Dakar 2015

Gestart door Sphinx, 31 december 2014 - 13:11:36

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Tsjah bij Gordon is dat elk jaar zo.
Al heel vroeg in de rally een fout maken of met technische problemen kampen. Zonde.

Ten Brinke gaat lekker. 6e vandaag en 4e in het klassement.

Bij de trucks maakt Kamaz toch de dienst uit...
Gerard de Rooy heeft nu problemen en is nog steeds niet binnen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

#31
Door de lange verbindingsroute begon de etappe naar Copiapo nogal laat, en werd opnieuw een behoorlijk slagveld.

Tom Coronel beleefde een rare dag. Hij was érg laat binnen in etappe 3, onder andere omdat hij een Engelsman had geholpen op de serviceroute te komen. Hij had ook een gesprek op band staan dat het geen probleem zou zijn als hij een paar WP's zou missen. De wedstrijdleiding diskwalificeerde hem echter en blokkeerde elk protest met een simpel "I don't care". Tom tekende protest aan en is evengoed nog vertrokken voor de etappe, maar al snel raakte hij achterop en bij WP8 was zijn achterstand alweer 2,5 uur. Hij heeft de finish niet gehaald, zal dus weer 's morgens aankomen. De vraag is of de wedstrijdleiding clementie zal tonen, maar ik vrees het ergste.

Bij de motoren vreesde Matthias Walkner de opening van de stage, maar de Oostenrijk deed het tot WP5 helemaal niet gek. Hij verloor wat tijd in het begin, maar bij dat 5e punt lag hij gewoon 3e achter Coma en Barreda. Daarna tastte hij wel een paar keer mis en hij verloor in totaal 22 minuten, hetgeen een 22e tijd betekende. Barreda reed ondanks weer een aantal kleine missers een gat naar Coma dicht en bleef doodleuk in het zicht van zijn landgenoot rijden, zodat hij de snelste tijd realiseerde, Coma was 1m59s langzamer. Het was het enige goede nieuws voor Honda gisteren. Jeremias Israel-Esquerre viel al kort na de start, bleef even roerloos liggen maar krabbelde weer op toen Olivier Pain stopte om te kijken of het ging. De Chileen werd op Eurosport als uitgevallen aangegeven, maar hij is uiteindelijk gefinisht als 40e op 35 minuten. Ook Paulo Gonçalves verloor aardig wat tijd, voor het merendeel door een fout in de duinen die hem een kwartier zoeken kostte.

Javier Quintanilla verraste met een goed optreden in zijn thuisland, hij vloog letterlijk steigerend en wheelies makend door de duinen toen de camera hem in beeld nam. De Chileen was als derde binnen op 2m49s van Barreda en voor KTM-waterdragers Faria en Viladoms. Sam Sunderland ligt eruit, de Brit viel op het snelle eerste deel en heeft waarschijnlijk zijn schouder gebroken. Hans Vogels werd de beste NL'er met een 18e plaats. Bij de start vertrok men in duo's en Vogels werd door zijn "partner" Olivier Pain meteen achter gelaten. Aan de finish echter was Pain pas 24e, (of ie nog tijd gaat terugkrijgen voor zijn hulp aan Israel-Esquerre weet ik niet) dus Vogels heeft vooral in de duinen veel terrein goed kunnen maken. Frans Verhoeven werd 29e, Jurgen vd Goorbergh was als 49e binnen. Hij staat nu 5e in het kistenklassement, op 56m05s van de Fransman Romain Souvignet. In het algemeen klassement heeft Barreda 12m49s op Coma, Gonçalves staat op 20m29s en Faria op 23m05s. Vogels is 22e, Verhoeven 28e, Vd Goorberg 42e.



Bij de quads begint Rafal Sonic een klein beetje bijgelovig te worden. De Pool werd de hele rit opgejaagd door een groep Zuid-Amerikaanse concurrenten. Tot aan de duinen was Nelson Sanabria Galeano erg snel onderweg, maar in de duinen ging het helemaal mis met de Paraguayaan, die aan de finish 1u42m had verloren. Ignacio Casale stond vrij snel al stil met een lekke band, evenals Sebastian Halpern. Sonic had eigenlijk nauwelijks problemen: "De eerste keer dat ik hier door de Atacama rij zonder een lekke band, al had ik wel geen water meer de laatste honderd kilometer". Casale klauwde nog een paar minuten tijd terug, maar de Haas komt toch 3m26s te kort op de Egel, die weer een etappe wint en weer een beetje uitloopt. Mo Abu-Issa ging in een rap tempo door de duinen en sloot de etappe als derde af, teamgenoot Kees Koolen werd keurig achtste op een half uur. Sonic heeft nu 3m48s voorsprong op Sergio Lafuente, die vandaag weer vierde werd, en Casale staat nu op 13m32 3e. Abu-Issa is nu vierde op 19m47, Koolen achtste op meer dan een uur.



Ik kijk niet zo graag RTL GP, maar voor het korte gesprekje tussen Rob Kamphues, Erik van Loon en Nasser Al-Attiyah schakelde ik toch even in. Van Loon had wel een mooie opmerking over de Qatari: "iedere keer als je denkt, nu ging het lekker snel, was hij toch weer veel sneller." Al-Attiyah bleef er goedlachs en bescheiden onder, maar als het serieus wordt, is ie ook echt serieus gevaarlijk. De Mini's liepen geen enkele vertraging op, maakten bijna geen enkele fout, alles ging zoals het moest. En dat moest ook, want ook de Toyota's hadden een topdag in de duinen. Yazeed Al-Rahji, Leroy Poulter en Bernard ten Brinke
zaten Al-Attiyah vier WP's op de hielen en bij WP6 was Ten Brinke het snelst (ik kan me voorstellen hoe hysterisch de RTLGP commentator bij de auto's daar moet zijn geworden ;) ). Maar toen de duinen kwamen viel Giniel de Villiers aan en was van de Toyota-horde het snelste binnen. Al-Attiyah wint opnieuw een etappe, Roma wordt ondanks de extra ballast aan reserve-onderdelen 2e, (hij is ook snelle assistentie nu), De Villiers zet de derde tijd neer. Orly Terranova kan helaas het klassement vergeten, de Argentijn knalde op een rots en lag na een lange reparatie 5 uur achter en heeft de nacht in de woestijn doorgebracht.

Peugeot had een tobdag: Stephane Peterhansel deed nog lekker mee in de duinen tot hij in de laatste 40 km een duin verkeerd nam. De auto knalde vol op zijn neus en beschadigde behalve de motorkap ook het chassis. Hij kwam evengoed als 5e binnen, maar met een gezicht als een donderwolk. Over het gezicht van Carlos Sainz ga ik niet eens beginnen, de Spanjaard ging tot vandaag prima mee in de top, maar hij kreeg al vroeg pech en heeft net als Terranova nachtwerk gehad. Cyril Despres kwam stil te staan met koppelingsproblemen en was gisteren als laatste auto binnen op de 66e plaats, vier uur achter Al-Attiyah. Ten Brinke kwam in de duinen goed vooruit en was als 6e aan de streep, ook dankzij goed navigeren van Tom Colsoul. Erik van Loon had een gok genomen en slechts 2 reservewielen. "En dan krijgen we nog 200 km stenen." De eerste band moest hij al het begin wisselen door een slow-leak, de tweede niet veel later toen hij een steen aantikte. Tot de duinen reed van Loon dus heel voorzichtig, maar eenmaal in de duinen gaf Van Loon echt gas. Een tiende plaats was het resultaat. Over de zoveelste panne van Robbie Gordon zal ik het maar niet hebben: een 47e plaats op 1u23m was zijn deel. Stephane Henrard was helemaal in zijn element in de duinen, Herbie werd als 28e afgevlagd (en schijnt onderweg veel te moeten stoppen voor selfies). Aan de top is Al-Attiyah 8m15 los van de Villiers, Al-Rahji is derde met 23m33s achterstand en Ten Brinke staat vierde op 42 minuten (kom er maar in hysterische commentator). Ook Van Loon wint een paar plaatsen en is zesde op 45m14s.



Bij de trucks had Eurosport bij gebrek aan een uitslag  gisteren een leuke mini-docu met de crew van Ales Loprais, Ferran Marco Alcanya (navigator) en Jan vd Vaet (mechanicien). Nou kun je vd Vaet en zijn collega mechaniciens bij de trucks beter Machinisten noemen, met de console die Vd Vaet voor zijn neus heeft ie even veel macht over de truck als Loprais zelf: bandenspanning, rijhoogte, speedlimiter etc etc. De SuperMAN deed het best aardig in het stof dat Kamaz liet opwaaien. Nikolaev, Karginov en Mardeev kwamen in een ouderwetse "raz-dva-tri" (1-2-3 in het russisch) over de finish. Loprais werd vierde op 10m57s, beste NL'er was Hans Stacey als vijfde. Voor Gerard de Rooy ziet het er heel slecht uit. De Iveco-kopman was na 1 WP nog de tweede truck in de lijsten, maar tussen punt 2 en 3 ging de aandrijfas kapot, zowel Pep Vila Rocca als Jo Adua stopten even om mee te helpen, uiteindelijk kreeg machinist Darek Rodewald de truck na 5.5 uur sleutelen weer rijdend. In de duinen 's nachts is het bivak gehaald, maar voor de klassementsambities is het einde oefening. Ook Tatra-kopmannen Martin Kolomy (team Buggyra) en Artur Ardavikus (team Bonver) hadden hun problemen, maar ze kwamen in ieder geval binnen als 15e en 16e. Martin vd Brink kwam na zijn problemen dinsdag als 7e binnen, en ook Van Vliet en Vd Bosch haalden de top10. Jos Smink werd 11e en was vooral blij dat hij maar één keer een duin opnieuw moest proberen. Een aantal collega's had meer moeite. Frans van Lankveld en Gert Huzink gingen om, Fried vd Laar strandde letterlijk in het zicht van de haven met een verbrande koppeling en Frits van Eerd had een brand in de uitlaat die even geblust moest worden. In de stand is Kamaz ook hier "raz-dva-tri". Mardeev heeft 1m57 op Nikolaev, Karginov is derde op 2m45s. Loprais is ook hier vierde op 12m42, Stacey is vijfde op 17m58s. Ook Van Vliet en Vd Brink staan als 9e en 10e nog in de top10.



Vandaag vertrekken de deelnemers zo rond 13.45 voor de rit van Copiapo naar Antofagasta. Er wacht 458 km special met zowel snelle stukken als fesh-fesh velden.

edit: even de status van De Rooy bijgewerkt, hij zit nog in de rally.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Het moet nu van Loprais komen om Kamaz enigszins in de weg te zitten. Maar zodra die eenmaal los zijn is er geen houden meer aan. Vooral Mardeev gaat als een raket.

Racingnews365

Wordt zo wel saai bij de Trucks voor ons Nederlanders. Stacey kan geen vuist maken, De Rooy is kansloos.
Ben blij met Ten Brinke en Van Loon bij de auto`s. Vind ik persoonlijker knapper dan die Nederlandse truckers.

De auto`s is toch de ECHTE dakar klasse waarin miljoenen omgaan bij teams als Mini en Peugeot. Als je dan als Prive rijder Ten Brinke of Van Loon in de top 10 staat dan doe je het super.

Hopen dat mechanische pech geen roet in het eten gooit.
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

Sphinx

Het voordeel is natuurlijk dat Van Loon als klant van X-Raid dezelfde topklasse mechaniciens kan gebruiken als Al-Attiyah. En Ten Brinke zit bij Overdrive gewoon in een semi-fabrieksteam. Als het dan een keer tegenzit (zoals Ten Brinke met die crash eergisteren) is het veel makkelijker om de boel weer op te bouwen dan eerdere jaren. Voor de rest zie je de hele rally al dat rustig maar snel beter is dan heel snel proberen te gaan
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Dit topic mag wel een link op de FP krijgen. Mooie update's sphinx.

Jehoentelaar

Citaat van: Verstappenfans.nl op 08 januari 2015 - 15:39:07
Wordt zo wel saai bij de Trucks voor ons Nederlanders. Stacey kan geen vuist maken, De Rooy is kansloos.
Ben blij met Ten Brinke en Van Loon bij de auto`s. Vind ik persoonlijker knapper dan die Nederlandse truckers.

De auto`s is toch de ECHTE dakar klasse waarin miljoenen omgaan bij teams als Mini en Peugeot. Als je dan als Prive rijder Ten Brinke of Van Loon in de top 10 staat dan doe je het super.

Hopen dat mechanische pech geen roet in het eten gooit.
Kamaz is een full-blown fabrieksteam met een opleidingsprogramma en een gigantisch trainingsgebied (niet gek in zo'n groot land), dus dat een team van een Brabantse ondernemer met fabriekssteun van Iveco daar tegen kan strijden is al een wonder op zich. Zo slecht is dat niet. Het legertje Nederlanders wat er achteraan hobbelt (los van VeKa MAN wat een prima team is) heeft geen schijn van kans tegen de Russen.

Sphinx

#37
Naast de Italo-westerns vroeger had je nog een aparte stroming, de Zapata-westerns die in Zuid-Amerika speelde. Twee motorrijders staarden elkaar vandaag herhaaldelijk als revolverhelden in de ogen, en knipperden allebei niet.

Joan Barreda en Marc Coma waren eigenlijk al nooit vrienden, maar het wordt met rap tempo erger deze rally. Bang-bang moest het bal openen vandaag en aangezien hij alleen maar kan verliezen als hij zelf mistast ging hij bij een bocht doodleuk wat aan zijn motor zitten schroeven, wachtte twee minuten en stapte weer op toen Coma langs kwam rijden. Die was daar helemaal niet blij mee en bij de diverse stops ging hij af en toe rustig even staan treuzelen, wat aan zijn roadbook prutsen, van het uitzicht genieten etc. Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen een camera inzoomde op Barreda's gezicht terwijl die een paar pagina's van het roadbook verfrommelde tot een bal papier: een goede oefening in anger management is het zeker. Het gat van twee minuten dat door Barreda's stop en go's ontstond bleef tot aan de finish intact, dus pakt Coma weer 2 minuten tijd terug. De etappe-overwinning kwam er ook nog bij, al had het weinig gescheeld of Pablo Quintanilla was er mee vandoor. De Chileen reed opnieuw een goede rit en was een paar keer de snelste onderweg, maar hij verloor op het laatste stuk toch weer 2 minuten, zodat hij als derde strandde.



Beide KTM-waterdragers Faria en Viladoms reden verkeerd en reden ook gezamenlijk weer terug de route op, ze werden als 11e en 15e geklokt. Stefan Svitko komt nu de rally over meer technische gedeelten gaat ook uit zijn schulp, ook de Sloveen had een paar snelste tijden onderweg, maar hij kwam op vier uit. Hans Vogels was weer beste NL'er op de 25e plaats, Frans Verhoeven was 30e en Jurgen vd Goorbergh 48e. Bas Nijen Twilhaar had gisteren een aparte dag met een GPS die flipte en vond dat hij in Frankrijk rondreed, op Eurosport was te zien hoe hij de bemanning van een legerhelicopter aansprak om het kreng weer in het gareel te krijgen. Vandaag was hij voor het sluiten van de markt binnen, 96e op bijna drie uur. De ASO meldde tevens een aantal NL'se uitvallers, maar alleen Humphrey Senn van Basel en Guillaume Martens liggen er echt uit. Casper Schellekens en Caspar van Heertum rijden nog mee. In de stand is Barreda 10m los van Coma, maar die lijkt af te wachten tot de marathonetappe. Zou hij dezelfde stunt in petto hebben als Cyril Neveu ooit flikte (die ooit 100km verkeerd reed om de concurrentie letterlijk te laten verdwalen). Quintanilla maakt in ieder geval grote stappen door het klassement en is nu vierde. Ook Laia Sanz schuift op; ze reed gisteren al top10 en klimt na de 19e plaats vandaag de top20 binnen op 17.

Bij de quads stond er vandaag geen maat op Rafal Sonic. Was het de afgelopen dagen door zijn rustige tempo nog wel eens close, vandaag liet de Pool iedereen flink stofhappen. Ignacio Casale verloor 10 minuten, Jeremias Gonzales Ferioli 21 minuten en vandaar liep het alleen maar op. Aangezien ook Sergio Lafuente 22 minuten verloor, kwam Casale weer op plaats 2 uit, op 24m23s van Sonic. Lafuente is nu 3e op 26m20, Gonzales-Ferioli klimt naar vier. Kees Koolen zat er in het begin goed bij met een vijfde tijd bij WP 7, maar bij WP8 kwam hij als zestiende door. Die plaats hield hij ook aan de finish, zodat hij nu 15e algemeen is op 1u26m. Mo Abu-Issa verdween van de radar nog voor WP1 was bereikt, zal dus ergens pech hebben gekregen.



Bij de auto's ging het opnieuw vooral tussen Mini en Toyota, de Peugeots hadden weer geen beste dag. Stephane Peterhansel kon geen goede afstelling voor zijn schokbrekers vinden en ging daarom maar voorzichtiger rijden, al was het voldoende voor de vijfde plaats. Ook Cyril stond weer stil met pech en is met 4 uur achterstand onderweg naar de finish. Voor Carlos Sainz is Dakar over. Gisteren begon het met een kapotte turbo waardoor hij lang stil stond, in de duinen ging de stuurbekrachtiging kapot en het werd dus een heel kort nachtje van drie uur slaap. Of dat heeft meegespeeld vandaag? Zou zomaar kunnen, want bij het inhalen van een quad zag Sainz een steen over het hoofd en ging vijf keer over de kop (zie foto hieronder). Yahzeed Al-Rahji komt intussen steeds beter in zijn ritme. De Saudi liet diverse malen de snelste tijd noteren, maar kreeg concurrentie van Vladimir Vasilyev, klantenrijder voor Mini. Ieder WP liep Al-Rahji een minuut in op de Rus en bij WP10 leek ie hem te pakken te hebben, maar Vasilyev was aan de finish toch 20 tellen te snel. Robbie Gordon liet zich ook weer eens van een goede kant zien, de "Mandarijn" vloog vandaag door de duinen en was derde op 1m25s.



Kopman Al-Attiyah deed het op zijn gemakje en werd vierde op 3m25. Hetzelfde gold voor Erik van Loon die met een 9e tijd weer de beste NL'er was en zelfs naar plaats vijf in het klassement steeg. "Ja leuk, maar het gaat erom dat ik er in Buenos Aires sta." Toch wel prettig, die nuchterheid. Bernard ten Brinke had geen beste dag. Zijn auto ziet er al een beetje uit als een lappendeken omdat voor de reparaties stukken van uit koers genomen auto's zijn gebruikt (o.a. die van Lucio Alvarez), maar hij had zware remproblemen en moest zonder achterrem aan de finish zien te komen. Jammer, want het ging goed met top6 tijden in het begin. De Zeddammer kwam als 13e aan in Antofagasta, Maik Willem is ook binnen als 50e. Stephane Henrard knetterde als 38e het bivak binnen. Niet één keer kwam Herbie vast te zitten op de duinen, al zaten Henrard en Bruno Barbier wel in de rats omdat ze meenden een waypoint te hebben gemist. Dat bleek loos alarm en Henrard staat net in de top30 op vijf uur van Al-Attiyah. Tom Coronel kon na zijn barre tocht gisteren vanmorgen weer starten, maar het wordt weer een latertje, hij staat zonder benzine. Voor Guirlain Chicherit is het definitief over en sluiten. De Zebra-buggy vloog een paar km na de start in brand en was niet meer te redden.



Bij de trucks is het weer een raz-dva-tri maar de derde truck in het rijtje is geen Kamaz. Sergei Viazovich begint heel goed te worden in het doorkruisen van duinen in zijn MAZ (zodanig dat Peter vd Bosch een paar keer de kunst afkeek van de Wit-Rus). Hij verloor op het eerste stuk wat terrein op de snellere mannen, maar moest aan de finish alleen Eduard Nikolaev en Aryat Mardeev voor laten. Hans Stacey ging lang mee, maar halverwege viel hij ineens ver terug. Een tweet van Richard Mouw bracht opheldering, Stacey en Martin vd Brink waren in botsing gekomen. De Renault mist een zijpaneel en was als 11e binnen op 41 minuten, Stacey verloor een uur, zal dus wel meer stukken hebben gehad. Gerard de Rooy moest zich van startplaats 26 af weer naar voren knokken en kwam nog tot de 9e plaats, een goede uitgangspositie voor morgen. In de stand is opnieuw Ales Loprais de spekkoper, de MAN werd weer vierde en omdat Andre Karginov weer tijd verloor stijgt Loprais naar de derde plaats achter Nikolaev en Mardeev, al heeft hij nog een half uur achterstand.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

CitaatKamaz is een full-blown fabrieksteam met een opleidingsprogramma en een gigantisch trainingsgebied (niet gek in zo'n groot land), dus dat een team van een Brabantse ondernemer met fabriekssteun van Iveco daar tegen kan strijden is al een wonder op zich. Zo slecht is dat niet. Het legertje Nederlanders wat er achteraan hobbelt (los van VeKa MAN wat een prima team is) heeft geen schijn van kans tegen de Russen.

MKR, waar Martin vd Brink nu voor rijdt, kun je in hetzelfde rijtje als MAN plaatsen. Die zijn met een driejarenplan bezig. Mario Kress heeft de racetrucks voor Renault ontwikkeld in het truckracen en mag dit jaar zoveel mogelijk zelf ontwikkelen, zonder dat Renault hem echt op de vingers kijkt. Tot nu toe doen ze het helemaal niet slecht.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#39
De etappe naar Iquique gisteren liep voor sommige deelnemers letterlijk op rails, omdat een spoorlijntje voor de mijnbouw op het laatste deel van de route ineens het verschil maakte.

Bij de motoren zitten de twee spaanse Pistolero's Barreda en Coma nog altijd naar elkaar te staren. Barreda bleef weer de hele dag bij Coma aan het achterwiel plakken, maar dat was nu niet zo slim. Coma ging namelijk onderuit en mistte later een waypoint (wat hij aan schade van die val toeschreef). Beide pistolero's reden dus even de verkeerde kant op. Het kostte Coma 9 minuten heen en weer rijden, Barreda 7 minuten, want die had na de start weer de afstand van twee minuten tussen hem en Coma dichtgereden. Ook Pablo Quintanilla mistte een waypoint en zorgde bij een smalle pas voor consternatie door ineens tegen het verkeer in terug te rijden. Toby Price was in de strijd om de dagzege verwikkeld met Helder Rodrigues, maar terwijl Price de wat bochtiger paden koos, reed Rodrigues over het spoorlijntje dat evenwijdig liep, een lastige evenwichtsoefening, maar nauwelijks bochten. Aan de finish was de Portugees 1m10s sneller dan de Australiër. Paulo Gonçalves trekt zich weinig aan van het gekibbel tussen zijn kopman en Coma en werd 3e op 1m42s. Barreda is uiteindelijk als 6e geklokt, Coma als 7e. De KTM-waterdrager verloren veel tijd gisteren. Jordi Viladoms kwam als 52e binnen op 1u15m en Matthias Walkner verloor zelfs 3 uur. Beste NL'er was opnieuw Hans Vogels als 19e op 26 minuten van Rodrigues, Frans Verhoeven was 23e, Jan van Gerven 44e en Jurgen vd Goorbergh 48e (hij klimt tevens naar plaats 2 bij de kistrijders) Debutant Jasper Riezebos (76e) vondt vooral de laatste 50 km feshfesh met duinen  wel interessant: "Je zag van alles, auto's op de kant, vrachtwagens op de kant, brommers die vaststonden. Dan staan ze je zo aan te kijken van 'hoe doe jij dat dan?'" Dat wist Riezebos zelf ook niet, maar zoals het nu gaat, gaat het voor hem prima.



Bij de quads maakte Rafal Sonic alles mee waar bij voor vreesde, hij mistte een wp, reed lek en verloor tijd op Ignacio Casale, die de hele dag de snelste was en net als Rodrigues op het eind het spoorlijntje gebruikte voor extra snelheid te maken. De Chileen pakt 8 minuten terug op Sonic, die als tweede binnen was, maar op zijn beurt wel Sergio Lafuente op een halfuur zet. Kees Koolen is helaas uitgevallen met motorproblemen, maar zijn dag was sowieso al raar, hij verdwaalde namelijk en kwam met een Italiaanse deelnemer op een weg uit die onder archeologisch erfgoed valt, waar ze werden aangehouden door de politie en ondervraagd. Later viel Koolen dus alsnog uit.



Ook Nasser Al-Attiyah maakte van het spoorlijntje gebruik om de etappe naar Iquique winnend af te sluiten. Voor die slotfase was het behoorlijk close tussen de top5 : Al-Attiyah, Gordon, De Villiers, Al-Rahji en Roma. Op het voorlaatste WP had de Qatari 1 tel voorsprong op Gordon, maar die was gegroeid naar 37 tellen op De Villiers aan de finish, Roma werd 3e op 1m24s, Gordon strandde op 4 op 1m45s. Bernard ten Brinke switchte weer van plaats met Erik van Loon in het klassement na een prima etappe, al had hij wel wat last van langzamere deelnemers door zijn lagere startpositie. De Toyota-crew klokte een zesde tijd aan de finish, Van Loon was als 9e binnen. Voor Peugeot blijft het maar doorgaan met on the job testing: Stephane Peterhansel en Cyril Despres verloren respectievelijk 30 minuten en een uur met sleutelen nadat er mechanische pech optrad. Ook Stephane Henrard had niet zo'n beste dag: 56e op 2u23s. In de stand heeft Al-Attiyah nu 11m12s op De Villiers, Al-Rahji is derde met 28m44s. Holowczyc, Ten Brinke en Van Loon staan al op meer dan een uur.



Bij de trucks zou het me niets verbazen als alle drie de Kamazi's achter elkaar over die spoorlijn zouden zijn gereden. Alweer fabriceerden de Russen een raz-dva-tri. Nikolaev was de snelste, Mardeev werd op 5 minuten tweede, Karginov werd 3e, maar kwam met een flink gehavende achterkant binnen op 10 minuten (toch iets teveel risico op die sprongen dit keer?) Gerard de Roy herpakte zich wat en werd vierde op 11m31s, Hans Stacey was als achtste binnen op 30m28s. Helaas is voor MAN het klassement naar de haaien. Ales Loprais groef Super_MAN in na een sprong in een duinpan en kwam er pas uit nadat Van Vliet was komen helpen. De Tsjech verloor 65 minuten met scheppen en zakt naar de zesde plaats in het klassement. Opvallend goed was Ton van Genugten. Hij had zo'n beetje dezelfde ervaringen als Riezebos eerder, overal stonden wagens vast of waren omgeslagen, hij kwam er zonder veel moeite doorheen als 14e. Martin vd Brink had de turbo kapot en viel vlak voor de finish stil, samen met Pascal de Baar stond hij 3 uur te sleutelen voor hij als 33e binnen was, de Baar werd als 41e geklokt.



Vandaag gaan alle categorieën andere wegen. De auto's gaan naar Bolivia, de trucks blijven in Chili en rijden een rondje van plusminus 300km door de duinen. De motoren en quads hebben een rustdag.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

Mooi stukje weer!

De Kamazzen zijn helaas te sterk voor de Nederlanders...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

#41
Voor de marathon-etappes wordt het veld opgesplitst in Iquique. De auto's vertrokken richting Bolivia, de trucks reden een parcours in Chili zelf.

Hoogteziekte. Een verschijnsel dat optreedt bij inspanningen op grote hoogte. Hoofdpijn, braken, zuurstofgebrek. Meestal hoor je erover bij docu's op de mount everest. Maar ook het dakar-deelnemersveld dat Bolivia introk had er mee te maken. Nasser Al-Attiyah moest drie keer stoppen om over te geven en in zijn haast dat goed te maken, ging hij wat onvoorzichtig rijden en verloor bijna 10 minuten. Nani Roma moet nu snelle assistentie voor de Qatari spelen, maar hij was niet zo blij met de rouwdouwerige manier waarop Al-Attiyah nog tijdverlies probeerde te beperken. De Spanjaard werd 5e vandaag. De winst ging naar teamgenoot Orly Terranova, die na zijn trubbels in etappe 4 eindelijk weer eens vooraan te zien was. Vanaf Wp1 zat hij al in de top3, en toen eerst Leroy Poulter en daarna Al-Attiyah tijd lieten liggen, ging de Argentijn in duel met Yahzeed Al-Rahji. De Saudi vertelde aan de finish in geuren en kleuren over zijn aanvallen van duizeligheid en hoofdpijn, maar in die omstandigheden toch maar 2m20 verliezen is helemaal niet gek voor een debutant. En de sage van het peloton pechduiveltjes bij Peugeot gaat voort. Stephane Peterhansel was even goed bezig, maar kwam in het noodweer en door een lekke band uiteindelijk op 10 minuten achterstand binnen. Cyril Despres bleef in een modderbad steken en had 45 minuten langer nodig dan Terranova



Bernard ten Brinke had een topdag en was de hele tijd met Kristof Holowczyc aan het stuivertje wisselen, aan de finish was de Zeddammer opnieuw derde, zonder een spoortje problemen met de hoogte, al is hij wat bezorgt over de krik, die niet zo goed meer werkt. Erik van Loon had het lastiger, niet alleen werd Wouter Rosegaar flink ziek omdat hij nauwelijks had gedronken, maar ook plofte er een band en reed Van Loon nog een keer lek, zodat ze weer op eieren aan de finish moesten komen en als 13e eindigden.  Stephane Henrard brak gisteren zijn stuurinrichting (vandaar het tijdverlies) en was vandaag als 42e binnen op anderhalf uur. In de stand is Giniel de Villiers door het tijdverlies van Al-Attiyah drie minuten ingelopen en staat nu op 8m14s van de Qatari. Het gat van De Villiers naar Al-Rahji is ongeveer 14 minuten. Holowczyc is nog steeds vierde op 54 minuten, maar Ten Brinke is iets dichterbij gekomen en staat op 3 minuten van de Pool. Van Loon blijft zesde op 18 minuten van Ten Brinke.

Bij de trucks blijft er voorlopig nog een Kamaz-armada op de eerste vier plaatsen in het klassement, maar de volgorde werd even door elkaar geschud. Eduard Nikolaev kwam stil te staan met pech en verloor een uur, zijn snelle assistent Dimitri Sotnikov verloor dus ook een uur met helpen. Ales Loprais pakte wat tijd terug die gisteren verloren was gegaan en zette terug in Iquique de snelste tijd. Het ging alleen even mis met de tijdwaarneming, die ineens Jo Adua als snelste had, terwijl het parcours nog niet afgelopen was. Het bleek dat Adua vanaf CP2 (de stempelpost) alle WP's heeft gemist, daar kan een zware sanctie op staan. Ook Teruhito Sugawara, leider in het klassement voor kleine trucks, kan hierdoor in de problemen komen na gemiste WP's.



Gerard de Rooy ging lang met Loprais aan kop, maar moest de Tsjech op het eind toch laten gaan. De tweede plaats op vijf minuten is echter een prima uitgangspositie voor morgen, wanneer de tweede helft van de marathon-stage voor trucks wordt gereden. Hans Stacey werd achter drie Kamazki's zesde, Martin vd Brink werd 3 minuten achter Stacey zevende. Wuf van Ginkel haalde als 10e het bivak en ook Toon van Genugten zat er op 12 weer goed bij. In de stand zoals gezegd: Raz-dva-tri-tjetirieje voor Kamaz, met Mardeev aan kop voor Karginov, Sotnikov en Nikolaev, Loprais is vijfde op 1u11m, Stacey is beste NL'er als 6e op 1u25m.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#42
Terwijl de auto's en trucks hun marathon afsloten, begonnen de motoren er na hun rustdag juist aan. De overgangen tussen Chili en Bolivia waren voor alle kampen vrij heftig.

Eerder kregen de auto's al te maken met noodweer onderweg, de motoren moesten er nu aan geloven. De voorste dertig man hadden geluk, die waren al bezig hun materiaal in te pakken toen de buien omlaag kwamen. Maar eerdere regens maakten ook rivieroversteken en zelfs valpartijen vrij hachelijk. Jan van Gerven kreeg na een val water in de tank en stond rond 3 uur nog steeds op de proef, inmiddels is duidelijk dat hij is uitgevallen. Door het slechte weer, oversteken van een rio en een aantal valpartijen kwamen o.a. Sjaak Martens en Jasper Riezebos compleet verkleumd aan de finish. Martens kón niet eens oversteken bij een rio en ging na wat zoeken een stukje verderop kijken. Dat lukte en hij was als 53e binnen, nét achter Jurgen vd Goorbergh, die naar de derde plaats bij de kistrijders klimt omdat de leider in de categorie, de Fransman Souvignet, hard onderuit ging. Ook Riezebos viel onderweg twee keer. "Ik had het zo koud dat ik het stuur niet eens meer kon vasthouden."

Ook vooraan werd er gevallen. Joan Barreda kwam met een sip gezicht en een gebroken handlebar als 12e aan de finish. Bij een punt dat als "danger 3" stond aangemeld, was het door de modderige omstandigheden in een "danger 1" sprong veranderd. Barreda viel dus zo hard dat zijn handlebar brak en hij verloor daardoor de aansluiting met Marc Coma. Die rook zijn kans de voorsprong te halveren en in ieder geval één etappe geen schaduw achter zich aan te slepen. De tempoversnelling was nog bijna goed voor een overwinning, Coma was als 2e binnen. Helder Rodrigues had het zwaarder als dagopener, hij reed niet echt fout, maar wel langzamer met zoeken. De vier minuten die de Portugees vrijdag nog won, was hij zo weer kwijt na een achtste tijd in Uyuni. Teamgenoot Paulo Gonçalves zag zijn rustiger tempo dit jaar eindelijk uitbetaald met een etappeoverwinning, 14 tellen sneller dan Coma. Pablo Quintanilla en Toby Price leverden een duel om plaats 3, maar grepen er allebei naast toen Matthias Walkner op de zware pistes aan het slot ineens naar voren kwam en slechts 30 tellen achter Gonçalves eindigde. Beste NL'er was Hans Vogels, die als 18e weer de top haalde. Frans Verhoeven werd 30e, Henno van Bergeijk 50e. In de stand staat Barreda nog maar 6m28s op Coma en hij heeft vannacht zelf zijn sores moeten repareren in het marathonbivak. Gonçalves is 3e op 10m53s, Quintanilla staat al op 25 minuten. Vogels is 19e op 2u19m, Verhoeven 30e en Vd Goorbergh 44e.



Bij de quads leek Ignacio Casale de hele rit op weg om weer tijd terug te pakken op Rafal Sonic, maar het ging net als bij Barreda mis bij een "Danger point", waar de Chileen onderuit ging en een beenblessure opliep. Sonic boog dankzij dat akkefietje een achterstand van 19 minuten om in een voorsprong van 6 minuten. Zijn tijd was goed voor een tweede plaats achter Nelson Sanabria Galeano, die nog vijf minuten sneller aan de finish was. Even leek het erop dat Walter Nosiglia in zijn thuisland een podiumplaats ging pakken, maar hij verloor tussen WP6 en de eindstreep een uur, waardoor hij pas elfde werd. Hij is inmiddels wel opgeklommen naar de 6e plaats en eerste Honda achter vijf Yamaha-quads. Sonic heeft 21m59s op Casale, Lafuente blijft derde op 1u08m.



Bij de auto's kwam men er ook achter dat Danger Points soms wat te laks zijn weergegeven, twee auto's maakten een gigantische klapper op het zelfde punt als waar Barreda en Casale in de problemen kwamen: eerst de SAM Mercedes van Pato Silva, daarna de Jimco Dodge van Matthew Campbell. Harry Vermeegen zette vroeger video's in elkaar met dit soort ongelukken, deze waren er met stip in gekomen. Eerder in de rally werd Guirlain Chicherit als uitgevallen weergegeven wegens brand aan boord, maar de Zebra-buggy is nog gewoon in de race, al gaat er iedere stage wel iets kapot, ook op het zoutmeer. Chicherit kan er inmiddels niet meer om lachen, want het is al het derde jaar op rij dat hij proefkonijn moet spelen met een gebrekkige buggy.

Aan de start van de proef had men eindelijk een kans de teleurstelling van vorig jaar goed te maken. Vorig jaar was het Salar de Uyuni, een groot zoutmeer, door regenval in een écht meer veranderd, maar dit jaar werd er voor het tweede deel van de marathon afgetrapt op deze zoutvlakte. Op de foto's en camerabeelden zag het eruit alsof je naar een stage uit racegame DIRT3 zat te kijken, want de auto's werden met vijf tegelijk op weg gestuurd. Ook de helicopterbeelden daarna waren indrukwekkend, want meerdere deelnemers gingen in duo's slipstreamen om maar zoveel mogelijk vaart te maken. Aan het eind van het meer was de Spanjaard Xavier Foj ineens de snelste, of dat nu door een irritrack-fout of een zeer goede slipstream kwam is niet na te gaan. De hele top10 zat binnen een paar minuten van elkaar en het leek alsof Giniel de Villiers eindelijk een etappeoverwinning ging pakken. Op het laatste stuk kreeg de Zuid-Afrikaan problemen met zijn voorremmen en verloor zo'n 2m49s.

Yazeed Al-Rahji redde echter de meubelen. "Dit gaat te makkelijk" merkte de Saudi nog voor de start op. Als je naar zijn voorbereiding kijkt klopt dat wel. Al-Rahji reed een aantal rallyraids in het WK en kocht een oude Monster Hummer van Robbie Gordon, die hij meteen zo hard crashte dat hij in het ziekenhuis belandde. Met de Overdrive Toyota voelde hij zich vandaag als een vis in het water met de hele dag top3 tijden, en dankzij De Villiers' problemen won hij in Iquique de etappe. Orly Terranova werd 2e op 1m12s, Al-Attiyah derde met 2m36 achterstand, de Villiers 13s daar achter vierde. Bernard ten Brinke kwam zonder problemen over het zoutmeer, maar de vrees voor zijn krik zaterdag bleek helaas gerechtvaardigd. Hij moest uitwijken voor de truck van Peter vd Bosch, kwam vast te zitten en er ontstond een brandje door een hydraulische lek. Blussen en lostrekken kostte Ten Brinke en Colsoul bijna een halfuur, ze werden als 23e geklokt. Erik van Loon ging goed op het zoutmeer en maakte in tegenstelling tot de andere leden uit zijn groep geen navigatiefout, maar een lekke band kostte hem toch twintig minuten omdat het wisselen door alle zout en klei langer in beslag nam. In de duinen ging van Loon even volgas en maakte weer 7 minuten goed aan de finish. Hij werd als 12e geklokt op 13m16s van Al-Rahji. Maik Willems was als 45e aan de finish, Stephane Henrard werd 47e. In de stand loopt Al-Attiyah een handvol seconden uit op De Villiers naar 8m27s, Al-Rahji blijft derde op 18m40s. Ten Brinke en Van Loon houden hun posities, maar van Loon verkleint de achterstand naar 3 minuten.



Bij de trucks had Eduard Nikolaev wat recht te zetten na het tijdverlies door een kapotte turbo. De Rus moest als twintigste vertrekken en al bij WP1 was het duidelijk dat hij op een overwinning aasde. Aan het einde van de rit, onderaan de lange afdaling naar Iquique, was Nikolaev met 11m16s voorsprong op Gerard de Rooy de winnaar van vandaag. Die was zoals de rest van de top5 in het startveld achter Ales Loprais aangereden die de etappe opende, maar de Tsjech maakte al vrij vroeg een fout en verloor twintig minuten. Ook Karginov, De Rooy, Mardeev en Kolomy reden verkeerd. Zeer jammer in Gerard's geval, want de snelheid zat er goed in. Hans Stacey leek te profiteren, maar verloor vijftig minuten in het laatste stuk duinen, waardoor hij als 7e finishte. Wuf van Ginkel had een slechte dag met veel technisch malheur en heeft iig vannacht het bivak niet gehaald. Ton van Genugten kwam opnieuw met een apart verhaal het bivak binnen. De man uit Best was dankzij goed navigeren als 11e bij het voorlaatste waypoint, maar de dieseltank was leeg bovenaan De Duin van Iquique. Van Genugten wilde proberen een sleep te regelen, maar terwijl hij uitstapte ging de truck rollen. Voor het misging greep de navigator in en ging de handrem. De TonTrans crew liet de DAF naar beneden freewheelen en honderd meter voor de streep stonden ze dan echt stil. Uitstappen, sprintje trekken, afstempelen en aftanken. De 14e tijd was hun deel. Ook Gert Huzink kwam na talloze tegenslagen eindelijk eens positief in beeld. De Tatra-crew moest sowieso laat vertrekken en was maar volgas door de duinen gescheurd: 16e tijd. In de stand is Loprais ondanks zijn navigatiefout toch een plek opgeschoven, omdat Dmitri Sotnikov meer tijd verloor. De Tsjech is vierde achter drie Kamazki's op 59 minuten van leider Aryat Mardeev.



Vandaag is het rust voor de auto's en trucks, de quads en motoren komen terug in Iquique, maar de start over het zoutmeer is een paar uur uitgesteld (ze zijn zo rond 12u NL tijd vertrokken.)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#43
Het laatste stuk van het drieluik Marathon Men wordt niet gedomineerd door hitte, zand of duinen, maar door zout. Het Salar de Uyuni werd een motorkerkhof voor de top5.

Net als bij de auto's was de bedoeling dat de motoren en quads over het zoutmeer terug zouden gaan. Echter viel er veel meer regen dan een dag eerder, waardoor je zoals Frans Verhoeven opmerkte "niet over het meer, maar in het meer reed". De organisatie stelde de start al een paar uur uit, waardoor de zoutvlakte aan de randen droog was, maar in het midden stond evengoed een laagje zout water. Het leverde beelden op die aan de aloude Veronica strandrace deden denken, met zn dertigen nipt langs de branding. Een aantal motorrijders drong er nog bij Etienne Lavigny en David Castera op aan de start af te blazen, maar die trokken daar niets van aan. Het duurde echter niet lang voordat het misging. Het zoute water dat in de spray van de motoren werd opgeworpen verdampte op de warme onderdelen en het zout dat overbleef maakte korte metten met radiateurs, electronica en andere onderdelen. Bij de eerste tankstop stonden tientallen rijders te prutsen om hun stilgevallen motor weer aan de praat te krijgen. Marc Coma had geluk, hij verloor slechts 6 minuten met knoeien voor hij verder kon, maar Honda zag de dakar door hun vingers glippen. Joan Barreda had na zijn val zondag van stuur geruild met een Argentijnse motard, zodat hij in ieder geval kon vertrekken. Maar door het zout raakte zijn motor oververhit en hij kreeg hem niet meer aan de praat, Helder Rodrigues ook niet, Paolo Gonçalves dan weer wel, maar die verloor 11 minuten om de andere twee te helpen voor Barreda hem wegstuurde. Jeremias Israel-Esquerre moest Barreda zo'n 300 km op sleeptouw nemen. De drie pechvogels kwamen als 73e, 80e en 81e. Barreda wilde niets zeggen en trok zich in zijn trailer terug, Rodrigues sprak de pers toe met een gezicht als een donderwolk. "Wat een klote-stage! Onze motoren zijn hier niet op gemaakt, een ramp voor het hele team."



Rodrigues zat er niet heel ver naast. Alleen Laia Sanz kwam zonder al te veel moeilijkheden over de zoutvlakte en dook als derde de neutralisatie in, achter Stefan Svitko en Juan Pedrero Garcia. Marc Coma reed de rit verder rustig uit, want hij was in één klap twee waterdragers kwijt: Jordi Viladoms moest met een opgeblazen blok uitvallen, Matthias Walkner stond meerdere uren te prutsen voor hij weer wegkwam. Kan het nog erger dan? Ja, want Yamaha is van de vier motoren in zijn fabrieksteam er ook drie kwijt: Michel Metge, Daniel Gouet en Alessandro Botturi vielen allemaal uit: Botturi en Metge door het zout, Gouet viel en was bovendien onderkoeld door de temperaturen van 2 boven nul, een verschil van bijna 38 graden met die beruchte tweede etappe. Van de 110 vertrokken motoren waren er rond middernacht 82 in het bivak. De snelste tijd werd in de laatste sprint geklokt door Pablo Quintanilla, die anderhalve minuut goedmaakte op Svitko. De Slowaak was de hele in een fel duel met Pedrero Garcia verwikkeld, lag één seconde voor bij WP13, maar verloor het op één seconde bij de meet. Dat betekende een derde plaats, op 12 tellen van Quintanilla. Toby Price maakte ook aardig wat tijd goed in de duinen kwam als vierde binnen, nipt voor Sanz, die als vijfde werd geklokt.



Ook de Nederlanders hadden aardig wat te schaften met deze etappe. Frans Verhoeven stopte gewoon om de zoveel tijd om even zijn radiateur schoon te maken en veranderde een plastic fles in een sproeikop. Hans Vogels had dezelfde oplossing bedacht en in het modderige terrein na de zoutvlakte maakten beide heren flinke stappen vooruit. Verhoeven pikte zelfs Coma en Faria op, die een lesje rijden in modder kregen van de Tilburger. In de duinen ging hij wat rustiger rijden, terwijl de Spanjaarden hun tijdverlies tot 8 minuten wisten te beperken en als 9e en 10e werden geklokt. Vogels was echter 1 seconde sneller en kwam als 8e in de lijst te staan. Verhoeven werd als 14e afgevlagd, Jurgen vd Goorbergh als 31e.
Jasper Riezebos kwam ingepakt in vuilniszakken en poncho's aan de start, "als een Michelinmannetje", maar wel warm tegen de elementen. Ook hij bleek de motor niet normaal meer te kunnen starten en werd uiteindelijk aangeduwd door een paar soldaten. Riezebos reed daarna met Sjors van Heertum naar de finish, die zijn motor eveneens met heel veel moeite weer draaiend had gekregen. Sjaak Martens had dat geluk niet, hij is door de organisatie opgehaald omdat ook zijn irritrack en gps het niet meer deden.



In de stand wordt de zaak flink dooreen geschud. Coma is nu de leider met 9m11s op Gonçalves, Quintanilla is vierde op 11m11s en Price stijgt naar vier op 15m56. Vogels klimt naar de 12e plaats, Verhoeven staat nu 17e. Vd Goorbergh is 37e en blijft tevens 3e in het kistenklassement, Thomas Berglund heeft daar de leiding met 24m27s op Emanuel Gyenes. De achterstand van vd Goorbergh is al bijna 4 uur.



Ook de quads hadden flink last van het zoute water. Rafal Sonic raakte er door in de problemen en verloor veel tijd met sleutelen. Ignacio Casale had na zijn slechte zondag wat meer geluk, al stond hij met een van pijn vertrokken gezicht aan de start na zijn valpartij zondag. Hij werd er niet minder snel van en finishte als 2e in Iquique, 10 minuten achter Jeremias Gonzales Ferrioli. Sonic kwam uiteindelijk als voorlaatste binnen op 37 minuten van Gonzales Ferrioli. Casale neemt daardoor de leiding weer over, maar zijn voorsprong is maar klein met 6m39s. Sergio Lafuente is derde en wacht rustig af of er nog iemand tegenslag krijgt in de laatste week. Van de 24 gestarte quads kwamen er slechts 13 aan de finish
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Racingnews365

Mooie bijdragen Sphinx!

Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.