Tijd voor een nieuwe klasse?

Gestart door Breaktest, 23 september 2014 - 14:16:51

« vorige - volgende »

Breaktest

Het verhaal van Andre Lotterer is opvallend in die zin dat F1 niet alleen onder publiek tanende is, maar voor het eerst ook onder coureurs. Getuige dit interview (http://www.f1today.net/nl/nieuws/lotterer-de-formule-1-is-niet-meer-wat-het-geweest-is) vindt hij meer sportieve uitdaging in de Super Formula klasse.
Deze klasse is hier vrij onbekend maar is vergelijkbaar met andere F1 opstapklassen: vermogen 550 pk, 2 ltr 4 cil. turbo, en de auto's zien er behoorlijk F1-achtig uit (meer dan Formule E in ieder geval). Een ander kenmerk is dat het een lokaal kampioenschap is.

Met name dit laatste vind ik interessant. Ik vraag me hardop af of er geen ruimte is voor een Europese variant. Feit is dat F1 grote moeite heeft zichzelf opnieuw uit te vinden, dus als de vernieuwing niet van binnenuit kan komen, waarom niet van buitenaf? Waarom geen lokaal Europees kampioenschap dat met F1 zou kunnen wedijveren, een klasse die liefhebbers met hun tentje na zouden kunnen reizen. Het verbaast me echt dat er nauwelijks krachten zijn die in dit gat springen. Steeds als een klasse met die potentie opstaat heeft deze de neiging, naar voorbeeld van de grote broer, om de wijde wereld in te trekken. Waarom? Ook lokale series, mits spectaculair genoeg, met voldoende grote namen en op de juiste manier gepromoot, kunnen heel succesvol zijn, zie Nascar.

Het Super Formula kampioenschap is vrij bescheiden: het behelst 7 ronden en kent een startveld van 19 deelnemers, 11 teams en twee motorleveranciers (Honda en Toyota). Maar we moeten niet vergeten dat Japan 127 mln inwoners heeft; de Europese unie heeft er vier keer zo veel (heel Europa zelfs 800 mln). Ervan uitgaande dat beide regio's even autosport minded zijn toont dit voldoende aan dat er ook in de EU potentie is voor een F1-concurrerende klasse (tegen veel lagere kosten). Het lijkt mij dat er ook veel regionale circuits naar zo'n klasse snakken. Waar blijft de ondernemer en visionair die dit op poten kan zetten? 

Dit hoeft een wereldkampioenschap overigens niet in de weg te staan. Nog even verder dagdromend: liefst zie ik ik drie regionale kampioenschappen met elk pakweg 15 races verspreid over een half jaar, waarna de top tien van elk in een aparte serie van 6 races (verspreid over drie continenten Europa/Amerika/Azie) uitmaakt wie de kampioen van dat jaar is.

Kootje


Breaktest



Perton

Zo'n klasse gaat in Europa niet werken, om de doodsimpele reden dat coureurs nog altijd op F1 gefocust zijn, en als dat een onhaalbaar verhaal blijkt te zijn ze nog wel goed genoeg zijn om fabriekscoureur in de sportscars te worden.

Zolang een nieuwe dergelijke klasse in Europa niet van de grond komt waarbij coureurs professional zijn in plaats van dat ze moeten betalen voor een stoeltje (en laten we eerlijk zijn, dat A1GP, Superleague en Acceleration dat allemaal nooit hebben bereikt zegt voldoende over de kansen om een professioneel ipv een paydrivers-kampioenschap op te richten in Europa), gaat een dergelijke alternatieve klasse ook nooit een écht succes worden.

Daarbij vraag ik me ook zeer sterk af of de Super Formula een succes zou zijn als er alleen privéteams waren in tegenstelling tot gigantische financiële en fabriekssteun van Honda en Toyota. Het is op die manier wel heel makkelijk wijzen naar de successen van die raceklasse, maar ik denk dat Lotterer hiermee te simplistisch denkt.

Dat gezegd hebbende vind ik je idee in theorie hartstikke geweldig en ik droom er zelf ook al jaren van. Het gaat in Europa alleen niet gebeuren.

Kootje

Citaat van: Breaktest op 23 september 2014 - 15:29:34
Citaat van: Kootje op 23 september 2014 - 15:22:20
Wat houd je tegen?
Pecunia meneer. Keiharde pecunia! :)

Ik weet, het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar das 'n kwestie van geldschieters vinden. :P

Franky R.

Ik zou een dergelijke klasse verwelkomen, doch stikt het tegenwoordig van de [vage] raceklasses. De Formule 2 van Max Mosley sneuvelde al gauw...Dan heb je nog Formula Acceleration, Formula Master, AutoGP [bestaat dat nog?], WSR3.5 en GP2...

En dan heb je ook nog lokaal geweld in de vorm van F3000 Inter, F2 UK, Formula Mono UK en een hele zooi 'classic' formulae zoals de F5000.


Pffff...ik zie liever minder klasses, doch wel zo simpel als de Super Formula die Lotterer noemde. Dat mis ik eigenlijk wel. Een zeer snelle auto, die heel simpel is. En meteen de dominante opstapklasse is of eentje waar men een leuke boterham bij elkaar kan rijden.


De ex-A1GP is robuust en vrij eenvoudig, wat ik met eigen ogen heb kunnen zien bij MP Manor Motorsports.








Sphinx

De enige Europees georiënteerde klasse vergelijkbaar met Superleague, A1GP en het doodgeboren FA1 verhaal die enig succes had is de AutoGP. Ook die gebruikt de ex-A1GP auto's, heeft ze zelf een paar keer geupgrade (anvilving, andere voorspoiler, opgewaardeerde Zytek motoren). maar ook dat kampioenschap kampt met teruglopende belangstelling. Ook de herintroductie van de F2 (eigenlijk de Formule Palmer Audi) was niet bepaald een blijvertje. Alles staart zich hier helemaal blind op die F1-piramide (F3, GP3, GP2, WSR) en het is gewoon bizar hoeveel de GP2 organisatie moet betalen om het kampioenschap in het voorprogramma van de F1 te mogen bivakkeren. Franky (dacht ik) heeft er volgens mij al een leuk artikeltje aan gewijd, maar ik zie de Gp2 allang niet meer als "De kraamkamer van de F1". Als de kampioenen niet doorstromen, er idioten met te diepe zakken stoeltjes bezet houden en teams bewust rijders in de World Series gaan plaatsen om die valkuil te vermijden en STR zelfs een zeer getalenteerde rijder uit de F3 serie wegplukt, dan moet je toch echt serieus gaan afvragen wat er mis is in dat model.

Kortom, ik vind het geen tijd voor een nieuwe klasse. Ik staar me niet blind op de F1, en ik staar me ook niet blind op singleseaters. De Tourwagenklasse spreken me als kijksport eigenlijk veel meer aan. BTCC is een heerlijke klasse dankzij de NGTC-regels, veel meer close racing dan de DTM, veel meer concurrentie dan bij de WTCC. En V8 Supercars was al erg leuk om te volgen, dankzij het goede optreden van Volvo en Nissan wordt het ook internationaal aantrekkelijk. Zelfs Indy/Nascar gigant Roger Penske stapt volgend jaar in.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

In de huidige wildgroei van twijfelachtige raceklassen en proefballonnetjes moet je een nieuwe klasse absoluut niet willen. Het beter organiseren en ontwikkelen van wat er nu staat is veel belangrijker. Een nieuwe klasse kan alleen maar bestaande klassen meer in de weg gaan zitten, en aan de status van de Formule 1 komen zal het niet doen. Er moet iets structureel veranderen in de openwheelracerij wil een nieuwe klasse een serieuze opmars gaan maken. Hoe? Geen idee.

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 24 september 2014 - 13:42:00
In de huidige wildgroei van twijfelachtige raceklassen en proefballonnetjes moet je een nieuwe klasse absoluut niet willen. Het beter organiseren en ontwikkelen van wat er nu staat is veel belangrijker. Een nieuwe klasse kan alleen maar bestaande klassen meer in de weg gaan zitten, en aan de status van de Formule 1 komen zal het niet doen. Er moet iets structureel veranderen in de openwheelracerij wil een nieuwe klasse een serieuze opmars gaan maken. Hoe? Geen idee.

Helemaal waar. Ik zie liever nog enkele klassen verdwijnen of samenvoegen zodat het allemaal wat overzichtelijker word...

Vroeger had je karting, Formule Renault, Formule 3, Formule 3000, Formule 1.
Tegenwoordig heb je veel Formule 3-klasses en zijtakken...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 24 september 2014 - 14:00:08
Citaat van: Jehoentelaar op 24 september 2014 - 13:42:00
In de huidige wildgroei van twijfelachtige raceklassen en proefballonnetjes moet je een nieuwe klasse absoluut niet willen. Het beter organiseren en ontwikkelen van wat er nu staat is veel belangrijker. Een nieuwe klasse kan alleen maar bestaande klassen meer in de weg gaan zitten, en aan de status van de Formule 1 komen zal het niet doen. Er moet iets structureel veranderen in de openwheelracerij wil een nieuwe klasse een serieuze opmars gaan maken. Hoe? Geen idee.

Helemaal waar. Ik zie liever nog enkele klassen verdwijnen of samenvoegen zodat het allemaal wat overzichtelijker word...

Vroeger had je karting, Formule Renault, Formule 3, Formule 3000, Formule 1.
Tegenwoordig heb je veel Formule 3-klasses en zijtakken...

Dat is ook de reden waarom ik al die opstapklassen nauwelijks nog volg tegenwoordig. Je ziet door het bos de bomen niet meer.

MotoGP is in dit opzicht veel eenvoudiger en transparanter: Moto3 => Moto2 => MotoGP. Heel af en toe komt er iemand vanuit de Superbikes of Supersport overgestapt en volgend jaar stapt Jack Miller in één keer over van Moto3 naar MotoGP, maar dat zijn slechts uitzonderingen.


Figge

#11
Hoe een andere klasse op te tuigen? Keihard concurreren met F1 natuurlijk. Wat zeg ik concurreren? Overklassen natuurlijk. Of dat kan? Tuurlijk. Men moet niet bang zijn voor de commerciele status van F1, maar die juist gaan onder mijnen. Beter zijn dan F1.
Heel belangrijk is de volwassenheid van de auto's voor het publiek te benadrukken denk ik. En hoe zich dat verhoud tot andere singleseater klassen. Benoem het vermogen (de techniek is cheap verkrijgbaar in de vorm van V10 en V8 blokken die ook in F1 zijn gebruikt) Leg het principe van aerodynamica uit en hoeveel downforce de auto's produceren tov andere raceklassen. Ga rijden op legendarische banen waar F1 niet meer komt (maar stiekem gaan naar banen waar ze wel testen, Jerez bijvoorbeeld) En profileer je met snellere ronden tijden dan F1. In 2014? Speel de troefkaart van het geluid ook uit. Zoek een samenwerking met andere klassen als WEC en DTM. Wissel rijders uit. WEC en DTM rijders willen echt wel in sublieme Formule auto's rijden die een bijzondere uitdaging vormen. Pak slimme namen als Di Resta bijvoorbeeld. Bourdais. Mannen die in principe goed genoeg zijn voor F1. Maar wel harder gaan met de nieuwe auto dan met een F1.
Auto ontwikkelen? Reverse engineer de F1 van 10 jaar geleden, stop er de 3.0 V10 in, schroef daar desgewenst turbo's op voor nog meer power. Dus meer down force en pk's als F1 in 2014. Dan komt het publiek vanzelf. Want wat wil het publiek zien? Het beste van het beste.
Dus de snelste auto's. De beste rijders? Die komen vanzelf wel als je auto's sneller gaan dan de auto's in F1.
Je moet dus een spectaculairder product hebben dan F1. Dus een andere agenda tijdens de raceweekenden. Meer actie op de baan.
Het probleem met andere nieuwe initiatieven is dat zij zich bij de lancering al als een schoothondje van F1 presenteren. Het is nooit een snellere auto geweest dan F1. Maar als je nu gewoon een auto neerzet die in de basis sneller is als F1, dan ben je toch direct klaar. 10 jaar geleden was F1 ook sneller dan het nu is. Dus het is technisch niet onmogelijk.
Commercieel is het een grotere uitdaging. Hoe zorg je voor volgers van je nieuwe race klasse. Dat is de grote uitdaging. Hoe breng je het product in de woonkamer. Ik denk dat je vooral veel gratis beschikbaar moet stellen voor je volgers. Je moet niet denken in fans. Je moet de interactie zien te vinden. Je moet bijvoorbeeld rijders, ala icebucket en dergelijke, uitdagen eens in zo een auto te stappen. Ik durf wel aan dat als je als klasse aandacht krijgt in de media en een jonge hond de huidige leider van het F1 kampioenschap uit daagt om zijn snellere tijd dan F1 op Jerez eens te verbeteren dat de druk op die rijders en F1 erg groot kan worden om eens in te stappen.
Maar wat je ook doet, maakt de content van het kampioenschap makkelijk toegankelijk. Focus vooral op mobiele apparaten. Een gratis Wifi netwerk op het circuit, waar het publiek allerlei extra heeft tijdens de race en weekend. Zorg dat je bijvoorbeeld een meer vrouwelijke publiek benadert. F1 rijders als gladiatoren zeg maar. Niet zo steriel als nu in de F1 paddock.

Begin het kampioenschap klein. En benoem het specifiek als Europees kampioenschap. Zo heb je de mogelijkheid om met hetzelfde concept ook een pacific of amerikaans kampioenschap op te zetten. Rijdt op legendarische banen waar de fans dat graag zien. Imola, oude brands hatch, Nordschleife. Waarom niet. Men rijdt er nu nog steeds de 24 uur van de nurburgring, met profs achter het stuur. Gevaarlijk? tuurlijk, maar durf gewoon terug te gaan naar de banen waar nog niet de F1 waardige standaard van veiligheid is. Waarom? Dat spreekt tot de verbeelding. Bovendien zijn auto veel veiliger.
Echt het kan wel om een nieuwe toon aangevende klasse te worden. Maar moet je sneller zijn dan F1. Je auto's en de manier waarop je het bij je volgers brengt moet gewoon overtreffend zijn aan F1. En nee, uitgedrukt in hoeveel geld het moet opbrengen, moet je juist slim zijn en niet met F1 achtige bedragen werken. Houd het klein en laat het zachtjes groeien.

Franky R.

@Figge,


Lees het nu pas...maar wel interessant. :)