-motoren, moeten ze ook werken onder de meest veeleisende denkbare omstandigheden. F1-auto's bereiken snelheden van meer dan 200 mph en ze moeten ongelooflijk snel accelereren en vertragen. Dit legt een enorme druk op de motor , en hij moet deze extreme omstandigheden kunnen weerstaan en toch topprestaties kunnen leveren.

Vanwege de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, behoren F1-motoren tot de meest geavanceerde en krachtige ter wereld. Ze zijn misschien klein van formaat, maar ze hebben een grote impact en zijn een essentieel onderdeel van de ongelooflijke snelheid en prestaties van F1-auto's.

************************************************

Groet,

C.G. de Beaufort