F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 27 januari 2016 - 13:01:09
Het moet wel veiliger worden, maar is het niet al veilig genoeg?

Daar komen we nooit uit. Met hoofdbescherming waren o.a. Henry Surtees en Justin Wilson levend uitgestapt. Is deze extra veiligheid het waard?

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 27 januari 2016 - 09:59:51
Citaat van: Robbert65 op 26 januari 2016 - 23:33:10
maar als je niet voor een transparante koepel kiest, wat moet je dan anders? Deze beugel geeft extra bescherming, maar de rijder zit tegen een staander aan te kijken en heeft bijvoorbeeld in de pit een enorme blinde vlek...
Wat versta jij onder een enorme blinde vlek? Volgens mij ziet de coureur in zijn blikveld een smalle staander die je vanzelf wegfiltert als je rijdt. Of vind jij je ruitenwisser ook een enorme blinde vlek?
Nee, ik heb 't over de bovenkant. Lijkt mij, dat je allerlei zaken niet kunt zien, vooral in de pitsstraat, het publiek, geen oogcontact met marshalls, moeilijker eriuit als de boel in de fik staat. Maar goed, zoals ik al zei, ze zullen er wel goed over nagedacht hebben... Het doet me vooralsnog vooral een beetje aan een ideetje van de gebr. Das denken :-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs


lieven

En dit mocht allemaal niet:



Enkele omdat ze het zicht negatief beïnvloedde...

Figge

Maar eigenlijk gewoon ontzettend lelijk is. Net als die beugel van Mercedes

Jehoentelaar

Citaat van: Charrel op 27 januari 2016 - 08:24:01
Het gevaar van de sport maakt het voor mij juist aantrekkelijk.. Natuurlijk moet je de veiligheid verbeteren, maar in alle respect is de sport heroïsch geworden door gevallen helden als Senna, Villeneuve en bijna dood ervaringen als Lauda.

Niet dat ik wil dat er zo nu en dan iemand dood gaat of gewond raakt, maar je leven in de weegschaal leggen om je te onderscheiden en samen met jouw talent om hard te rijden wereldkampioen te worden dat is iets waar ik blij van wordt.

Laten we de sport niet te klinisch maken, sport is emotie met hoogtepunten en dieptepunten. Overigens is in elke sport een freak accident mogelijk, je kunt nooit 100% veiligheid garanderen..

Dergelijke romantiserende anekdotes zijn nu 'leuk' maar op de momenten zelf had men blij geweest als de veiligheid zodanig was dat de ongelukken niet zulke gevolgen hadden.

Robbert65

#21
Citaat van: Charrel op 27 januari 2016 - 08:24:01
Het gevaar van de sport maakt het voor mij juist aantrekkelijk.. Natuurlijk moet je de veiligheid verbeteren, maar in alle respect is de sport heroïsch geworden door gevallen helden als Senna, Villeneuve en bijna dood ervaringen als Lauda.

Niet dat ik wil dat er zo nu en dan iemand dood gaat of gewond raakt, maar je leven in de weegschaal leggen om je te onderscheiden en samen met jouw talent om hard te rijden wereldkampioen te worden dat is iets waar ik blij van wordt.

Laten we de sport niet te klinisch maken, sport is emotie met hoogtepunten en dieptepunten. Overigens is in elke sport een freak accident mogelijk, je kunt nooit 100% veiligheid garanderen..

Ik denk, dat je bedoelt dat F1 rijders eigenlijk helden zijn. Ik denk niet dat je bedoelt dat ernstige ongelukken de sport leuk maken.
Ik kan me nog als de dag van gisteren de GP van België 2001 herinneren, toen Burti in de afrastering klapte en niet uit de auto kwam. Dat duurde in mijn herinnering wel een uur, voordat ze hem uit de auto takelden. Het heeft even geduurd voor ik weer plezier had in races kijken... Het ongeluk in 2014 van Bianchi heb ik gelukkig niet gezien en ik heb ook niet de neiging gehad dat op Youtube op te zoeken. Iedere keer als een auto rechtdoor klapt (bv. Sainz in Rusland, Hulkenberg in Hongarije) dan krijg ik dat gevoel van 2001 terug. Knoop in mijn maag en een vaag gevoel van misselijkheid.
Je kunt zeggen dat ongelukken bij de sport horen. Juist daarom is veiligheid, passief en actief, van het allergrootste belang.
Daarin is gelukkig heel veel bereikt in de afgelopen dertig jaar. Eigenlijk is het ongelofelijk dat Carlos Sainz dat ongeluk in Sotsji overleefde. Die veligheidskenmerken van F1 auto's leveren dan weer veiliger straatauto's op. Als je vroeger in een Porsche of een Ferrari hard de fout in ging had je garantie op een ziekenhuisopname ten minste. Veel wannabees vonden de dood in zo'n dure sportauto, nu hebben ze dezelfde kneiterharde monocoque met kreukelzone als de echte racewagens. En natuurlijk hebben we veel actieve veiligheid in de dagelijkse vervoersmiddelen te danken aan de autosport; ABS, ESP, ASR etc.
Een klappertje op de baan als in raceongelukken, aanrijdingen horen er natuurlijk bij en zijn soms best nog wel grappig ook, maar die enorme klappers door falende voorvleugels of remmen blijven me met afschuw vervullen...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Edwin90

De x-wings werden eigenlijk verboden omdat het vooral bij het tanken gevaarlijk was.

Tessa

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 27 januari 2016 - 13:01:09
F1 is gewoon net als alle andere autosporten een gevaarlijkere sport dan bijvoorbeeld schaken :)

De meeste ongelukken vinden anders binnenshuis plaats... schaken? levensgevaarlijk!

(ik heb het zelf wel eens geprobeerd, maar ik werd steeds geslagen, akelige sport!  ;) )

Franky R.

Citaat van: Charrel op 27 januari 2016 - 08:24:01
Het gevaar van de sport maakt het voor mij juist aantrekkelijk.. Natuurlijk moet je de veiligheid verbeteren, maar in alle respect is de sport heroïsch geworden door gevallen helden als Senna, Villeneuve en bijna dood ervaringen als Lauda.

Niet dat ik wil dat er zo nu en dan iemand dood gaat of gewond raakt, maar je leven in de weegschaal leggen om je te onderscheiden en samen met jouw talent om hard te rijden wereldkampioen te worden dat is iets waar ik blij van wordt.

Laten we de sport niet te klinisch maken, sport is emotie met hoogtepunten en dieptepunten. Overigens is in elke sport een freak accident mogelijk, je kunt nooit 100% veiligheid garanderen..


Het gros van de oud-coureurs zou liever nu dan in hun eigen tijdperk willen racen. Moss, Lauda of een Fittipaldi hebben dat meermaals gezegd...Aan de andere kant was de sport in hun tijd veel vrijer. Geen ketenen van veeleisende sponsors of iets dergelijks.

Franky R.

Maar desondanks ben ik tegen het voorstel...


Het is namelijk te idioot voor worden om alleen de F1 van bescherming te voorzien, maar de lagere openwiel-klassen ongemoeid te laten? Straks worden 'classics' nog populairdere dan reguliere kampioenschappen.


Wil je niet verongelukken, dan moet je niet racen. IMHO

C.G. de Beaufort

De FIA heeft nu ook toegestemd :

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/335180/fia-stemt-in-met-meer-hoofdbescherming-voor-coureurs/

Ik hoop dat ze  uitkomen op een voorruit, geen halo...

Groet,

C.G. de Beaufort


Matthijs

Ik hoop dat een vergrote versie van de 'voorruit' van de McLaren MP4/4 uit 1988 wordt onderzocht. Zo'n variant zou ik best vrede mee hebben.




Van Wijk

Volgens mij ( maar wie ben ik ? ) blijft auto  ( motor ) sport ten alle tijden gevaarlijk.
Je kan en moet gewoon de risico's overwegen. Wil en ben ik bereid als coureur risico's te nemen voor de kick, sport en de adrenaline ?
Elk normaal denkend mens laat zich ook niet afschieten met een raket om vervolgens op de maan te landen?
Toch zijn er heel veel mensen die astronaut willen worden of zijn?
Mijn dochter ( 20 ) is acrobaat bij Cirque du Soleil, moet ik haar verbieden overwogen risico's te nemen ?

Maikel0230

Je kan inderdaad nooit het gevaar helemaal eruit halen. Het invoeren van gesloten cockpits brengt op zichzelf nieuwe mogelijke gevaren met zich mee zoals wanneer de wagen ondersteboven komt te liggen in een zandbak of zoiets dergelijks. Het is ook geweten van straaljagers dat soms de cockpit wel eens weigert om open te gaan als het zware schade te verduren krijgt.

Ik blijf daarom sceptisch staan tegenover de invoering ervan, maar.... de coureurs vragen er via de GPDA om. Wie zijn wij dan om hen dit middel te weigeren? Zij hebben het gevoel dat dit hen een groter gevoel van veiligheid zal bezorgen, en tot zekere mate zal dat ook wel juist zijn.

Het zal zeker wennen zijn in het begin. Maar zoals met alles in de F1 geraken we er uiteindelijk wel overeen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25