help een arme student (enquete)

Gestart door Perton, 03 december 2014 - 13:11:08

« vorige - volgende »

Perton


gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

En wat was de algehele uitkomst van de enquête? 

Perton

Binnen de steekproef was het wel zo dat mannen meer dan vrouwen bereid zijn door te werken tot de nieuwe pensioenleeftijd, evenals hoogopgeleiden vs. laagopgeleiden (wat ook de verwachting was), maar qua statistische toetsen was daar geen verband aangetoond. Deels denk ik omdat er toch net wat te weinig respondenten waren en deels omdat best wel veel mensen de optie 'weet ik niet' hebben ingevuld. Dat heeft toch een flinke invloed gehad. In de toekomst toch proberen te zorgen dat mensen een duidelijkere keuze moeten maken.

Qua sociaal kapitaal (de vragen over vrijwilligerswerk en lidmaatschap van een vereniging / kerk / etc.) was er gelukkig wél een statistisch verband. Mensen met een hoog sociaal kapitaal zijn veel meer bereid door te werken tot de pensioenleeftijd. En dan via een andere statistische toets kon ik nog wel aantonen dat het een zwak verband was.

Wat betreft private en publieke sector was er ook in de steekproef geen verschil.

Al met al is de conclusie dus dat ik er eigenlijk niks over kan zeggen. Maar goed, daarvoor is het ook een bachelorscriptie. Het ging niet om de resultaten maar om het laten zien dat ik onderzoek kan doen.