Formule 1 anno 2014

Gestart door Enzo, 03 juni 2014 - 19:17:45

« vorige - volgende »

Enzo

Volgens David Coulthard zijn de rijders ontevreden over de huidige vorm van Formule 1, het is niet puur racen zoals het vroeger is geweest.

Citaat"They are not happy. The marketers love it because it gives them a reason to put their investment into F1, and I completely understand that, but the drivers are not enjoying driving the cars this year."

"Nico [Rosberg] and Lewis [Hamilton] are probably a bit happier as they have a better package, but even if you speak to them privately they say the driving experience is not as pure as it was.
http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/161003.html#8FFQxPr10TC2rzft.99

Wat vinden jullie van de huidige F1 t.o.v. de afgelopen 10/20 jaar en waarom vinden jullie het beter of slechter?

Perton

#1
Beter, want de technologieën zijn voor mij interessanter dan vroeger en ik zie meer gevechten dan vroeger. Dat zijn de enige twee zaken die me interesseren.

En daar zit het probleem: het kan mij werkelijk geen ene reet schelen of het voor de coureur leuk is in de auto. Als een coureur controle wil over een geweldig racemonster: ga rallyrijden, wil je als coureur een prachtige competitie met elke ronde strijd op de baan, ga GT of touringcar-racen (of als je per se single seater wilt hebben dan is IndyCar nog altijd een optie). Uiteindelijk heb je als enige doel mij te vermaken als coureur, want zodra ik niet meer vermaakt wordt, stop ik met kijken.

gloudiesaurus

Ik mis het geluid en ik vind ook de neuzen/ voorvleugels niet om aan te zien.

Verder is niet alles slechter, al mag van mij die dominantie van een team zoals Red Bull de laatste jaren en Mercedes nu wel wat minder  ;)
Maar goed dat hadden we 10 jaar terug met Ferrari en Schumacher ook  :)

Verder jammer dat F1 steeds meer achter de decoder verdwijnt en de sport in Nederland nauwelijks nog leeft.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

De hoofdreden om te kijken is het racen. En dan boeit het me niks of ze 3 seconden harder of langzamer gaan dan 5 jaar terug of 20 jaar terug, want daar zie je niks van. Het racen is de laatste jaren in mijn ogen aanzienlijk verbeterd. De coureurs zijn m.i. in de top van hoog niveau (hele sterke lichting) en bovendien divers van karakter. De terugkeer van Mercedes als team is heel positief en de komst van Red Bull ook. Een aantal nieuwe circuits hebben meerwaarde, de meesten niet vind ik, maar ook op matige banen kan je een leuke race op de mat leggen.

De randvoorwaarden zijn wel wat minder dan vroeger. De wagens zien er niet uit (een trent die in mijn ogen overigens reeds medio 90 is ingezet en sindsdien worden de wagens visueel van een steeds hoger bubblegum niveau) en het geluid van de turbo's is natuurlijk minder dan dat van de V10's of V12's van vroegere jaren. Maar om eerlijk te zijn erger ik me aan beide aspecten niet heel erg veel.

Over het algemeen ben ik dus behoorlijk positief over de richting die de sport de laatste jaren heeft ingezet.

gloudiesaurus

Qua Mercedes en Red Bull ben ik het helemaal met je eens.
En ook qua racen, dat voor mij absoluut het belangrijkste is, is een goede weg ingeslagen.
Vind het ook leuk dat er wat teams bij zijn gekomen, al rijden die vooral in de achterhoede.

Ik vind Abu Dhabi en Singapore echte aanwinsten voor de kalender.
Aan de andere kant waren er ook wat mindere circuits maar een circuit zoals Zuid Korea is inmiddels ook alweer van de kalender verdwenen...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

tja, ik blijf het lastig vinden. De races zijn er in sommige facetten misschien wel spannender op geworden, maar toch vind ik de F1 overall minder aansprekend en indrukwekkend als 10/15 jaar geleden. Maar goed, ik denk dat we vooral vooruit moeten kijken en niet terug. Vroeg of laat moet je toch dingen veranderen en ik denk dat dat in het geval van de F1 vooral vroeg moet zijn. Maar uiteindelijk moet het wel ten allen tijde racen blijven op de limiet blijven, als de coureurs er geen (of minder) plezier in hebben, dan lijkt me dat geen goede zaak, want dat zal ook zeker over slaan op het publiek. Maar goed, eerlijk gezegd merk ik daar vooralsnog weinig van. Wat ik wel tekenend vind is dat er zo weinig (cruciale) fouten meer worden gemaakt, dat geeft toch wel aan de dat de coureurs ver van de limiet rijden. #en foutje moet altijd op de loer liggen en dat is nu gewoon niet het geval. Meer inhaalactie's allemaal leuk en aardig, maar er mist toch iets dat die echte spanning geeft.

Breaktest

Mixed feelings, maar vooral minder.
Minder omdat ik het startveld te klein vind. 26 vind ik het ideale aantal, Maar dat zal nooit meer haalbaar zijn vanwege het halsstarrige verzet alles substantieel goedkoper te maken.
Minder omdat de wagens er niet uit zien.
Minder omdat de prestaties zich niet meer substantieel onderscheiden van concurrerende klassen.
Minder omdat de commercialiteit tot in het extreme is doorgevoerd.
Minder omdat coureurs steeds meer tot boordwerktuigkundigen zijn verworden.
Minder omdat het tot een veld van eenheidsworsten is verworden - vroeger kon je een coureur op afstand herkennen aan zijn rijstijl, helm of rugnummer; tegenwoordig niets van dit al.
Minder omdat vroeger gevaar echt meeliftte, nu alleen nog de suggestie van gevaar. Het verschil is dat je vroeger de coureur bewonderde als persoon, nu hooguit om zijn rijderskwaliteiten.
Minder omdat de decoder oprukt en je nu je best moet doen om te zoeken waar een en ander wordt uitgezonden.

Beter omdat ik de huidige kwalificatie-opzet wel kan waarderen.
Beter omdat sinds KERS en DRS het aantal inhaalpogingen flink omhoog is gegaan. Toegegeven, liever zie ik het 'naturel' gebeuren, maar nog liever kunstmatig dan helemaal geen inhaalpogingen. In het Schumacher-tijdperk waren er veel races waarbij de enige positiewisseling in de pits plaatsvond.

Perton

Citaat van: Breaktest op 04 juni 2014 - 14:00:04
Minder omdat ik het startveld te klein vind. 26 vind ik het ideale aantal, Maar dat zal nooit meer haalbaar zijn vanwege het halsstarrige verzet alles substantieel goedkoper te maken.
Nooit haalbaar? Er komen er als het goed is twee teams bij in de komende twee jaar, zitten we al op 26.

CitaatMinder omdat het tot een veld van eenheidsworsten is verworden - vroeger kon je een coureur op afstand herkennen aan zijn rijstijl, helm of rugnummer; tegenwoordig niets van dit al.
Hoewel ik het volledig met je eens ben, is dit voor mij geen apart punt. Het valt gewoon onder de commercialisering waar ik de teams schuldig aan vindt, niet de sport zelf.

CitaatMinder omdat vroeger gevaar echt meeliftte, nu alleen nog de suggestie van gevaar. Het verschil is dat je vroeger de coureur bewonderde als persoon, nu hooguit om zijn rijderskwaliteiten.
Ben ik zelf alleen maar blij om dat het gevaar is 'verdwenen'.

Breaktest

@Perton (over het startveld):
Eerst zien, dan geloven.

Franky R.

Ik denk nog even na over de stelling en reageer dan... :)

0634

Overigens wordt de herkenning juist groter nu er vaste nummers zijn uitgedeeld, lijkt mij.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 04 juni 2014 - 19:27:14
Overigens wordt de herkenning juist groter nu er vaste nummers zijn uitgedeeld, lijkt mij.
Dat hoopte ik ook. Maar In praktijk zijn de nummers zo klein gehouden (en niet rondom) dat je er nog niks aan hebt. Aan de uitwerking van dit soort maatregelen zie je dat men maar heel weinig binding met de clientèle heeft. Ik heb hier weleens eerder een opmerking over gemaakt, zie
http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,12233.0.html

0634

Njah, ik heb er weinig moeite mee rijders te herkennen, Breaktest, sorry. Vroeger wist ik de nummers nooit, nu zie ik ineens een onboard shot van een McLaren met 22 bovenop zijn helm, weet ik meteen wie het is. Heb ik dit jaar al flink wat keren gehad, bij diverse rijders. Ik vind die eigen nummers echt helpen voor de herkenning.

Perton

Ik heb het ook al eens gezegd, ik heb nu inderdaad ook dat als ik een nummer zie ik meteen weet welke naam er bij hoort, terwijl ik vroeger nog iets had van... oké STR.. wie is ook alweer 'eerste' coureur? Dus het helpt absoluut.

Maar het staat nog steeds niet duidelijk op de auto of helm, dus ik denk dat je er vanaf de tribune nog steeds geen flikker aan hebt.

0634

Vanaf de tribune is het sowieso lastig nummers op helmen lezen. Maar laten we eerlijk zijn: 99% van het F1 publiek kijkt tv.