Random F1 Quiz

Gestart door Blanchimont, 24 februari 2016 - 13:03:29

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Blanchimont op 25 februari 2016 - 08:50:06
9. 17 (in 2002, toen hij Formule ADAC-kampioen werd)

Als je prat gaat op 'details' klopt het niet: de klasse was 'Formule BMW' ook wel geschreven als 'Formule BMW ADAC'. ADAC was de sponsornaam. 

Wings

Ik ga eens een gok wagen:

Citaat van: SDG op 05 maart 2016 - 18:19:16
1. Hoeveel cylinders had de BMW-motor in de Brabham BT52 waarmee Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd?

Makkie: anderhalf liter, 4 cilinder.


Citaat2. Wie was de laatste coureur die wereldkampioen werd met een motor met een 'vlakke' cylinder-layout?

Wordt hier een boxermotor mee bedoeld? Zo ja: Jody Scheckter 1979 met de Ferrari 312 T4.

Citaat3. Met welk team maakte Honda in 1983 zijn terugkeer in de Formule 1 met een turbomotor?

Volgens mij Spirit. Maar heel vaak verschenen ze niet aan de start.

Citaat4. Welk F1-team reed in 1990 met een 3,5 liter W12-motor?

Volgens mij was dat Life. Had Coloni destijds geen Subaru boxermotoren?

Citaat5. Welke autoconstructeur was eveneens in 1990 actief in de F1 met een vlakke 12-cylindermotor, ontworpen en gebouwd door Motori Moderni?

Hahaha. Ja die! Subaru.


Citaat6. Yamaha had in de jaren '90 voor zijn F1-activiteiten zijn uitvalsbasis in een site in het Britse Chessington. Welk F1-team was de vorige eigenaar van deze site?

Geen idee eigenlijk. Even hardop denken: Yamaha is motorleverancier geweest van Tyrell maar ik denk niet dat Tyrell daarmee wordt bedoeld. In de jaren 90 verdwenen twee grote Britse teams. Brabham (MRD) en even later Lotus. De Lotus 109 vind ik één van de mooiste F1-wagens ooit. Ik ga voor Brabham (één van de coureurs voor wie ik groot respect heb begon hier in 1992 zijn F1-carrière. Damon Hill. Hij verving de laatste vrouw die ooit Formule 1 reed, Giovanna Amati -was dat toen niet een vriendin van Lauda??-. Zijn eerste race was Silverstone. Niet alleen slaagde hij er voor het eerst in om te pre-kwalificatie te overleven, ook bracht hij dat lelijk rose monster heelhuids aan de finish. Ondanks dat publieksheld Nigel Mansell de race won en de baan werd bestormd met Engelse fans, werd het eerste succes van Damon eveneens groots gevierd. Erg leuke race wat op mijn netvlies gebrand staat).

Citaat7. Welke constructeur won slechts één grote prijs onder zijn eigen naam, maar bouwde in opdracht motoren die in de jaren tachtig drie rijderstitels opleverden?

Cosworth. Overigens wonnen zij dat decennium maar twee constructeurtitels. In 1982 werd Ferrari kampioen.

Citaat8. Wie won in Dijon in 1979 voor het eerst een race met een turbowagen?

Zeer makkelijk maar ook een instinker door het legendarisch gevecht tussen Villeneuve en Arnoux. Het gevecht ging helaas om P2 niet om P1. Het was Jean Pierre Jabouille die zijn eerste race won. Overigens, zie je Vettel dit gevecht met Max voeren? Hoeveel 'he pushed me off the track' of 'he hits me' zou het opleveren? ;)

Citaat9. Welke constructeur zette in 1957 kortstondig een V12 in en keerde hiermee terug in de F1 in 1966, bij de start van de drieliterformule?

Ik zou het niet weten. Maserati en Ferrari niet in ieder geval. Cooper?

Citaat10. Jim Clark won in 1966 de Amerikaanse GP met een BRM H16-motor. Hoeveel nokkenassen had deze motor?

Ik heb me nooit verdiept in deze motor. Zijn het 2 boxermotoren op elkaar? Gok: 8.

Citaat11. Weke constructeur maakte in 1964 zijn F1-debuut met een wagen bestuurd door Ronnie Bucknum?

Volgens mij was dat Honda. Althans, eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat Ronnie Bucknum mij niet zo heel veel zegt maar ik weet wel dat Honda debuteerde en ik zou niet 1,2,3 nog een constructeur kunnen bedenken met wat naam en faam. 

Citaat12. In welk jaar werd de Jim Clark Cup, een nevenklassement voor rijders in een atmosferische wagen, ingevoerd?

Midden jaren 80 (geen idee welk jaar exact). Overigens was het de Jim Clark Trophy.

Citaat13. McLaren's eerste F1 wagen gebruikte een gedowntunede Indy-motor van een andere constructeur. Welke?

Geen idee. Hele wilde gok: Penske.

Citaat14. In welk jaar werd de ontwikkeling van de 2,4-liter V8-motoren door de FIA 'bevroren'?

Volgens mij was dat in 2008.

Citaat15. Welke motorenbouwer beweerde in 2006 een motor te hebben die 20.000 toeren haalde?

Was het niet Renault? Ik herinner mij wel motoren van Renault die deze toeren konden draaien op testbanken. Maar of Renault hiermee heeft gepropagandeerd weet ik niet meer. Het zou zomaar kunnen dat de Renault-motoren dat wel konden en anderen hebben beweerd dat eveneens te kunnen en wel de media hebben opgezocht. Maar ik ga voor Renault.   

SDG

Antwoorden 1-2-3-4-5-6-8-10-11 zijn goed. 7-9-12-13-14-15 zijn fout.

9/15, niet echt slecht te noemen.  ;)

Wings

Vraag nummer 7 is best dom eigenlijk. Mij laten misleiden door de antwoorden in het topic. Cosworth heeft nooit een auto gebouwd. Honda won in de jaren 60 en Button in 2006 (Hongarije) dus dan blijft Porsche over. Het punt is dat dit feitelijk niet klopt. Porsche-motoren werden onder het label TAG geleverd, net als de Renault-motoren nu bij Red Null. Iedereen weet dat het Renault-motoren zijn maar volgens de statuten is het TAG en niet Renault. Dat geldt ook voor midden jaren 80. Dus het correcte antwoord is geen (al zal gezocht worden naar Porsche).

BMW.WilliamsF1

Citaat van: Wings op 17 december 2016 - 08:50:23
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 16 december 2016 - 14:01:04
Vrijdag zelfs

Hoe kom je daarbij? Vrijdags was het incident met Barrichello, zaterdag Ratzenberger (30 april) en een dag later Senna (na de startcrash).

Oja, dat was het. Was t ff kwijt :)

Jozef

Citaat van: Wings op 17 december 2016 - 16:41:45
Vraag nummer 7 is best dom eigenlijk. Mij laten misleiden door de antwoorden in het topic. Cosworth heeft nooit een auto gebouwd. Honda won in de jaren 60 en Button in 2006 (Hongarije) dus dan blijft Porsche over. Het punt is dat dit feitelijk niet klopt. Porsche-motoren werden onder het label TAG geleverd, net als de Renault-motoren nu bij Red Null. Iedereen weet dat het Renault-motoren zijn maar volgens de statuten is het TAG en niet Renault. Dat geldt ook voor midden jaren 80. Dus het correcte antwoord is geen (al zal gezocht worden naar Porsche).

De woordkeuze van de vraag is zo dat het prima klopt met Porsche als antwoord. Er staat "welke constructeur bouwde in opdracht motoren", nou Porsche dus want TAG bouwde ze niet. ;)

SDG

#36
Citaat van: Wings op 17 december 2016 - 10:16:13
Volgens mij Spirit. Maar heel vaak verschenen ze niet aan de start.

Nee, klopt. Honda debuteerde officieus in de niet voor het WK meetellende Race Of Champions op Brands Hatch in april. De laatste wedstrijd overigens in zijn soort in de Formule 1-geschiedenis, waar ik onlangs trouwens nog een mooi stukje over schreef.  ;)

http://www.gppits.net/magazine/geschiedenis_race_of_champions_1983/

Het officiële debuut volgde drie maanden later in de Britse Grote Prijs op Silverstone, waarna het team deelnam aan alle wedstrijden tot en met de Grote Prijs van Europa, opnieuw op Brands Hatch. Het beste resultaat was een zevende plaats op Zandvoort. Honda had voor 1984 een contract getekend met Williams, maar doordat dat team zijn turbowagen voor 1984 al klaar had voor de slotrace van 1983 in Zuid-Afrika werden de motoren per direct naar Williams doorgeschoven. Spirit zou in 1984 verder doen met een Hart-turbomotor achterin (Huub Rothengatter maakte met hen in Canada zijn Formule 1-debuut), maar zou nooit meer dan een figurantenrolletje spelen. Na drie races in 1985 was het geld op en viel het doek definitief voor het team. Het was de redding voor Toleman, dat hun bandencontract met Pirelli kon overnemen en zo alsnog aan het seizoen kon deelnemen.

Wings

Trouwens, wat is het juiste antwoord op vraag 14? Ik heb echt 2008 in mijn hoofd zitten. Is dat destijds een jaar opgeschoven?

Jozef

Is al beantwoord in dit topic: eind 2006.

Wings

O theoretisch. Ik heb gedacht dat gevraagd wordt naar de uitvoering niet naar wanneer het bedacht is. Anyway, later bedacht ik mij dat de motorbevriezing vervroegd is.

Jozef

Hoezo theoretisch? Eind 2006 is wanneer het uitgevoerd is. Nog voor het einde van dat seizoen werden alle motoren gehomologeerd, en ik denk niet dat dat vervroegd is. Net de enige vraag die ik goed had van SDG's lijstje. :P

Wings

Voor 2007 dan toch? In 2006 was nog geen sprake van bevriezing maar zijn de afspraken vormgegeven en vastgelegd? Dat kwam pas op z'n vroegst in 2007 tot uiting.

Jozef

Nee, de motoren zijn gehomologeerd voor de GP van Japan 2006 (de voorlaatste GP van het jaar).

Jozef

Op Wikipedia lees ik net dat je wel gelijk had i.v.m. de vervroeging, dat wist ik dan weer niet! Het originele plan zou geweest zijn om pas vanaf 2008 met gehomologeerde motoren te rijden maar uiteindelijk is het dus Japan 2006 geworden.

Wings

Ik heb net even onderzoek gedaan maar het is sowieso 2007 (en niet 2008, wat ik eerder zei) als ik Formule 1 nieuws mag geloven. Dus ja dat betekent dat de basis voor de 2007-motor een 2006-spec is.