Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

0634

#645
Een fabrieksteam verschilt zich van een klantenteam omdat het fabrieksteam de steun krijgt van de fabriek. Een klantenteam doet in feite niet veel anders dan een motor kopen. Meer niet. Het eerste team van de betreffende fabrikant is het team waar de fabrikant zijn ontwerp mee afstemt, waar het de eerste updates aangeeft, waar de engineers mee werken, etc etc. Dat hoeft niet in aandelen bevestigd te worden. Renault heeft nooit aandelen Williams gehad, maar Williams was toch echt het fabrieksteam.

Overigens is er volgens mij geen echte definitie van, maar dit is het voor mij in ieder geval wel. Verder vind ik het definitie geklets en niet belangrijk genoeg om er nou een paginalange discussie over op te zetten. Jij noemt het fabriekssteun, voor mij is dat gelijk aan fabrieksteam. Als dat voor jou anders is, prima.

FolkertE

Overigens is vandaag ( OF misschien wel eerder, maar ik lees het vandaag pas.) bekend geworden dat RBR wel degelijk Mercedes motoren had kunnen krijgen, als ze Mercedes iets zouden kunnen bieden met betrekking tot positieve marketing voor Mercedes, mochten ze de strijd om de titels winnen. Red bull is daar kennelijk nooit meer op in gegaan en heeft het allemaal laten verslonzen.

Misschien is het ook al eerder gezegd, maar te lui om alles terug te lezen of zoeken.

Perton

Als ik het goed begrijp had Wolff (Mercedes) twee voorwaarden:

Eén: ze wilden Red Bull niet bij Renault wegkapen vanwege de grote samenwerkingen die Mercedes en Renault in de auto-industrie hebben, wat door velen is uitgelegd als "Het contract moest eerst worden verbroken" maar wat ook betekend kan hebben "Toestemming aan Renault vragen is oké"
Twee: Het was (en of Wolff daar eerlijk in is, is natuurlijk de vraag, maar laten we voor de sake of argument zeggen van wel) niet eens dat men bang was dat Red Bull beter zou presteren dan het fabrieksteam, dat was namelijk zelfs acceptabel, als er op marketinggebied maar goed gebruik werd gemaakt van de samenwerking.

Dat tweede vraag ik me trouwens van af of Red Bull er mee akkoord zou zijn gegaan, die willen toch vaak de touwtjes in eigen hand houden.

Maar goed, Red Bull is na dat gesprek begonnen met het contract met Renault te verbreken in de veronderstelling dat het wel goed zou komen met Mercedes. Wat erg naïef was, zeker omdat ze vervolgens blijkbaar niet eens meer contact opnamen met Mercedes.

Maikel0230

Hier is het hele verhaal, sappige intriges als je het mij vraagt. Zoveel factoren die gespeeld hebben, en toch heeft Red Bull het zelf blijkbaar naar kapot gemaakt door gewoon veel te sloom te handelen.

http://www.motorsport.com/f1/news/analysis-how-vw-s-f1-vision-helped-kill-red-bull-mercedes-deal/

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Even compleet offtopic, sinds wanneer is Motorsport zo'n goede site gevonden, ook met mensen als Cooper en Noble die voor ze schrijven? Paar jaar terug was het nog enkel het plaatsen van persberichten. Zijn ze door de een of andere partij overgenomen ofzo?

0634

Kweetniet.  Was mij ook opgevallen.

Maikel0230

Tja, is inderdaad een vreemde wending ja. Met Noble hebben ze natuurlijk een hele kanjer binnen gehaald, Cooper draagt ook mooi bij aan de kwaliteit.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Wel interessant. Opvallend dat zonder de schijnbare deal met Merc Red Bull het contract met Renault niet zou hebben verbroken. De arrogantie van Red Bull inzake de motoren valt dus wel mee.

Perton

Naja zoals ik het lees wilden ze sowieso van renault af maar zijn ze na het gesprek met lauda te gehaast te werk gegaan.

De arrogantie valt dan inderdaad wel mee, daar geef ik je gelijk in, de eigen schuld allerminst.

Jozef

Zeer interessant verhaal. Wat ik er ook uit haal, maar wat Cooper niet zo benoemt, is dat het wel lijkt alsof Wolff zelf er alles aan heeft gedaan om de deal niet door te laten gaan. De deal met Manor pushen en de raad van bestuur van Mercedes waarschuwen voor het gevaar dat Red Bull zou overstappen naar Audi. Zelfs Winterkorn warm maken voor de F1?

Cooper schrijft dat Wolff inzag dat de deal er ook zonder zijn steun zou komen, maar voor mij lijkt het er toch op dat Wolff alle registers heeft opengetrokken om er een stokje voor te steken.

Op deze manier komt Red Bull bijna als slachtoffer uit het verhaal, want ze zouden de banden met Renault hebben opgeblazen op vraag van Mercedes. Het Renault-verhaal werd dan op zijn beurt waarschijnlijk weer nog ingewikkelder door de mogelijke Lotus-overname. Wat een intriges.

0634

Citaat van: Perton op 29 oktober 2015 - 00:21:16
Naja zoals ik het lees wilden ze sowieso van renault af maar zijn ze na het gesprek met lauda te gehaast te werk gegaan.

De arrogantie valt dan inderdaad wel mee, daar geef ik je gelijk in, de eigen schuld allerminst.

Mwah, eigen schuld? Tja hun ambities dreef hun naar Mercedes en zij dachten ook een deal te hebben totdat Wolff de deal opblies. Je kan Red Bull dan verwijten het niet sjiek met Renault te hebben gespeeld en ontzettend naief te zijn geweest omdat er geen deal was. Aan de andere kant was het van meet af aan duidelijk dat als ze met Merc wilden werken ze eerst van Renault afmoesten, dus hadden ze daarin weinig keus. Echte eigen schuld... zoals ik het lees is - zoals Jozef het ook zegt - Wolff de schuldige.

Persoonlijk vind ik het echt zonde. Wat voor strijd zouden we volgend jaar wel niet gehad hebben als merc en Red Bull dezelfde motor zouden hebben?

Jehoentelaar

Had mooi geweest. Leek mij geweldig om Ricciardo en (vooral) Kvyat zich in die strijd te zien mengen.

Perton

Nergens staat dat de deal met Renault eerst verbroken had moeten worden (of althans, het staat er wel, maar dat is de conclusie van Cooper zelf). Toestemming van renault om met Mercedes te praten was misschien (ik heb daar geen zekerheid over) ook voldoende geweest.

De rol van wolff is inderdaad minder netjes dan eerder gedacht, dat geef ik toe, maar je kan bijvoorbeeld ook lezen dat red Bull eerst de motordeal wilde en dan eens over marketing wilde praten, daar waar Mercedes dat meer in samenhang wilde. Die wilden natuurlijk ook zekerheid.

Ik geef toe, de rol van red bull in het gebeuren is minder groot dan in eerste instantie gedacht, maar dat is het voor mij dan ook wel. Voor de rest zou ik het ook een mooie strijd hebben gevonden.

Jozef

Ik ben intussen wel benieuwd wat nu de status is tussen Red Bull en Renault. Natuurlijk is in de pers aangekondigd dat ze uit elkaar zouden gaan, maar ik vraag me af of die contracten écht formeel en juridisch ontbonden zijn. Want volgens mij is het nooit verder gekomen dan "we beginnen nu met Renault te praten over de ontbinding". Ik kan me daarin vergissen maar volgens mij is het goed mogelijk dat het contract tussen Red Bull en Renault gewoon nog altijd bestaat.

Als dat zo is, vraag je je misschien af waarom dat dan nog niet is aangekondigd. Ik denk dat dat dan weer Renault zou zijn, die eerst duidelijk willen hebben of ze nu echt Lotus zullen overnemen of niet (i.c.m. onderhandelingen met de FOM over het geld). Als Renault uiteindelijk toch Lotus niet overneemt, zullen ze ook geen motoren meer willen leveren aan Red Bull en Toro Rosso. Gaat die deal wél door, dan kunnen ze ook motoren leveren aan één of beide Red Bull-teams.

Perton

Ja, dat vraag ik me dus ook af. Vandaar dat ik eigenlijk alleen nog maar headlines lees (behalve dan dat in depth-verhaal van Cooper). Ik zie wel hoe het allemaal afloopt.