BTCC 2015

Gestart door Sphinx, 04 april 2015 - 19:07:15

« vorige - volgende »

Sphinx

Dit weekend start in Brands Hatch het 2015 seizoen van het Britse toerwagenkampioenschap, en er is een aardig drukke winter geweest met veel gedoe over RWD_regels, kampioenen zonder stoeltje, teams die geen heel seizoen kunnen betalen en wat al niet meer.

Allereerst de winnaar bij de constructeurs, West Surrey Racing BMW. Vorig jaar wonnen ze als Ebay BMW de titel, maar de Britse tak van de veilingsite liet zijn sponsoring varen. Dat leverde de bizarre situatie op dat Dick Bennetts geen geld genoeg om drie toppers te kunnen betalen voor de titelverdediging. Sam Tordoff kwam over van MG en nam gelukkig sponsoring mee van Garox en ook 3 voudig WTCC kampioen Andy Priaulx kwam met sponsoring aanzetten. Helaas kwam regerend kampioen Colin Turkington daardoor zonder stoeltje te zitten, want de derde BMW 1-serie zal worden bestuurd door Rob Collard. Tevens heeft BMW een handicap meegekregen door veranderingen in de regels mbt RWD-auto's. Vooral Jason Plato klaagde vorig jaar regelmatig over het enorme voordeel van de BMW's en Audi's. De ToCa organisatoren hebben daarom de regels voor ballastgewicht gewijzigd: waar vroeger alleen de top5 ballast meekreeg is dat nu de top10 geworden, met 75 extra voor de leider in het kampioenschap en aftellend tot 9 kilo voor de nummer 10. Na de eerste race worden die ballastgewichten overgezet op de best presterende auto's. RWD-auto's moeten dat gewicht bovendien zover mogelijk voorin meedragen. Zonder ballast is BMW zeker snel, want Priaulx zette vanmiddag zijn terugkeer luister bij met een pole position.



MG verloor zijn twee rijders Plato en Tordoff, maar ging een samenwerking aan met de familie Jordan. Mike Jordan doet zijn Pirtek team over aan Jeff Smith, die ook de Honda Civics mag houden, maar neemt wel de sponsoring van Pirtek smeermiddelen mee naar MG. Zijn zoon Andrew Jordan bestuurt de eerste auto, de tweede gaat naar Jack Goff, die overkomt van BMR Restart waar hij een Vauxhall bestuurde. Plato is juist de andere richting opgegaan, de Fifth Gear presentator twijfelde lang over zijn toekomst maar koos uiteindelijk voor een aanbod van Warren Scott, teameigenaar van BMR. Scott kocht mede-eigenaar Tony Gilham uit en heeft nu vier Volkswagen Passat CC's beschikbaar, waarvan er dus één voor Plato is en één voor hemzelf. Arón Smith bleef aan als derde coureur en omdat Alain Menu na één seizoen weer opstapte moest er een topper voor terugkeren. Het leidde tot de gekke situatie dat de coureurs die elkaar vorig jaar wel konden schieten nu elkaars teamgenoten zijn, want Colin Turkington nam het aanbod van Scott zonder aarzelen aan. Dat Smith, Plato en "Turks" met hun dreigend zwart geverfde Passats een gevaarlijk blok vormen bleek vanmiddag, want ze zaten met zn drieën op nog geen 6 tienden van poleman Priaulx af.



Honda heeft het experiment met de Civic Tourer weer stopgezet. Yuasa Honda zet voor 2015 de nieuwe Civic Type R in, al heeft de wagen nog wel een aantal kinderziektes, waardoor Gordon Shedden en Matt Neill nog niet echt aan konden knopen. Ook de prive-Honda's van J.Smith en Martin Depper (nu als Eurotech Honda) liepen nog niet echt geweldig. Depper veroorzaakte in de kwali zelfs een rode vlag doordat er een wiel van zijn Honda loszat.

Merces breidt uit. Vorig jaar bouwde Cicely Racing één A-klasse voor Adam Morgan, dit jaar komt daar een tweede auto voor Aiden Moffat bij. Morgan beweerde zelf dat dit hem wel goed uitkomt "Aiden is heel goed in het neerzetten van flying lap, ik ben juist niet zo goed in kwalificaties, dus alle data die hij verzamelt kunnen wij ook gebruiken." Het leek ook te werken in de trainingen, maar in de kwali strandden beide Mercs op 12 en 15.



Nieuw in het kampioenschap is Infinity. Met steun van nota bene het Britse Regiment Parachutisten heeft Pro Motorsport geld voor twee Infinity Q50's bij elkaar te schrapen. De auto van Derek Palmer Jr. was maar net op tijd klaar voor Media Day vorige week en was dan ook ongetest aan het weekend begonnen. De tweede auto van Richard Hawken heeft het niet op tijd gehaald en zal pas vanaf Donington mee doen. Motorbase Ford kwam van de winter in de problemen. Men wilde overschakelend van de Mountune geprepareerde motoren naar zelfgeprepareerde Ecoboost blokken, maar het team raakte sponsor Airwaves kwijt en het gaat hen zoveel tijd kosten competitief te worden dat ze de eerste helft van het seizoen overslaan. Mat Jackson en James Cole zullen vanaf de race in Snetterton instappen. Een andere special guest star die later instapt is Nicolas Hamilton. De halfbroer van Lewis Hamilton zal de eerste gehandicapte deelnemer in het veld zijn vanaf de race in Croft. Met sponsoring van Monster Energy zal een Audi S3 worden geprepareerd door AmD Tuning, het team van Shaun Hollamby. AmD zet tevens een oude Ford Focus van Motorbase in voor Mike Bushell, de tweede ex-Motorbase auto is gekocht door Alex Martin. Audi heeft nog twee auto's mee rijden bij Rob Austin Racing.   De flamboyante racer/teameigenaar zet wederom in op twee Audi A4's met RWD voor hemzelf en Hunter Abbott.



Hoewel de Toyota Avensis de primeur heeft de eerste NGTC-auto in het kampioenschap te zijn is er nooit echt succes uit voortgekomen. Vorig jaar zat Tom Ingram er een paar keer dichtbij, maar dichterbij dan tweede vijfde plaatsen kwam hij niet. In de vernieuwde Avensis van Speedworks hoopt hij toch op een beter resultaat. Speedworks is het enige Toyota team dat zijn auto vernieuwd heeft, de oudere modellen die vorig jaar door Simon Belcher en James Cole zijn verkocht aan Stewart Lines en Kieran Gallagher. Daniel Welch tenslotte heeft in eigen beheer een tweetal Proton Persona's gebouwd. Er zal er maar één starten in de seizoensopener omdat Welch zijn voet heeft gebroken. Andy Wilmot zal in Brands Hatch, Donington en Thruxton de kleuren van het Maleisische merk verdedigen.

Tot slot is de Jack Sears Trophy voor  de derde keer gewijzigd. In 2013 was het een cup voor oudere generatie Super2000 auto's en won Lea Wood hem. Vorig jaar was de Trophy een award door degene die aan het eind van het seizoen de meeste inhaalacties had gemaakt, die eer ging toen naar Dave Newsham. Dit jaar is de Trophy bestempeld als een Rookies Cup. Even dacht ik dat Priaulx ook voor die Cup in aanmerking zou komen (beetje gek als drievoudig WK), maar ik was even vergeten dat de Guernseyman al in 2001 twee races voor Vauxhall reed en in 2002 zelfs een volledig seizoen voor Honda afwerkte.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Na een hectisch weekend met twee racewins voor Honda en één voor BMW had commentator Dave Addison de mooiste opmerking van de dag over het nieuwe seizoen: "Strap yourself in the fastest straitjacket there is, the BTCC!"

In race 1 vertrok iedereen nog zonder ballast en eigenlijk leek er heel weinig veranderd. Andy Priaulx had in de WSR BMW de snelste start en ging er hard vandoor met teamgenoot Rob Collard op zijn hielen. De VW's sloten aan met twee auto's, Arón Smith en Jason Plato en ook Jack Goff wist een van de Triple Eight MG's in de kopgroep te krijgen. Colin Turkington mistte de aansluiting doordat hij achter Jack Goff kwam te rijden. De MG-rijder had de zachte banden onder en reed de eerste ronden bewust kalmer aan om te testen hoever hij kon gaan in de slotfase. Daarbij maakte hij zich zo breed dat Turkington's Passat er helemaal niet meer naast pastte. Ook Andrew Jordan had het moeilijk. In de tests, die nog onder warmere omstandigheden werden verreden was hij Goff constant de baas geweest, maar nu was het kouder en droger en liep de top6 liep makkelijk van hem weg. Daarbij kwam ook nog het defensieve rijden van Sam Tordoff, die in de rare positie zat tegen zijn auto van vorig jaar te racen.

Priaulx leek er vooraan mee weg te lopen, maar de Guernseyman onderschatte hoe snel de zachte banden afbouwden. Al tien ronden voor het einde waren zijn banden opgebruikt en viel Priaulx als een baksteen door het veld heen. Dat hij als tiende nog een handvol punten meenam was mooi meegenomen. Collard was op de harde band vertrokken en hoewel A.Smith een paar keer aandrong kwam de Ier hem niet voorbij. Plato liet de twee bewust lopen in de laatste ronden en zette in de twee laatste ronden van de race de snelste ronde van de race neer, belangrijk omdat de grid voor race 2 op basis van de snelste rondetijden bepaald zou worden. Collard wist A.Smith af te houden tot de finish en pakt meteen een overwinning voor WSR, Smith en Plato bewezen hun dankbaarheid aan teambaas Warren Scott met BMR Passats op 2 en 3. Beste auto op softs bleek Goff, die de MG als vierde binnen bracht.



Voor race 2 Plato op pole en voor het eerst hoorde ik hem niet over voordeel voor BMW zeuren. "De regels doen wat ze moeten doen" sneerde hij richting WSR, die Collard met 75kg succesballast en zachte banden zagen starten. Priaulx had echter de tweede tijd in race 1 gereden waardoor hij met slechts 9 kilo ballast naar Plato stond, en Gordon Shedden had weliswaar een anonieme race gehad, maar wel de derde tijd en ook minder dan 20kg ballast. Wat betreft Collard had Plato iig gelijk, de man uit Frimley kon de eerste rondes nog wel meekomen, maar zakte toen totaal door het ijs, om als 17e uit te rijden. De laatste vijf plaatsen in de race werden trouwens bezet door auto's op zachte banden, wat al op voorzichtige kritiek aan Dunlop kwam te staan.

Vooraan had Plato weliswaar 57kg ballast, maar ook harde banden onder, en de Passat leek dat goed te kunnen hebben. Shedden verrastte al snel Priaulx met een passeerbeweging in Clark Curve, maar kon de BMW niet losrijden, waardoor Turkington aansloot. A.Smith had minder geluk, hij werd door Goff van de baan geramd en reed als 12e uit. Zijn naamgenoot Jeff Smith viel helemaal uit nadat Scott de macht over zijn Passat verloor in Paddock Hill en dwars over de weg schoot, recht in de baan van J.Smith's Honda. De brokstukken daarvan bleven gedeeltelijk op de baan liggen bij Druids en ondanks gemopper van commentator Tim Harvey gebeurde er niets mee. Dom, heel dom. Want Plato mocht dan wel 3 tellen zijn weggelopen van Shedden, Priaulx en "Turks" toen hij door een vlijmscherp stukje carbon reed was het vlug bekeken. De Passat schoof in Paddock Hill stuurloos de grindbak in en ineens vochten de drie achtervolgers om de leiding. Priaulx kwam op hetzelfde punt Shedden kort voorbij, maar omdat de BMW wijd ging pakte de Schot hem bij Druids weer terug. Daarna hield Shedden keurig de deur dicht en pakte een mooie overwinning voor de nieuwe Civic Type R. Priaulx's bandenproblemen in race 1 werden per ongeluk een meesterzet in race 2, een 2e plaats is zijn beloning. "Turks" haalde een derde plaats op na een close race met Adam Morgan's Mercedes, maar het had veel meer kunnen zijn voor BMR VW.



In race 3 moest Plato nu dus helemaal achteraan vertrekken, terwijl een beetje commotie ontstond bij de loting. Rob Austin mocht als nummer 10 de grid bepalen en pakte bewust zijn eigen lot eruit (hij gaf toe dat hij had gezien welke bal hij moest hebben). Het geluk is soms met de brutalen, want race director Alan deed het over en pakte alsnog Austin's naam eruit. De Audi dus op pole, met Goff's MG naast zich en Matt Neill's Honda en Tordoff's BMW op rij 2. Aangezien ook Austin nauwelijk ballast meehad vertrok hij met een mooie marge op Goff en Neill, maar het duurde niet lang of het ging mis. Josh Cook tikte Collard's BMW in het grind en de Toyota's van Stewart Lines en Kieran bleven in elkaar haken, waardoor Derek Palmer en Plato geen kant opkonden en vol in de ankers moesten. Grote geluk voor Plato was dat Cook's Chevy met schade aan de ophanging bleef staan en de safetycar daarom uitrukte, zodat hij als 23e weer aansloot.

De race werd met 3 ronden verlengd en Austin ging er opnieuw vantussen, Neal pakte bij de eerste aanval meteen de tweede plaats van Goff over. Daarachter een groep achtervolgers met Tordoff, A.Smith, Jordan en Tom Ingram. "Turks" zat eerst nog bij die groep, maar verkeek zich in de Surtees-Mclaren bochten en vloog net als Scott eerder dwars door het veld daarbij de Audi van Hunter Abbott op een haartje na missend.
Austin kon niet echt weglopen bij Neal en Goff en hoe meer de drie elkaar in de weg reden hoe meer Jordan's MG kon aansluiten. In ronde 21 passeerde Neal Austin en Goff kwam meteen mee. Jordan probeerde het aan het eind van de ronde in Mclaren, maar hij wilde teveel en ramde Austin ervan af. De MG hinkte met een lekke band de pits in, de Audi sloot weer aan als vijfde. Neal kreeg tot op de laatste meters druk van Goff, maar hij kon met 0.9sec voorsprong op de tweede overwinning voor Honda ophalen. Goff werd 2e, A.Smith werd 3e voor Tordoff en Austin. Plato kwam in het verkeer terecht en kwam niet verder dan de 16e plaats, Jordan werd als 19e geklasseerd en Shedden viel uit toen zijn motor begon te sputteren.



Aan het eind van dit weekend staan Neal en Goff samen aan de leiding met 37pt. A.Smith is derde met 36pt, Priaulx vierde met 31pt. Turkington is voorlopig zesde met 30pt en Plato is voor het zoveelste seizoen al vroeg op achtervolgen aangewezen met een 13e plaats en 18pt. In de Jack Sears Trophy is Mike Bushell de leider na een race-wins en twee tweede plaatsen met 54pt, Josh Cook won twee races, maar viel uit in de laatste, waardoor hij 40pt heeft, evenals Lines en Gallagher. Het volgende raceweekend is over twee weken in Donington
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Matt Neal heeft zeer goede zaken gedaan in het tweede raceweekend van het Brits Toerwagen kampioenschap. De Honda-coureur pakte 1 overwinning en 1 podiumplaats en nam alleen de leiding in het kampioenschap, al heeft MG tegen de uitslag van race 3 beroep aangetekend.

Voor de start kon de meest vocale racer in het veld het weer niet laten. Jason Plato was na een wisselvallig weekend in Brands Hatch nog maar eens op zijn stokpaardje geklommen en beweerde dat er eigenlijk weinig was veranderd in de verhoudingen tussen FWD en RWD auto's, daarbij voor het gemak even vergetend dat de succesballast en option tires in race 2 en 3 wel degelijk een effect hadden. Rob Collard beweerde dat de WSR BMW's nog een extra handicap hadden: "We mogen een hogere achtervleugel gebruiken om de auto stabiel te houden in snelle bochten, maar we leveren daar wel 8km/h aan topspeed in."

Dat bleek ook in de kwalificatie, waar de BMW's de top10 niet eens haalden en de twee deelnemende VW's in de top3 kwamen (Aron Smith kon door problemen met de versnellingsbak en de remmen niet starten). Plato domineerde in de vrije trainingen, maar zag in de pole teamgenoot Colin Turkington er met de pole vandoor gaan, met 0.056sec op Gordon Shedden. Plato werd enigszins gefrustreerd derde op 0.069 sec, maar de Fifth Gear presentator hield nu eens zijn mond over RWD-auto's.

Of Plato alle woede om heeft gezet in adrenaline is even niet na te gaan, maar feit is wel dat de Vw-rijder een prima start had. Turkington kreeg maar met moeite zijn banden warm en zag Plato al in de eerste ronde in Coppice langszij komen en in de Esses was hij er voorbij. Plato keek vervolgens niet meer om en reed binnen een aantal ronden weg van de achtervolgers. "Turks" had het behoorlijk lastig met Shedden die hem een paar ronden daarna inhaalde en tegelijk de snelste ronde neerzette, wat 1 bonuspunt én de pole voor race 2 opleverde. Plato haalde met 1.4 sec voorsprong zijn eerste overwinning van 2015 op in wat de saaiste race van het weekend zou blijken. Shedden werd vlak voor Turks tweede, die nog één poging waagde in Redgate bij het ingaan van de laatste ronde, maar hij ging zelf wijd en besloot daarna verstandig om voor de 3e plaats en minder succesballast te tekenen.



Een wijs besluit van de Noord-Ier, want toen de lichten op groen gingen had "Turks" de beste start van iedereen. Shedden probeerde nog een tikje om de Vw uit balans te brengen, maar meer dan een mooie drift van Turks gebeurde er niet. De safetycar legde na 2 ronden de race stil omdat Alex Martin Warren Scott in de derde Vw van de weg had gereden bij Old Hairpin. Turks had opnieuw de beste start en liep snel weg van Shedden, die veel druk kreeg van Morgan en Andrew Jordan, die in lichtere auto's reden en bovendien de harde band onder hadden terwijl Shedden op softs reed.

Morgan bleef Shedden flink onder druk zetten tot de levensduur van zijn banden op was en hij van 2 terugzakte naar 14. Ze waren echter zo wild met elkaar aan het knokken dat Matt Neal na een slechte eerste race van uit de middenmoot aan kwam sluiten en maximaal profiteerde toen hij Morgan zowat van de baan drukte in de Esses en Jordan aan het eind van Redgate passeerde. Neal liep daarna snel weg bij de rest en wist de afstand tot Turks nog tot 2.5sec te verkleinen, maar inhalen kon hij hem niet: tweede overwinning voor BMR VW van het weekend. Neal dus tweede en de strijd om de derde plaats ging ineens tussen vijf auto's nadat Plato, Rob Collard en Josh Cook nog bij Morgan en Jordan kwamen aansluiten. Morgan wist zich uiteindelijk van Jordan los te rijden en werd derde op 8.8sec van Turks. Smith kon na de kwali én race 1 te hebben gemist vanaf de laatste plaats opklimmen naar de twaalfde startplek voor race 3.



De reverse-grid loterij voor race 3 leverde pole op voor de nummer 7, Cook in de Chevy Cruze. Het heeft Power Maxed racing twee jaar gekost om de ex-RML Chevrolets competitief te krijgen, maar na de nieuwe updates van de Swindon motoren én de toevoeging van jong talent Cook lijkt er schot in te komen. Collard stond op de tweede plaats met een dubbele handicap, meer dan 20kg ballast én de softs onder de BMW. Plato zal van de start een woedeaanval hebben gekregen, want de BMW was er als een raket vandoor in de eerste twee ronden en liep met Cook in zijn kielzog weg van de rest. Smith had een bliksemstart en zat twee ronden midden in de achtervolgende groep, terwijl zijn kopman Plato op softs achteruit boerde, evenals Turks die nu wel heel blij zal zijn geweest dat hij een grote zware voorwielaangedreven VW had, zovaak als hij aangetikt werd in de eerste vijf ronden.

In ronde 6 ging het fout toen zowel Jack Goff als Sam Tordoff probeerden om Turks in de Esses in te halen, waardoor beiden in de bandenstapels landden. Safetycar! Cook had net een halve ronde eerder de leiding genomen en verdedigde die uiterst fanatiek bij de herstart tegen eerst Collard en daarna Smith, die met knipperende lichten probeerden de jonge Chevy-rijder uit zijn doen te krijgen. Er was inderdaad grof geweld nodig om Cook van de leiding af te krijgen, want na 2 mislukte pogingen probeerde Smith in de Craner Curves Cook te passeren, maar ze tikten elkaar uit balans en gleden stuurloos van de baan over het weer recht in de baan van de achtervolgers. De Vw mistte Collard's BMW op een sigarettevloeitje na, zwiepte weer wijd en viel uiteindelijk van 1 terug naar 4, Cook kon rustiger terug de weg opkomen en sloot als 7e weer aan. Neal had van de achtervolgers het eerst zijn bezinning terug. De Honda-rijder was vlak voor de SC al Jordan gepasseerd (al tikte hij daarbij de MG in een rallycross drift) en ondanks hevig aandringen verdedigde hij de leiding tot de finish en won een van de leukste races van het hele autosportweekend (en dan tel ik F1, Indy en MotoGP mee).



In de uitslagen zag ik dat de WTCC-races in Marokko twee volledige Citroen podiums opleverden en dat Tom Coronel twee keer van de baan werd gebeukt. Dat soort dominantie zul je dankzij de NGTC-regels voorlopig niet in Engeland zien, al is BMR VW duidelijk de sterkste uitdager van Honda. Collard verdedigde de derde plaats met verve, maar moest een paar ronden voor het einde toch Shedden langslaten, die meteen twee tellen wegliep. Collard wist wel Aiden Moffat in de Mercedes af te houden, die profiteerde van het rallycross gevecht van Cook en Smith, die na hun excursie gewoon doorgingen en meer naast dan op de baan onderweg leken te zijn, zoveel zand hapten de achtervolgers. Smith won dat duel en werd nog 6e, Cook kwam als 7e binnen.

Neal leidt nu het kampioenschap onder voorbehoud met 75pt, want MG heeft een protest ingediend tegen de bots-en-weg manoeuvre waarmee hij Jordan inhaalde in race 3. Turkington is 2e met 73pt en Shedden 3e met 67pt. Jordan en Plato staan voorlopig 4e en 5e.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Het laatste woord is toch weer aan Jason Plato. Aangezien de BMW's hem dit weekend niet al te zeer dwars zaten, hield hij daar zijn mond over, maar een eerste plaats zonder ballast, een 5e plaats met 75 kg ballast en een achtste plaats met softs en 30kg ballast was niet naar zijn zin. "Ik was met al die ballast meer bezig met een top5 halen dan aan een podium denken, en zoals gewoonlijk kregen we de softs niet opgewarmd, dus dan val je als een baksteen door het veld heen."

Eigenlijk vind ik juist het kampioenschap daar leuker door geworden. Het geeft mannen die eerder kansloos leken nog een laatste kans in race 3 (zie Aron Smith) en rookies als Cook kunnen ineens in de spotlight komen in auto's die niet de absolute power van de topteams hebben. Het houdt de toppers ook scherp om zoals Shedden deed in race 1 de softs te gebruiken voor een snelle ronde en pole in race 2. Aangezien Shedden op de harde band 2 keer podium pakte staat hij gewoon weer in de top3 van het klassement.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Het circuit van Thruxton in Hampshire staat bekend om zijn hoge topsnelheden en vooral de problemen die veel teams er met banden krijgen, de afgelopen twee jaar werd een race regelmatig beslist door lekke banden in het slot.

Arón Smith mocht van pole vertrekken in race 1, maar hij kwam slecht weg en beide Honda's waren ondanks hun succesballast hem al na één bocht voorbij. In die eerste ronden wisten Shedden, Neal, Smith, en Morgan zich los te rijden van de rest, daar achter volgden Plato en Andy Priaulx, die met hun gevecht om de vijfde plek de rest ophielden.Plato leek even in te houden en Priaulx weg te laten rijden, maar de man uit Oxford zette na een heel rustig rondje meteen de snelste raceronde en in de volgende ronde kwam hij Priaulx in één keer voorbij. Priaulx kreeg al vrij snel druk van Jack Goff en liet bewust de MG lopen om zijn banden te sparen. Vooraan had Shedden verder een heel gemakkelijke race. Neal had Smith erg lang opgehouden, tot die moest loslaten en Morgan hem ook voorbijging. Het werd nog erger voor de Ier toen zijn linkervoorband plofte en hij maar net een ongeluk vermeed; hij zou uiteindelijk als 21e uitrijden. Neal en Morgan konden Shedden niet meer achterhalen, die als eerste over de streep kwam, Neal maakte de 1-2 compleet, Morgan werd derde. Snelste ronde en pole was voor Plato, die Collard naast zich kreeg op de eerste rij.



In race 2 had Collard de beste start voor Plato, maar achter hem ging het mis toen Morgan slecht weg kwam en Priaulx tussen hem en Shedden door wilde. Morgan was daar niet op bedacht en tikte de BMW in de rondte. Achter die twee gingen Josh Cook en Jeff Smith dwars door een reclamedoek en moesten na 1 ronde de pits in om de brokstukken te laten verwijderen. Morgan kon na zijn spin door in het middenveld en reed als achtste uit, maar Priaulx moest opgeven met een beschadigde ophanging. Vooraan had Plato opnieuw de betere topsnelheid en was Collard binnen een paar ronden voorbij. De BMW-rijder probeerde wel aan te vallen, meer dan aansluiten bij Plato zat er voor Collard niet in. Achter hen kon Shedden met een top-zware Honda het wiel van Collard niet houden en concentreerde zich op verdedigen tegen Arón Smith, Neal en Goff. Neal ging echter te agressief te werk in zijn aanvallen op Smith; hij reed er zichzelf op stuk en moest met een kapotte ophanging uitvallen, terwijl Smith met een instabiele auto de race uitreed op een elfde plaats.  Goff zat vervolgens in hetzelfde schuitje als Collard bij Plato, hij kon wel aansluiten bij Shedden, maar hij kon er niet voorbij. Plato pakte dus een verdiende zege voor Collard, Shedden kwam als derde over de streep.

De loterij voor de reversegrid wees plaats 8 aan, dus bleek Morgan na zijn moeilijke tweede race een keer geluk te hebben. Naast hem op de voorste rij de MG van Andrew Jordan en achter hen Sam Tordoff in de derde BMW en Colin Turkington in de derde VW. Vooraan het veld werd de race eigenlijk niet zo spannend. Morgan had in de ballastloze Merc een goede start en liep gestaag weg van Jordan, die op zijn beurt weer meer topspeed had dan de BMW van Tordoff. Tordoff moest zich op zijn beurt weer 19 ronden verdedigen tegen "Turks". Morgan liep 3 tellen weg van de rest en haalt een dikverdiende overwinning op voor Wix Mercedes. Jordan wordt netjes tweede en Tordoff haalt zijn eerste podium van het seizoen op. De show werd in het middenveld gemaakt door de Honda van Neal en de Chevy Cruze van Josh Cook. Neal moest na zijn botsing met Smith in race 2 achteraan beginnen en begon een masterclass inhalen voor gevorderden, door zich binnen acht ronden naar de top10 te rijden, waarna een safetycar voor een harde crash van Warren Scott de race even neutraliseerde. Na de herstart ging Neal door met inhalen, tot hij Cook tegenkwam op 8. De Honda rijder had na een rondelang duel nog maar eens een tikje nodig om Cook aan de kant te schuiven. Ook de VW's van Smith en Plato moesten er daarna nog aan geloven, waarbij Plato zich pas op de laatste ronde gewonnen gaf.



Neal kwam als zesde binnen, maar doordat Shedden Schot dus een plaats hoger eindigde nam hij ook de leiding over in het klassement met 114pt, Turkington is door solide points finishes in alle races tweede met 106pt, Neal zakt naar drie met 103. Volgende raceweekend is begin juli in Oulton Park.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Het BTCC is vorige week opnieuw een prooi geworden voor Honda. Gordon Shedden won de titel na een stevig gevecht met VW-rijder Jason Plato voor de tweede keer.  Het ging lang gelijk op tussen de twee, en eigenlijk pér weekend wisselde de een de ander af aan kop. In de finale van Brands Hatch offerde Shedden één race op soft banden op als 19e. Het nieuwe regelement voegde dit seizoen een leuk strategie element toe, want de zachte band is in de meeste gevallen niet geschikt om een hele race uit te rijden, maar wel om de eerste ronden een snelle tijd neer te zetten. Plato pastte dat recept vaker toe om met een snelle tijd in race 1 de pole voor race 2 te pakken en in race 3 (waar een reverse grid regel op zit) van achter uit naar voren te rijden. Plato pastte in race 1 deze regel omgekeerd toe en hield Shedden door net iets langzamer te rijden genoeg op, zodat hij als 13e moest startten.

De Schot liet daarom helemaal lopen en reed rustig zijn 2e race als 19e uit, om zich in de laatste race volgas door het veld te knokken. Shedden moest in de laatste race als 5e of beter eindigen, terwijl Plato in ieder geval 4e of beter moest eindigen. De Vw-rijder won weliswaar race 3, maar Shedden werd als  vierde afgevlagd, waardoor Plato 4pt te kort kwam. Na de race was Plato behoorlijk nijdig om teamgenoot Aron Smith, die in race 1 als 2e eindigde, maar eigenlijk was gesommeerd om Plato te helpen (die op 5 strandde) en in race 2 liet Smith ondanks herhaalde oproepen Plato pas langszij toen die hem zowat van de baan probeerde te rammen. Of dit gevolgen heeft voor verdere samenwerking tussen Smith en BMR Volkswagen moeten we afwachten.



De grootste deus ex machina dit seizoen was echter Motorbase Ford. Het team liet de eerste helft van het seizoen lopen om een eigen Ecoboost motorblok om te bouwen tot de NGTC-regelementen. Bij de eerste races in Snetterton kwam de snelheid er nog niet echt uit, maar in Knockhill en Rockingham bewees Mat Jackson dat de auto een gevaarlijke podiumklant kan worden. Zodanig zelfs dat concurrenten VW en MG al meteen mopperden dat Ford oneerlijk voordeel met zowel turboboost als succesgewicht had. Jackson en James Cole konden namelijk dankzij hun afwezigheid in  de eerste helft de eerste race zonder ballast starten en in Knockhill (2e), Rockingham (1e), Silverstone (1e) en Brands Hatch (1e) bleek hoe handig Ford daar gebruik van kon maken. Ze kregen dan wel ballast voor de tweede en derde race mee, maar dan was het kwaad al geschied. Ik vraag me af hoeveel steun een latere instap van welk team dan ook nog gaat krijgen.



Grote verliezers dit seizoen lijken BMW en MG te zijn geworden. Niet dat BMW echt generfd is door de aanpassingen aan het regelement voor RWD auto's, maar doordat Colin Turkington overstapte naar VW waren er geldproblemen opgetreden. Met Andy Priaulx kwam er weliswaar sponsorgeld en een waardige vervanger, maar het ontwikkelingstempo van Honda en VW konden ze niet bijhouden. Andrew Jordan had zich zijn overstap naar triple Eight MG ook anders voorgesteld. Ondanks meename van sponsor Pirtek en een constante reeks points finishes waren zijn kansen voorafgaand aan de finale puur mathematisch. "Iedereen heeft een stap voorwaarts gemaakt, wij niet." was zijn simpele conclusie. Zijn sponsor Pirtek heeft m in ieder geval voor de komende drie jaar steun beloofd, dus Jordan blijft voorlopig wel in het BTCC actief. Mn gok is dat hij iig met zijn oude team Eurotech Honda in gesprek gaat, want die hebben aangekondigd dat ze volgend jaar net als het officiële Honda team auto's en motoren van 2016 spec ontvangen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Mn gok over Andrew Jordan heeft geen geld opgeleverd. De kampioen van 2013 heeft zijn contract bij MG laten ontbinden en een transfer gemaakt naar Motorbase Ford, dat James Cole's aflopende verbintenis niet heeft verlengd. Jordan was de laatste races nog een van de criticasters die Jackson van oneerlijk voordeel beschuldigden (vooral op het gebied van startgewicht doordat Ford een half seizoen oversloeg), maar was de eerste toe te geven dat hij "compleet overdonderd" was hoe goed de Ford Focus EcoBoost NGTC in een uitgebreide testsessie bleek
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Engeland veroverde afgelopen weekend de Nations Cup tijdens de Race of Champions in eigen land. Alleen een beetje jammer dat niet Btcc -kampioen Gordon Shedden aantrad voor Schotland (ja ik weet het Susie Wolff ligt qua marketing beter), maar dat vice-kampioen Jason Plato en "guest star" Andy Priaulx in eigen land de eer hooghielden.

"Team BTCC" zoals Martin Haven ze noemde, klopte Brazilië (massa en piquet jr) met 2-0, team Young Stars (wehrlein en palmer) ging met 2-1 ten onder. In de all English halve finale klopte Priaulx eerst Alex Buncombe, terwijl Plato het onderspit delfde tegen Jenson Button. In de tiebreak won Priaulx in de Ariel Atom, maar wat als Button geen schakelprobleem had gekregen?

In de finale tenslotte was het weer Priaulx die Plato er doorheen sleepte. De Guernseyman klopte eerst Vettel in de Radical en nadat Plato van Hulkenberg verloor in de AMG GT's zette hij de boel weer recht in de X-Bow. 100% score voor Priaulx, die al zijn races won.


There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

Jammer alleen dat er in het stadion vrijwel niemand op de tribune zat...
Ik ben in 2008 bij de ROC geweest in Londen en toen was het ook al erg rustig.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

Hoewel ik het op tv soms leuk vind om te volgen ben ik van mening dat het weinig meer met het oorspronkelijke idee van RoC te maken heeft, nl. dat alleen de kampioenen tegen elkaar uitkomen. Het begon ooit als rallye-event ter ere van Henri Toivonen, maar is eigenlijk nu een commercieel speeltje dat de kartrace in Bercy vervangt.

Soms komen er ook leuke dealtjes uit voort. Felipe Albuquerque verdiende er in 2010 zijn Audi contract mee, om in 2011 in de DTM en later de GT's en Le man
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Exact de rijden waarom ik al jaren niet meer kijk. Het hoeft niet per se kampioenen te zijn, maar het zijn nu gewoon wat random coureurs die opgetrommeld worden. Dat interesseert mij persoonlijk heel weinig, hoe luchtig en relaxed het evenement verder ook is.

Miguel

Citaat van: Sphinx op 23 november 2015 - 13:28:31de kartrace in Bercy

Dat vond ik dan altijd nog wél heel leuk omdat er een daadwerkelijke race plaatsvond. Dit rondjes rijden in auto's van sponsoren slaat nergens op.
Peace out yo.

-Nino-

#12
BTCC hails extension to long-running ITV partnership


Date:
1 December 2015



UK commercial broadcaster ITV has retained its exclusive rights for the British Touring Car Championship after agreeing a five-year extension to its deal with the motor racing series.

The BTCC will continue to be aired on the network's ITV4 and ITV4 HD channels until the end of 2021. The existing deal between the two parties was due to expire at the end of 2016, with the fresh agreement set to take effect from 2017.

At least seven hours of coverage will be shown on ITV4 on each race day. Highlights packages will remain on ITV4, while itv.com/btcc, the network's BTCC-specific website, will stream qualifying events.

All coverage will be aired 'as live' on itv.com, with all programmes also available on the network's recently-launched catch-up service ITV Hub.

ITV has been broadcasting the series since 2002 and the new deal represents the longest television contract in the history of the BTCC.

Alan Gow, BTCC series director, said: "Not only is this the lengthiest broadcasting contract in the BTCC's history but it's also the longest sports contract signed by ITV4 – a real testament to the standing of the BTCC, not only in the motorsport world but also within mainstream sports broadcasting."



Nu weet ik dat ITV via diverse websites te streamen is, maar zou dit ook iets zijn voor Ziggo Sport Racing of Motors TV of Eurosport?

Sphinx

Het is de laatste jaren een heel spannende klasse geweest, maar op de gloriejaren van de Supertourings na in de nineties zag je daarna weinig bekende namen. Vorig jaar was nog het meest internationale jaar met Fabrizio Giovanardi (Italië), Alain Menu (Zwitserland), Rob Holland (USA) en Aron Smith (Ierland) tussen alle vertegenwoordigers uit de UK.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Veel races verspreid op zondagmiddag. Lijkt mij dus oninteressant tegenover andere sporten. Misschien in samenvatting in de avond.