F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

complicated

De wagens verliezen toch wat van hun charme.

Iedereen die een carrière in de F1 start weet wat de gevolgen kunnen zijn. Die halo had Bianchi echt niet gered.

Matthijs

Nee maar Dan Wheldon, Henry Surtees en Justin Wilson wel. Ik vind het nogal makkelijk om van de luie bank tegen de coureurs te zeggen dat 'je weet wat de risico's zijn'. Wij hebben makkelijk praten. Wat de F1 ook besluit (wel of geen extra bescherming), ik respecteer de keuze. Het is niet aan mij. De LMP1 werd ook niet minder boeiend toen ze met gesloten cockpits gingen rijden.

Robbert65

Persoonlijk denk ik, dat een hogere cockpitwand al een hoop helpt en waarschijnlijker de toekomst wordt dan zo'n halo, die óf het zicht beperkt, óf op zichzelf een gevaar vormt bij harde impact door af te breken en weg te vliegen en scherpe randen achter te laten. Ik vind die hele halo nogal hela-hola, zeg maar...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

complicated

En in welke klasses reden Wheldon, Surtees en Wilson?

De F1 is al zo veilig. Kijk eens wat er al gedaan is na het ongeluk van Bianchi. De manier waarop Charlie Whiting de snelheden kan controleren tijdens geel, safety car en virtual safety car. En die laatste zelf ook al. 

Toch vind ik dat je dit soort dingen niet mag "verkrachten". Coureurs accepteren al tientallen jaren de risico's en stappen iedere keer in die Formule 1 auto. Zo is het gewoon. Ga dan in een klasse rijden waar de inderdaad cockpits gesloten zijn. Het is een charme en onderdeel van de F1. De Open Wheel Class.

Ik wil het echt niet goedpraten dat we in 20 jaar 3 doden (tijdens GP evenementen) moesten betreuren in de F1. Maar de coureurs van deze klasse opsluiten zou ik een nagel in de doodskist van Formule 1 vinden. Bovendien brengt de gesloten cockpit ook weer andere nadelen met zich mee. Dan liever inderdaad hogere randen etc. Liever open en vrij zoals nu dan een halo, liever een halo dan een gesloten cockpit.


Jehoentelaar

Wheldon, Wilson en Surtees reden in klassen met technische specificaties die het mogelijk maken dat de helm in contact komt met rondvliegend materiaal en/of vaste objecten langs het parcours. Technisch gezien dus hetzelfde als Formule 1, ondanks dat het labeltje op de auto een andere klasse aangeeft.

Als iets 'al zo veilig' is wil dat niet zeggen dat we het hier maar bij moeten laten. Er verongelukken ondanks die 'al zo veilige' sport nog altijd coureurs in de racerij, dus is de veiligheid op dit moment nog niet toereikend.

Een Formule 1-auto is geen vaststaand gegeven. Vergelijk voor de aardigheid maar eens wat verschillende decennia. Veiligheid is altijd in ontwikkeling geweest en er is geen enkel argument te verzinnen waarom we de ruim een eeuw oude raceveiligheid ineens een halt moeten toeroepen. Want wat is nou uiteindelijk 'charme en onderdeel van F1'? Ooit waren dat V12-motoren. Ooit waren dat sigarenauto's met dunne bandjes. Ooit waren dat krankzinnige krachtbronnen en bizarre downforcegeneraties. Ga niet uit zitten leggen wat wel en niet bij F1 hoort, want behalve de naam en afgesloten circuits is er vrijwel niets wat verschillende seizoenen en perioden aan elkaar verbindt.

Bij elke intentie tot regelwijziging loopt de halve F1-wereld op z'n achterste benen dat het allemaal niet bij de sport past en dat van alles de dood van de sport is. Ondertussen veranderen er elk jaar dingen en is het nog steeds een van de grootste sportevenementen in de wereld. Mensen die veranderingen niet kunnen hendelen adviseer ik om jaaroverzichten aan te schaffen (laat ik het even netjes noemen) en daar van te genieten - dat doe ik zelf ook voor wat betreft de jaren negentig.

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 10 februari 2016 - 16:25:13
Wheldon, Wilson en Surtees reden in klassen met technische specificaties die het mogelijk maken dat de helm in contact komt met rondvliegend materiaal en/of vaste objecten langs het parcours. Technisch gezien dus hetzelfde als Formule 1, ondanks dat het labeltje op de auto een andere klasse aangeeft.

Als iets 'al zo veilig' is wil dat niet zeggen dat we het hier maar bij moeten laten. Er verongelukken ondanks die 'al zo veilige' sport nog altijd coureurs in de racerij, dus is de veiligheid op dit moment nog niet toereikend.

Een Formule 1-auto is geen vaststaand gegeven. Vergelijk voor de aardigheid maar eens wat verschillende decennia. Veiligheid is altijd in ontwikkeling geweest en er is geen enkel argument te verzinnen waarom we de ruim een eeuw oude raceveiligheid ineens een halt moeten toeroepen. Want wat is nou uiteindelijk 'charme en onderdeel van F1'? Ooit waren dat V12-motoren. Ooit waren dat sigarenauto's met dunne bandjes. Ooit waren dat krankzinnige krachtbronnen en bizarre downforcegeneraties. Ga niet uit zitten leggen wat wel en niet bij F1 hoort, want behalve de naam en afgesloten circuits is er vrijwel niets wat verschillende seizoenen en perioden aan elkaar verbindt.

Bij elke intentie tot regelwijziging loopt de halve F1-wereld op z'n achterste benen dat het allemaal niet bij de sport past en dat van alles de dood van de sport is. Ondertussen veranderen er elk jaar dingen en is het nog steeds een van de grootste sportevenementen in de wereld. Mensen die veranderingen niet kunnen hendelen adviseer ik om jaaroverzichten aan te schaffen (laat ik het even netjes noemen) en daar van te genieten - dat doe ik zelf ook voor wat betreft de jaren negentig.

Het gaat hier niet om motorenconfiguraties, bandbreedte of downforce, maar om de meest ingrijpende conceptuele wijziging sedert bijna een halve eeuw. De blauwdruk van de hedendaagse Formule 1-auto is nog altijd de Lotus 72 uit 1970, die optisch door de bank genomen dichterbij een auto uit 2015 staat dan bij eentje uit 1967. De impact die zo'n hoofdbescherming heeft is raakt wat mij betreft dan toch wel aan de essentie van de Formule 1 zoals we die kennen.

Jehoentelaar

Ja doei. We rijden nog steeds 305 km op een vooraf bepaald afgesloten parcours met verschillend ontworpen chassis en (enigszins) diverse krachtbronnen. De essentie van Le Mans is toch ook niet veranderd toen de meerijdende monteur verdween of toen - zoals hier is gezegd - de LMP1 met een dak ging rijden?

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 10 februari 2016 - 18:16:14
Ja doei. We rijden nog steeds 305 km op een vooraf bepaald afgesloten parcours met verschillend ontworpen chassis en (enigszins) diverse krachtbronnen. De essentie van Le Mans is toch ook niet veranderd toen de meerijdende monteur verdween of toen - zoals hier is gezegd - de LMP1 met een dak ging rijden?

De essentie van Le Mans is dan ook niet het concept van de auto maar het concept van de race: de uithoudingswedstrijd. Bij de Formule 1 daarentegen is de essentie dat er al 65 jaar met open cockpits geracet wordt.

Jehoentelaar

Nee. De essentie van Formule 1 is dat verschillende teams met zelf in elkaar geknutseld materiaal met elkaar de strijd aangaat binnen vooraf bepaalde reglementen. De serie valt of staat echt niet bij het wel of niet kunnen zien van de helmen. Romantiserende prietpraat, meer niet.

Matthijs

Ik vind dat de F1 meer aandacht zou moeten hebben voor de meningen van de fans. Dan bedoel ik op actie op de baan, spanning, strijd. Maar niet over hoe 'de F1 hoort te zijn'.

Robbert65

Citaat van: Jehoentelaar op 10 februari 2016 - 16:25:13
Wheldon, Wilson en Surtees reden in klassen met technische specificaties die het mogelijk maken dat de helm in contact komt met rondvliegend materiaal en/of vaste objecten langs het parcours. Technisch gezien dus hetzelfde als Formule 1, ondanks dat het labeltje op de auto een andere klasse aangeeft.

Als iets 'al zo veilig' is wil dat niet zeggen dat we het hier maar bij moeten laten. Er verongelukken ondanks die 'al zo veilige' sport nog altijd coureurs in de racerij, dus is de veiligheid op dit moment nog niet toereikend.

Een Formule 1-auto is geen vaststaand gegeven. Vergelijk voor de aardigheid maar eens wat verschillende decennia.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 11 februari 2016 - 10:52:04
Ik vind dat de F1 meer aandacht zou moeten hebben voor de meningen van de fans. Dan bedoel ik op actie op de baan, spanning, strijd. Maar niet over hoe 'de F1 hoort te zijn'.
helemaal eens met dat laatste, de fans moeten meer invloed krijgen in F1: http://www.gppits.net/nieuws/twijfels_over_monza._is_er_nog_wel_een_italiaanse_gp_na_2016/
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

C.G. de Beaufort


Blanchimont

Ik vind het nog wel meevallen, maar hoop inderdaad ook dat dit soort dingen wegblijven uit de sport.

C.G. de Beaufort

Zicht was oké, zegt Raikkonen. Kimi Raikkonen heeft aangegeven dat het zicht tijdens zijn rondje met de veelbesproken 'halo' niet verkeerd was. "Wel oké", was zijn antwoord op hoe het was.

Nou wat dit betreft : Hallo halo...

Groet,

C.G. de Beaufort