Dakar 2016

Gestart door Sphinx, 29 december 2015 - 21:46:19

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Damn 4 zwaargewonden, dat wist ik niet  >:( :(
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

Geen gelukkig gesternte voor de Dakar dit jaar. Het weer richting Villa Carlos Paz is zo slecht dat de hele eerste stage is geschrapt.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#17
Ook bij de tweede etappe speelde het weer een rol, al leidde het dit keer tot inkorting en niet afgelasting. Dankzij een stukje van 200 meter kreeg de etappe naar Termas de Rio Hondo een verrassende wending

De dag van gisteren bij de motoren werd nog het best door Jasper Riezebos die het had over een"Toetoetoeter Onderwaterscooter." Zo erg werd het nu niet, maar na 180km zat er een punt in waarop drie categorieën iedereen last kreeg. Tweehonderd meter blubber liet onder andere Joan Barreda, Paulo Gonçalves en Jordi Viladoms heel veel tijd verliezen. De twee Honda rijders moesten hun motoren lopend door de blubber trekken en kregen ze daarna met heel veel moeite weer aan de praat. Het kostte Gonçalves 2 minuten en Barreda 3 minuten. Viladoms bleef zelfs een kwartier staan prutsen en verloor een kwartier



Vooraan was Stefan Svitko de bekendste naam. De Slowaak reed op ervaring door deze proef en kwam keurig als derde binnen, helaas kreeg hij ook een minuut tijdstraf voor een snelheidsovertreding, dus hij strandde op vijf. Daar waar de meest ervaren deelnemer bij KTM vaststond, was de nieuwe lichting prima onderweg. Mathias Walkner profiteert van zijn motorcross ervaring en zet een keurige vierde plaats neer, terwijl Toby Price gewoon de snelste tijd klokt aan de finish. Ruben Faria was op de als Husqvarna vermomde KTM slechts 20sec langzamer, maar ook hij kreeg een tijdstraf en werd op 1m20 sec als tweede geklasseerd, net voor Alain Duclos, die de ondergemotoriseerde Sherco ook op ervaring door de blubber kreeg.

Gek genoeg hoopte Hans Vogels in de proloog nog op modder, maar dit was nu net iets teveel. Ook hij raakte vast in dat 200 meter stuk blubber en moest door toeschouwers op weg geholpen worden. Dat kostte tijd en hij kwam dan ook pas als 33e binnen. Frans Verhoeven kwam als 37e binnen, Majkel Verkade werd 53e. Robert van Pelt had een zeer zware dag. "De enige plas in de stage en ik lig erin", getuige ook de motor, die helemaal bruin zag van de modder. Daarna liep het blok ook niet lekker meer en zat Van Pelt al snel met een snelheid van 80-85 door de proef te banjeren. Er kwam tevens nog een penalty van 22 minuten bij (duidt meestal op een gemist waypoint), waardoor de man uit Ridderkerk op 76 strandde.

In het klassement is Price nu de leider voor Faria met 1m02s voorsprong. Duclos en Walkner volgen op 3 en 4. Barreda zakt naar plaats 6 en Gonçalves staat kort achter hem als 7e. Hij heeft echter de jongen Kevin Benavides in zijn nek hijgen, die op een prive-Honda vandaag veel tijd goed maakte, ondanks een val live on stage. Beste NL'er is Vogels op een 31e plaats, Verhoeven is 35e, Verkade is 45e.

Bij de quads lijkt Ignacio Casale dan toch iets geleerd te hebben van vorig jaar. De Chileen reed een snelle etappe, maar nam geen overbodige risico's en kwam ook goed langs de lastige blubberpassage. Bijna had een debutant deze rit gewonnen, want tot km 180 reed de Peruviaan Enrique Umbert Okumura aan de leiding. Die verloor helaas negen minuten met modderbaden en kwam als negende ook binnen. Brian Bargwana was echter de tweede verrassing, de Zuid-Afrikaan die tevens als razende reporter voor Eurosport meerijdt kon Casale het beste bijhouden en kwam slechts op 3m50s achterstand als tweede binnen. Alejandro Patronelli was kort achter Bargwana derde, zijn broer Marcos kreeg ook last van camerastress, want hij glibberde live uit de bocht en kwam maar heel moeilijk weer terug op de weg, wat hem zes minuten tijdverlies kostte. Kees Koolen was als 13e de beste NLér, al reed hij tot km 180 op 10 rond. Mo Abu-Issa eindigde als 14e, Bas Nijen Twilhaar sloot de dag als 34e af. In het klassement is Casale met 4minuten voorsprong de leider, Bargwana is tweede en A.Patronelli derde. Rafal Sonic lijkt in deze blubberetappe zijn "haast-u-langzaam" tempo te prefereren. "Hedgehog" is zesde op zes minuten van de kop. Koolen staat 13e algemeen, Nijen-Twilhaar 35e.



Bij de auto's vroeg Carlton Kirby zich eerst nog af of Bernard ten Brinke het bij km 180 niet heel moeilijk had, zoals de Toyota als een HiLux moerasboot zich door de modder trok, je kon er haast het muziekje van Jerry Reed uit de film Gator bij opzetten, inclusief het gemene lachje als de ene na de andere concurrent zich vastrijdt.

! No longer available

Xavier Pons bleef met zijn Ford haken, Nani Roma reed eerst rechts langs de blubber, switchte toen en stond prompt ook vast, Robbie Gordon dacht er op bruut geweld langs te kunnen, maar leek even vergeten dat tweewielers nog slechter gaan in de modder. De Peugeots pakten het slimmer aan, Sainz en Peterhansel reden rechts langs de rotzooi, maar de Spanjaard moest even verderop stoppen met motorproblemen. Sebastien Loeb en Cyril Despres volgden dat voorbeeld, maar de vijfde Peugeot van Romain Dumas (prive-auto) was weer eigenwijs en reed zich alsnog vast. Voor Roma en Pons is het klassement eigenlijk meteen verkeken. De Spanjaarden verloren respectievelijk drie kwartier en anderhalf uur.



Voor de rally merkte Peterhansel nog ietwat denigrerend op dat de influx van WRC-rijders niet zo'n grote impact zou hebben als het echt zwaar zou worden, maar op een dag als vandaag bleek WRC ervaring nuttig. Martin Prokop worstelde en kwam boven in de Overdrive Toyota en eindigde tiende, Mikko Hirvonen denderde op dezelfde moerasboot manier als Ten Brinke door de modder en kwam er met hangen en wurgen doorheen als vierde, en op de eerste echt zware stage moet Peterhansel de duimen leggen tegen stalgenoot Loeb, die ook de truc van Sainz kopieerde en op de rest van de rallypaden 23 sec wegreed van Peterhansel, voor het eerst sinds Phillipe Wambergue in 1990. Vladimir Vasilyev leek zijn Toyota de derde plaats te pakken, maar een tijdstraf liet hem naar vijf terugvallen. Ten Brinke profiteert aan de finish nog van de kwistige wedstrijdleiding, want als "roadcleaner"zat er voor de Zeddammer niet veel meer in dan een tiende plek. Tijdstraffen voor Al Attiyah en Prokop promoveren hem nog naar de achtste plaats. Hetzelfde geldt voor Erik van Loon, die met beleid en een beetje hulp van de navigatoren van Roma en Pons door de modder kwam en aan de finish een dertiende tijd in de 12e plaats zag uitmonden, doordat Yazeed Al Rahji maar liefst vijf minuten tijdstraf kreeg.

In het klassement staat Peugeot voorlopig 1-2, Loeb heeft 2m23s voorsprong op Peterhansel. Giniel de Villiers schuift na een solide etappe op naar drie op 3m01s, en Hirvonen staat vlak achter hem vierde op 3m05s. Voor het eerst sinds jaren geen Mini's in de top3 bij zowel stageuitslag als klassement, want naast Hirvonen is Al Attiyah de enige andere Mini op de negende plaats. Ten Brinke is zevende algemeen en beste NL'er op 4m53s, Van Loon is ook hier twaalfde op 7m24s.

Bij de trucks hebben we dan misschien een klein zwak plekje gevonden bij de Kamazki's. De Russen gaan goed door de duinen, gaan goed op open vlakten, gaan heel goed op lange rechte rallypaadjes. Maar in de modder, nee daar hebben ze niet zoveel mee. De eerste Kamaz was titelverdediger Aryat Mardeev vandaag en die reed constant twee minuten langzamer dan de Iveco's en MAN's. Later werden dat vier minuten en kwam Mardeev als 8e over de streep, Eduard Nikolaev en Andre Karginov deden weinig onder als negende en tiende. Dmitri Sotnikov verloor een kwartier, maar zal waarschijnlijk tijd terugkrijgen omdat hij even stond mee te helpen in een vruchteloze poging de truck van Martin vd Brink te redden. De Renault had aanlopende remmen, die zo warm werden dat de truck in brand vloog en helaas niet meer te redden was. De bemanning is ongedeerd, maar de Dakar is over voor hen.

Vooraan werd het een gevecht tussen MAN en Iveco, tussen Nederland en Argentinië. Federico Villagra heeft heel weinig ervaring als trucker (reed in Marokko zelfs nog zonder rijbewijs mee!), maar als is de auto een tikkie groter, op zijn eigen terrein kwam de Argentijn in de top5 meedoen. Tot de beruchte km 180 was hij de snelste, daarna werd hij langzaam ingelopen. Eerst door Hans Stacey, daarna door Peter Versluis en ook teamgenoot Gerard de Rooy ging er voorbij. Stacey had aan de finish 48 sec voorsprong op Versluis, De Rooy werd met koorts en hoofdpijn derde op 1m51. Mooiste opmars maakte Ton van Genugten, die als zestiende vertrok, maar de een na de ander passeerde en zelfs even als tweede werd geklokt achter Villagra. "Maar toen kregen we 60km ruzie met een Kamaz en konden we niet echt meer doorrijden." Toch was het genoeg om een zevende tijd te klokken. En heel toevallig, morgen start Van Genugten vóór drie Kamazki's. Dienst weder dienst een idee?



In het klassement zijn de afstanden hetzelfde als de proef. Stacey en Versluis een 1-2, daarachter De Rooy en de kleine Tatra Jamal van Martin Kolomy. Dan de drie Iveco's van Ales Loprais Villagra en van Genugten. Op plaats 16 tm 19 treffen we nog Lammers, Hoondert, De Baar en Maurik vd Heuvel aan, achterstand is zo'n twintig minuten voor de Scania.

Morgen de derde etappe met 314 km special van Termas de Rio Hondo naar Jujuy. Meer bergachtige paden wachten de rijders en aangezien er opnieuw regen en onweer wordt verwacht, kon deze eerste week van Dakar wel eens meer op de rally van Wales gaan lijken dan op een trip door de woestijn.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#18
Had ik het er gisteren nog over dat de rally meer op de rally van Wales ging lijken met al die regen, een vergelijking met Parijs Roubaix is ook niet slecht. Toch weer hoosbuien die de koers beïnvloeden en stofhappen als het even droog wordt. Maar ook de jury had vandaag veel werk na de finish.

De Groene Tafel, zo noem ik altijd de jury/wedstrijdleiding die na een race tijdstraffen uitdeelt voor allerlei vergrijpen. We mopperden al enige jaren wat af over de stewards van de F1, maar die in Dakar zijn ook erg kwistig bezig. Gisteren kregen maar liefst 75 deelnemers een boete aangesmeerd, vandaag waren het er niet veel minder. Het begon vanmorgen met opnieuw een inkorting door de hoosbuien, waarvan werden verwacht dat die na 114km zouden beginnen, maar die waren er gewoon in het begin van de special al. Toby Price moest het parcours openen, en al gauw bleek dat de Australiër niet in zijn ritme te komen. Er zaten veel speeding zones in het parcours als ze door dorpen kwamen, en Price had zelfs een paar bijna botsingen met paarden en toeschouwers die de weg overstaken. Al na een paar WP's kwamen drie Honda hem voorbij zeilen, de fabrieksmotoren van Joan Barreda en Paulo Gonçalves en de prive-Honda van Kevin Benavides. Price zakte er daarna helemaal door en klokte de 36e tijd aan de finish, 7 minuten tijdverlies. Ruben Faria deed het nauwelijks beter met de 25e tijd en 6 minuten verlies, al kwam dat vooral omdat de Portugees te weinig getankt had. Walkner haalde nog de top10 met 2 minuten achterstand. In deze afgang voor het fabrieksteam waren het meervoudig Enduro-kampioen Antoine Meo en Dakar-uurwerk Stefan Svitko die de eer hooghielden. De Fransman klokte een keurige derde tijd en Svitko finishte vier tellen erachter als vierde. Eigenlijk was Barreda de snelste geweest in Jujuy, maar hij werd het eerste slachtoffer van de Groene Tafel en viel met een tijdstraf terug naar vijf. Daarmee wint Benavides de etappe en is Gonçalves tweede op 26 sec.



De Nederlanders zweven zo rond de top30, Frans Verhoeven kwam op 37 uit, Robert van Pelt werd achter hem 38e. Hans Vogels zát ook rond die tijd, maar hij kwam er na de finish achter dat zijn buzzer kapot was, die hem voor speed zones had moeten waarschuwen. Hij had er 12 gemist, 12 minuten tijdstraf dus en een duikeling naar plaats 67. "En ik me maar afvragen waarom iedereen stond te juichen toen ik langskwam met 100. Ik was gewoon de enige die dat vandaag deed op twaalf punten." In het klassement staat nu Svitko ineens aan de leiding met 34sec. op Benavides, Barreda zakt naar drie op 46 sec, maar eigenlijk komt het "Bang Bang" niet slecht uit, hij houdt meer van achtervolgen dan van tempo maken. Gonçalves is nu vierde, voor Alain Duclos en Walkner. Verhoeven is beste NL'er op plaats 34, Van Pelt is 41e en Vogels is nu 44e op een halfuur van Svitko. Niet echt wat hij er zich van gehoopt had.

Bij de quads leverde de camera van Brian Bargwana mooie beelden op. De Zuid Afrikaan vertrok live bij Eurosport samen met Daniel Domaszevski aan de stage, maar na twee bochten had hij zijn Argentijnse metgezel al achtergelaten. Bargwana leverde de hele dag een secondespel met collega-debutant Marcelo Medeiros en ook Ignacio Casale en Rafal Sonic kwamen meedoen. Ondanks een flinke uitglijder waarbij de Zuid Afrikaan zich een struik vastreed en zich met hulp van een jonge toeschouwer moest bevrijden, zette hij toch de snelste tijd aan de finish, 4 tellen voor Casale en 3m39s voor Sonic. Alejandro Patronelli deed zijn broer na en tuimelde op camera voorover van zijn quad af, hij heeft niets teveel gezegd toen hij verklaarde wat roestig te zijn. De broers eindigden de dag als 4e (Marcos) en 7e (Alejandro).  Kees Koolen kwam als 14e binnen, Bas Nijen-Twilhaar werd 26e. In de stand is Casale nog steeds leider met 3m56s op Bargwana, Meideros schuift op naar drie en Marcos zakt een plaats, daarnaast heef hij nu Sonic op enkele seconden afstand als vijfde.




Bij de auto's lijkt de gok van Peugeot om voor een Buggy te kiezen ipv een 4WD goed uit te pakken. Het gemis van vierwielaandrijving wordt in het ontwerp gecounterd omdat je qua veerwegen, motorisering en inlaatrestrictie ineens meer vrijheden hebt. De 2008 DKR buggys gingen uitstekend op de afwisselend doorweekte en stoffige paden en sleepten er opnieuw een 1-2 uit. Sebastien Loeb won zijn tweede etappe op rij voor Carlos Sainz, Nasser Al Attiyah werd derde. Giniel de Villiers kreeg tegen het eind een langzaam leeglopende band en viel daardoor terug naar vier, Mikko Hirvonen klopte met drie seconden verschil Stephane Peterhansel voor de vijfde plaats, alweer vier rijders met WRC ervaring in de top5. Bernard ten Brinke handhaafde zich mooi in de top10 als achtste tussen teamgenoten Leroy Poulter en Yazid Al Rahji.



Erik van Loon reed 12 km voor de finish van de weg en stortte 6 meter een ravijn in (geen 6 kilometer zoals de altijd enthousiaste Frank Verhoeven meldde). Dankzij toeschouwers kregen ze de Mini er weer uit, maar het kostte toch 22 minuten tijdverlies en waarschijnlijk een topklassering deze rally. In de stand is Loeb langzaam weg aan het lopen, hij heeft nu 5 minuten op De Villiers, die Peterhansel voorbij gaat. De eerste negen auto's staan nog binnen 11 minuten van elkaar, dus het kan nog alle kanten op. Ten Brinke is zevende op 8m42s van Loeb, Van Loon zakt naar een 18e plaats op een halfuur. Tom Coronel kan intussen zijn hart ophalen, hij kreeg gisteren problemen met de benzinepomp van zijn buggy en werd naar de finish gesleept door "bezemwagen" Michel Boucou, al zag zijn auto er van binnen gezandstraald uit door alle steenslag. Voor vandaag gaat het ook niet vlekkeloos, het laatste teken van leven kwam bij WP6, waar Tom 90 minuten achterstand had. Tim is wel binnen als honderdste

Bij de trucks ging het vandaag helemaal met de Franse slag. Het regende zo hard op de proef dat toen de trucks aankwamen bij de start van de special er met rode vlaggen werd gezwaaid. De special zou worden afgelast men zou via de verbindingsroute naar Jujuy rijden. Uiteindelijk reden de truckers tussen WP4 en 5 en de finish een kortere rit van 130 km. Verder rijden kon niet omdat de zaak door voorgaande deelnemers en regenval onbegaanbaar was Het was de Tsjech Martin Kolomy die daar de snelste was in de Tatra 815. Eerder zei ik nog dat hij in een Jamal reed, maar dat is het Bonver team, die ondanks veel geld van Artur Ardavikus uitgerekend op hun sterkste terrein (de technische rallyproeven) er niet aan te pas komen. Sterker, de Tatra Phoenix van Gert Huzink (bijna dezelfde truck als die van Kolomy, op de DAF cabine na) was gewoon sneller dan het Bonver team en kwam als 17e binnen. Rick Winkelman zat trouwens wel erg suggestief te hopen dat Kolomy een tijdstraf ging krijgen bij beelden van een Speed zone waar de Tsjech Gerard de Rooy passeerde. Tot op heden zijn er geen boetes uitgedeeld, dus ik denk niet dat het er nog van komt. Ik denk eerder dat de twee minuten tijdstraf die Stacey plots aan zijn broek heeft gekregen in de etappe naar Termas de Rio Hondo heeft meegespeeld, want daardoor is Peter Versluis via de Groene Tafel winnaar van die rit. Vandaag werd Stacey tweede op 17 tellen, voor Federico Villagra, die in de modder andere banden koos en meer grip had dan zijn stalgenoten. Versluis werd vierde en "Kamaz-chicane" Ton van Genugten vijfde.



Zoveel last had Ton niet van de Russen, ze zakten opnieuw in winterslaapmodus in dit ongunstige terrein. Nikolaev was als 14e de snelste, Sotnikov werd 20e en Karginov en Mardeev vielen zelfs buiten de top25. Op Eurosport viel ook nog een file op waarbij o.a. Aart Schoones en Vick Versteijnen vast kwamen te staan achter de MAN van Andres Germano, die zich helemaal vast had gereden. Versteijnen trok de MAN weer los, maar kreeg bijna een beuk mee omdat Germano iets te laat weer op de rem trapte.

In het klassement hebben de MAN's van EVM nog steeds een 1-2, Stacey 26 sec los van Versluis. Villagra is derde op 1m21s, voor stalgenoten De Rooy en Van Genugten. Nikolaev is ineens nog maar de enige Kamaz in de top10 als achtste op een kwartier, de rest staat 12e, 14e en 15e. Maar zoals altijd, vlak de Russen nooit uit tot de finish is bereikt.

Morgen is etappe 4, de Ronde van Jujuy aan de beurt. Zonder afkortingen wacht er 418km special met afwisselend zand en rotsen. Wederom is er minstens 24% kans op regen gedurende de dag, een modderbad is dan ook niet uit te sluiten.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#19
De eerste etappe sinds de start van de rally die NIET hoefde te worden ingekort leverde flink stof tot nadenken voor de rivalen van Peugeot, voor Barreda, voor Marcos Patronelli en ook voor twee truckers met hoofdpijn.

"He is a lunatic" was Tom Coronels verklaring aan de finish van de etappe van gisteren. Nadat hij maandag door Michel Boucou was gesleept, was het gisteren Adwin Hoondert die hem een lift gaf, maar omdat hij een beetje te snel wegreed kon Tom de eerste kilometers zijn helm niet op zetten en werd hij nu zelf ook licht gezandstraald. Veel gehoorde kreet bij de broers: "Slim idee hè, geen voorruit." De etappe rond Jujuy werd helaas het Waterloo voor de razende reporter, want hij kwam na 25km opnieuw met pech te staan en deze rit is de eerste geweest van de marathon etappe, dus geen assistentie en helaas einde oefening

Bij de motoren klaagde Paulo Gonçalves gisteren nog over zijn teamgenoot Barreda, dat die nauwelijks navigeerde en alleen maar achter hem aan kwam rijden. De pot verwijt de ketel want Gonçalves zocht en vond het achterwiel van Kevin Benavides na de tankstop en liet de Argentijn niet meer los tot de finish. Barreda zelf haalde al snel Stefan Svitko en reed achter Antoine Meo naar de finish. Dat zou genoeg zijn geweest voor de zege, maar "Bang Bang" is maar liefst vijf keer te snel in een speedzone, dus weer vijf minuten straf, en weer via de Groene Tafel een zege kwijt. Gonçalves gaat er mee heen, voor Benavides die 4 minuten verliest, en Ruben Faria die op 5m26s derde is. Diens teamgenoot Pierre Alexander Renet moest vandaag helaas de rally verlaten met een zware hersenschudding na een val. Laia Sanz trof hem 12km voor de finish bewusteloos en bleef een kwartier op de helicopter wachten. "Pas na 10 minuten leek hij bij te komen. het was een goede dag voor me, tot dit moment."



Leider Svitko verliest 9 minuten aan de meet en komt plaats 14 uit, de leiding is hij daarmee kwijt aan Gonçalves, die met Benavides en Barreda een 1-2-3 voor het Japanse merk heeft. Daarachter een heel rijtje motoren van de KTM/Husqvarna Group: Svitko, Faria, Walkner, Price, Quintanilla en Meo. Tot aan Price zitten ze nog op 10 minuten, daarna gaat het al richting een kwartier achterstand. Beste NL'er opnieuw Frans Verhoeven als 27e, Robert van Pelt werd 33e en Majkel Verkade 46e, Hans Vogels kwam ziek als een hond aan de finish, had een paar moeten overgeven door grote hoogte en is als 52e geklokt. In het klassement is Verhoeven 32e, Van Pelt 36e en van plaats 48 tm 51 treffen we vier man op een rijtje: Verkade, Jurgen vd Goorbergh, Vogels en Jan van Gerven.

Bij de quads is of de stand in de war of heeft de Groene Tafel weer een tik uitgedeeld. Zowel de officiële site als Eurosport als RTLGP noemen in hun reports Marcos Patronelli als winnaar van vandaag met  een minuut op Alexis Hernandez, maar in de ranking is de Peruviaan juist wél stagewinnaar met 4 tellen voorsprong. Halverwege lag Hernandez ongeveer twee minuten achter op een groepje van vijf man dat een paar keer stuivertje wisselde. Eerst Pablo Copetti net vooraan, maar hij verloor aan de finish 18 minuten met pech, ook Ignacio Casale en Marcos lagen een tijd aan de leiding, maar bij WP10 was Marcos ineens 1 minuut langzamer dan Hernandez en strandt dus op 2. Het zou kunnen betekenen dat hij ergens een boete heeft gepakt die nog niet is verwerkt. Zijn broer heeft zeker een boete gepakt, want die heeft wél 1 minuut straf erbij gekregen. Casale gaat hier nog aan de leiding voor Marcelo Medeiros en Alejandro op 2 en 3. Rafal Sonic kwam met een olielek het marathonbivak binnensukkelen, zal dus morgen nog meer met beleid moeten rijden dan anders. Voor verrassing Brian Bargwana is het klassement om zeep. De Zuid Afrikaan kwam al vroeg met pech te staan en was als laatste door WP1, om aan de finish op 41 minuten als 21e binnen te komen. Kees Koolen blijft stabiel in de top15 als 11e op 19 minuten, Bas Nijen Twilhaar is 24e



Bij de auto's was er op grote hoogte geen houden aan. De turbodiesels van Mini en Peugeot hadden hier een streep voor op de atmosferische motoren van Toyota en vooral de Peugeots profiteren hier van de vrijere regels in de buggyklasse. Meer topspeed, niet zoveel technisch werk en de Fransen vliegen weg van de rest. Nasser Al Attiyah gaf toe dat het koppel van zijn diesel-Mini niet genoeg was tegen de topspeed van de Fransen, hij verloor dan ook bijna 5 minuten vandaag. Sebastien Loeb moest het parcours openen en deed dat naar behoren als derde, Carlos Sainz verloor in het begin van de rit 3 minuten door een lekke band en werd daardoor aan de finish tweede, de winst ging naar Stephane Peterhansel, die zijn 33e stagewin neerzet in Le Dakar. Alledrie de Peugeots bleven binnen de halve minuut van elkaar, alleen Cyril Despres moest 5m44s op Peterhansel toegeven.

De Toyota's reden lek op de scherpe steentjes, zowel Giniel de Villiers als Bernard ten Brinke verloren 10 minuten met wielen verwisselen en kwamen daarna in het stof van een ander te rijden. Ook Sheldon Creed maakt kennis met de Groene Tafel. De jonge Amerikaan was eigenlijk 11 minuten langzamer dan Peterhansel, maar zag een 17e plaats in een 26e veranderen na 10 minuten tijdstraf. Zijn kopman Robbie Gordon liet ook nog eens iets horen met een 10e tijd op 8m34s. Ten Brinke werd na zijn malheur 15e, één plaats achter Erik van Loon op 14. In de stand heeft Loeb nu 4m48s op Peterhansel, Al Attiyah staat op 11m09s en Leroy Poulter sluipt stilletjes naar vier op 12m31s van de kop. Ten Brinke is nu negende op meer dan 19 minuten, Van Loon klimt weer naar 13 en heeft de Renault van Emilio Spataro in het vizier.



Bij de trucks was het grootste probleem vooral uit het bivak wegkomen. De wedstrijdtrucks lukte dat nog wel, maar de zwaardere 6x6 en 8x8 monsters in de servicekaravaan hadden hulp van twee Massey Ferguson tractoren nodig om voor uit komen. Gerard de Rooy slaagde erin ondanks zijn eigen hoofdpijn het hoofdpijnpunt te omzeilen en imiteerde voor Eurosport nog even typisch Brabants David Casteu: "How dit hee sai? Dakaaaarr!" In de stage zelf kreeg de Rooy hulp van Ton van Genugten, die voor hem startte, maar rustig aan de kant ging staan wachten om als een waakhond achter de "501" aan te rijden. Met 140 rechtdoor op de meeste stukken, dan zou je zeggen dat de Kamazki's weer buiten komen spelen. Maar de Liebherr motoren lijken niet goed tegen hoogte te kunnen, want De Rooy had na de stop van Ton eerst Viazovich in de MAZ en daarna al snel Mardeev te pakken, die vanwege zijn winst vorig jaar vijfde startte ondanks zijn slechte finish gisteren. De titelverdediger verloor 5 minuten en collega's Karginov en Sotnikov zelfs 10 en 21 minuten. Alleen Nikolaev bleef netjes in het spoor en werd vijfde op 3m32 van de winnaar, weten we in ieder geval uit welke wind de hoek in het Kamaz-kamp waait.

Vooraan ging het weer tussen MAN en Iveco. Peter Versluis kampte vandaag met hoogteziekte en klaagde over knallende koppijn, maar het belette hem niet met De Rooy om de dagzege te vechten, het verschil liep op naar 49sec in De Rooy's voordeel, maar in de laatste klim tussen WP9 en 10 kwam de MAN 2 tellen sneller door dan de Iveco. Live op camera liet Versluis even de motor afslaan en waarschijnlijk heeft hem dat het laatste zetje gegeven: de Werkendammer werd namelijk tweede op 37sec. Stacey pakte de derde plaats op 1m18s. Federico Villagra reed in het bochtige begin van de stage nog even mee in de top3, maar zakte aan de finish naar vier. Van Genugten kwam na zijn stop als 10e binnen op 6 minuten. In de stand zijn de rollen nu omgedraaid, Versluis is 1e met 15sec op Stacey, Villagra staat nu drie minuten voor op De Rooy en Mardeev is ondanks zijn tijdverlies nog beste Kamaz op 9m46s



Morgen staat Versluis, De Rooy, Vogels en ook de rest meer hoofdpijn te wachten, want we gaan klimmen naar 4600 meter boven zeeniveau in de tweede helft van de marathon. Er wachten 642 km van Jujuy naar Uyuni, een plaats waar vooral de Honda-rijders met nachtmerries aan terugdenken. Hoewel het beruchte zoutmeer later in de ronde van Uyuni nog aangedaan wordt, zal er hoogstens langs, maar niet meer overheen gereden worden.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

mooie stukjes Sphinx!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

#21
thnx  ;)

Het begint haast een traditie te worden, Dakar is in Bolivia, het hele land loopt uit, de race via livestream te volgen en onder begeleiding van gitaarriffs waar ook Eddy van Halen zich niet voor hoeft te schamen haalt het plaatselijk sportprogramma de eerste deelnemers voor de camera, om daarna aan El Presidente Evo Morales voorgesteld. Maik Willems mistte alleen "een wit wijntje", en moest het maar met een biertje doen in Uyuni.

Bij de motoren moest er voor het eerst echt genavigeerd worden en meteen sloeg KTM genadeloos toe. Fabrieksrijders Toby Price en Mattias Walkner en privateer Stefan Svitko en Antoine Meo zetten de hele dag de toon van start tot finish. Price trok uiteindelijk de etappewinst naar zich toe en eigenlijk was Meo tweede geworden, maar ja. De Groene Tafel deelde weer een tijdstraf uit en de Fransman viel van 2 naar 8 terug met 5 minuten aan de broek. Svitko klom daardoor naar 2, Walkner naar drie. De Oostenrijker was na het eerste deel van de marathon boos geworden op zijn engineers, die volgens hem de machine niet goed had afgesteld. Vandaag ging het ondanks het sleutelverbod al een stuk beter. Ook Svitko had zo zijn besognes, hij verloor in het eerste deel van de marathon tijd door een val en moest voor hij de motor in het parc ferme zette nog even de navigatietoren aan elkaar lijmen. Hij werd er niet minder langzaam van. De Honda's hadden het lastig op hoogte. Joan Barreda bleef nog het beste bij als vierde op vijf minuten, maar Gonçalves verloor negen minuten en Kevin Benavides zelfs 11 minuten. Frans Verhoeven was opnieuw beste NL'er als 30e en had "singing in the rain" een prima dag. Hij vergeleek de doorkomst aan de finish (waarbij hij een paar km door een haag van mensen moest) met de Tour de France, maar dan gedisciplineerder. Robert van Pelt werd niet ver achter Verhoeven 33e.



Andere Nl'ers hadden het zwaarder, Majkel Verkade was in de eerste marathon helft onderuit gegaan en had een vinger gebroken, en in het tweede deel was de Honda er kort mee opgehouden. Marco van Geel leek zelfs even zonder olie te komen staan, maar kreeg van Hans Jos Liefhebber een halve tank waarmee hij verder kon. Hans Vogels ging na zijn problemen met hoogteziekte wat beter en kwam als 48e binnen. Door de problemen voor Honda loopt Svitko alle verloren tijd van gisteren weer in en heeft nu 1m45s achterstand op Gonçalves voor het klassement. Price staat twee tellen daarachter derde, Barreda is vierde op 2m27, Walkner vijfde. Verhoeven staat nu 32e algemeen op drie kwartier van Gonçalves, Van Pelt is 37e en Vogels 46e.

Bij de quads was het vandaag bijltjesdag vooraan in het klassement, en de rankings zelf zijn inmiddels ook "ernstig de weg kwijt" zoals de altijd enthousiaste Frank Verhoeven zou zeggen. Wat zeker is, is dat iedereen die tot halverwege aan de leiding lag vervloekt leek. Marcelo Medeiros viel in leidende positie van zijn quad, gebroken sleutelbeen, einde rally. Ignacio Casale stond lang te prutsen aan zijn quad die electrische problemen had, en verloor meer dan een uur. Voor Rafal Sonic is Dakar helaas voorbij. Het olielek volhardde en in de ijle lucht hield het blok er na 215 km mee op, einde dakar. Gevolg was dat Alexis Hernandez opnieuw aan de leiding kwam en zijn tweede overwinning pakte in deze rally.



De camera's waren al aan het inpakken, de beelden geschoten en Alejandro Patronelli was door Eurosport en RTLGP al tot nummer twee uitgeroepen in de stage, toen Brian Bargwana nog binnenkwam. De Zuid Afrikaanse razende reporter moest als allerlaatste starten, maar bekroonde een prachtige inhaalrace met een tweede tijd die maar 1m36s langzamer was dan winnaar Hernandez. Kees Koolen was bijna net zo indrukwekkend. De man uit Apeldoorn kwam op een nette vijfde plaats binnenrollen, 3m20s achter Hernandez en voor een heel rijtje hoofdrolspelers van vorig jaar: Nosiglia, Sanabria, Gonzales Ferioli en ook Marcos Patronelli kon Koolen vandaag niet bijhouden. De stand gaat helemaal op zijn kop. Sergei Karyakin heeft tot nu toe een onopvallende rally gereden, met een vierde plaats als beste stageresultaat, maar de Rus is wel de nieuwe leider met 4m55s op Hernandez. De Patronelli-broers schuiven op naar 3 en 4 (Alejandro voor Marcos). Koolen staat nu 9e met Bargwana vlak achter zich. Bas Nijen-Twilhaar is 23e. Van de derde quad van maxxis is helaas niets vernomen. Mo Abu-Issa startte wel, maar haalde zelfs WP1 niet.

Bij de auto's is het simpel: topspeed en hoogte, dus weg zijn de Peugeots en de rest komt er niet aan te pas. Nasser Al Attiyah probeerde het wel, maar kon niemand zelfs maar passeren. Het was alleen aan de electronische problemen van Cyril Despres te danken dat de vier Peugeots niet alle vier achter elkaar aan Presidente Morales voorgesteld werden. De Fransman moest na een kapotte ECU 100 km in safemode voortkruipen met 50km/h, wat hem 1u15m kostte. Sebastien Loeb won opnieuw de stage, waarmee weer een vooroordeel over WRC-piloten de prullemand in kan, tenminste voor wat betreft navigatie. Daniel Elena is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Michel Perrin (die Mikko Hirvonen navigeert) niet ervaren in rallyraids, maar hij maakte geen enkele fout en Loeb klokte een tijd die 20 tellen sneller was dan Carlos Sainz, Peterhansel verloor 3 minuten, Al Alttiyah 3m07s.

Bernard ten Brinke leek op weg naar de 9e plaats, maar twee minuten tijdstraf doen hem naar plaats 11 duikelen. Erik van Loon moest tachtig km zonder remmen rijden, niet leuk met enkele van de verschrikkelijkste ravijnen ter wereld op de route (op sommige stukken reed hij evenals Ten Brinke maar 30km/h), de man uit Eersel was uiteindelijk 13e, een kwartier langzamer dan Loeb. In de stand is Loeb bijna acht minuten los van Peterhansel, Sainz volgt op 13 minuten, Al Attiyah passeert Leroy Poulter en staat op 14 minuten vierde. Ten Brinke stijgt dankzij het wegvallen van Despres weer een plaats naar 8, Van Loon blijft 13e.



Bij de trucks vielen in de marathon twee opvallende uitvallers te melden. Gisteren was nog onduidelijk of Jan Lammers nu wel of niet door kon, maar de problemen aan zijn truck bleken niet op te lossen en zo moest hij vandaag de handdoek in de ring gooien. Ook Ales Loprais ligt eruit, de Tsjech had een kapotte wielnaaf op de verbinding en het kon niet meer op tijd voor de start hersteld worden. Erg zuur, maar ook Dakar wacht op niemand. Op weg naar Bolivia kwam er dan toch één Kamaz buiten spelen. Eduard Nikolaev voerde van start tot finish een mooi gevecht met Martin Kolomy, wiens door Buggyra geprepareerde Tatra heel goed gaat op abnormale hoogte. De hogere topspeed van de Kamaz gaf echter de doorslag en Nikolaev met 2m32s op Kolomy. Federico Villagra en Ton van Genugten gingen allebei uitstekend, de Argentijn en de Brabander waren allebei 4m32s langzamer dan Nikolaev en werden als 3e en 4e geklasseerd. Versluis, Stacey en de Rooy hadden het aanmerkelijk lastiger als "aanveegwagens" en verloren als 6e, 7e en 8e toch alweer 7 minuten. Opvallend goed ging ook de Scania van Maurik vd Heuvel. Het gebrek aan fabriekstuning wordt nu op grote hoogte wat gecompenseerd en de man uit Boekel kwam als negende in het bivak aan, 22 minuten na Nikolaev. In de stand is Villagra nu de leider, met Versluis maar vijf secondne achter hem, Stacey is derde op 21 seconden. Nikolaev dringt de top10 weer binnen, heeft nog wel 11 minuten achterstand, maar als ie zo blijft rijden is dat binnen 3 dagen weer ingelopen.



Morgen wacht een parcours rond Uyuni. Voor de motoren, quads en auto's wachten 542km special, de trucks rijden een aparte stage van 295km, die finisht bij de woonplaats van El Presidente. "Talion! Pre-sent!"
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

Leuk om te zien dat Loeb het zo goed doet.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

#23
Toen de route voor de Dakar 2016 werd aangepast na het wegvallen van zowel Peru als Chili, vreesden we eigenlijk dat er te weinig spanning zou komen, teveel sprints en te weinig drama. Maar dan is er altijd nog Uyuni, waar de deelnemers een stage omheen reden. Voor sommigen werd dat vrij naar Green day een boulevard van gebroken dromen.

! No longer available

Voor Joan Barreda begint Uyuni zich tot een nachtmerrie te ontwikkelen. Vorig jaar vernietigde het zoutmeer zijn kansen in het klassement, vandaag was het weer raak. In de ijle lucht van Bolivia hield zijn blok ermee op en het duurde een uur voor Paolo Ceci, die deze rally ANWB is voor Bang Bang, kon meehelpen met sleutelen. Uiteindelijk ging Barreda met onderdelen uit Ceci's blok verder die op de truck van het team wachtte. Maar twintig kilometer ging het weer mis en uiteindelijk moest Ceci (wiens blok inmiddels gerepareerd was na de transplantatie) zijn kopman op sleeptouw nemen. Ze kwamen 5 uur na de winnaar als 102e en 103e binnenvallen in het bivak. Over vallen gesproken, we namen vandaag afscheid van Ruben Faria, die zijn pols brak in een zware valpartij. Ook Ivan Jakes is na een val uit de rally. Alain had nog het apartste verhaal. De Malinese Fransman crashte na de tweede bevoorrrading en kreeg een lekke tank, die in het slot zo erg ging druppelen dat zijn laarzen onder de benzine zaten. Om geen vonkjes en levensgevaarlijke brandwonden op te lopen reed Duclos de laatste 10 km heel... erg.. voorzichtig... naar... de finish. "De langste kilometers uit mn leven."

Vooraan zorgde een foutje van Antoine Meo voor een eerste schifting. De Fransman reed na honderd km verkeerd en trok Mattias Walkner, Kevin Benavides en Stefan Svitko mee in zijn val. Toby Price koos voor een andere koers, evenals Juan Pedrero Garcia en die kreeg weer Paulo Gonçalves. De Portugese wieltjeszuiger leek dan ook te gaan winnen, tot hij met hoogteziekteverschijnselen wat gas terugnam. Aan de finish bleek hij 1m12s te hebben ingeleverd als derde. Walkner was inmiddels gekeerd nadat hij zijn fout had ingezien en wist met een flinke inhaalrace nog op 1m05s van de dagzege te komen, 2e plaats. Price zat overal goed, kwam verder niks tegen en lijkt na de eerste week in een flow te komen. Hij wint in ieder geval zijn derde rit en neemt tevens de tweede plaats over van Svitko, die vier minuten verliest en als vierde binnen is, vlak voor Helder Rodrigues en Pablo Quintanilla. Goncalves heeft nog maar 35sec over op Price, Walkner klimt naar drie op 2m50s en Svitko is ook algemeen vierde op 5m14s. De ongelukkige Meo verloor met zijn gezoek 12 minuten en zakt naar plaats 8, Benavides is zelfs 15 minuten verloren, maar dankzij de problemen van Barreda en Faria blijft hij zevende.



De NL'ers hadden wisselende ervaringen. Frans Verhoeven kwam met een van pijn vertrokken gezicht bij de eerste tankstop en dook meteen weg voor een sanitaire stop; hij moest 100 km van de stop al ontzettend nodig. Daarna ging het weer en reed Verhoeven de special, die vol haakse bochten, breuken en gaten zat op het gemak uit, 26e op 23 minuten van Price. Hans Vogels had alweer problemen met de hoogte, wat hij ook probeert, het wil niet lukken. Daar om reed hij extra voorzichtig door de proef en beëindigde een "dag-met-drie-letters" toch nog als 36e, maar zonder die hoogteziekte had het veel beter gekund. Robert van Pelt stond weer tussen de twee in op 34, Jan van Gerven werd 46e en leider in het kistenklassement Jurgen vd Goorberg was als vijftigste binnen. In het klassement is Verhoeven 27e, Van Pelt 31e en Vogels 45e.

Bij de quads ging gisteren de Egel er al uit met een olielek en koppelingsproblemen, maar vandaag is de tweede Dakarwinnaar in de quads naar huis. Ignacio Casale wilde toch teveel op de lastige proef en ging hard onderuit. Hij brak daarbij zijn sleutelbeen en is per heli afgevoerd. De Groene Tafel sloeg ook weer toe, zes quadrijders kregen straffen voor te snel rijden of gemiste waypoints. Brian Baragwanath liep daardoor een 3e plaats mis en viel met 11 minuten straftijd naar de vierde stek. Kees Koolen kreeg 19 minuten straf, wat hem een zesde plaats kostte en hij donderde daardoor uit de top10 als 13e. Grootste verliezer was Pablo Bustamante, al zal het de Argentijn waarschijnlijk worst wezen. Hij reed gisteren zijn ophanging krom en een band lek, wist met een hamer en een steen de rockerarm weer in vorm te meppen en regelde bij een oude boer een stuk waarmee hij de band provisorisch op de velg hield. Op 22 uur van de rest kwam hij nét voor de deadline binnenvallen, dronk wat en startte weer. Hij schijnt onderweg hazeslaapjes bij elke stempelpost te hebben gedaan en was als voorlaatste weer binnen vandaag op 11u van de kop. De Groene Tafel gaf hem als dank nog eens zeven uur tijdstraf wegens zijn avondklokoverschreiding.



De winnaars waren de Patronelli-broers: Marcos legde de ronde van Uyuni als snelste af en Alejandro werd 2e. Halfbakken voorbereid zijn is niet handig, maar als de rest valt en jij blijft rijden kan het ook. Alejandro neemt daardoor de leiding over voor Marcos met 2m48s, Sergei Karyakin rijdt op zijn Sonics verder en staat derde op 19 minuten. Alexis Hernandez kon niet profiteren van alle malheur om hem heen, de Peruviaan verliest zelfs een plek als zevende vandaag en zakt naar vier. Koolen staat nog wel in de top10 als 9e op 1u04m, Bas Nijen Twilhaar deed het onverwacht goed vandaag als 14e, waardoor hij nu de top20 binnenkomt als 17e.

Bij de auto's is er maar één ding dat Peugeot vooraf niet heeft getest: de betrouwbaarheid van hun DKR buggys. Sebastien Loeb ging tot nu toe vrij makkelijk door de stages, maar vandaag was het even aanpoten voor de man uit Hagenau. Twee lekke banden en een hangend gaspedaal betekenden acht minuten tijdverlies en Loeb is tevens de leiding kwijt aan Peterhansel, die rit met maar 17 tellen verschil won van Carlos Sainz. Yazid Al Rahji kwam de eer van Toyota verdedigen en deed het ondanks de nadelige omstandigheden (de Toyota's hebben turboloze V8's) goed genoeg om op zeven minuten derde te worden. Leroy Poulter kreeg een grote steen door zijn ruit en verloor 23 minuten. Het is even onbekend of Poulter en navigator Duncan Howie er blessures door hebben opgelopen. In ieder geval rijden ze nog, en dat kunnen we helaas niet meer zeggen van Bernard ten Brinke. Het doet denken aan wat Martin Prokop overkwam bij de rally van Duitsland twee jaar terug. De Zeddammer reed lek, wisselde een band en waarschijnlijk liet de hete remschijf de band in brand vliegen. Als rubber eenmaal brand helpt maar een ding, die band eraf krijgen. Lukt dat niet, dan is blussen zinloos. Zeer jammer voor Bernard en Tom Colsoul.



Erik van Loon had bijna hetzelfde, de achterkant van zijn Mini werd zo heet dat de Brabander zelfs brandwonden opliep toen hij een band moest wisselen. Toch kwam Van Loon nog als tiende in het bivak binnen. Maik Willems werd 40e, Peter Merceij 60e. In de stand is Peterhansel ook de nieuwe leider met 27sec op Loeb, Sainz is derde op 5m55 en Al Attiyah vierde op 16m19s. Van Loon stijgt een plaats naar 12, Willems is ook hier veertigste en Tim Coronel 61e.

Bij de trucks leek de media bijna te hopen dat de Kamazki's veel voluit mee gingen doen. Fact is, ze hebben het geprobeerd en ze kwamen dichtbij vandaag, maar het was niet genoeg. Geheel in de geest van start en finishplek Uyuni (het bivak ligt tussen een rangeerterrein en een kerkhof voor locomotieven) zochten de vier Kamazki's elkaar op: Nikolaev, Sotnikov en Karginov kwamen zelfs gebroederlijk over de finish. Het wachten kostte echter nét teveel tijd: twee minuten verspelen ze op de kop als 4e, 5e en 6e. Mardeev verloor een minuut extra en moet Martin Kolomy nog voorlaten, waardoor hij achtste is geklokt.



Een vergelijkbaar idee bij De Rooy, Ton van Genugten zette de (te) snelle assistentie kort naar de start weer stil en reed in het spoor Gerard de Rooy verde. De man uit Son reed eigenlijk de hele dag constant en snel met een kleine voorsprong op eerst Stacey en Nikolaev, daarna op beide MAN's toen Versluis Nikolaev voorbij ging. Uiteindelijk kwam het aan op een verschil in rijstijl. De Rooy koos ervoor het roadbook te volgen en om een duintje heen te gaan, Stacey jakkerde er gewoon overheen. Daarmee wint de man uit Best weer een etappe en pakt meteen de leiding van Federico Villagra over, die vier minuten toegaf en negende eindigde. Versluis werd op 1m15s van Stacey derde, Maurik vd Heuvel zette met de Scania een 11e tijd en Van Genugten gaf na zijn stop 9m19s toe als 11e. Benieuwd of Ton er nu echt een jo-jo-dakar van maakt: richting Salta weer volgas gaat, om dan na de rustdag richting Belèn weer te gaan wachten. In de stand blijft het spannend: Stacey heeft 59sec op Versluis, Villagra is derde op 4m05s en De Rooy loopt in als vijfde op 5m36.

Morgen de rit naar Salta over bijna 800 km, waarvan 353 km special. Aangezien er ook rivierbeddingen op het programma staan, vragen we ons wel af wat er van overblijft (weer regen voorspeld)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#24
Terug in Argentinië en meteen dringt zich een bekend stramien op: slecht weer, afgelastingen en neutralisaties. En helaas ook een dodelijk ongeval.

Lionel Baud, deelnemer in de auto-categorie, reed nog in Bolivia namelijk een toeschouwer aan die zich op het parcours bevond, een 63-jarige man. Bij het arriveren van de hulpdiensten bleek de man reeds overleden. De politie onderzoekt de zaak.

Bij de motoren ging Joan Barreda vanmorgen niet meer van start. De Spanjaard werd gisteren over de streep gesleept door Paolo Ceci, maar was onderweg nog een keer gevallen, waarbij hij zijn pols blesseerde. Het bleek vanmorgen niet mogelijk om de Dakar verder voort te zetten. Humphrey Senn van Basel kon ook niet meer starten, niet vanwege ongemak maar omdat zijn servicetruck pech had gekregen. Later bleek ook Javier Pizzolito de rally voor de start te hebben verlaten en na 15 km special was het al over en uit voor Mattias Walkner. De Oostenrijker kwam hard ten val en werd 6 meter van zijn motor geslingerd. Paolo Gonçalves stopte om hulp te bieden en verloor daarmee tien minuten, maar die kreeg de Portugees later weer terug. Walkner werd met een gebroken dijbeen afgevoerd.



De etappe voor de motoren en quads werd gestopt bij de eerste neutralisatie waar Antoine Meo de snelste tijd en de dagzege opstreek, voor Kevin Benavides, die nét 3 tellen overhad op Goncalves na kwijtschelding van 10 minuten hulptijd. Toby Price was als vijfde binnen op meer dan vier minuten, Stefan Svitko verloor meer terrein met 6 minuten achterstand. Frans Verhoeven kwam als 21e bij de neutralisatie aan, waar een grote 'wadi' (rivieroversteek) op het programma stond. Echter, de rijder waar Verhoeven op dat moment mee op reed ging kopje onder en moest door toeschouwer opgevist worden. Verhoeven ging vervolgens iedereen staan tegenhouden omdat het gewoon te gevaarlijk en niet veel later kwam de afgelasting van de rest uit de bus. Gevolg is wel dat het hele spul via een alternatieve route door moest die veel verder om is dan gepland. In de stand is Gonçalves 3 minuten los van Price, Svitko staat op 9 minuten derde. Pablo Quintanilla komt door alle opgaves weer vooraan meedoen en is nu vierde op 18m06s. Verhoeven is als 26e op 1u14m beste NLér

Ook bij de quads dus een halve etappe. De Patronelli's waren nog even niet helemaal wakker en lieten zich verrassen door drie man: Lucas Bonetto won de rit, Pablo Copetti werd 2e op een halve minuut en Walter Nosiglia gaf 54 sec toe. Later bleek dat Marcos en Alejandro vooral op elkaar aan het jagen waren en de rest uit het oog hadden verloren. Nou is 2m30s verliezen geen ramp met de voorsprong die Circus Patronelli nog heeft en ze liepen evengoed weer een minuut uit op nummer 3, maar je moet niet te vaak dit soort akkefietjes hebben. Kees Koolen blijft mooi meedoen in de top10, de man uit Apeldoorn is achtste gefinished en ook achtste algemeen. Bas Nijen-Twilhaar handhaaft zich als 17e na weer in de top20 te zijn geëindigd als 19e.



Bij de auto's werd er wel een complete special gereden, maar viel het vooral op dat het tot voor kort kogelvrije legertje prive-Mini's bijna allemaal wat tegenkwam, variërend van lekke banden tot mechanische pech. Voormalig skispringer Adam Malysz stond met koppelingsproblemen en is nog altijd niet binnen, Orly Terranova had een ophangingsprobleem en Erik van Loon kreeg voor de tweede keer aanlopende remmen, maar kwam evengoed als 14e binnen. Ook Sebastien Loeb kwam wat tegen, een motorstoring leidde hem en Daniel Elena zodanig af dat de Monegask een zeldzaam foutje maakte. Dat kostte Loeb een halve minuut en Carlos Sainz sloeg meteen toe om de etappe te winnen. Stephane Peterhansel zag geen kans te profiteren, en verloor zelfs het duel om plek drie van Al Attiyah, die vijf seconden sneller was. Ook Mikko Hirvonen liet weer eens van zich horen met een 5e plaats.



Een team waar we heel onkarakteristiek nog maar weinig van horen is het Speed Energy team van Robbie Gordon. Hij zat in Bolivia een paar keer in de top10, maar gisteren ging het helemaal verkeerd en verloor de Amerikaan meerdere uren door lekke banden, kapotte ophanging en een gebroken stuurinrichting. Sheldon Creed stond zelfs zijn eigen stuur af en reed de laatste kilometers a la Mad Max met een moersleutel om links of rechtsaf te slaan. Vandaag liep het weer normaler voor de Gordini's: Gordon zelf werd 11e, Creed 21e. In de stand is Loeb Peterhansel weer voorbij en heeft nu 2m22s voorsprong, Sainz is derde op 4m50. Dan volgen de Mini's van Al Attiyah en Hirvonen en vier Toyota's op een rijtje: De Villiers, Poulter, Al Rahji en Vasilyev. Van Loon pakt vier minuten terug op Emiliano Spataro en staat nu 11e, binnen 2 minuten van de Argentijn.

Bij de trucks zei ik gisteren nog dat Ton van Genugten wel eens een Jojo-Dakar tegemoet kon gaan omdat hij zo snel gaat en toch iedere keer moet wachten. Nu kreeg Ton het zelfs in één etappe voor elkaar. Het eerste deel van de rit ging de (te) snelle assistent als de brandweer en bleef bij het ingaan van de neutralisatie Peter Versluis met 25 sec voor. Maar na de neutralisatie moest Van Genugten helaas helpen bij Federico Villagra die een lekke band had, wat hem negen minuten kostte en een val naar de zesde plaats.



Nauwelijks waren we de grens met Argentinië over of ineens doken de Kamazki's weer vooraan op. Hun terrein is de komende dagen eindelijk aan de beurt en het slot van de etappe bood alvast een voorproefje. Eduard Nikolaev hield uiteindelijk 58 sec over op Aryat Mardeev en Versluis werd derde op 1m17s. Hans Stacey kwam in de neutralisatie in de problemen door een lekke band en er circuleerde een gerucht dat navigator Serge Bruynkens een zware hoofdwond had opgelopen doordat de Airbag die als krik gebruikt wordt was losgeschoten. Terug in het bivak legde Stacey uit dat het niet de hele airbag, maar alleen een luchtslang was die was losgeraakt en dat niet Bruynkens maar machinist Jan vd Vaet de pechvogel was. Vd Vaet was dizzy, maar had verder geen verwondingen (ter controle ging hij wel even langs de dokter). Door dit alles verloor Stacey 13 minuten en was als negende binnen. Martin Kolomy speelt voor het klassement geen rol meer, de Tsjech kwam een oud kwaaltje van de Tatra 815 tegen, de ophanging voor begaf het en Kolomy was twee uur bezig het spul provisorisch te repareren, waardoor hij als laatste binnenkwam.

Versluis neemt in de stand de leiding over van Stacey, die terugvalt naar plaats 5 op 11 minuten. De Rooy is nu tweede op 5m31s en de Kamazki's van Mardeev en Nikolaev rukken op naar plaats 3 en 4. Ook Van Genugten en Vd Heuvel staan nog in de top10 als 7e en 8e.
Morgen is het rustdag, de Dakar gaat maandag weer verder richting Belèn voor de eerste duinenetappe.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#25
"Ieder is groot op zijn eigen terrein" Het had zomaar op een tegeltje kunnen staan voor deze etappe, want in drie categorieën kwamen de specialisten opzetten richting Belèn.

Het viel vooraf op dat aardig wat landgenoten zich negatief hadden uitgelaten over de huidige editie van Dakar. Frans Verhoeven klaagde bv over de grote hoeveelheid snelle stukken en Gerard de Rooy vond het parcours een aanfluiting. Deze week zou dat enigszins rechtgebreid moeten worden met veel fesh-fesh paden en een paar zandduinen her en der, maar enkele kenmerkende rotspartijen deden me vooral aan trucktrial denken. Bij een nationaal park echter werd de route geneutraliseerd. De politie en natuurbeheer waren het er niet helemaal mee eens dat er zoveel motorvoertuigen met hoge snelheid door beschermd gebied reden en na enig gesteggel bij de start werd besloten een stuk te neutraliseren met maximumsnelheden van 60 km/h

Bij de motoren was Antoine Meo opnieuw de sjaak. De Fransman moet nog het een en ander leren qua navigatie en hoewel hij voor de neutralisatie goed meekwam, maakte hij als stageopener ná de neutralisatie een foutje, Kevin Benavides liet zich weer verleiden achter Meo aan te rijden, ook verdwaald dus. Michel Metge had dan weer mechanische problemen en stopte vier keer nog voor de eerste doorkomst. Meo verloor uiteindelijk bijna 11 minuten, Benavides beperkte het nog tot acht minuten en springt over Meo heen in het klassement, Metge verloor 21 minuten. Paulo Goncalves ging voor de neutralisatie ook goed mee, maar halverwege het tweede deel ging de Portugees live op camera onderuit na een verkeerde sprong. Wonder boven wonder liep Goncalves geen blessure op en was alleen zijn navigatietoren stuk, waardoor hij aan de finish een beetje high van de adrenaline te horen kreeg dat hij maar vijf minuten kwijt was. Toch waren er dat vijf teveel, Toby Price kwam namelijk niets tegen en zette de snelste tijd. Goncalves werd nog wel tweede, maar is de leiding in de categorie kwijt. Ook Stefan Svitko verloor tijd gisteren met zoeken, waar Pablo Quintanilla juist veel tijd goed maakte en de achterstand op de Slowaak na een derde tijd terugbracht tot zeven minuten. Price heeft nu 2m05s voorsprong op Goncalves.



Frans Verhoeven had een goede dag. Op een typisch zware dag kwam de man uit Poppel als 21e binnen. Robert van Pelt leek aanvankelijk sneller maar viel in deel 2 toch terug naar plaats 32, nog achter Hans Vogels op plaats 25. Die kreeg trouwens 100 meter voor de finish ineens Carlos Sainz op bezoek, want waar Vogels net niet volgas door het grove zand kon "ketsen die auto's daar volgas doorheen." Ook Jasper Riezebos had een akkefietje, nadat hij een auto had langsgelaten lazerde de kistrijder zo twee meter van een duin af. "Lag ik daar in het zand te koekeloeren". Om een kromme koppelingshendel na viel het nog mee, Riezebos was als 69e binnen. In de stand is Verhoeven naar 24 geklommen, Van Pelt is 27e en Vogels is 36e.

Het klassement bij de quads is helaas een rommeltje. Werd voor de rustdag nog Lucas Bonetto tot winnaar van de stage naar Salta genoteerd, gisteren stond ineens Sergei Karyakin op die plaats. In het klassement kelderde de Rus echter van 7 minuten naar bijna 32 minuten achterstand. Of het hier om boetes of rekenfouten gaat durf ik even niet te zeggen (blokwissels tellen namelijk ook voor 15 tot 20 minuten extra tijd). Er stond geen maat op Circus Patronelli gisteren. Marcos lag de hele dag aan de leiding en nam in deel 2 genoeg afstand van Alejandro om de leiding in de categorie van zijn broer over te pakken. Brian Baragwanath zette een prima derde tijd, maar zoals hij op de rustdag in MyDakar liet zien, er kwam een blokwissel en dus 15 minuten tijdstraf. Kees Koolen liep tegen hetzelfde, de man uit Apeldoorn werd zesde en viel terug naar tien. Karyakin kon 8 WP's lang bij de Patronelli's in de buurt blijven, maar een lekke band kostte hem negen minuten. In de stand heeft Marcos nu 2m06s voorsprong op Alejandro. Alexis Hernandez staat derde op 32 minuten en Karyakin zakt naar vier op 43 minuten. Koolen stijgt weer een plaats ondanks zijn tijdstraf en is zevende op 1u30m. Bas Nijen-Twilhaar vindt dit soort dagen leuker dan de rallypaadjes, want hij komt op zn Can-Am als 15e binnen en stijgt weer een plaats in het klassement: 16e op bijna 4 uur



Bij RTLGP roept de altijd enthousiaste Frank Verhoeven al dagen dat NASSER AL ATTIYAH gaat aanvallen. Maar volgens mij heeft de Qatari gewoon "rustig" op de tweede week gewacht. In de rallypaadjes is Loeb te sterk, in de ijle lucht van Bolivia heeft heel Peugeot meer topspeed. Maar nu werden de paadjes met duinen en feshfesh doorspekt en met meer koppel en vierwielaandrijving gingen de Mini's ineens een stuk beter door de etappe. Erik van Loon verloor wat tijd in het snellere eerste deel en liep ook tegen een lekke band en een warmlopende motor aan, maar kwam als 10e over de streep met 15 minuten achterstand. Mikko Hirvonen deed het nog beter met een vijfde plaats, nét voor Nani Roma als zesde. Al Attiyah was idd de hele dag bezig met een knokpartijtje met Loeb, Sainz en Peterhansel. Die laatste verloor echter tijd met een lekke band en het stof van Hirvonen, maar navigator Jean Pierre Cottret vond wel een shortcut in de route die hen veel winst opleverde.



Loeb had geen goede dag, eerst reed hij verkeerd in een rio, daarna kwam ie vast te zitten en nadat het publiek te hulp was geschoten met duwen ging de man uit Hagenau zo furieus achtervolgen om Peterhansel in te halen dat hij zwaar crashte. Alle malheur kostte Loeb anderhalf uur, maar hij kan nog van geluk spreken dat alleen het klassement naar de vaantjes is en niet de auto. Was dit vandaag gebeurd, dan hadden we weer marathonregels gehad en geen service. Vooraan pakte Al Attiyah net genoeg tijd in de duinen om met 12sec op Carlos Sainz de etappe te winnen, Peterhansel werd nog derde op 31sec. en Cyril Despres werd vierde op 4 minuten. De Toyota's probeerden allemaal Cottret's shortcut te vinden, en raakten allemaal in de problemen. Vladimir Vasilyev en Giniel de Villiers startten nl. voor Van Loon, aan de finish was de Brabander ze voorbij : "en ik heb ze nooit gezien." Leroy Poulter deed geen moeite, kwam gewoon als achtste binnen en consolideert een vijfde plaats in het klassement. Vooraan is Peterhansel weer leider met 2m09s op Sainz, Al-Attiyah staat op 14 minuten derde, Hirvonen klimt naar plaats 4 op een halfuur. Van Loon schiet ondanks zijn onzichtbare passeermoves niets op in het klassement, nog steeds 11e op anderhalf uur.

Bij de trucks kozen de Kamazki's voor de verdedigende tactiek van een Moonshine Run. Nikolaev was de snelste starter en mocht voor de snelle tijden gaan, Mardeev, Sotnikov en Karginov kregen de opdracht zoveel mogelijk de MAN's op te houden. Het hielp ook niet echt dat Mardeev een kapotte Irri-track had en alleen bij de CP's voor en na neutralisatie op de radar verscheen (dus niet plotseling verdwenen zoals Rick "ik wil er niks mee zeggen" Winkelman liet optekenen). Peter Versluis was het voornaamste slachtoffer van Operatie Frustratie. Mardeev liet hem ondanks 10 keer sentinellen en veel geklaxoneer niet door, ging na de 11e keer wél aan de kant, maar toen zat Gerard de Rooy de twee al op de hielen. Zoals altijd, als je boos wordt ga je makkelijker fouten maken en dus reed de MAN lek. Vervolgens flikte Kamaz Versluis bij de herstart. Iedereen moet bij de herstart een tijdje stilstaan om een gelijk speelveld te krijgen, maar toen Versluis mocht aanrijden vertrok Mardeev in zijn plaats. De Werkendammer ging daarop stennis schoppen en mocht ook weg, en na een officieel protest kreeg hij via de Groene Tafel toch nog 6 minuten tijd terug. Het gezeur kostte Versluis wel 12 minuten en de leiding in het klassement.



Ook Hans Stacey had problemen, in zijn geval met een defect bandenaflaatsysteem en een blokkerend voorwiel, waardoor hij 14 minuten verloor. Maurik vd Heuvel had op de rustdag de turbo moeten vervangen aangezien er stukken weggesmolten bleken, maar door een kapotte intercoolerslang moest de man uit Boekel rustig uitrijden. Ook de trucks van De Rooy werden door Kamazki's opgehouden. Karginov ging Ton van Genugten afstoppen (toch wel een ironisch compliment voor de (te) snelle assistent) en Mardeev probeerde hetzelfde bij Gerard als bij Versluis. Blijkbaar gaat De Rooy juist beter rijden als ie boos is, of juist net zo onbesuisd als de Kamaz van Nikolaev. De man uit Son bleef de Rus aan de finish namelijk twee minuten voor, Karginov werd derde op 3 minuten, Mardeev verloor met zijn geblok 17 minuten. In de stand is De Rooy ook de nieuwe leider in het klassement, maar Nikolaev staat nu heel dicht achter Versluis en het nadeel is dat de MAN weer achter twee Kamazki's start. Nikolaev zal dus op De Rooy gaan jagen en Versluis moet maar een extra stevige bullbar op de MAN schroeven, want ik vrees dat Karginov hem ook gaat afstoppen.

De komende etappe is een rondje rond Belén en tevens deel 1 van de tweede marathon-etappe. Er wachten 285 km specialen door zand, feshfesh, rio's en zandduinen. Voor sommige crews kon het wel eens laat gaan worden.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#26
Nadat regenval in de eerste week en een actie van Natuurbeheer maandag de etappe lieten inkorten, was gisteren in Etappe 9 de hitte de oorzaak van een vroegtijdige finish. Even leek het erop dat drie klassementen Oranje gingen kleuren, maar helaas temperde de realiteit het enthousiasme iets.

Bij de motoren werd de strijd tegen de hitte, het fijne zand en het voortdurend vast komen te zitten het beste in beeld gebracht door Chris Cork. De bouwvakker uit Devonshire is een van de MyDakar cameramensen en had een complete rotdag gisteren. Twee keer gevallen, twee keer vast komen te zitten. Toen hij de vierde keer de motor weer op moest tillen stond Cork toch flink te hijgen. En dan levert ie ook nog hulp aan Alberto Prieto, die met zijn quad vastzat en er alleen niet uitkwam, want hij rijdt met een aangepaste quad vanwege een lamme arm. Ondanks hulp van maximaal drie motorrijders is het uiteindelijk niet gelukt Prieto weer op weg te helpen. Cork zelf kwam als 100e bij CP2 aan, waar de grote baas zelf de motorrijders opving en hen met ijswater, ijszakjes en sproeiers enigszins liet afkoelen.



Het was alleen een klein beetje zuur voor Toby Price. De Aussie is gewend aan grote hitte en ging zelfs zo lekker dat hij de complete afstand als een van de weinigen wist af te leggen. Paulo Gonçalves maakte weer een fout, ging weer onderuit en dit keer was zijn geluk opgebruikt. De radiateur sloeg lek en de Portugees stond zonder koelvloeistof. Uiteindelijk moest zijn ANWB'er Paulo Ceci hem naar het marathonbivak slepen. Het is nog maar de vraag of HRC het spul gerepareerd krijgt. Kevin Benavides moest op zn prive-Honda de meubelen redden en deed dat naar behoren met een 2e plaats op 7m10s. De Argentijn was wél blij dat CP2 (WP4 in de kaart) het eindpunt was, want hij was aan de finish een half uur later dan Price binnen. Ook Stefan Svitko kon zo de schade beperken en kwam tot een derde plaats op 10 minuten van Price. Op vier de enige man die de temperaturen aangenaam vondt, Pablo Quintanilla is Chileen en gewend aan het klimaat: "best wel lekker eigenlijk". Hij bleef op ervaring een rits snelle rookies voor: Antoine Meo, Ricky Brabeck en Adrien van Beveren (NL'se naam maar het is een Fransman)



Bij de NL'ers was Robert van Pelt dit keer de beste, hij eindige 21e, net 40 sec voor Frans Verhoeven. Voor Hans Vogels had de dag nog wel even door mogen gaan, want ondanks zijn 31e tijd was hij net lekker in zijn ritme gekomen. Ook Jasper Riezebos had nog niet zo'n last van de hitte, wel van een boom die niet aan de kant wilde na een mislukte sprong "Ik kon nog net de kont opzij gooien, maar daardoor hing ik wel ondersteboven in een struik te bungelen.". In de stand heeft Price nu 24m27s voorsprong op Svitko, Quintanilla klimt naar plaats 3 op 32m14s en Benavides is vierde op 33m05s. Beste NL'er is Verhoeven als 24e, Van Pelt staat twee plaatsen onder hem als 26e. Vogels klimt weer naar 31, Jurgen vd Goorbergh is als eerste kistrijder en 36e geklasseerd op 5u20m

Bij de quads heeft de finish bij CP2 het klassement veranderd in "a riddle wrapped in a mystery inside an enigma", kort gezegd een puinzooi dus. Het beste beeld krijgen we via de live-timing van de ASO. Pablo Copetti werd in ieder geval de winnaar gisteren, na top5 tijden bij WP1 en Wp3 was de Argentijn Circus Patronelli weer te vlug af. Alejandro gaf 30 seconden toe, Marcos liet even op camera zijn motor afslaan en was een minuutje aan het prutsen voor het ding weer liep, dat kostte in totaal 1m28s bij CP2. Brian Baragwanath kwam ook even vast te zitten bij WP3, waardoor hij van snelste terugviel naar plaats 4 op drie minuten van Copetti. Tot aan WP1 gingen de NL'se quadrijders goed mee. Kees Koolen stond daar nog 6e en Bas Nijen-Twilhaar zelfs vierde. Maar daarna bleef het stil, en beelden van Koolen en Nijen-Twilhaar die even gebroederlijk uit zaten te rusten duiden op slecht nieuws. Uitgerekend het gewisselde blok van Koolen had het begeven, en na vier uur sleutelen gaf Koolen het op. Nijen-Twilhaar kon wel door, maar was natuurlijk als laatste in het bivak. In het klassement heeft Marcos nu nog 1m13s over op Alejandro, Alexis Hernandez verliest 8 minuten, maar de voorsprong van de Peruviaan op naaste achtervolger Jeremias Gonzales Ferioli is nog 10 minuten. Nijen-Twilhaar is na zijn ANWB werkzaamheden 23e en laatste op 6 uur.



Bij de auto's is er waarschijnlijk geen officiële uitslag tot komende zomer te verwachten. Mini XRaid heeft namelijk een protest ingediend tegen Stephane Peterhansel, hij zou in de vorige etappe tijdens de neutralisatie illegaal hebben getankt bij de motorentankstop. Dit protest werd na de etappe van gisteren door de Groene Tafel afgewezen, maar XRaid ging meteen in hoger beroep bij de Franse autosportbond, dus als we eerdere zaken als de uitsluiting van Robby Gordon en de uitsluitingen van meerdere quadrijders meepakken, hebben we tegen mei/juni wel een offciële reactie.

Intussen kreeg Peugeot in de rit die o.a. de beruchte Fiambala-duinen aandeed klap op klap. Peterhansel reed lek en stond een paar keer vast, Sebastien Loeb stond nog veel erger vast en verloor na de top3 en top5 nu ook de top10 uit het oog. Carlos Sainz had last meerdere slow-leaks, maar hij wist vooral tussen WP3 en 4 nog tijd goed te maken. De Mini's kwamen ook vandaag prima tot hun recht, maar Nasser Al Attiyah was iets te gehaast bezig. In zijn drang tijd goed te maken ging hij bijna live op zijn kant, maar nadat het stof was opgetrokken bolderde de Qatari weer achteruit en kon verder. Dit en meerdere kleinigheden lieten Al Attiyah 2 kostbare minuten verliezen. Mikko Hirvonen deed het al veel beter en kwam dankzij prima navigeren van Michel Perrin niet één keer vast te zitten. Toch werd de Fin slechts derde en tweede Mini. Erik van Loon had namelijk een superdag en reed heel rustig de etappe uit, nergens risico, bijna op zijn Rafal Sonic's. Maar hij stond nergens vast en Wouter Rosegaar tastte nergens mis, waardoor er aan de finish een mooie tweede plaats uitrolde. Sainz had namelijk nog nét tien tellen teruggepakt en voorkwam een tweede NL'se etappezege.



Ook Tim Coronel had eens een goede dag. Kort na de start bleef zijn buggy even steken in het feshfesh, maar Pascal de Baar trok hem eruit en daarna ging Coronel bij Staatsbosbeheer werken, want om het feshfesh te vermijden ploegde hij gewoon "een heel bos" mee omver. In de duinen kreeg de buggy echt vleugels en aan de finish hallucineerde Tim niet, hij was echt 16e geworden. Maik Willems had meer problemen. Nadat hij vast was komen te zitten en er zich met de krikstang uit wilde redden, wilde die daarna niet meer inzakken. Uiteindelijk moest Willems van Marcel Huigevoort een slijptol lenen om het kreng door te zagen. Willems werd op 4 uur van Sainz als 53e geklokt. Ebert Dollevoet heeft de finish niet gehaald. De Volvo buggy kampt al twee etappes met defecte koppelingsplaten en nu was het helaas klaar voor de man uit Valkenswaard. Acht keer heeft Dollevoet geprobeerd Le Dakar uit te rijden, vier keer op de motor, vier keer in een auto, en alle acht keren moest hij uitvallen.  Of hij het volgend jaar een negende keer gaat proberen is even onbekend.

In de stand heeft Sainz nu de leiding gepakt met 7 minuten op Peterhansel, Al Attiyah is geen centimeter opgeschoten en staat nog steeds derde op 14 minuten, Hirvonen vierde op een halfuur. De Toyota's hadden gemiddelde dag. Al-Rahji slecht, Poulter gemiddeld en De Villiers goed. Daardoor staan ze ook dichtbij elkaar op ongeveer een uur van Sainz. Door zijn "ride smart not hard tactiek" is Van Loon opgeklommen naar plaats 8, 25 minuten achter Poulter en 15 minuten voor Nani Roma. Willems is 37e en Coronel 47e.

Bij de trucks kwam bijna iedereen wat tegen. Veel deelnemers kwamen vast te zitten, hadden lekke banden of werden gedwongen elkaar te helpen. Ook Gerard kwam iets tegen, getuige de flinke barst in zijn voorruit: "Dat WAS een treurwilg" merkte de man uit Son droogjes op, die toch iets van de Kamazki's heeft opgepikt qua rijstijl. De hele dag reed De Rooy de snelste tijden en aan de finish was er maar één truck die enigszins had kunnen bijbenen, zijn (te) Snelle Assistent Ton van Genugten. Eén keer bleef de man uit Eersel 3 minuten vastzitten, daarna ging hij nét iets rustiger rijden. "Het blijft ook de hele rit in je hoofd malen". Toch was Ton er tweede mee in het klassement, en dat met de frontstuurtruck die eigenlijk minder gunstig is in deze duinen. Eindelijk kwamen ook de Tatra's buiten spelen in deze moeilijke rit. Martin Kolomy lag een tijd derde in de 815, maar hij kreeg weer ophangingsproblemen en verloor aan de finish toch weer twee uur. Teamgenoot Jaroslav Valtr nam het over, hij rijdt dit jaar in een nieuwe Tatra Phoenix (in feite een Tatra-DAF, maar dan voorzien van Team Buggyra's Gyrtech motor) en werd pas in het slot van de rit door de meer wendbare Tatra Jamal's van Arthur Ardavikus en Tomas Vratny achterhaald. De Kazak en Tsjechen kwamen als 6e, 7e en 8e binnen. Ook een compliment voor Teruhito Sugwara, die in de lichtere Hino-truck een top10 klassering neerzette.

Van de Kamazki's was nu niet zoveel tegenstand. Alleen Andre Kargninov ging goed mee, reed nog liever zijn bumper stuk dan inhouden voor grote gaten (wat dus ook gebeurde). Zijn derde plaats op een kwartier van de Iveco's is goed, maar hij stond al anderhalf uur achter. Kopman Nikolaev verloor in de duinen 19 minuten, Mardeev strandde op een halfuur en Sotnikov was pas na 2 uur binnen. Met nog één zware etappe is dit dus een mooie buffer voor De Rooy. MAN kan waarschijnlijk de klassementsaspiraties opbergen. Hans Stacey kreeg een kapotte schokbreker die niet te verwisselen was en Peter Versluis kreeg op zo'n onmogelijke plek een lekke band dat hij er nauwelijks meer uit kwam. Versluis verloor een halfuur, Stacey een heel uur. Ook Maurik vd Heuvel zag een topklassering verdampen. De Scania lag WP1 verrassend derde, maar de turboslang ging weer stuk. Uiteindelijk kwam de man uit Boekel in konvooi een hele club NL'se truckers binnen als 17e. Ook Vick Versteijnen, Adwin Hoondert, Jan vd Laar, Marcel Huigevoort en Frank Tilburgs zaten in die groep. In de stand staat De Rooy 27m12s los van Nikolaev, Federico Villagra houdt vol als derde op 41m24s en Versluis moet alle zeilen bijzetten vandaag om niet door Van Genugten ingehaald te worden. De MAN heeft maar een minuut voorsprong op de Iveco.



Vandaag de tweede duinenrit van Belèn naar La Rioja, opnieuw door die rotpassage bij Fiambala. Als Mini en Iveco nog iets willen, moet het vandaag, want daarna komen weer rallypaden tot de finish.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sphinx

#28
"Nog meer goeie ideeën, meneer Coma?" moeten de deelnemers gisteren hebben gedacht. Een idee van de wedstrijdleiding om een soort Superstart uit te proberen zorgde zeker voor spanning en drama, voor sommige meer dan anderen.

Rick Winkelman merkte het eergisteren al op, Gerard de Rooy zou met zijn winnende tijd in de ronde van Belén als zesde tussen de auto's zijn geëindigd. Misschien wel in die geest besloot Marc Coma de beste vijf uit iedere categorie als eerste op pad te sturen voor de rest uit. Zo kon het gebeuren dat Ferrand Monleon op zn KTM een beetje angstig omkeek want Gerard moest achter hem starten, verzekeringen dat hij niet zo hard ging in het begin werden niet echt geloofd. Ook Eric van Loon en Ton van Genugten voegden zich in dat selecte clubje van 20. Ook de reguliere afkortingen kwamen weer om de hoek kijken, een rivier die buiten zijn oevers trad liet bij Checkpoint 5 de finishlijn verrijzen (als WP7 in de route opgenomen)

Bij de motoren had Toby Price een beetje last van zijn verschroeiende tempo van gisteren tijdens verschroeiende omstandigheden. De motor heel houden en niet teveel toegeven, dat was vandaag het doel. Dus reed Price voor zijn doen rustig de rit uit en gaf vijf minuten toe op de achtervolgers. In de startgroep waren het vooral Kevin Benavides en Stefan Svitko die flink aan het knokken sloegen. De Slowaak navigeert beter en de Argentijn kon in het begin dan ook weinig anders dan volgen. Halverwege ging het mis toen Svitko schuin over een duin ging en Benavides de sprong wat avontuurlijker nam, met een harde landing en een minuut tijdverlies als gevolg. Daarna was Svitko los en pakte de eerste Slowaakse etappezege in de rally. Benavides gaf zo'n 2m54s toe, Price verloor 5m47s als derde. Achter de top20 was er een boel loos. Laia Sanz kreeg hetzelfde probleem als Paulo Gonçalves en sloeg haar radiateur lek. Niet alles liep meteen weg, maar daardoor moest ze vaak bij toeschouwers stoppen en om water vragen. Ze kwam uiteindelijk als 49e binnen op anderhalf uur. Gonçalves had zijn Honda toch weer aan de praat gekregen in het marathonbivak, dankzij Michel Metge die vrijwillig uitviel en zijn blok ter transplantatie afstond. De Portugees deed het goed met een vier tijd op zes minuten van Svitko, maar door de onderdelenwissels kreeg hij evengoed 15 minuten straftijd erbij.



De Nederlanders gingen opnieuw prima. Hans Vogels en Frans Verhoeven zaten de hele dag bij elkaar in de buurt en kwamen ook achter elkaar over de finish, met acht minuten verschil als 14e en 15e. Dit soort werk ligt de twee veel beter dan de snelle pistes van de eerste week. "Luchtfilter vervangen, benzine erin en gaan, meer hoefde niet" zo vatte Verhoeven de onderhoudsbeurt in het bivak samen. Jurgen vd Goorbergh haalde keurig de top20 en ook Jasper Riezebos kon lachen na een dag in "de klooizooi". Twee waypoints vlak achter elkaar kostte de man uit IJsselmuiden een half uur zoeken en onderweg raapte hij ook Robert van Pelt op die verdwaald was. De twee reden een tijd samen op tot Van Pelt viel en Riezebos hem een tijd sleepte. Uiteindelijk was de kistrijder als 45e binnen, Van Pelt uiteindelijk 55e op meer dan twee uur. In de stand is Price nu 23m12s los van Svitko, Pablo Quintanilla verloor tijd door een gescheurde achterband en staat nu op drie kwartier, waardoor Benavides en Antoine Meo nog niet kansloos zijn voor het podium, Gonçalves zakt naar plaats 8 op 1u14m. Beste NL'er is Verhoeven die naar plaats 18 is geklommen, Vogels stijgt naar 25 en Van Pelt zakt ondanks zijn slechte dag slechts twee plaatsen naar 28.

Bij de quads had Brian Baragwanath meer mooie startbeelden; links een Boliviaanse motorrijder, rechts Nelson Sanabria. De Zuid-Afrikaan reed even met Sanabria op, maar liep daarna zo hard weg dat hij in konvooi met Circus Patronelli kwam te rijden. Die probeerden de vervelende persmuskiet wel los te rijden, maar dat lukte pas in het slot van de rit toen hij zich vastreed op een heuveltje waar ook al een paar motorrijders stonden te prutsen. Het kostte hem vier minuten geknoei, maar was niet voldoende om Baragwanath van zijn tweede etappezege af te houden. Marcos zette op 29sec de tweede tijd en Alejandro werd derde op 1m17s. Sergei Karyakin reed vanuit het achterveld een goede race en was vierde op 17 minuten van de top3, Alexis Hernandez zag zijn klassement verdampen met 4 uur tijdverlies na technische problemen, zoeken naar waypoints en een halfuurtje scheppen. Bas Nijen-Twilhaar vertrok als laatste, haalde wat man in en kwam toen vast te zitten, maar werd door Camelia Liparoti weer op weg geholpen. Hij zou als 20e de streep halen. In de stand is Marcos 20 tellen extra weggelopen van Alejandro en heeft 1m34s voorsprong. Daarachter is de strijd om het podium opengebroken na de problemen van Hernandez. Jeremias Gonzales Ferioli neemt nu de derde plaats over, maar verloor veel terrein op Baragwanath en vooral Karyakin. De Rus heeft nu 12 sec. achterstand op de Argentijn, Baragwanath heeft op 7 minuten ook nog een kans. Nijen-Twilhaar staat na twee zware dagen 26e op 20 uur van de kop.



Bij de auto's werd het bijna Wacky Races voor de deelnemers aan de SuperStart. Aangezien er nu niet op sporen genavigeerd gebeurde er heel veel in de eerste tien kilometer. Carlos Sainz verdwaalde kort en reed lek. Stephane Peterhansel reed twee keer lek en verdwaalde nog erger. Beide heren dachten eigenlijk dat Mini er nu mee weg was, maar waar ik helaas al voor vreesde gebeurde. Nasser Al Attiyah kreeg geen rust in zijn rijstijl, wilde weer veel te veel en ging al na 6000 meter over de kop. Hij werd uiteindelijk rechtgezet, maar verloor veel tijd door een kapotte koeler die zo dorstig bleek dat hij net als Laia Sanz eerder een paar keer moest stoppen. Van Loon had al bij de start problemen met een kapotte vering, en na 6000 meter, één duintje verder dan Al Attiyah, ging ook de Brabantse Mini op zijn kant. De auto werd rechtgezet en ook Van Loon kwam er gehandicapped uit met een gescheurde bodemplaat, die ervoor zorgde dat ze rustig uit moesten rijden. Al Attiyah verloor in totaal 52 minuten, Van Loon zelfs 3u31m, waarmee hij nog zes minuten sneller was dan Yazeed Al Rahji die verdwaalde en vaak vast kwam te zitten.

Het zorgde voor de gekke situatie dat Sainz en Peterhansel, die dachten zoveel te verliezen in de eerste kilometers als gekken gingen proberen tijd goed te maken (Sainz kantelde bijna in een van diezelfde komduintjes als de Mini's) en bij de WP's gewoon top10 tijden noteerden. De echt snelle tijden werden halverwege echter in de B-groep gereden. Vladimir Vasilyev, Sebastien Loeb en Cyril Despres maakten daar de top3 uit, met Nani Roma ondanks ook een koprol (maar hij landde op zijn wielen) en de verrassend goed rijdende Mark Corbett in een Century Ford buggy kort erachter. Het concept van Corbett lijkt onderhuids veel op de Oranje Gordini's, maar de Zuid Afrikaan kiest voor gitzwarte kleuren, geen flashy show en heeft met Juan Mohr een ervaren copiloot die eerder al betrokken was bij de bouw van de Jimco Dodge van Matthew Campbell. Beide heren hebben in het Zuid Afrikaanse offroad championship gereden en hoewel de wagen betrouwbaarheid mist, komt Corbett op dit soort rot-etappes altijd bovendrijven. "Waanzin, complete waanzin" mompelde hij aan de finish toen men vertelde dat hij als 11e was geklokt.



Sainz haalde die finish niet. Bij km 213 ging de versnellingsbak stuk en moest Sainz op sleeptouw worden genomen. Hij wordt in het klassement als 19e gemeld op bijna zes uur van de kop, en heeft een starttijd gekregen op de etappe van vandaag, maar volgens een tweet van 3.25u vanmorgen van Peugeot is het toch echt over en sluiten. Peterhansel kwam met een rood waas voor de ogen de finish binnen, dat waas van woede en frustratie veranderde heel snel in ongeloof toen bleek dat hij de etappe gewonnen had door een supersnel laatste stuk door de beruchte Witte Duinen. Cyril Despres mag zijn copiloot en voormalig wedstrijdleider David Castera heel dankbaar zijn, want de voormalig motorcrosser kwam na 278 helse kilometers als 2e binnen op 5 minuten van Peterhansel. Vasilyev en Roma gaven tien minuten toe, Loeb werd vijfde op 17 minuten. Beste "Superstarter" was Giniel de Villiers die zich live vastreed in een duin en nog tijd verloor met het vervangen van een steekas: 6e op 26 minuten



Door alle trammelant kwamen Maik Willems en Tim Coronel weer in de top30 meedoen. Coronel surfte in de buggy als 24e door de duinen, Willems deed er in de Toyota 2 minuten langer over als 25e. "Alsof ze die duinen met lijm hadden ingesmeerd, daar viel bijna niet tegenop te komen." Willems lijkt een waypoint te hebben gemist en zal daarom waarschijnlijk nog een tijdstraf krijgen, maar dat kan hem weinig schelen. "Aftellen? We beginnen juist pas!" In de stand is Peterhansel nu heel stevig leider met 1 uur voorsprong op Al-Attiyah en De Villiers klimt weer naar een podiumplaats als derde op 1u12m. Mikko Hirvonen staat vierde op 1u23m en Loeb is toch weer terug in de top10 als 9e op bijna twee-en-een-half uur. Van Loon zakt uit de top10 naar plaats 14, Willems is 32e en Coronel 42e.

Bij de trucks ging het erom spannen. Kamaz moest aanvallen en had in de superstart twee trucks met Karginov en Nikolaev. Iveco had drie azen met De Rooy, Van Genugten en Federico Villagra. De Kamazki's openden ook goed met een 1e en 3e tijd bij WP1, terwijl De Rooy even voor- en achteruit moest bij een duin en een andere route koos met Van Genugten in zijn zog. Ze lagen tot WP4 zo'n 15 minuten achter op Nikolaev, maar liepen daarna weer langzaam in. Inmiddels was het 3 tegen 1 geworden, want Karginov ging tussen Wp2 en 3 op zijn kant en moest door Sotnikov overeind worden gezet. Na WP4 kwam Van Genugten zo vast te zitten dat de Iveco tot de assen in het zand stond. Nikolaev raasde er voorbij en Ton was 1.5 uur aan het scheppen. "Later zagen we hem op zijn kant liggen, maar hij stopte ook niet, dus daar gingen we gewoon omheen." Uiteindelijk moest Sotnikov ook hier te hulp komen, waardoor de twee superstarters beide meer dan een uur verloren.



In het laatste deel ging het tussen Villagra en De Rooy voor de dagzege.... dachten ze. Villagra lag bij het laatste WP voor de finish een kwartier voor, maar kwam nog een duin tegen om in vast te lopen, waar hij 53 minuten verloor. De Rooy kreeg nog twee lekke banden, waarvan een tien kilometer voor de streep. Die hebben ze niet gewisseld, maar zijn gewoon doorgereden: "hij is nu wel helemaal naar de g*dverd*mme, de velg ook." Dat kostte nét teveel tijd en uit de achterhoede is daar ineens Pascal de Baar. Omdat hij zo laat moest starten had Dakar.com helemaal niet in de gaten dat de Renault aan een geweldige rit bezig was en riep ietwat vroeg De Rooy als winnaar uit, maar aan de streep had de trucker uit Apeldoorn 2m36s minder nodig dan De Rooy. De laatste Kamaz van Mardeev kwam als derde binnen op 26 minuten, Martin Kolomy en Hans Stacey flitsten ook door de witte duinen en ondanks het verschrikkelijke eerste deel maakte ze hier nog veel goed als vierde en vijfde. Even hing er een sensatie in de lucht met Teruhito Sugawara, die 4e lag bij het laatste WP, maar de Japanner viel terug naar 12. Maurik vd Heuvel verbaasde zichzelf opnieuw door met een tik in de motor naar de tiende tijd te rijden, al maakt hij zich wel zorgen over de conditie van de Scania. Gert Huzink werkte gisteren onbedoeld als comic relief, maar liefst drie kwam de Tatra in beeld bij andere truckers die een andere kant opreden (De Baar, Versteijnen en Tilburgs), waarschijnlijk had de man uit Almelo ergens een waypoint gemist.

In de stand heeft De Rooy zijn buffer verbeterd tot 1u15m op Mardeev, die zelf een kwartier voorsprong heeft op Villagra en 25 minuten op Stacey. Van Genugten zakt niet in het klassement, maar krijgt wel De Baar achter zich aan, terwijl ook Vd Heuvel de top10 heeft gehaald.

De etappe van vandaag is vanalles wat, paadjes, rotsen, modder, zand. Ook weer een uitgestelde start overigens door weersomstandigheden, want de helicopters konden niet opstijgen
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#29
Na twee verschrikkelijke etappes in de fesh-fesh duinen, kwam nu een wat meer gevarieerde proef naar San Juan. Sommigen trokken ten aanval, anderen gingen strategisch rijden.

Bij de motoren begin ik me een beetje zorgen te maken om HRC, het officiële Honda fabrieksteam. Ze rijden als gekken vanaf dag 1, winnen ook wel wat etappes, maar moeten er weer inleveren wegens tijdstraffen en eigenlijk lijken ze zich helemaal niet om het strategische aspect van een rallyraid te bekommen. Joan Barreda reed in drie deelnames al drie keer zijn motor kapot, Paulo Goncalves twee keer, al kreeg ie hem dit jaar ook weer aan de praat. Toch is het na gisteren afgelopen met de Portugees, die eerst live op camera tegen de vlakte ging. Meestal ga je dan rustiger rijden, maar Goncalves deed dat niet en betaalde er voor met een zware crash. Hij is per ambulance naar een vliegveldje gebracht en per helicopter afgevoerd, einde Dakar.

Misschien moet HRC er maar eens over denken Kevin Benavides aan te trekken, of anders nog meer fabriekssteun te geven. De Argentijn beschikt dankzij Honda South America al over het nieuwste materiaal en heeft wél de rust die Barreda en Goncalves lijken te missen. Hoewel hij af en toe nog fouten maakt, gaat hij dan niet haasten om het goed te maken. Gisteren reed Benavides na CP3 verkeerd, waar hij nog derde lag achter Antoine Meo en Pablo Quintanilla, maar het ging dus mis en hij verloor 12 minuten als zesde. Meo lette wel op en reed in zijn eentje een prima etappe, die met 18 tellen voorsprong op Toby Price winnend werd afgesloten. De Aussie liet ons even schrikken toen halverwege de Irritrack een storing gaf, maar hij dook aan de finish gewoon als tweede op. Stefan Svitko had de rit moeten openen en dat was de Slowaak niet helemaal goed af gegaan, ook hij verloor 12 minuten en kwam net voor Ian Blythe over de finish, een Amerikaan die net als Svitko op een prive-KTM rijdt en de laatste dagen steeds rond de top10 finisht. Eindelijk liet ook Yamaha zich weer zien met Helder Rodrigues op 4 en Adrien van Beveren op vijf. Nadat 15 motoren waren langsgekomen werd voor de rest bij WP7 de finish getrokken, het was te warm aan het worden (weer dik boven de veertig)



De Nederlanders hadden daar gemengde gevoelens over. Frans Verhoeven (20e) begreep er weinig van: "Ze doen maar wat. Wij willen racen en zijn getraind om in de hitte te rijden. Dan wordt ook nog het gedeelte afgelast waar het zwart van de toeschouwers staat!" Hans Vogels had dan net pech, hij was als 14e bij WP7, mocht door en kreeg later pas te horen dat de boel was afgelast. "Mensen doen mee omdat het de zwaarste rally ter wereld zou moeten zijn. Dan is het finishen of falen, maar niet dit half-en-half laffe gedoe." Vogels bleek uiteindelijk de 14e tijd te hebben gereden, die hij mocht houden. Jurgen vd Goorbergh kwam als 29e bij WP7 aan, Jan van Gerven als 35e, ondanks een kleine valpartij. In de stand is Price in control: 35 minuten is nu de voorsprong op Svitko, terwijl Meo door zijn overwinning klimt naar plaats 3 op 43 minuten, een 1-2-3 voor de Oostenrijkers. Quintanilla zakt een plaats en is nu vierde, met een legerje Yamaha's en Honda's in zijn nek. beste NL'er blijft Verhoeven op 17, Vogels en Robert van Pelt staan 27 en 28e op ongeveer 7 uur.

Bij de quads waren de rollen omgedraaid, nu joeg Circus Patronelli de persmuskiet na. Brian Baragwanath opende de stage en tot halverwege had de Zuid-Afrikaan 7 minuten voorsprong op de broers, die ook elkaar om de leiding in het klassement bevochten. Toen Baragwanath lekreed en alle voorsprong weer kwijtraakte sloeg Alejandro toe en pakte met 59 sec de dagzege. Marcos kwam nét 15 tellen tekort voor plaats twee, maar heeft nog wel de leiding in de stand met maar 8 tellen voorsprong op Alejandro. Baragwanath staat derde op 1u41m, Sergei Karyakin staat 10 minuten achter hem vierde. Voor Bas Nijen-Twilhaar is Dakar helaas afgelopen, hij kwam met een kapotte brandstofpomp te staan op een onmogelijke plaats: "De auto's en trucks kwamen daar met 100 langsrazen, de keien vlogen je om de oren." Helaas kon het niet meer gerepareerd worden en moest zijn quad opgehaald worden, maar ik hoop dat ze het beter doen dan met de quad van Kees Koolen, die 20 meter naar beneden viel nadat de winch van de helicopter losliet.

! No longer available

Bij de auto's werd het niet zo'n chaos als eergisteren, maar wel een leuk duel tussen Peugeot en Mini. Nasser Al Attiyah leek iets meer rust in zijn rijstijl te hebben en maakte op wisselend terrein geen enkele fout. Loeb en Peterhansel werden ingelopen en alleen Loeb durfde met de Qatari mee te gaan, Peterhansel dacht slim aan zijn klassement, nog genoeg buffer over. Dat die beslissing zo gek niet was bleek kort voor de finish, want Loeb reed de cardanas stuk en moest door Cyril Despres over de finish worden gesleept. Hij verloor daarmee 5m52 op Al-Attiyah, die een etappezege kon bijschrijven, maar werd wel als tweede geklasseerd. Peterhansel liet ook Mikko Hirvonen nog voorbij en kwam als vierde binnen op 8 minuten van Al-Attiyah. Erik van Loon deed het een stuk beter, al moest hij onderweg even bij een motorenstop halt houden. Nee, niet om illegaal te tanken (stel je voor zeg), maar om even koud water te scoren, want het werd behoorlijk heet in de auto. Uiteindelijk kwam er een 14e tijd uit aan de finish. Tim Coronel was als 29e binnen, Peter Merceij als 42e. Van Eelko Bekker en Maik Willems is helaas niets vernomen na Wp8, dus of ze zijn heel laat binnen, of staan nog ergens op de proef.

In de stand heeft Peterhansel een paar minuten ingeleverd, maar met 51m55s is er nog genoeg over. Giniel de Villiers rijdt zich onopvallend naar het podium, derde op 1u17m, maar de komende stage is hét terrein voor Hirvonen. De Mini staat maar 4 minuten achter op de Toyota. Nieuwe naam in de top10 is Harry Hunt, nog een ex-rallyrijder. De Brit was vooral in het IRC en de opvolger ERC in kleinere klasses actief, maar met dank aan navigator Andreas Schultz komt de Londenaar langzaam bovendrijven in dit veld. Van Loon is 13e en heeft opnieuw die vermaledijde Renault Duster van Emiliano Spataro voor zich, het lijkt wel alsof ze bij elkaar aan het elastiek zitten sinds Bolivia. Coronel is 37e, Merceij 54e op bijna 30 uur van Peterhansel



Bij de trucks draaide Gerard de Rooy nu de rollen om. Op een typische Kamaz-etappe ging hij juist strategisch rijden en was het Aryat Mardeev die met stofhappen te maken kreeg. De Rus hád er gemakkelijk voorbij gekund, maar pas op 40 km van de streep deed hij dat ook, blijkbaar zijn ze toch bang geworden van Federico Villagra. De Argentijn reed helaas vroeg lek en moest door Pep Vila Rocca (zeg maar de stille assistent) weer op gang worden geholpen. De Rooy kwam aan de finish als 6e op 13 minuten, Villagra verloor 26 minuten als 9e. De twee Kamazki's van Nikolaev en Karginov gingen weeral heel hard gisteren en waren in een leuk gevecht op afstand gewikkeld met Peter Versluis en Ton van Genugten. De (te) snelle assistent van De Rooy maakte ergens een navigatiefoutje, waardoor Versluis hem voorbij kon. De Iveco en de MAN hielden elkaar de hele tijd in het oog, maar uiteindelijk was Versluis 34 tellen sneller dan Van Genugten.



Nikolaev was helaas nog 5 minuten sneller aan de streep, zodat ze als 2e en 3e geklokt werden. Karginov ging tot halverwege goed mee, maar verloor daarna anderhalf (waarschijnlijk vastgereden in het laatste feshfesh veld). Pascal de Baar deed het als dagopener niet slecht, kwam als tiende aan de streep. Maurik vd Heuvel deed het rustig aan vandaag, de tikkende motor bleek namelijk een versleten drijfstanglager, die net op tijd werd vervangen voor de start. "Niets doen zou vrijwel zeker het einde hebben betekend. De motor zou 100 procent zeker kapot zijn gegaan."

In de stand is De Rooy nu 1u09m los van Mardeev, Villagra staat derde op 1u45m en Van Genugten vierde op 2u05m. Hans Stacey dacht nog stiekem aan het podium voor de rit, maar hoewel hij halverwege de snelste was, verloor de man uit Best weer een uur, dus zit er behalve een knokpartij met Van Genugten om plaats vier niet zoveel meer in.

Vandaag een rit die meer WRC paden behelst, dus veel mogelijkheden tot inhalen zijn er niet. De trucks krijgen zelfs een aparte special omdat sommige paden echt te smal zijn met alle laaghangende boomtakken.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!