Discussie veiligheid ongeval Bianchi

Gestart door Gonzalo, 07 oktober 2014 - 08:49:52

« vorige - volgende »

Gonzalo

Na het bijna fatale ongeluk van Jules Bianchi is de discussie over veiligheid binnen de Formule 1 weer aangewakkerd.

De vraag wordt gesteld of er weer gesloten cockpits moeten ingevoerd worden, aangezien deze de drie meest recente ernstige ongevallen hadden kunnen voorkomen (Massa, de near-hit bij Schumacher in Abu Dhabi enkele jaren terug en dat van Jules Bianchi).

Artikel: http://www.autosport.com/news/report.php/id/116193

In mijn ogen zou dit de sport kapot maken. Gesloten cockpits horen niet thuis in een open wheel raceklasse. Als je ultieme veiligheid wil, race dan gewoon niet.

Wat is jullie mening? Kan de Formule 1 nog veel veiliger, en zoja, hoe?
Wat vinden jullie van het idee om de cockpits te sluiten?

Matthijs

Citaat van: Gonzalo op 07 oktober 2014 - 08:49:52
In mijn ogen zou dit de sport kapot maken. Gesloten cockpits horen niet thuis in een open wheel raceklasse. Als je ultieme veiligheid wil, race dan gewoon niet.
Dat vind ik echt een kulredenering. In de jaren '50 zeiden ze: de motor hoort voor de coureur. En in de jaren '60 zeiden ze: formule auto's moeten geen vleugels hebben. In andere klassen is ook sprake van evolutie: in Le Mans hebben open en dichte LMP1's elkaar afgewisseld aan de top.

Echter, ik geloof niet dat een cockpit iets had kunnen voorkomen aan het hoofdletsel van Bianchi (anders dan bijvoorbeeld bij Massa). In die zin vind ik het niet nodig dat deze discussie weer oplaait.

Figge

Onzindiscussie voor mij, als het gaat om de veiligheid. Bianchi's ongeval had nog wel eens ernstiger kunnen uitpakken met een gesloten cockpit lijkt mij. Mocht F1 vanwege esthetische of performance redenen naar dichte cockpits willen, dan zou ik er eigenlijk nog niet eens zoveel op tegen hebben. Die ultieme droomauto van Newey voor PS had getekend vind ik best cool om te zien hoor.

Gonzalo

Moeten er dan andere lessen getrokken worden, of is het goed zoals het nu is?
Jacques Villeneuve vindt dat er bij elk ongeval een safety car naar buiten gestuurd zou moeten worden...

Figge

Volgens mij moet nu iedereen even eerst rustig afkoelen en niet aandachtsgeil dingen gaan roepen in de media.
Bekijk de feiten over een week nog eens rustig. Of over 2 weken. Dan denkt iedereen weer rationeel. Weet je, hoe cru het ook is,
het is en blijf onmogelijk om freakaccidents te voorkomen. Op het moment dat cockpits dicht zijn, zul je zien dat iemand letsel oploopt dat met een open cockpit ziet zou gebeuren. Het is zoals het is. Ook dat is racen. Niet dat ik het normaal vind ofzo, maar je weet dat dit het risico van het vak is. Ik denk dat F1 al super veilig is, voor zover dat met racen kan.
Na elk ongeval een SC? Kan. Daar wordt de race wel vaker ala Amerikaans racen geneutraliseerd. Zal wennen zijn.

gloudiesaurus

Op verzoek, hierbij het topic om te discussiëren over de veiligheid m.b.t. het ongeval Bianchi.

Voor wie de beelden nog eens wil zien:
http://www.gppits.net/nieuws/video_schokkende_beelden_van_crash_bianchi/
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Okee dan stop ik mijn reactie hier:

Citaat van: Kootje op 06 oktober 2014 - 19:51:04Overigens wijt ik het meer aan die groene vlag die iig bij de bewuste baanpost gezwaaid werd, dan aan iets anders. Hoewel ik weet dat dit inhoud dat men pas vanaf dat punt op het gas mag, nodigt dit imo toch wel erg uit om gelijk het gas erop te gooien wat je ook kunt zien in het door Gerard geposte GPS filmpje. In mijn optiek had die groene vlag op dat punt nooit gegeven mogen worden.

No offence naar Kootje persoonlijk, maar ik vind het niet fair om de marshall met de groene vlag iets te verwijten. De regels zijn nu eenmaal dat de vlag betekenis heeft nadat je er voorbij rijdt (en na de groene vlag was de baan gewoon weer vrij). Net als een verkeersbord op straat: je hoeft pas 50 te rijden als je het bord passeert. Ik ga er dan ook niet vanuit dat Bianchi is gaan versnellen omdat in de verte voor hem groen gezwaaid wordt, hij kent de regels dondersgoed en weet dat hij in een baanvak met dubbelgeel reed.

Of hij heeft de vlaggen helemaal niet gezien door het slechte zicht, dat kan natuurlijk ook nog (maar dan is het ook niet relevant welke kleur de vlaggen hadden).

Pancake Shield

Ik moet persoonlijk zeggen, dat de rondes voordat Sutil en Bianchi crashte ik al vond dat het met die nieuwe regenval er op televisie al vrij duister uitzag. Heeft Suzuka eigenlijk van die soort matrix-borden die je op andere circuits ziet, dat die gaan knipperen op het moment dat er een vlag gezwaaid wordt?
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jehoentelaar

Geloof het wel, die zitten standaard in het 'pakket' van een Grand Prix meen ik.

Perton

Citaat van: Figge op 07 oktober 2014 - 09:30:47
Op het moment dat cockpits dicht zijn, zul je zien dat iemand letsel oploopt dat met een open cockpit ziet zou gebeuren. Het is zoals het is.

Precies. Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een kennis van mijn vader die een ongeluk overleefde juist omdat hij op dat moment geen gordel droeg (de details weet ik niet meer, is me jaren geleden ooit verteld). Dat is inderdaad die ene van 1000 die een uitzondering is. Ik denk dan ook niet dat de discussie van gesloten cockpits n.a.v. dit ongeluk terug moet keren. Ik zou er niet op tegen zijn als ze kwamen, maar ik ben er verder ook niet per se een voorstander van, het maakt mij niet zo uit.

Wat wél bediscussieerd kan worden, is het gebruik van de safety car, en dan niet met die flauwekul waar Jacques Villeneuve, maar echt doelgericht: wat is er specifiek bij dit ongeval mis gegaan? Hoe kunnen we dat verbeteren? En ook het gebruik van vlaggen kan men het eens over hebben. Misschien stond dat mannetje met de groene vlag er eigenlijk wel te vroeg, want het nodigt inderdaad uit om vroeger je gast op te gaan. En überhaupt het gedrag van coureurs als er gele vlaggen hangen, mag ook bekeken worden, want naar mijn idee wordt elke gele vlag al jaren op dezelfde wijze behandeld door coureurs, terwijl er juist gradaties zijn.

Maar wat mij betreft hoeft er aan de auto zelf niks te veranderen. Het feit dat Bianchi op dit moment nog leeft, en niet op slag dood was, is al een resultaat van die sterke auto's denk ik

Matthijs

Ik denk dat het een goede regel zou zijn dat als er een kraan aan de circuitkant van de bandenstapel staat (dus op het circuit), dat er dan altijd een safety car is (of een slow zone).

NielsD

Citaat van: Matthijs op 07 oktober 2014 - 12:15:46
Ik denk dat het een goede regel zou zijn dat als er een kraan aan de circuitkant van de bandenstapel staat (dus op het circuit), dat er dan altijd een safety car is (of een slow zone).

Precies. Deze discussie gaat niet om de veiligheid van de auto, maar wat er naast en op de baan gebeurt. Als die kraan er niet had gestaan, dan was hij in de bandenstapels geknald en was er niets aan de hand geweest. Nu stond die kraan er en je hebt dit. Open of gesloten cockpits hebben toch niets te maken met dit ongeluk. De cockpits die ze in de Le Mans gebruiken waren ook echt niet sterk genoeg geweest om deze klap tegen de kraan aan te kunnen.

Als ze het echt goed willen hebben, dan moeten ze bij elke marshalpost een kraan neerzetten, die tot aan het einde van de grindbak reikt. Zo kun je op elke de auto weghalen en hoef je geen traktor de baan op te sturen. Het is een investering, maar al ze dan toch zo graag aan de veiligheid willen sleutelen, dan maar op deze manier.

Dan hoef je ook geen SC de baan op te sturen, wat de race weer vertraagt. Slow zones is een leuk idee, maar met dubbel geel heb je al een soort van slow zone.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Dat heb je niet, omdat coureurs zich er niet aan houden. Dus dan kan je twee dingen doen: strenger zijn tegen coureurs (en bij overtredingen ook serieuze straffen uitdelen), of vanuit race control auto's automatisch tot een bepaalde delta tijd laten afremmen op het moment dat ze punt X op de baan passeren.

NielsD

Citaat van: Perton op 07 oktober 2014 - 12:32:03
Dat heb je niet, omdat coureurs zich er niet aan houden. Dus dan kan je twee dingen doen: strenger zijn tegen coureurs (en bij overtredingen ook serieuze straffen uitdelen), of vanuit race control auto's automatisch tot een bepaalde delta tijd laten afremmen op het moment dat ze punt X op de baan passeren.

Dan moeten ze gewoon strenger zijn. Ze kunnen tegenwoordig alle data inzien, dus aanpakken die hap.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Gonzalo

Citaat van: NielsD op 07 oktober 2014 - 12:33:24
Citaat van: Perton op 07 oktober 2014 - 12:32:03
Dat heb je niet, omdat coureurs zich er niet aan houden. Dus dan kan je twee dingen doen: strenger zijn tegen coureurs (en bij overtredingen ook serieuze straffen uitdelen), of vanuit race control auto's automatisch tot een bepaalde delta tijd laten afremmen op het moment dat ze punt X op de baan passeren.

Dan moeten ze gewoon strenger zijn. Ze kunnen tegenwoordig alle data inzien, dus aanpakken die hap.
Ben ik mee akkoord, alleen is de beoordeling dan weer subjectief.
Wanneer vertraag je genoeg? Daar kan je moeilijk een maat op plakken, dus ben je deels overgeleverd aan de willekeur of interpretatie van een steward.