F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Wings

Blijkt dat de FIA de eisen met betrekking tot de helm, raceoverall en handschoenen gaan aanpakken omdat de halo het uitstappen belemmert als de auto op de kop ligt. Volgens mij riep ik dat al ver voordat de halo werd ingevoerd. Ik ben benieuwd waar ze mee komen want kleding die beschermen tegen brand hebben één nadeel en dat is dat ze warmte goed isoleren. Dat betekent dat een rijder de temperatuur slecht(er) kwijt komt wat ook weer een risico is bij hoge(re) buitentemperaturen.

Breaktest

Nog meer hoofdbescherming? Twee helmen misschien?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey


Breaktest

In lijstjes die volledigheid betrachten wordt hij nog wel eens genoemd, en waarschijnlijk wist niemand dat ie nog leefde, maar nu is ie toch echt dood, Ben Pon.
Ik plaats 't hier maar effe, enkel omdat aan dit onderwerp toevallig de naam C.G. de Beaufort hangt, met wie hij samen tijdens de Dutch GP van 1962 van start ging. De F1-carrière van Ben omspande welgeteld twee ronden alvorens te crashen. Maar zelfs dat blijkt genoeg om jezelf de rest van je leven F1 coureur te mogen noemen. 
Dit is overigens niet de officieus kortste F1-carriere ooit; bij mijn weten is er ooit een coureur geweest die niet verder dan 10 meter kwam, alleen zijn naam is me even ontschoten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

Citaat van: 'Breaktest'(..)bij mijn weten is er ooit een coureur geweest die niet verder dan 10 meter kwam, alleen zijn naam is me even ontschoten.

Dat was Ernst Loof. Hij legde maar 2 meter af. Zie 'Vandaag in de F1-geschiedenis' op pag. 79.

Groet,

C.G. de Beaufort


Robbert65

Het was Carel Godin de Beaufort. Niet C.G. de Beaufort maar C. Godin de Beaufort. Godin de Beaufort is zijn achternaam. Carel was zijn roepnaam. Godin wordt op zijn Frans uitgesproken.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Wat ben ik blij dat ik mijn ongelijk kan toegeven. Dat doe ik met héél groot plezier! Jeetje wat een klapper van Romain. Zonder halo was dit anders afgelopen.

Wings

Als je onderstaand beeld ziet zet je een dikke streep onder de discussie. Deze afbeelding zegt alles.


Mickey


Jozef

Toch blijft ook de zorg overeind dat de halo een barrière kan vormen voor een coureur die snel uit de auto moet ontsnappen. Dat lijkt hier ei zo na het geval. Al werd Grosjean misschien wel meer belemmerd door de vangrail dan door de halo, en was het zonder halo net nog moeilijker geweest om eruit te komen, ik weet het niet. Het lijkt erop dat hij zijn hoofdsteun (cockpitrand) nog heeft losgemaakt al kan die ook los geschoten zijn door de crash; ik meen dat we dat in het verleden nog gezien hebben. In elk geval vond ik niet dat hij er erg snel uit was. Misschien was hij ook eerst een paar seconden groggy, dat zou ook maar normaal zijn.

Ik hoop dat de FIA aan het eind van de rit volledige openbaarheid biedt in het uitgebreide onderzoek dat de komende maanden zal lopen. Wordt erg interessant om te zien wat ze hieruit leren. De rol van de vangrails komt wellicht ook onder de loep te liggen.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Jozef op 29 november 2020 - 22:07:56
Toch blijft ook de zorg overeind dat de halo een barrière kan vormen voor een coureur die snel uit de auto moet ontsnappen. Dat lijkt hier ei zo na het geval. Al werd Grosjean misschien wel meer belemmerd door de vangrail dan door de halo, en was het zonder halo net nog moeilijker geweest om eruit te komen, ik weet het niet. Het lijkt erop dat hij zijn hoofdsteun (cockpitrand) nog heeft losgemaakt al kan die ook los geschoten zijn door de crash; ik meen dat we dat in het verleden nog gezien hebben. In elk geval vond ik niet dat hij er erg snel uit was. Misschien was hij ook eerst een paar seconden groggy, dat zou ook maar normaal zijn.

Ik hoop dat de FIA aan het eind van de rit volledige openbaarheid biedt in het uitgebreide onderzoek dat de komende maanden zal lopen. Wordt erg interessant om te zien wat ze hieruit leren. De rol van de vangrails komt wellicht ook onder de loep te liggen.

Inderdaad. En dat'ie volledig door de vangrail is geschoven roept ook vraagtekens op. Hoe kan dit? Gebruiken ze sardieneblikjes?

Groet,

C.G. de Beaufort


Mickey

Een puntig object van 650-700 kilo bijna loodrecht met 250+ km/u op een ijzeren plaatje afschieten. Niet heel gek dat 'ie daar doorheen gaat. Ik merk opnieuw op dat ik de hoek van die vangrail opmerkelijk groot vind t.o.v. de rijrichting.

Mickey

Correctie op mijzelf. Dat lijkt bij nader inzien mee te vallen, het is vooral de hoek die Grosjean zelf inzet. Maar het resultaat is niet anders.

C.G. de Beaufort

Volgens Brawn, sportief directeur van de FIA :

"Het vuur was zorgwekkend, de breuk in de vangrail was zorgwekkend"

Tja dat is een tegenspraak oftewel, contradictio in terminis.

https://www.telegraaf.nl/sport/642561319/formule-1-gaat-grondig-onderzoek-doen-naar-ongeluk-grosjean

Groet,

C.G. de Beaufort