World Superbike 2016

Gestart door Sphinx, 01 maart 2016 - 13:09:39

« vorige - volgende »

Sphinx

Afgelopen weekend weer gestart, het World Superbike Championship. Waar het regelement iets is aangepast, want nu wordt race 1 al op zaterdag afgewerkt na de superpole, race 2 bleef op de zondag staan. Nederlandse inbreng is er opnieuw van Ten Kate Honda dat Michael vd Mark koppelt aan MotoGP veteraan Nicky Hayden.

Michael vd Mark liet zich in ieder geval prima zien in Phillip Island, net als vorig jaar. De baan lijkt de Honda's erg goed te liggen. Vd Mark had in de Superpole een zesde tijd gezet, terwijl de eerste rij werd gevormd door Tom Sykes op pole, Davide Giugliano op 2 en regerend kampioen Jonathan Rea op 3, VD Mark had de twee Pata Yamaha's van Sylvain Guintoli en Alex Lowes voor zijn neus. Race 1 had bij tijden wel iets weg van een moto3 race. De Kawa's namen wel de leiding, maar kregen de Duc's van Giugliano en een zeer goed gestarte Chaz Davies achter zich aan. Vd Mark won één plaats en sloot als vijfde aan. Al vlug bleken Sykes en Rea te snel voor de Duc's qua topspeed, maar door de betere tractie uit langzame bochten lieten Davies en Giugliano hen niet zomaar gaan. Ook Vd Mark kon zich af en toe flink bemoeien met dit viertal en wist zelfs de Yamaha's los te rijden. Teamgenoot Hayden sloot ook aan, maar moest tegen het eind van de race met een compleet versleten achterband afhaken. Vd Mark managede zijn banden iets beter en had een mooie reeks duels met o.a. Sykes en Davies. Rea was een maatje te groot voor iedereen en begon zijn titelverdediging met een overwinning, Davies werd 2e en Vd Mark sleepte zijn eerste podium binnen. Slechts één Yamaha haalde de finish, Guintoli als zesde, Lowes was halverwege gecrasht. Ook Aprilia (nu als semi-fabrieks team met Ioda racing) had een slechte generale, Alex de Angelis viel al vroeg en Lorenzo Savadori kwam maar net binnen de punten als 12e. BMW's terugkeer in de WSBK met twee teams (Althea Racing en het Britse Milwaukee) leverde drie motoren in de punten op: Torres als zevende, Josh Brookes tiende, en Karl Abraham 13e. Markus Reiterberger ging in de laatste bocht onderuit, een crash die voer voor discussie opleverde, want de Duitser meldde dat zijn achterband was ontploft.



In de race op zondag namen de Kawa's opnieuw de kop, en de inleidende beschietingen leken ze langzaam weg te rijden van de rest. Vd Mark was in een paar ronden tot drie opgeklommen en had de Duc's, Guintoli, Brookes en Torres een tijd in zn zog. Intussen waren Leon Camier (MV Agusta) en Savadori (aprila) uitgevallen met mechanische pech en was Lowes de aansluiting verloren door wijd te gaan. Sykes hield een tiental ronden de leiding voor Rea, maar ging wijd, waardoor Rea, Davies en Vd Mark hem voorbij kwamen. Het drietal slaagde er al bekvechtend in weg te rijden van Giugliano en Hayden. Vd Mark nam in een deja vu naar vorig jaar zelfs brutaal de leiding over tot ronde 18, waar hij weer door beiden gepasseerd wordt.

Hayden en Giugliano lijken ook weer terug te komen, maar opnieuw slaat bandenslijtage toe bij de Amerikaan die als vierde eindigt. Sykes kon nét de aansluiting niet vinden, en werd zelfs nog door Guintoli gepasseerd voor plaats 5, maar bleek wel het legertje BMW's ruim voor. Vooraan een beetje geluk voor Vd Mark, want Davies neemt in de laatste ronde teveel risico en gaat onderuit. Rea was daarna niet meer in te halen en pakt meteen de dubbel mee, Vd Mark is keurig tweede, Giugliano derde. Achter Sykes is Torres opnieuw beste BMW, Davies redt als tiende nog een handvol punten.

Stand na twee races:
1. Rea - 50pt
2. Vd Mark - 36pt
3. Giugliano - 29pt
4. Davies - 26pt
5. Guintoli
= Sykes - 21pt



Ook in de Supersport was er sprake van bandenproblemen. Kenan Sufuoglu domineerde de trainingen, de superpole en de race. Hij begon nog heel rustig en liet zich ogenschijnlijk te gemakkelijk terugdringen van 1 naar 6, maar keek slim de kat uit de boom terwijl o.a. PJ Jacobsen, Antony West, Randy Krummenacher en Fabio Caricasulo om de leiding vochten. Halverwege gooide de Turk de trukendoos open en stoomde binnen een paar ronden naar plaats 2 en pakte de leiding toen Jules Cluzel een goede klassering weggooide. Maar 2 ronden van het eind plofte zijn achterband en moest Sufuoglu met een sprong van zijn motor een goed heenkomen zoeken om niet heel hard te vallen (hij had blijkbaar de herhalingen van de Motogp test teruggezien, waar Loris Baz met 290kmh onderuit was gegaan). Daardoor kwam er een wat verrassend trio naar het podium. Krummenacher reed op dat moment tweede en pakte met bijna 3 tellen voorsprong zijn eerste overwinning in de Supersport, Caricasulo, West, Jacobsen en Christian Gamarino vochten tot in de laatste bocht om de resterende podiumplaatsen. Caricasulo verschalkte eerst Jacobsen op Lucky Heights, kwam toen naast West in de laatste bocht en was in de dragrace naar de finish nipt sneller dan de Australiër, die de oude Yamaha YZF R6 toch weer op het podium zet. Over twee weken is het volgende raceweekend in Thailand, maar hopelijk heeft Pirelli dan steviger banden geleverd.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

C.G. de Beaufort

#1
Motorcoureur Van der Mark rijdt volgend seizoen voor BMW

https://www.telegraaf.nl/sport/1749314051/motorcoureur-van-der-mark-rijdt-volgend-seizoen-voor-bmw

Michel komt volgend jaar uit voor het superbiketeam van BMW. Vorige was de Honda daarna Yamaha.

Groet,

C.G. de Beaufort



Sphinx

Hmm, lastige dit. BMW Motorrad is eigenlijk gewoon het British Superbike team van Shaun Muir, dat eerder voor Honda en Yamaha in het BSB twee titels pakte (tommy hill op een honda in 2011, Josh Brookes in 2015 op een Yamaha). Ze kregen wel fabriekssteun maar moesten daarom naast Tom Sykes ook Markus Reiterberger toelaten. Dat was niet zo'n succes. Dit jaar reed Eugene Laverty voor BMW, maar hij maakte een fikse val in zijn eerste raceweekend. Als Muir slim is houdt ie Sykes aan naast VDM
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!