Formule 4 topic

Gestart door gloudiesaurus, 08 januari 2016 - 18:18:49

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

CitaatDutch F4: KNAF en MP Motorsport: "Hier komen straks de echte talenten bovendrijven"
presentatie-dutch-f4-6

Afgelopen november konden talenten uit Nederland en België al twee dagen lang op Zandvoort kennismaken met de Formule 4-auto's die straks in een Nederlands cluster deel gaan uitmaken van het NEZ-kampioenschap F4. Deze week presenteerden initiatiefnemer KNAF en promoter MP Motorsport de kalender en de auto in zijn Nederlandse kleuren. Ter gelegenheid daarvan vertelden beide organisaties meer over de aanleiding, het academy-concept, de kosten en hun verwachtingen voor de toekomst van de nieuwe monopostoklasse van eigen bodem.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: MP Motorsport, Mattijs Diepraam

Na de teloorgang van het nationale Formule Ford-kampioenschap en het Benelux-kampioenschap Formule Renault 2.0 bleef Nederland een tijd verstoken van een nationale monopostoklasse. De komst van NEC Formule Renault 1.6 bracht daar tijdelijk verandering in, maar die klasse stierf na twee jaar een voortijdige dood. "FR1.6 maakte een mooie start", weet KNAF-voorzitter Peter Dorn nog, "maar het was helaas snel weg. Toch hoort een opstapklasse voor talenten thuis in de Nederlandse autosport." Maarten van Wesenbeeck, hoofd KNAF Academy, vult aan: "Natuurlijk kun je over de grens beginnen, maar wij vinden het belangrijk dat je in ieder geval ook een paar keer in eigen land rijdt."

presentatie-dutch-f4-1

De eerste F4-auto die Koiranen aan MP heeft overgedragen, is al in Nederlandse kleuren gehuld.

Aansluiten op NEZ F4
Het Dutch F4 gaat deel uitmaken van het bestaande F4-kampioenschap voor de Noord-Europese Zone (NEZ) van Scandinavische landen en Rusland. Het NEZ-kampioenschap F4 werkt met een arrive-and-drive-formule en een academy-structuur. Het Finse team Koiranen verzorgde tot op heden alle auto's van het kampioenschap, dat de Russische SMP Bank als hoofdsponsor kent.

"Wij gaan daar met een Nederlands cluster op aansluiten", zegt Sander Dorsman, teammanager van MP Motorsport, het team dat is uitgekozen om de auto's te prepareren en te runnen. "Voor Koiranen en SMP was de toevoeging van Nederland ook interessant: zij wilden grotere circuits en krijgen nu Zandvoort erbij. En het is een sterk kampioenschap: kijk hoe goed de kampioen van dit jaar, Niko Kari, het nu doet. Hij is inmiddels opgenomen in het juniorprogramma van Red Bull en zet de volgende stap van zijn carrière in de Europese F3."

presentatie-dutch-f4-2

Een blik in de cockpit van de Tatuus-Abarth.

Langetermijnvisie
De keuze voor aansluiting bij NEZ F4 is ingegeven door een langetermijnvisie, aldus de KNAF. "We willen dat dit lang doorgaat en niet na twee jaar stopt", zegt Dorn. "Daarom kiezen we voor een officiële FIA-klasse en sluiten we aan op een bestaand kampioenschap, dat werkt met dezelfde structuur die wij voor ogen hebben."

"Zo volgen we de weg van de FIA om een kostenexplosie tegen te gaan", vervolgt Dorn. "Als je jong talent een redelijke kans wilt geven om vanuit de kartsport naar de autosport door te stromen, dan moet je het gat niet te groot maken. Natuurlijk kost karten ook het nodige, maar het moet geen onoverbrugbaar gat worden." Van Wesenbeeck: "Daarom hebben we het vanaf het eerste moment ingestoken als academy-klasse. We moeten Nederland niet groter maken dan het is. We positioneren ons kampioenschap hiermee anders dan bijvoorbeeld het Duits of Italiaans Formule 4-kampioenschap."

presentatie-dutch-f4-5

MP's teammanager Sander Dorsman vertelde de aanwezigen alles over het pakket en de kalender.

Arrive-and-drive, begeleidingsprogramma
Sander Dorsman legt graag uit wat we onder het academy-concept moeten verstaan. "De auto staat letterlijk voor je klaar. Je hoeft alleen maar je helm mee te nemen! Wij verzorgen de rest: zeven raceweekenden, zeven tests, overnachtingen, overalls. Daarnaast zijn we voor livetiming en livestreaming een deal aangegaan met Alkamel Systems, bekend van de World Series by Renault. Het thuisfront en je sponsors kunnen je dus altijd volgen. Je eigen sponsorstickers zijn mogelijk. Ook in de prijs inbegrepen zit de hele academy-opzet, met driver coaching van onder meer Nyck de Vries, Kevin Korjus en Miki Weckström, en tal van workshops die je in je leerproces te ondersteunen. Het principe van gelijke kansen voor iedereen zie je zelfs terug in dezelfde setup en dezelfde bandenspanning voor alle auto's."

Maarten van Wesenbeeck vertelt graag meer over het begeleidingsprogramma. "We gaan workshops bieden op fysiek en mentaal vlak, en daarnaast simulator- en mediatraining. Zo maken we een complete sporter van je. De workshops vinden in principe plaats voorafgaand aan iedere race. Het zullen waarschijnlijk vijf workshoprondes worden, steeds met een thema. Wel met accentverschillen: mediatraining hoeft maar één keer, maar dan vrij intensief, terwijl de fysieke begeleiding vaker en korter zal zijn. Bovendien hanteren we de academy-gedachte ook voor engineers en monteurs. Teams staan te springen om vakmensen. Via onze contacten op scholen gaan we leerlingen interesseren voor een carrière in de autosport. Zelfs zonder een rondje langs de scholen hebben zich al kandidaten gemeld."

presentatie-dutch-f4-7

Diverse talenten kwamen afgelopen maandagavond naar de Nederlandse F4-auto kijken.

Relatief lage kosten, royaal prijzengeld
Kostenbeheersing stond bovenaan bij het ontwikkelen van de Benelux-opzet. "We wilden het bij één team houden om het effect tegen te gaan dat de coureur met de dikste portemonnee het wint", aldus Peter Dorn. "Hier komen straks de echte talenten bovendrijven."

Het hele pakket kost 150.000 euro, vertelt Dorsman. "Dat is aanzienlijk minder dan voor Duits F4, waar je al gauw 100.000 tot 125.000 euro extra kwijt bent. NEZ F4 zet er bovendien royaal prijzengeld tegenover. SMP Bank looft 350.000 euro prijzengeld uit voor de kampioen. Dus als je wint, heb je gratis geracet en neem je geld mee naar je volgende seizoen! De tweede plaats krijgt 150.000 euro, de derde plaats 20.000 euro."

presentatie-dutch-f4-3

Volop belangstelling voor Dutch F4. Gerben Provily legt op de achtergrond uit wat zijn betrokkenheid zal zijn. "Ik zal naast mijn eigen programma in het Duits F4 verantwoordelijk zijn voor het runnen van de Nederlandse auto's in het NEZ F4. Ook neem ik de begeleiding van de monteurs-in-opleiding op me, volgens het academy-concept van de KNAF."

25 auto's, internationale kalender
Dorsman vindt de noodzaak van een echt Nederlands kampioenschap niet zo groot. "Nu kunnen Nederlandse talenten zich meten in een veld van rond de 25 auto's. Je kunt het ook omdraaien: karters zijn al gewend om stad en land af te reizen, die zitten niet te wachten op vier keer Zandvoort en vier keer Assen. Nu maakt Zandvoort deel uit van een internationale kalender met mooie evenementen rond toonaangevende kampioenschappen zoals het WTCC en de DTM."

Tijdens de tweedaagse test op Zandvoort waren de auto's nog allemaal gehuld in Scandinavische en Russische kleuren. MP Motorsport heeft de Nederlandse bolides inmiddels in oranje gehuld. "Vanaf het begin hebben we gezegd dat vier of vijf auto's mooie start is voor het eerste seizoen. Als we dat halen, ben ik tevreden", stelt Dorsman.

presentatie-dutch-f4-4

Kroon Oil heeft zich ook verbonden aan Dutch F4.

Dutch F4 Trophy, F4 Festival
Als klap op de vuurpijl maakten KNAF en MP Motorsport deze week twee nieuwe elementen bekend: de Dutch F4 Trophy en het F4 Festival. De Dutch F4 Trophy wordt een mini-kampioenschap van de drie raceweekenden op Zandvoort. Dorsman: "Je kunt ook los deelnemen aan de Dutch F4 Trophy, maar als je je inschrijft voor de hele NEZ F4, doe je feitelijk aan twee kampioenschappen mee!"

Naast de twee voorjaarswedstrijden op de NEZ-kalender komt er op Zandvoort of Assen in oktober nog een derde, losstaand evenement: het F4 Festival. Deelname aan het festival is voor alle Dutch F4-inschrijvers inbegrepen in de totaalprijs. Dorsman: "Dat gaat net zoiets worden als de F3 Masters of het Formula Ford Festival op Brands Hatch, maar dan voor F4-auto's. De auto's uit het NEZ, het Dutch F4 en het Spaanse F4-kampioenschap – dat wij ook gaan doen – krijgen voorrang, maar natuurlijk zijn deelnemers uit Duitsland, Frankrijk en Italië van harte welkom. We streven naar 50 auto's. Het wordt echt een festijn voor de Formule 4, een prachtige manier om het jaar af te sluiten."
Bron: Autosport.nl





Dit kan wel leuk worden, Formule 4 met Nederlandse inbreng. Een eigen kampioenschap is niet levensvatbaar in Nederland, daarvoor zijn we te klein en is de klasse te duur. Nederlandse inbreng in een internationaal kampioenschap zie ik wel zitten.

Een soort Masters of Formule 4 op Zandvoort klinkt ook goed.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Ook een goede constructie dit in plaats van een volledig nationaal kampioenschap. Ga wel even kijken als ze ook Zandvoort aandoen.

gloudiesaurus

Ik wil ook wel een race meepakken.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

Nou gaat dit jaar dit http://www.fia.com/events/f2/fia-formula-2  ook weer van start. En dat is tof. Maar hoe past GP2 en -3 nou nog in het plaatje? FIA zegt: nu hebben we vanaf Karting F4, F3, F2 naar F1. Maar GP2 zit nét onder F1 en GP3 daar weer onder, veel sneller dan F3 in ieder geval. mij duizelt het. Wie is deskundig genoeg om de plek van GP3 en GP2 te duiden in het rijtje?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sphinx

Of de F2 dit jaar al geherintroduceerd wordt is onduidelijk. Er schreef zich maar één kandidaat voor de Tender in.... de huidige GP2.

FIA wil de F2 terug omdat ze het aantal dikbetalende klunzen in de GP2 willen terugdringen. Running costs zijn te duur voor echte talenten die niet bij een F1-team zitten. GP2 en GP3 werden ooit door Bernie Ecclestone en Flavio Briatore bedacht, zijn wel erkend door de FIA, maar geen FIA product. Beide categorieën moeten zelfs zoveel afdragen om überhaupt in het voorprogramma van de F1 te rijden dat er geen ruimte is voor prijzengeld of beloningen voor renstallen. Dat heeft de FIA genoopt een F2 tender uit te schrijven. Er schijnt begin december een akkoord te zijn gekomen tussen FIA en Bruno Michel (baas van de GP2) over de running van de F2, maar er werd geen datum bij genoemd wanneer het zover is. Er is zelfs niet eens een auto, alleen hoop en dromen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

Waarom niet GP2 omdopen in F2 en de regelgeving aanpassen....?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Edwin90

Er gaan inderdaad al langer plannen/geruchten dat een dergelijke constructie de oplossing zou zijn.

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 12 januari 2016 - 18:22:49
Waarom niet GP2 omdopen in F2 en de regelgeving aanpassen....?

Precies. En laat de FIA het dan overnemen.
Nu daalt het niveau in de GP2 ook. Enkele jaren terug toen bijv. Rosberg en Hamilton kampioen werden reden er veel meer talenten rond.

Sowiezo is het aantal junior-klasse onoverzichtelijk.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

N.a.v. mijn transfers in de GP2 stukje ben ik er achter gekomen dat het jaar 2016 het laatste jaar is voor de huidige auto van de GP2. Zowel het Dallara-chassis als de atmosferische V8 van Renault staan op de rol om vervangen te worden. In 2017 zou er zowel een nieuw chassis moeten komen als een nieuwe motor. De motor zou een V6 Turbo van Mechachrome zijn, over het chassis weet ik niet veel meer dan dat er een concepttekening op internet rondzwerft, wss van Dallara. Zou zomaar kunnen dat Fia en Bruno Michel toch gaan kiezen voor de omnummering van de GP2 en zo de F2 creëren.

In de tijd van Rosberg / Hamilton in de GP2 (2005-2006) had je idd een betere verdeling tussen talent en kluns, vijftig procent was talent, 25% paydriver en de rest twijfelachtig (al zijn mannen als Pla, JM Lopez, Ryan Sharp en Clivio Piccione later nog in andere series opgedoken), Tegenwoordig blijft er maar 25% talent over en de rest rijdt er vanwege suikerooms of suikervaders. En dan dachten we vooraf nog dat het veld sterker was dan andere jaren in 2015, maar alleen Vandoorne had de consistentie, de rest was veel te wisselvallig.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

Maar de FIA kondigt in die link die ik hierboven plaatste, dat de F2 DIT JAAR van start gaat. Dat zou betekenen, dat ze de huidige GP2 constellatie gewoon zo laten neem ik aan en dan pas volgend jaar met aanpassingen komen? Dan zou een jaar uitstel voor de F2 logischer zijn... Maar als dat aan de orde zou zijn, dan zou die aankondiging wel weggehaald zijn toch? En dan deze: Wat gebeurt er met GP3 als GP2 F2 wordt? Want GP3 is toch een supportklasse voor GP2?
Opvallend is, dat er ontzettend weinig echt nieuws los komt  sinds de afgelopen zomer. Er is bijna niets te vinden of te lezen. Apart.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 19 januari 2016 - 12:16:11Wat gebeurt er met GP3 als GP2 F2 wordt? Want GP3 is toch een supportklasse voor GP2?
Dan noemen ze de GP3 gewoon F3. O wacht...

Sphinx

Die intentie is idd sinds de zomer online gekomen, maar intussen is de theorie in aanraking gekomen met de praktijk. onderstaande link is van 28 december

http://motorsports.nbcsports.com/2015/12/28/fia-formula-2-announces-primarily-minimal-differences-vs-gp2/

CitaatIn advance of a potential new FIA Formula 2 series, which could launch from 2017, FIA Formula 2's technical breakdown was revealed on Monday.

Enige vreemde vind ik dat men de F2 hybride motoren wil geven, en toch lagere kosten wil garanderen. Dat vind ik niet met elkaar rijmen. Ook opvallend, nog geen kalender van GP2, GP3 of F2 tussen de FIA events.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

precies, dat was mij ook al opgevallen. Je kunt er niet zomaar van uitgaan, dat de GP2 kalender gelijk loopt met de F1. Daar zitten ieder jaar kleine verschillen in. Maar ik zie nergens enig bericht over wanneer en waar...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Formule 2 nog opstarten voor dit jaar? Zie dat niet gebeuren.
Ik denk dat ze de GP2 omkatten naar Formule 2.

GP3 wordt Formule 3 en dan heb je nog Formule 4.

Dan is het mooi overzichtelijk  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs