Dakar 2015

Gestart door Sphinx, 31 december 2014 - 13:11:36

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Huh dat is een rare twist in de berichtgeving.

Sphinx

Nog zo eentje, eerst wordt Richard de Groot als uitgevallen gemeld, dan is ie alsnog in het bivak aangekomen, weliswaar gesleept door een van de Coronel-buggies.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Gelukkig maar. Meteen  weer een zwaar ongeval maakt het er ook niet leuker op

Sphinx

Roma is onderweg... op sleeptouw voorbij WP1 gekomen. Bijna vier uur achterstand inmiddels
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Hans Stacey wint de eerste rit bij de trucks, Van Vliet verliest 35 tellen in het laatste deel. Loprais derde. De Rooy is 9e.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Citaat van: Sabai op 04 januari 2015 - 18:40:20
Gelukkig maar. Meteen  weer een zwaar ongeval maakt het er ook niet leuker op
Nee precies. Ze kunnen beter tot dag 6 wachten.

Sabai

Citaat van: Perton op 04 januari 2015 - 20:54:47
Citaat van: Sabai op 04 januari 2015 - 18:40:20
Gelukkig maar. Meteen  weer een zwaar ongeval maakt het er ook niet leuker op
Nee precies. Ze kunnen beter tot dag 6 wachten.

;) Liever helemaal niet

Racingnews365

Mooi die Robby Gordon! Dankzij Al A-Attiyah zn tijdstaf van 2 minuten nu 2e en Ten Brincke nu 6e.

Frans Verhoeven 5 minuten straf. Slechte etappe voor hem en nu al 10 minuten achterstand...
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

Sphinx

Zo gewonnen, zo geronnen. Mensen die in karma geloven zouden een teken kunnen zien in de verschrikkelijke dag die Nani Roma vandaag meemaakte in de eerste etappe van Dakar. De titelverdediger vertrok als eerste auto richting Villa Carlos Paz, maar al na 10 km ging het mis. Roma verklaarde dat hij dacht iets te hebben geraakt en toen viel de oliedruk weg. De auto wilde niet meer dan 2000 toeren maken en was niet meer aan de praat te krijgen zonder de motor te beschadigen. De Spanjaard werd nog wel langs twee WP's gesleept door de servicetruck, maar na WP2 brak de sleepkabel en stonden de heren een tijdje te ruziën voor ze verder konden. De Mini heeft gesleept en al het bivak gehaald als 135e en zal helemaal uit elkaar worden gehaald om het probleem te vinden. Vlak voor de start was er overigens tragisch nieuws voor Jacek Czachor, de co-piloot van Marek Dabrowski. De Pool vertrok met het eerste vliegtuig naar huis toen hij hoorde dat zijn zoon was overleden. Mark Powell kreeg dispensatie om de plaats van Czachor in te nemen.

Net als de Tour wacht de Dakar op niemand. Nasser Al-Attiyah zette aan de finish de snelste tijd na een vlekkeloze rit, althans zo leek het. Orlando "Orly" Terranova kreeg namelijk de winst cadeau nadat de wedstrijdleiding een tijdstraf van 2 minuten aan de Qatari uitdeelde. Robbie Gordon zette zijn Hummer op drie neer, maar werd dus naar twee bevorderd. Zijn knaloranje Hummer kreeg van Carlton Kirby de bijnaam Satsuma (vert: mandarijn). Bernard ten Brinke lag lang op plaats drie, maar op het laatste stuk moest de Zeddammer wat plaatsen prijsgeven aan o.a. teamgenoot Giniel de Villiers, Kristof Holowczyc en Emilio Spataro, omdat hij in het stof van een ander kwam te rijden. Hij werd uiteindelijk 6e op 1m38s. Erik van Loon beëindigde zijn eerste etappe in de Mini als 9e. Tom Coronel was binnen als 49e, Tim werd met sleep 55e (daarover zo meer), Stephane Henrard werd met de Herbie Buggy (hoe toepasselijk) als 53e afgevlagd.



Bij de motoren wilden de toppers niet echt risico nemen. Er was een beetje regen gevallen en op de snelle proef konden met snelheden van 167km/h té makkelijk ongelukken gebeuren. Niet iedereen dacht er zo over. Sam Sunderland ging gewoon voluit en won zijn eerste etappe in dienst van KTM. Slechts 5 tellen voorsprong had de Brit op Paulo Gonçalves, die na de finish mopperde dat hij toch te voorzichtig was vertrokken. Marc Coma zette een derde tijd neer op 1m12, met Joan Barreda achter zich op vier. Ook de Nederlanders gingen rustig, Frans Verhoeven kwam als 19e binnen, hij kende de etappe nog wel van eerdere edities (maar dan achterstevoren omdat het een paar keer de laatste rit was), maar vond risico's nemen niet nodig. Helaas kreeg ook hij een tijdstraf en viel terug naar plek 37. Hans Vogels vergeleek het parcours met een racebaan, hij kwam in de middenmoot als 35e binnen, maar was wel de beste Nederlander. Robert van Pelt werd 46e, Jan Gerven werd 63e. Richard de Groot leek uit te vallen met een kapotte accu, maar heeft in ieder geval het bivak gehaald dankzij een sleep van Tim Coronel. Of hij nog mag starten morgen weten we niet (wordt nergens in de klassementen genoemd, daar waar Roma wél vermeld is). Humphrey Senn van Basel joeg ons even schrik aan met een bericht over een zware val en hoofdwonden, maar hij ontkende het hoogstpersoonlijk met een 123e plaats, geen enkel probleem gehad.



Bij de Quads besloot Ignacio Casale de aanval als beste titelverdediging te kiezen. De Chileen zette op de eerste etappe meteen de snelste tijd neer en was een minuut sneller dan Rafal Sonic. Sergio Lafuente werd ondanks een gekneusde duim als derde afgevlagd op 1m23, zijn landgenoot Mauro Almeida werd 4e. Het Maxxis team deed het niet onaardig op de openingsdag. Mo Abu-Issa kwam als 5e binnen, Kees Koolen werd 14e.

Bij de trucks een Nederlands feestje. Marcel van Vliet en Hans Stacey waren lang in gevecht om de dagzege en het was bij ieder WP een secondenspel. Van Vliet lag drie WP's op koers voor de zege, maar kwam in het stof van Mardeev te rijden en verloor uiteindelijk 35 tellen op de man uit Best. Zelf had Stacey ook last van stof, wat heet, eigenlijk bijna iedereen behalve Marc Coma, die als allereerste was vertrokken, had vandaag veel last van slecht zicht op de smalle paden. Ales Loprais sloot zijn eerste rit in de MAN als derde af, gelijk met Tatra-rijder Martin Kolomy. Martin vd Brink zette een mooie vijfde tijd neer in de Renault, maar aan de finish bleek het stuurhuis stuk en verklaarde Vd Brink 150km zonder stuurbekrachtiging te hebben gereden. Hij was evengoed sneller dan de Kamazki's van Aryat Mardeev en Eduard Nikolaev, die met hun zuinigere maar minder krachtige Liebherr motoren toch wat snelheid leken te missen. Gerard de Rooy kwam als 9e binnen, ook tijd verloren door het stof van een voorligger. Die voorligger was Karginov, die pas een 11e tijd neerzette vandaag. Vick Versteijnen had bijna een heel zuur Dakar-debuut gehad, nadat hij al na 500 meter vast kwam te zitten, maar Frans van Lankveld hielp m weer op weg. Voor Bob Ten Harkel lijkt de race over, de Daf van Hamer Dakar staat nog steeds op de proef.



Morgen gaat de rit naar San Juan over 551 km special voor motoren, quads en auto's, de trucks rijden een aangepaste route van 331 km.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

nieuwsflitsen dag2:

- Joan Barreda voorlopig de snelste bij de motoren, Gonçalves 2e op 6m13s. Marc Coma lag tot een paar WP's voor het einde tweede, maar verliest 12 minuten.
- Robert van Pelt vertrok als 45e, maar tussen WP4 en 5 verloor hij ineens 40 minuten en dat bleef oplopen. Hij is nu WP10 voorbij op maar liefst anderhalf uur
- Richard de Groot is alsnog uitgevallen na zijn accuproblemen gisteren.
- Nani Roma vertrok vanmorgen weer voor de 2e rit, is nu WP4 voorbij met een tijd in de top30.
- Volgende kanshebbers met pech: Al-Attiyah en Gordon. Gordon heeft oververhitte remmen, Al-Attiyah lag nog aan de leiding bij WP3, maar verdween daarna van de radar (kan dus ook Irritracker probleem zijn)
- Ten Brinke gaat goed mee in de top: bij WP10 derde kort achter teamgenoot De Villiers.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

"Moordenaars, jullie zijn moordenaars!" riep een gefrustreerde wielrenner ooit in de Tour de France toen hij zowat in een sneeuwstorm op een bergtop aan kwam. Een aantal deelnemers uitte dergelijke meningen ook aan de finish van de tweede etappe, waar de temperaturen opliepen tot boven de veertig graden.

Bij de motoren ging het zelfs zover dat Sjaak Martens op een gegeven moment letterlijk deelnemers per stretcher zag worden afgevoerd. Martens kwam rijdend aan de finish, maar was helemaal gesloopt, zoals bijna iedereen die het bivak haalde en meteen de tent van de medische dienst opzocht met uitdrogingsverschijnselen. Uiteindelijk kortte de organisatie de etappe in nadat 85 motoren waren gefinisht. Sam Sunderland mocht de etappe openen en helaas hield hij de traditie gaande: elke keer als de Brit moet openen gaat het ergens fout. In de bergachtige stukken in het begin viel het nog mee, maar in de vlakkere delen daarna dwaalde hij zodanig van het parcours af dat hij twee uur verloor met zoeken en een topklassering alweer kan vergeten. Toby Price was de grote verrassing in het eerste deel van de rit. De Australiër debuteert in de rally en lag de eerste 4 WP's aan de leiding. Joan Barreda ging daarna snellere tijden draaien, maar Price klampte goed aan. Bij WP12 ging Sunderland dus de mist in, en ook Barreda leek even mis te tasten, viel zelfs op een lastige passage, maar hij zette evengoed de snelste tijd door het spoor van Coma te volgen. De laatste 60 km moest hij weer zelf navigeren omdat Coma door een versleten achterband op safe ging rijden, maar het was genoeg voor Barreda om zowel de etappe als de leiding te pakken. Paulo Gonçalves ging ook goed en herhaalde zijn tweede plaats van gisteren, op 6m13s van Barreda. Na de twee Honda's was Ruben Faria de beste KTM op drie, voor Price en Matthias Walkner, ook debuterend jaar. Coma kwam als 8e over de streep op 12 minuten, maar dat viel mee vergeleken bij de 2u26m achterstand van Sunderland. Ook Yamaha liep een tik op: alledrie de fabrieksrijders (Pain, Metge en Botturi) reden verkeerd en kwamen als 17e, 18e en 19e binnen. Hans Vogels was als beste NLér binnen, 24e op bijna een halfuur. Frans Verhoeven werd 29e, compleet oververhit. "Ze wilden ons gewoon breken" was zijn mening. Teamgenoot Robert van Pelt kwam vroeg in de stage al met technische problemen stil te staan, het is op dit moment niet bekend waar hij uithangt.



"Onmensen" mopperde Rafal Sonic, toen hij zijn quad in het bivak geparkeerd had. De Pool had niet echt snel de etappe afgelegd, maar wel een heel constant tempo. Ignacio Casale was er op het snelle eerste stuk hard tegenaan gegaan, maar kwam zichzelf in het mulle zand zodanig tegen dat hij de laatste 100 km rustig aan reed en 5 minuten prijsgaf op de langzamere maar gestaag rijdende Sonic. De Pool pakte naast de dagzege ook de leiding over, al is het verschil niet zo heel groot. Mo Abu-Issa ging lang mee in de top3, maar op dat mulle laatste stuk verloor hij bijna 20 minuten en kwam als 6e binnen. Kees Koolen kwam als 8e over de streep. In het klassement is Sonic met 2m26s voorsprong leider, Casale is tweede, Lafuente is derde op 4m30s. De afstand naar de nummer vier, Sebastian Halpern, is al ietsje groter met 15 minuten.



Bij de auto's mocht Nani Roma als laatste van het pak dan toch vertrekken vanmorgen. De Spanjaard reed dan ook niet al te haastig om tijd in te halen, ging gewoon mee met de flow en kwam met een 22e tijd aan in San Juan. De pechduivel leek even bij het Mini-kamp te blijven hangen, want na WP4 was Nasser Al-Attiyah ineens verdwenen, om vervolgens aan de finish op te duiken met de snelste tijd. Orly Terranova was eigenlijk bijna even snel geweest, maar het ging mis voor de Argentijn met een crash in het mulle zand van de laatste kilometers, waarbij hij een paar keer over de kop ging. Hij eindigde uiteindelijk 10e. De Toyota's waren spekkoper en reden achter Al-Attiyah een soort aflossingsrace. Eerst was Leroy Poulter de naaste uitdager van de Qatari, daarna dook ineens Bernard ten Brinke als 2e in de lijsten op en aan de finish was het Giniel de Villiers die 8m30s na Al-Attiyah als 2e binnenkwam. Ten Brinke werd op 10m04s derde en verbrak een oud record van Kees Tijsterman en Bob ten Harkel, die allebei al eens vierde in een etappe waren geëindigd. "Eigenlijk hebben we heel rustig kunnen rijden, snel, maar zonder risico te nemen. Stephane Peterhansel had een mindere dag, de Peugeot bleef in het lastige slot steken in de tweede versnelling en dat kostte hem 1u07m tijdverlies. Carlos Sainz deed het beter met een 7e tijd, maar hij schijnt een motorrijder aan te hebben gereden. Of er nog een sanctie volgt is even afwachten. De Spanjaard kwam daarna overigens achter Erik van Loon te rijden, die ondanks een defecte airco en een slechte nachtrust een heel behoorlijke 7e plaats noteerde. Voor Adam Malysz is de Dakar afgelopen. De Pool had zich veel voorgesteld van zijn nieuwe SMG Chevrolet buggy, maar na 35 vloog de wagen in brand en moesten Malysz en zijn copiloot Marton toezien hoe het ding helemaal uitbrandde. De overige NLérs zijn nog onderweg, in ieder geval Tim Coronel stond met mechanische pech stil (stuurhuis). In het klassement zijn de verschillen aan de top vrij klein. Al-Attiyah heeft 7m42s op De Villiers en 9m42s op Ten Brinke. Robbie Gordon had een nachtmerrie. Opnieuw vertoont zijn Hummer al in het begin kuren, dit keer oververhitte remmen. Hij kwam op vier uur van de winnaar als 52e binnen. Petje af voor Stephane Henrard, Herbie was keurig als 40e binnen.



Bij de trucks gingen de Iveco's erg goed op het snelle WRC-achtige deel waarmee hun special opende. Gerard de Rooy lag een paar WP's op 1, maar hij verloor 7 minuten met sleutelen toen zijn gaspedaal los kwam te zitten. Hans Stacey nam de leiding over, maar kwam in het mulle tweede deel in het stof van een paar lokale jeeps te rijden, zodat hij een paar keer moest stoppen en buiten de top3 viel, hij zou als vierde eindigen. De Kamazki's grepen hun kans en pakten dankzij Eduard Nikolaev de eerste etappezege van 2015. Veel scheelde het niet of er was in Wit-Rusland een volksfeest losgebarsten. Sergei Viazovich verraste namelijk vriend, vijand en zichzelf met een tweede plaats op slechts 46 tellen van Nikolaev. Aryat Mardeev werd 3e op 49 tellen van zijn teamgenoot. Martin vd Brink consolideerde zijn goede klassering van gisteren met de zesde tijd, Marcel van Vliet werd 9e en liet live op camera zien dat een truck die zich verremt er aardig spektaculair uitziet. De Rooy kwam als 11e over de streep, vijf minuten na Nikolaev. Op dit moment zijn er 56 trucks binnen, de laatste is Vick Versteijnen op 2u50m. In het klassement is Stacey nog wel de leider met 20 tellen voorsprong op Nikolaev, Martin Kolomy is derde op 1m01s. Vd Brink had vijfde kunnen staan, maar een tijdstraf van 2m30s laat hem naar acht terugvallen, net voor De Rooy, die nu negende staat op 5m57s.



Morgen weer een special met gescheiden routes van San Juan naar Chilecito. De auto's en trucks rijden hun special op Argentijnse bodem voor de Andes over wordt gestoken, de motoren en quads beginnen pas als de grens met Chili is overgestoken.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Uw verslaggever moet helaas een beetje beter opletten met aardrijkskunde. De etappe van vandaag werd namelijk geheel op Argentijns grondgebied afgwerkt, de grens oversteken komt morgen pas. Hoewel de rit naar Chilecito onder iets minder gloeiende omstandigheden werd afgewerkt dan gisteren, was het evengoed behoorlijk zwaar. Vele crews waren 's nachts nog onderweg en sommigen moesten door de organisatie uit de proef worden gehaald.

Robert van Pelt heeft helaas de rally moeten verlaten. Na zijn technische problemen in het begin van etappe 2 viel hij nog een paar keer en raakte helemaal uitgedroogd, waarna hij zijn noodbaken indrukte en werd afgevoerd door een helicopter. Ook de Coronel-broertjes kwamen vast te staan, Tom gaf een stuurstang af aan Tim, die de zijne stuk had, maar toen Tim vervolgens koppelingsproblemen kreeg, stonden ze weer allebei stil. Uiteindelijk werd TIm door Frans van Lankveld opgehaald, Tom kwam na een nachtje doorhalen alsnog net op tijd aan om nog te vertrekken. Voor Tim en ook Ebert Dollevoet zit Dakar 2015 er helaas op.

Bij de motoren opnieuw de rookies die het meest opvallen. Toby Price vertrok opnieuw heel snel en reed weer een halve etappe aan de leiding voor hij door snellere mannen achterhaald werd. Joan Barreda was in een duel met Matthias Walkner verwikkeld tot hij foutreed en 2 minuten verloor. De Oostenrijker ging door en won de etappe. Walkner gaf later toe dat zijn echte test nog komt: "Ik kon een beetje profiteren van de de mannen die voor me gestart waren, maar morgen moet ik openen, en dan is het zaak geen fouten te maken." Iets wat Sam Sunderland alleen maar kan be-amen, de Brit werd trouwens 11e vandaag na een lange inhaalrace vanuit het achterveld. Coma werd 2e op 40 tellen van Walkner, Barreda en Price kwamen als 4e en 5e binnen. Paulo Gonçalves reed wat rustiger vandaag en werd 5e, maar voor het klassement maakte het niet veel uit. Barreda is nog steeds leider, Gonçalves nog steeds tweede, Walkner springt naar 3 op 10m33s van Barreda, Coma staat vlak daar achter vierde. Beste NL'er opnieuw Hans Vogels, 22e in de rit, 21e in het klassement. Zonet werd ook bekend dat er vandaag een dode te betreuren valt: Michal Hernik, een Poolse motorrijder die debuteerde in de rally, is dood aangetroffen bij km 206. Hij had zijn helm niet op en het noodbaken was niet afgegaan. Denkend aan de dood van Eric Palante vorig jaar zou het zomaar hyperthermie kunnen zijn. RIP en sterkte aan de nabestaanden.



Bij de quads begon de dag slecht voor zowel de nummer 1 als de nummer 2. Rafal Sonic raakte door meerdere snelheidsovertredingen de leiding kwijt en kreeg 15 minuten tijdstraf, geen wonder dat "Hedgehog" nogal stekelig aan de rit begon. Ignacio Casale kwam op de verbindingsroute met een auto in botsing en brak een wiel af. Het kostte de Chileen 20 minuten sleutelen voor ie verder kon en tijdens de inhaalrace haalde Casale weer 15 minuten terug, waardoor hij als 8e op 4m54s binnen was. Sonic zette na een solide rit de derde tijd neer, maar moest nog twee Argentijnen voor laten. Lucas Bonetto won de rit en Sebastian Halpern werd 2e. Sergio Lafuente eindigde als zesde vandaag, maar door alle malheur vóór hem is hij nu de nieuwe leider bij de quads. Casale staat 11sec achter hem, Halpern is derde op 7m30s en Sonic zakt naar een vierde plaats op 10 minuten. Kees Koolen werd vandaag 11e en is 12e algemeen, teamgenoot Mo Abu-Issa werd vijfde en is ook vijfde algemeen



Bij de auto's was het netjes gezegd, een puinzooi. Zestig crews stonden er vanmorgen aan het vertrek en er druppelden er zo'n 30 binnen toen het veld al voor de derde rit werd weggestuurd. Nasser Al-Attiyah ging op safe rijden, er was weinig te winnen vandaag op de stenige paden waar nog aardig wat auto's op hun kant gingen (zo ook Bernard ten Brinke, die daarmee een half uur verloor). Yahzeed Al-Rahji is een naam die we vaker in de rallywereld tegenkomen, hij debuteert dit jaar met een bij Overdrive gekochte Toyota. Hij is een keer op autoblog wat denigrerend een Arabische huisjesmelker genoemd na een ongelukkig optreden in Ieper, maar dat de Saudi wel degelijk talent heeft bewees zijn optreden vandaag, want in een duel met de Toyota's van De Villiers en Poulter kreeg hij Poulter zo zenuwachtig dat ie zichzelf voorbij liep en hard door een rivierbedding raasde, waarbij zijn achteras flinke schade opliep. Aan de finish was Al-Rahji derde met 1 minuutje achterstand op De Villiers. Winnaar werd echter Orly Terranova, die nog eens 1m54s sneller was dan De Villiers. Al-Attiyah werd als vijfde afgevlagd en houdt de leiding.

De Peugeots worstelen nog altijd een beetje, tenminste de Franse rijders hebben het moeilijk. Stephane Peterhansel verloor live on camera even de macht over het stuur en vloog nét niet van de baan af. Hij kwam als 7e binnen op 9minuten. Cyril Despres is echt met een leerjaar bezig, de voormalig motorrijder moest zich met een 14e plaats op 21 minuten van Terranova tevreden stellen, al was hij wel sneller dan Robbie Gordon, die 15e werd. Carlos Sainz is degene die echt zijn ritme heeft gevonden, hij werd vierde vandaag en staat ook vierde algemeen. Guirlain Chicherit ging het wat minder goed af, de "Zebra" buggy (zo genoemd vanwege zijn livery kwam zonder water te staan, maar een lokale boer liet zijn eigen radiator leeglopen en hielp de Fransman weer op weg. De zoon van de man kreeg er een pet voor terug. Beste NL'er was opnieuw Erik van Loon, die even naar een waypoint moest zoeken en dankzij de langskomende Terranova de goede richting weer vond, al zagen ze in het stof wel een afstapje over het hoofd. "Een van de achterwielen stond gewoon krom, daarom heb ik later rustig aan gedaan." Rustig aan was genoeg voor plaats acht. Ten Brinke kwam na zijn koprol met een soort Mad Max Toyota binnen, het bodywork helemaal aan flenters, maar de motor deed het nog: een 24e plaats en wat extra werk voor de monteurs. Maik Willems (54e) en Werner Zoetaert (61e) zijn ook binnen, evenals Stephane Henrard, die Herbie als 41e binnenbracht. De Belg is nu 36e algemeen.



Bij de trucks liep het vandaag niet lekker voor team XDakar. Peter vd Bosch had gisteren nog geholpen een van de Tatra's van het Bonver team weer overeind te zetten en kreeg daardoor wat verloren hulptijd terug. Vandaag echter was hij zelf aan de beurt met een kapotte dynamo. Ook Frits van Eerd kende een rotdag toen de luchtslang van de koppeling het begaf en later de waste gate dichtsloeg, waardoor de motorrem onklaar raakte. Eimbert Timmermans moest overal voor wegenwacht spelen en de drie trucks kwamen dan ook redelijk dichtbij elkaar als 22e, 27 en 29e binnen. Ook de Renaults hadden hun besognes, zowel Martin vd Brink als Pascal de Baar hadden koelingsproblemen, Vd Brink verloor 46 minuten, de Baar zelfs 2 uur. Wat me trouwens opviel, hoe zwaar de trucks door elkaar werden gerammeld op sommige stukken die zo hobbelig waren dat het om met Timmermans te spreken "op een draaiende wasmachine" leek. De Ginafs sprongen daar dan weer tussenuit, want door hun onafhankelijke ophanging schudde de truck nauwelijks. Wuf van Ginkel pikte in Afrika al de bijnaam "De Spin" op, die geldt hier nog steeds.



Vooraan lijken de Kamazki's beter te worden in het technische werk, want Andre Karginov en Aryat Mardeev waren de hele rit voorin te vinden, maar goed ook want kopman Nikolaev verloor acht minuten na pech. Gerard de Rooy was in de beginfase de snelste, maar op een bergpas zat hij even klem achter Hans Stacey, die met vermogensverlies te kampen had. Mardeev wint uiteindelijk de rit, Karginov is op anderhalve minuut tweede en De Rooy is derde. Ales Loprais werd vandaag vierde in de MAN, die hij inmiddels SuperMAN heeft gedoopt. De Tsjech doet het voor zijn doen rustiger, maar staat wel tweede in het klassement, 7m55s achter Mardeev. Karginov is nu derde, geen 3 tellen achter Loprais. De Rooy klimt twee plaatsen en is nu 7e op 9m52.

De route morgen gaat dus nu wél de grens over richting Chili via de San Francisco Pas. De trucks rijden 174km, de rest 315km special, met voor het eerst de Chileense duinen, eigenlijk hét terrein voor de Iveco's.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Fijn, dan kunnen Stacey en de Rooy aan de slag. Wel leuk om Loprais in die MAN te zien trouwens. Viazovich ook erg sterk met die MAZ, hoor je verder niks van maar scheuren doen ze wel met dat ding.

Perton

Lekker ook hoe de organisatie Coronel wil naaien.

Racingnews365

Jammer dat Gordon alweer zoveel technische problemen heeft gehad.

Gelukkig dat Toyota de mini`s nog aardig partij kunnen geven, wel benieuwd hoe de echte duinen gaan verlopen voor Toyota.
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.