Auteur Topic: F1 - Motoren  (gelezen 45957 keer)

Breaktest

• GPPits groupy
    • Bekijk profiel
Re: F1 - Motoren
« Reactie #450 Gepost op: 26 april 2021 - 22:22:18 »
Toch grappig hoe wij, voorspellers bij uitstek, een half jaar geleden dachten dat Honda's vertrek de nagel aan de doodskist van Max/Red Bulls WK aspiraties was, en het beeld inmiddels volledig is omgeslagen.
Ik heb panne, en dat komt goed uit want ik sta in de keuke

FolkertE

• GPPits God
  • Its easy to act stupid,but it is hard to act smart
    • Bekijk profiel
« Reactie #451 Gepost op: 01 mei 2021 - 13:03:55 »
https://www.racefans.net/2021/04/28/fear-of-rules-change-led-mercedes-to-run-dominant-2014-engine-in-idle-mode/

Interessant artikel en openbaring van Paddy Lowe.
Mercedes was dus nog veel dominanter dan ze al waren. Maar tot wanneer zouden ze dit hebben gedaan?

Breaktest

• GPPits groupy
    • Bekijk profiel
« Reactie #452 Gepost op: 01 mei 2021 - 14:21:06 »
https://www.racefans.net/2021/04/28/fear-of-rules-change-led-mercedes-to-run-dominant-2014-engine-in-idle-mode/

Interessant artikel en openbaring van Paddy Lowe.
Mercedes was dus nog veel dominanter dan ze al waren. Maar tot wanneer zouden ze dit hebben gedaan?
Het lijkt mij dat dit is doorgegaan tot de FIA ergens vorig jaar de partymodus verbood.

Jozef

• GPPits God
    • Bekijk profiel
« Reactie #453 Gepost op: 01 mei 2021 - 14:58:20 »
In 2017 en 2018 waren ze echt niet zo dominant dat ze voor de leut zouden kiezen om langzamer te gaan rijden. Waarschijnlijk heeft het dus tot en met 2016 geduurd.

FolkertE

• GPPits God
    • Bekijk profiel
« Reactie #454 Gepost op: 01 mei 2021 - 20:07:07 »
In 2017 en 2018 waren ze echt niet zo dominant dat ze voor de leut zouden kiezen om langzamer te gaan rijden. Waarschijnlijk heeft het dus tot en met 2016 geduurd.
Ze waren niet dominant nee, maar wonnen nog steeds beide titels. Beetje terug houden en op de juiste momenten toch meer motor vermogen gebruiken zou toch best mogelijk zijn geweest.

Breaktest

• GPPits groupy
    • Bekijk profiel
« Reactie #455 Gepost op: 02 mei 2021 - 12:18:30 »
Wacht even, nu met logica.
A Je zou zeggen dat na superdominante jaren  2014-16 de angst voor ingrijpen alleen maar meer voedingsbodem krijgt. Dus is er in 2017 en later misschien zelfs meer motief dan ooit om de concurrentie een beetje hoop te verschaffen. 
B Na drie seizoenen spelen met de knoppen hebben ze zoveel leren fine-tunen ze heel goed kunnen laveren tussen hoop bieden en titel niet in gevaar brengen.
C Het gaat maar om poles. Eventueel weggegeven posities kunnen in de race nog makkelijk hersteld worden.
D De constructeurstitel is sowieso nooit een probleem geweest, het gaat slechts om het binnen halen van de dubbel. Als je het puntenverloop bekijkt zie je dat zowel in 2017 als 2018 in de tweede seizoenshelft duidelijk wat meer gas wordt gegeven. Wellicht dat ze dan dus hun gemanipuleer even laten varen.

Jozef

• GPPits God
    • Bekijk profiel
« Reactie #456 Gepost op: 02 mei 2021 - 18:25:36 »
Dat zou je alleen logica kunnen noemen als ze ook effectief gemakkelijk poles bleven pakken. De realiteit is echter dat ze in 2017 vijf keer verloren, en dan nog vooral op circuits waar de pole alles is (Monaco, Hongarije, Singapore). In 2018 verloren ze negen keer.

Bovendien geef je een pole niet zomaar op omdat het kan. Daimler is in principe alleen in de F1 voor de media-aandacht, en die krijg je alleen met poles en overwinningen, en ook één keer per jaar als je kampioen wordt. De commerciële waarde van een pole is te groot om er een spelletje van te maken dat zo ver gaat dat je er 25-40% nodeloos verliest.

Breaktest

• GPPits groupy
    • Bekijk profiel
« Reactie #457 Gepost op: 03 mei 2021 - 11:10:36 »
Volgens mij snap je geen barst van mijn betoog.
In het kort: je kunt niet èn poles blijven pakken èn tegelijkertijd het (al dan niet ingebeelde) steeds groter wordende gevaar voor ingrijpen door de FIA afwenden.
Dat 'concurrentie hoop geven' moet wel vlees en bot hebben, en dat is dus het vrijwillig opgeven van poles in 2017 en 2018.

Jozef

• GPPits God
    • Bekijk profiel
« Reactie #458 Gepost op: 03 mei 2021 - 19:09:18 »
Ik snap je betoog heel goed, alleen houdt het geen enkele steek. We hebben het over formule 1, niet over de jaarlijkse zaklooprace van Leerdam. Je geeft geen cadeaus van miljoenen aan je concurrenten omdat je bang bent dat er misschien wel een keer een regelwijziging zou kunnen komen die het misschien wel eens moeilijker zou kunnen maken (maar misschien ook niet)...

Breaktest

• GPPits groupy
    • Bekijk profiel
« Reactie #459 Gepost op: 03 mei 2021 - 22:31:27 »
Ik denk dat je bedoelt dat het verhaal van  Paddy Lowe geen steek houdt. Nou daar is een hoop voor te zeggen.
Maar dat was mijn vertrekpunt niet. Mijn vertrekpunt was: àls dit waar is, is dit de logische handelswijze.

Ik kan me overigens twee alternatieve scenario's voorstellen.
1 (Ook dit is speculatie, en iets anders dan Lowe vertelt, maar de strekking is ongeveer hetzelfde): Als ik me de berichtgeving van destijds goed herinner was Mercedes met haar motorbouw nieuwe concepten ingeslagen en daarbij (kennelijk al in 2014) op de testbank op zoveel potentie gestuit dat men wel een paar jaartjes vooruit kon. Men besloot die nieuwe inzichten echter 'beteugeld' te introduceren, bij wijze van spreken gevechtsklaar in het krat mocht daar aanleiding toe zijn - wat dus ook als een vorm van je kaarten tegen de borst houden kan worden uitgelegd. 

2: Betrouwbaarheid is een groot goed voor een autofabrikant. Als je ziet hoeveel bagger Renault over zich heen kreeg, kan ik me voorstellen dat Mercedes uit oprechte bezorgdheid voor stukgaan niet alle pk's de vrije loop liet.     

FolkertE

• GPPits God
    • Bekijk profiel
« Reactie #460 Gepost op: 04 mei 2021 - 07:40:00 »
Ik snap je betoog heel goed, alleen houdt het geen enkele steek. We hebben het over formule 1, niet over de jaarlijkse zaklooprace van Leerdam. Je geeft geen cadeaus van miljoenen aan je concurrenten omdat je bang bent dat er misschien wel een keer een regelwijziging zou kunnen komen die het misschien wel eens moeilijker zou kunnen maken (maar misschien ook niet)...
Als ze het al eerder hebben gedaan en hebben toe gegeven, wat houd hen dan tegen het te blijven doen? Als een dominantie te groot is, grijpt de FIA in. Dat gebeurde bij Ferrari, bij RBR.

Als Mercedes alles blijft winnen zonder enige tegenstand is dat ook slechte reclame in zekere zin. En als er wel rigoureus word in gegrepen zouden ze de voorsprong kwijt zijn en het belangrijkste zijn toch de titels.

Jozef

• GPPits God
    • Bekijk profiel
« Reactie #461 Gepost op: 05 mei 2021 - 21:06:55 »
Als een dominantie te groot is, grijpt de FIA in.

Dat kan kloppen, maar in 2017 en 2018 was er geen sprake van dominantie.

FolkertE

• GPPits God
    • Bekijk profiel
« Reactie #462 Gepost op: 05 mei 2021 - 23:07:07 »
Als een dominantie te groot is, grijpt de FIA in.

Dat kan kloppen, maar in 2017 en 2018 was er geen sprake van dominantie.
dat klopt, maar had dat te maken met Ferrari die echt beter werd of Mercedes die bang was te worden gekortwiekt?

SMF spam blocked by CleanTalk