Het gevaar van de sport maakt het voor mij juist aantrekkelijk.. Natuurlijk moet je de veiligheid verbeteren, maar in alle respect is de sport heroïsch geworden door gevallen helden als Senna, Villeneuve en bijna dood ervaringen als Lauda.
Niet dat ik wil dat er zo nu en dan iemand dood gaat of gewond raakt, maar je leven in de weegschaal leggen om je te onderscheiden en samen met jouw talent om hard te rijden wereldkampioen te worden dat is iets waar ik blij van wordt.
Laten we de sport niet te klinisch maken, sport is emotie met hoogtepunten en dieptepunten. Overigens is in elke sport een freak accident mogelijk, je kunt nooit 100% veiligheid garanderen..
Ik denk, dat je bedoelt dat F1 rijders eigenlijk helden zijn. Ik denk niet dat je bedoelt dat ernstige ongelukken de sport leuk maken.
Ik kan me nog als de dag van gisteren de GP van België 2001 herinneren, toen Burti in de afrastering klapte en niet uit de auto kwam. Dat duurde in mijn herinnering wel een uur, voordat ze hem uit de auto takelden. Het heeft even geduurd voor ik weer plezier had in races kijken... Het ongeluk in 2014 van Bianchi heb ik gelukkig niet gezien en ik heb ook niet de neiging gehad dat op Youtube op te zoeken. Iedere keer als een auto rechtdoor klapt (bv. Sainz in Rusland, Hulkenberg in Hongarije) dan krijg ik dat gevoel van 2001 terug. Knoop in mijn maag en een vaag gevoel van misselijkheid.
Je kunt zeggen dat ongelukken bij de sport horen. Juist daarom is veiligheid, passief en actief, van het allergrootste belang.
Daarin is gelukkig heel veel bereikt in de afgelopen dertig jaar. Eigenlijk is het ongelofelijk dat Carlos Sainz dat ongeluk in Sotsji overleefde. Die veligheidskenmerken van F1 auto's leveren dan weer veiliger straatauto's op. Als je vroeger in een Porsche of een Ferrari hard de fout in ging had je garantie op een ziekenhuisopname ten minste. Veel wannabees vonden de dood in zo'n dure sportauto, nu hebben ze dezelfde kneiterharde monocoque met kreukelzone als de echte racewagens. En natuurlijk hebben we veel actieve veiligheid in de dagelijkse vervoersmiddelen te danken aan de autosport; ABS, ESP, ASR etc.
Een klappertje op de baan als in raceongelukken, aanrijdingen horen er natuurlijk bij en zijn soms best nog wel grappig ook, maar die enorme klappers door falende voorvleugels of remmen blijven me met afschuw vervullen...