Random F1 Quiz

Gestart door Blanchimont, 24 februari 2016 - 13:03:29

« vorige - volgende »

Jozef

2007 Sporting Regulations, pagina 38

1.     A homologated engine is an engine identical in every respect to either:
      (i)   An engine delivered to the FIA on or prior to 8 October 2006, such engine having completed two race Events during the 2006 Championship season.

8 oktober 2006 was de dag van de GP van Japan, en de twee "race Events" uit 2006 zijn dus de GP van Japan en die van Brazilië geweest.

Wings

#46
Ja maar dat zijn de regels voor 2007. In 2006 mochten motoren doorontwikkeld worden tot aan de laatste race. Na de laatste race wordt ontwikkeld voor het nieuwe jaar, 2007. Dus ja in 2006 vastgesteld maar in 2007 tot uiting gekomen.

Jozef

Jezus dit is vermoeiend. Er staat toch duidelijk dat de motoren uit 2007 ook al twee races moeten hebben gereden in 2006? Wanneer is de ontwikkeling dan gestopt denk je? ::)

Wings

Vermoeiend omdat ik het anders interpreteer? Zolang ik dat keurig onderbouw zie ik niet waarom jou dat moet vermoeien. Weerwoord vermoeit jou wel heel snel. Dat gezegd hebbende leg ik het nog één keer uit:


De motoren die in 2007 gebruikt worden moeten in de basis overeenkomen met de motoren die als laatste gebruikt zijn en mogen niet meer ontwikkeld worden voor 2007. Logisch ook want na de laatste race in 2006 gaan teams niet meer ontwikkelen voor seizoen 2006 maar voor 2007. Iedere regelwijziging wat na de laatste race ingaat, komt het jaar daarna pas tot uiting. Zie ook: http://formule1nieuws.nl/modules/news&storyid=24430

CitaatBevriezing van de motoren:
Vanaf 2007 wordt de ontwikkeling van de motoren in de Formule 1 bevroren. De krachtbron mag een maximum toerental van 19.000 toeren per minuut niet overschrijden. De motoren moeten in de basis overeenkomen met de motoren die in 2006 gebruikt zijn tijdens de racen in China en Japan, of indien de motorenwissel een weekend later heeft plaatsgevonden de motoren van de races in Japan en Brazilië. De motoren mogen worden omgebouwd zodat ze een maximun van 19.000 toeren kunnen halen. Een lijst met alle voorgenomen veranderingen kan tot half december aan de FIA worden aangeboden. V8-motoren met een maximuminhoud van 2.4 liter zijn wederom voorgeschreven.

http://www.f1club.be/nieuws/verslag.php?id=2649

CitaatDe motorfabrikanten en de FIA hebben in Shanghai een overeenkomst bereikt voor het toekomstig motorreglement inzake de bevriezing van de verdere ontwikkeling van de huidige V8-krachtbronnen.

Aanvankelijk bestond het plan van de FIA erin om vanaf 2007 een volledige motorbevriezing op te leggen en de teams ertoe te dwingen om vanaf volgend jaar de motoren te gebruiken die ze moesten homologeren voor de komende Grand Prix van Japan en Brazilië.

Die verplichting impliceerde dat er na het huidig seizoen geen ontwikkelingen meer mochten uitgevoerd worden aan de motoren - iets dat op veel verzet stuitte onder de motorfabrikanten die van mening waren dat de eveneens opgelegde toerentalbeperking van 19.000 toeren per minuut vereiste dat de motoren moesten aangepast worden.

Er werd nu echter overeengekomen dat de motorbevriezing doorgaat, maar dat de fabrikanten in staat zullen gesteld worden om enkele aanpassingen aan hun motoren aan te brengen voor het 2007 seizoen

Of je het nu eens bent of niet, ik zeg niet dat de wereld een kubus is. Bijna elk artikel wat ik lees heeft het over 'vanaf 2007'. 

Jozef

Ik stel voor dat we officiële documentatie van de FIA meer waarde geven dan een artikel van een (met alle respect) hobbyjournalist. En zelfs in al die citaten staat dat de motoren van de GP van Japan 2006 gebruikt moeten worden voor de rest van het V8-tijdperk.

Als je kleine wijzigingen wil inroepen om te ontkennen dat ze in 2006 bevroren zijn, dan had je moeten antwoorden dat er nooit een bevriezing is geweest, want er is altijd een hele lijst geweest met dingen die wel veranderd mochten worden. Maar ik denk dat dat vrij duidelijk niet de intentie van de vraag was.

Wings

In de officiële documentatie staat niet anders dan wat ik roep.

Als je het document opent staat al bovenaan:

Citaat2007 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS

Verderop staat per wanneer deze ingaat:

CitaatThese Sporting Regulations were first published on 30 October 2006 and came into force on 1 January 2007.

Er staat letterlijk dat ze per 1 januari 2007 inwerking treden. Dus de motor die na 1 januari 2007 wordt gebruikt moet voldoen aan de 2006-spec welke de laatste race is gebruikt, even kort samengevat. Na het seizoen wordt niet meer voor 2006 ontwikkeld maar voor 2007. Dus het verbod komt in 2007 tot uiting.

Hier staat het nog eens (het betreft een reglementswijziging):

CitaatOnly engines which have been homologated by the FIA in accordance with Appendix 4 may be used at an Event during the 2007, 2008, 2009 and 2010 seasons.

In deze bijlage staat het volgende:

CitaatAn engine delivered to the FIA on or prior to 8 October 2006, such engine having completed two race
Events during the 2006 Championship season. However, any competitor who is unable to provide an
engine which has completed two races at this time may do so on 22 October 2006.

Vrij vertaald; ná het seizoen komt er een slot op de ontwikkeling. Iedere ontwikkeling die anders zou hebben plaatsgevonden zou voor 2007 zijn.

CitaatAn engine delivered to the FIA on or prior to 1 March 2007, such engine being identical to one
delivered under (i) above but which has been modified by having any of the parts listed below
changed

*Hieronder een ijst van wat overeen moet komen

Oftewel, een motor die in 2007 wordt gebruikt moet in de basis overeenkomen met de motor die als laatst gebruikt is in 2006. Iedere ontwikkeling ná het laatste gebruik, ná het seizoen is voor het nieuwe seizoen, seizoen 2007. Dus de regel is in 2006 bedacht, de basis in 2006 opgetuigd en de uitvoering vindt pas in 2007 plaats. Pas in maart 2007 kon een motor reglementair afgekeurd worden op basis van de regelwijziging. Vandaar ook mijn antwoord 2008 (wat dus 2007 moet zijn) en niet 2006. Als 2006 het juiste antwoord is vind ik de vraagstelling op z'n minst onduidelijk.

Als laatste vind ik het bijzonder jammer dat je iedereen wegzet zodra je weerwoord krijgt. Die zogenaamde hobbyjournalisten doen niks anders dan het reglement interpreteren. Of je nu de Italiaanse media neemt of de Duitse, ik lees overal vanaf 2007. Dus of ze er nu allen naast zitten of niet, er is overduidelijk aanleiding om het zo te interpreteren. En die ruimte benut ik dan ook.

Jozef

#51
De bevriezing ging in voor het einde van 2006. Punt. De rest is advocatengewauwel.

Misschien moet je vragen beter leren lezen, er wordt namelijk niet gevraagd wanneer bepaalde regels in gingen, maar wanneer de ontwikkeling bevroren is.

Met jouw argumenten kan ik ook nog regels uit 2012 gaan citeren waar in staat dat alleen motoren mogen gebruikt worden die in 2008 gehomologeerd zijn, en dan gaan beweren dat de bevriezing in ging in 2012...

Wings

Citaat van: Jozef op 20 december 2016 - 14:33:08
De bevriezing ging in voor het einde van 2006. Punt. De rest is advocatengewauwel.

Zo werkt dat niet Jozef. Het is niet zo dat als jij wat zegt dat feit is en punt. De bevriezing ging pas in per 1 januari 2007.

CitaatMisschien moet je vragen beter leren lezen, er wordt namelijk niet gevraagd wanneer bepaalde regels in gingen, maar wanneer de ontwikkeling bevroren is.

In 2006 is niets bevroren. De laatste motor had hagelnieuw kunnen zijn en na de laatste motor in de laatste twee races (1 motor per 2 races) is niets meer. Alles wat daarna gebeurt is voor 2007. Dus dan komt de regel tot uiting. In het document wat jij als feit aanneemt staat de regel als regelwijziging voor 2007 aangeduid welke per 1 januari 2007 ingaat. Vanaf de eerste vrije training in 2007 kon de regel officieel verbroken worden en bestraft. Niet op 20 december. Dus 2006 is feitelijk fout en indien dit wel het juiste antwoord is klopt de vraagstelling niet.

CitaatMet jouw argumenten kan ik ook nog regels uit 2012 gaan citeren waar in staat dat alleen motoren mogen gebruikt worden die in 2008 gehomologeerd zijn, en dan gaan beweren dat de bevriezing in ging in 2012...

Dat is onwaar, want in 2008 stond het er al in. Dat geldt niet voor de motorbevriezing. Zoals je zelf ziet is deze in 2006 voor 2007 als verandering aangeduid. Dus je kunt altijd teruggrijpen naar de eerste keer dat het is geïmplementeerd.

Jozef

Nog een laatste keer. De vraagstelling is: wanneer is de ontwikkeling bevroren.

De vraagstelling is niet, ik herhaal, NIET: wanneer ging de regel in.

Ik snap dat het moeilijk kan zijn voor sommige mensen om een klein foutje toe te geven maar nu maak je er wel een hele langgerekte soap van. ;D

Wings

Kleine misinterpretatie uwerzijds. Ik zat sowieso fout ongeacht de interpretatie dus veel om weg te poetsen was er niet. Dat was zeker niet de intentie.

*iets met een waard en gasten.

Wings

Zijn er overigens nieuwe vragen? :P