V8 Supercars 2014

Gestart door Sphinx, 01 mei 2014 - 17:51:45

« vorige - volgende »

Sphinx

Even wat berichten over BTCC en V8 Supercars in een apart topic gezet, aangezien ik die als de beste alternatieven beschouw voor de grote Citroen-show aka Wtcc 2014  ;)

Citaat van: Sphinx op 07 maart 2014 - 20:15:40
De V8 Supercars zijn weer begonnen vorige week! Eerste weekend in Adelaide leverde aardig wat stof tot nadenken op
Volvo maakte zijn debuut in de klasse en dankzij Scott McLaughlin, vorig jaar de jongste racewinnaar in de klasse, stonden de Zweden in de tweede race direct op een podium, na een schitterend gevecht met de Red Bull Australia Holden van titelverdediger Jamie Whincup:  Zie hier beelden. Luister vooral ook naar Neil Crompton, die Whincup eerst de hemel in zit te prijzen en na de finish ineens weinig noten meer op zn zang heeft  ;D



In race 3 was er nogal wat gedoe met herstarts. Nieuwe regels zijn opgesteld waarin het veld tot het begin van een Acceleration Zone 60 km moet rijden. Het veld zat veel dichter op elkaar en het werd helaas erg rommelig, met deze crash van Jason Bright als gevolg. Bright kwam er zonder kleerscheuren vanaf, het vervelendste was nog wegkomen uit het wrak na de landing



Volgende week bij de Formule 1 rijden de Supercars een demo-wedstrijd die niet voor het kampioenschap meetelt.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Melbourne GP

Citaat van: Sphinx op 17 maart 2014 - 09:24:44
In het voorprogramma van de F1 reden de V8's vier korte races. Shane van Gisbergen domineerde de eerste 3 races, maar een uitvalbeurt door een defecte anti-rollbar verhinderde een clean sweep. Scott McLaughlin liet in Albert Park zien dat de goede optredens in Adelaide geen "künstlerpech" waren en won een hectische vierde race, waarmee hij dankzij twee derde en een vierde plek in de eerste 3 races het weekendklassement won  met 329pt. Craig Lowndes werd 2e met 319pt, Michael Caruso 3e met 299pt (helaas telt dit niet mee voor het kampioenschap). Ook goed om te zien dat Wilson Security naast zijn Ford-sponsoring ook een potje geld voor Volvo heeft gevonden, iig voor dit weekend.

Tussen de twee weekends in is er trouwens een hoop gepraat over de aerodynamica tests die zijn uitgevoerd voor het begin van het seizoen. Vooral Triple Eight (dat de Red Bull Holdens prepareert) en Ford Performance racing riepen om een test waarin alle deelnemers verplicht moeten worden aanwezig te zijn om gelijkheid te garanderen. Frappant, omdat juist Triple Eight het niet nodig vond bij de afgelopen test aanwezig te zijn aangezien hun aero-pakket niet was veranderd, evenals Mercedes. FPR was er wel, omdat een van hun auto's als ijkpunt diende. Nissan en Volvo waren verplicht als nieuwe deelnemer (Volvo) en vanwege een andere achtervleugel (Nissan)


There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Tasmanië en Winton

Citaat van: Sphinx op 09 april 2014 - 10:30:21
Tussen de bedrijven door hadden de V8's een back to back weekend. Op Tasmanië had Red Bull een zeer succesvol weekend. Jamie Whincup won twee races (al ramde hij wel zijn teamgenoot Craig Lowndes van de baan in race 1) en Lowndes sloeg terug in race 3.  Volvo moest voor het eerst met een veranderde ballast rijden. De motoren van Polestar, Nismo en Erebus schijnen veel lichter te zijn dan de standaard big blocks van Ford en Holden (aluminium tegenover ijzer), en kregen daarom ballast mee. Schijnbaar had Polestar dat opgelost door die ballast centraal onderin te leggen, wat als voordeel gezien werd. Niet dat Scott McLaughlin er echt langzamer van werd met een 5e, 4e en 6e plaats.  Mercedes begint zich ook langzaam aan het front te melden na een moeizaam seizoen in 2013, wat hen alle sponsors kostte (HHA, IRWIN en SP Tools stapten allen over naar Holden teams) en het team van drie naar twee auto's zag krimpen. De Merc's kwamen nog wat snelheid tekort, maar Will Davison haalde in race 1 een zevende plek, Lee Holdsworth werd 10e in race 2 en Davison werd weer 4e in race 3.



Winton lijkt voor Red Bull een angstgegner te worden. Vorig jaar werd Whincup om de oren gereden door de Norton Hornet Nissans die met E75 brandstof experimenteerden, nu moest hij vanaf plaats 14 vertrekken en kwam niet echt door het veld heen. Whincup zag zelfs Mark Winterbottom langskomen die vanaf startplek 23 was vertrokken en op een zevende plaats eindigde; hij finishte als negende. Lowndes verging het niet veel beter met een vierde startplek, hij eindigde maar één plek voor Whincup als achtste. Brad Jones racing had twee auto's op het podium; Fabian Coulthard won de race en Dale Wood zette het klantenchassis van Team Advam op 3 neer. Shane van Gisbergen werd 2e en verklaarde zichzelf : the meat in a BOC-sandwich  :P Race 2 bracht Mercedes dan eindelijk de gedroomde overwinning. Coulthard lag opnieuw lang aan de leiding, maar Holdsworth en Winterbottom hadden beter op hun banden gelet en wisten de Holden nog in te lopen voor de finish. Teambaas Betty Klimenko werd er een beetje emotioneel instabiel van ;)



Opvallend hoe Ford dit jaar in de Nissan situatie lijkt te zitten, op de circuits met lange straights komen ze er niet aan te pas, maar op een bochtige baan als Winton wordt Winterbottom 2e, David Reynolds 4e en David Wall 5e. De laatste race werd helaas ontsierd door de vele drivethroughs die voor snelheidsovertredingen in de pits werden uitgedeeld. McLaughlin had een slecht weekend met 2 kapotte alternators, maar mocht wel van pole vertrekken voor race 3. Winterbottom nam halverwege de leiding over en Mclaughlin leek een zekere plaats te gaan ophalen, maar net als Coulthard en Van Gisbergen werd hij door een straf ver teruggeworpen. Profiteurs waren James Courtney en Tim Slade, die naar twee en drie opklommen. Russell Ingall zorgde na een penalty voor opzien door helemaal uit zn plaat te gaan tegen pitreporter Mark Larkham alsof hij Gertjan Verbeek was die aanmerkingen op de leiding had.  "Dopey rules by dopey people", "I'd like ta drag them outta thér ayvory tower"(heerlijk dat accent). zie hier: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6EuAmW1bFHQ

Ondanks zijn zware weekend is Lowndes nog steeds leider met 532pt, Whincup nog steeds 2e met 462pt. Coulthard klimt echter naar 3 met 447pt en Courtney en Winterbottom zijn vierde en vijfde nu. Volgende weekend is 27 april in Nieuw-Zeeland op Pukekohe Raceway.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#3
De V8's reden in Nieuw-Zeeland vorig weekend, op Pukekohe Circuit. De ITM500 is een van de weinige weekends met vier races ipv drie of twee. Op vrijdag pakte Jason Bright de pole en hoewel Jamie Whincup een betere start had, kwam de Red Bull kopman niet aan de finish door transmissieproblemen. Achter Bright werd Shane van Gisbergen 2e, Craig Lowndes werd 3e. Beide FPR Fords kwamen negatief in beeld door fouten. Mark Winterbottom reed lang mee in de top10, maar spinde en viel terug naar 13. Chaz Mostert had een aanvaring met David Wall, die daarop zo hard de boarding raakte dat zijn rolkooi ontzet was en hij de rest van het weekend kon vergeten. 



In de 2e race zette FPR de slechte vrijdag weer recht. James Courtney vertrok wel van pole, maar zag al vlug Winterbottom langskomen en stelde zich tevreden met een 2e plek. Mostert haalde zowaar een derde plek op, vooral omdat Whincup het lastig had met Van Gisbergen en Scott Mclaughlin achter zich aan. In race 3 vertrok Mclaughlin van pole, maar al na 1 rondje parkeerde Bright zijn auto in de muur, waardoor een vroegesafety car voorkwam dat hij een voorsprong kon nemen. Van Gisbergen en Winterbottom passeerden hem in de hervatting en duelleerden tot de finish om de leiding. Van Gisbergen hield aan de streep slechts 2 tienden over op Winterbottom. Mclaughlin werd uiteindelijk 3e en bleef net zijn lievelingsconcurrent Whincup voor.



In race 4 vertrok Mclaughlin opnieuw van pole en kreeg voor de eerste pitstop gezelschap van Winterbottom. In de pits wist FPR de Ford nét sneller af te handelen dan GRM de Volvo, waarna Winterbottom wegliep bij Mclaughlin, die een achterstand van 7 tellen niet meer dichtkreeg. Winterbottom haalde de tweede overwinning in het weekend op en pakte de leiding in het algemeen klassement over van Craig Lowndes - die de laatste race als 20e eindigde.

In de stand heeft Winterbottom nu 941pt, Lowndes staat op 834pt en Fabian Coulthard is derde met 824pt. Whincup zakt na een slecht weekend terug naar plaats zes met 775pt
[/quote]
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Franky R.

Pukekohe...wat een grappig circuit is dat, zeg... ;D
Heb het ook virtueel bereden, maar ik weet niet meer welke game dat was... :'(

Jehoentelaar

ToCa 3 zat 'ie in. Vond ik wel mooi daarop.

Fabian

TOCA. Oldskool game. Dat waren spelletjes!

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 07 mei 2014 - 23:47:51
ToCa 3 zat 'ie in. Vond ik wel mooi daarop.


Ha, nu weet ik het weer...Dank!

Franky R.

Citaat van: Fabian op 08 mei 2014 - 09:10:49
TOCA. Oldskool game. Dat waren spelletjes!


Heb je helaas helemaal gelijk in...Daarna werd rare shit in GRID en ben ik afgehaakt. Het is voor de heren programmeurs kennelijk te moeilijk om gewoon een authentieke racegame af te leveren.


BTW, TOCA3 was ook wel bekend als DTM racer 3... ;)




Sphinx

#9
Weer een leuk weekendje V8's in Perth, gelukkig gaat Motors dit jaar steeds meer wedstrijden "delayed" uitzenden, ipv alleen de Highlights op de dinsdag na de race. Scott McLaughlin haalde al in de eerste race van het weekend  de eerste Volvo-overwinning sinds 1986, toen Robbie Francevic in een 240 Turbo in de stratenrace van Adelaide won. Op soft compound in de hitte rond 14u vloog de S60 van McLaughlin over het circuit en zijn marge had nog groter kunnen zijn als hij geen pole, maar de tweede startplek had gehad. De pole ligt op Barbagallo aan de vuile kant en, nu moest de Kiwi Craig Lowndes voor laten die op de racelijn startte. Ook Russell Ingall wist zich er nog langs te wurmen, maar "The Enforcer" kreeg al na een paar rondjes zoveel last van onderstuur dat hij van twee terugviel naar 11. Lowndes kon de opstomende McLaughlin niet lang achter zich houden en stelde zich met een 2e plek tevreden. Hij moest de eer van Red Bull in zijn eentje hoog houden, want Whincup vrat zijn banden op in de hitte en had totaal geen snelheid, hij kwam als 17e binnen. De laatste podiumplek ging naar Chaz Mostert, die langzaam zijn Maldonado-trekjes verliest en iedere race bijleert.



In de tweede race vertrok Lowndes van pole en namen McLaughlin en Whincup nog maar eens de handschoen op. Whincup probeerde de Kiwi snel te passeren, maar die wilde van geen wijken weten, waardoor ze zo'n drie bochten naast elkaar op reden voor Whincup zich gewonnen gaf. Pas in de pitstops (niet verplicht in de korte races, maar de bandenslijtage is op het oude asfalt van Barbagallo vrij hoog) wisten Whincup en Winterbottom voorbij de Volvo te komen. Het was ietsje koeler en het bleek ook dat McLaughlin nu niet meer zo'n groot voordeel mbt zijn bandenslijtage had op de rest. Toch wist hij nog op vier uit te komen, achter het podium Lowndes-Winterbottom-Whincup. Mostert probeerde nog wel een paar keer bij Mclauglin aan te dringen, maar daarbij vergde hij zoveel van zijn banden dat Fabian Coulthard en Scott Pye nog mee kwamen doen in het gevecht om plek 5. Coulthard wist Mostert nog te passeren, Pye haalde in Mostert's oude DJR Falcon een zevende plaats op.



In de lange race op zondag vertrok Lowndes opnieuw van pole, maar na de eerste pitstops kwam de RBR-Holden achter Jason Bright te zitten, die een andere strategie reed en flink wat tijd kostte om in te halen. Mostert profiteerde en nam de leiding over. Teamgenoot Winterbottom koos voor twee lange runs in het begin en een korte aan het slot, maar de tien tellen achterstand waren in een paar rondjes tijd niet meer goed te maken. Mostert scoort daarmee zijn eerste overwinning voor FPR, Lowndes wist Winterbottom nog de tweede plaats af te pakken, maar met een derde plek mag "Frosty" niet echt klagen. Whincup viel buiten het podium op vier en lijkt voorlopig zich erin te moeten schikken dat 2014 zijn jaar niet is. McLaughlin had een frustrerende race, want hij kreeg het meerdere malen met landgenoot Shane van Gisbergen aan de stok, die zo woest verdedigde dat Mclaughlin zijn deur moest laten repareren bij een stop en ver terugviel. Het werd nog erger toen McLaughlin in de slotfase SVG opnieuw tegen kwam en er opnieuw flink wat afgebeukt werd. Na de race zouden de twee elkaar nog eens hebben opgezocht en flink op elkaar hebben staan afgeven (naar verluidt heeft SVG al vaker snedige opmerkingen over de prestaties van Volvo gemaakt, zonder openlijk beschuldigend te worden en dat liet nu bij Mclaughlin even de bom barsten.)



In de stand is Winterbottom met 1199pt leider, Lowndes staat op 1098pt 2e en Coulthard op 1059pt derde. Whincup is nu vier met 985pt.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#10
In de V8SC is afgelopen weekend de Enduro Cup afgetrapt op het circuit van Sandown. Mark Winterbottom verloor in de aanloop naar de Sandown 500 de leiding aan Jamie Whincup, die met constante weekends in Townsville, Queensland en Eastern Creek van vier omhoog klom naar 1, terwijl Winterbottom vaak buiten de top5 eindigde en zelf niet eens meer het podium haalde. In de quali-races zag het er naar uit dat er een ommekeer op til was, want co-rijder Steve Owen werd derde in de eerste sprintrace en Winterbottom herhaalde dat in sprintrace twee. Paul Dumbrell en Jamie Whincup pakten met twee overwinningen de pole, voor de Tekno Holden van Shane van Gisbergen en Jonathan Webb, die twee keer 2e werd.



In de main race over 161 ronden en 500km, lag Dumbrell in zijn stints eigenlijk de hele tijd aan de leiding. Webb kon hem lang bijhouden, maar kreeg tegen het einde van de stint problemen met de stuurbekrachtigingspomp, die was gaan lekken. De Volvo van Scott Mclaughlin en Alexandre Premat ging goed mee in de top5, tot een safetycar-periode voor een gesloopte kerb filevorming in de pits veroorzaakte en Premat vast kwam te staan achter Oliver Gavin, die op zijn beurt moest wachten tot teamgenoot Tony d'Alberto weg was. Het kostte Premat 12 plaatsen verlies en de Fransman ging als een dolle achtervolgen. Tegen de tijd dat hij de auto aan Mclaughlin overgaf lag hij 8e. Nissan had pech in de openingsfase. Taz Douglas viel uit nadat hij na zijn pitstop niet meer wegkwam omdat de tankslang vast was blijven zitten en zelf grof geweld niet meer los te krijgen was en Michael Caruso liep tegen een drivethrough op. Slechts één auto reed in de eerste helft met een V8SC-regular aan boord, de Bottle-O Ford met David Reynolds. De rest koos allemaal om de co-rijders te laten starten. Het liep vrij goed voor Reynolds die vierde lag en korte stints reed, maar bij de wissel ging het fout en kreeg Dean Canto een drivethrough omdat zijn achterwielen ronddraaiden bij de pitstop.



In de tweede stint namen de meeste regulars het weer over, alleen Steven Owen reed nog langer door in de Ford van Winterbottom. En dat ging mis, want Owen spinde in de grindbak en verloor de top5 uit het oog, zodat Winterbottom na de wissel wéér kon achtervolgen. Vooraan ging Whincup als een trein, alleen de HRT Holdens van James Courtney en Garth Tander konden hem bijhouden. Beiden hadden geprofiteerd van een wat trage pitstop voor Whincups teamgenoot Craig Lowndes die daardoor terugviel van twee naar vier. Zelfs een safetycar voor een harde klapper van Lee Holdsworth] bracht de #1 Holden niet in moeilijkheden

http://www.youtube.com/watch?v=T6welgDGF8M#ws

Na de herstart moest Courtney namelijk voor hij Whincup kon aanvallen eerst nog drie gedubbelde auto's voorbij. Tegen de tijd dat de #2 Holden daarmee klaar was, was Whincup al weer buiten bereik en haalde een verdiende overwinning op, waarmee hij op 2325pt komt. Courtney en Tander werden tweede en derde, Lowndes strandde op vier. Doordat Winterbottom niet verder kwam dan een 10e plek, springt Lowndes in de stand naar twee met 2052pt, Winterbottom staat nu derde met 2046pt. Na de race was er nog een akkefietje tussen McLaughlin en Chaz Mostert. De tweede FPR Ford had meer snelheid en betere banden, maar Mostert had een beetje haast en ramde de Volvo liever het grind in dat nog even een bocht langer te wachten. Mclaughlin dreigde via de radio Mostert eraf te rijden, maar kon er niet meer bij komen, waarna de Nieuw-Zeelander in de pitbox van FPR verhaal ging halen. De stewards ondernamen geen actie, dus het is afwachten of de woede bij Mclaughlin over een maand in Bathurst gezakt is



Na de race werd tevens bekend gemaakt dat Team Penske volgend jaar mee gaat doen. Roger Penske heeft daartoe een verbond gesloten met Ford prive-team Dick Johnson Racing, die volgend jaar een auto voor 2voudig V8sc-kampioen en Nascar-rijder Marcos Ambrose zullen inzetten.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

SDG

Whincup lijkt stilaan op weg naar alweer een nieuwe titel. Het zou al zijn zesde in zeven jaar tijd zijn. Gelukkig komen er binnenkort twee absolute klappers aan: Bathurst en Gold Coast. Altijd spanning en spektakel verzekerd daar, ongeacht wie er wint.

Sphinx

Ford Performance Racing heeft voor de tweede keer op rij "The Mountain" veroverd. De Bathurst 1000 werd een prooi voor Chaz Mostert en veteraan Paul Morris in een werkelijk razend spannende race.



Pole ging op zaterdag nog naar Tekno, waar Shane van Gisbergen de snelste ronde reed voor Mark Winterbottom en Scott Mclaughlin. Het was echter Mclaughin die de beste start had en van drie naar één klom. Zowel WK-leider Jamie Whincup als Mostert moesten na respectievelijk een crash en technische problemen achteraan starten. Whincup was zo gebrand op een goed resultaat dat hij letterlijk een nanoseconde na groen vertrok en een onderzoek aan zijn broek kreeg, maar zijn raketstart werd legaal verklaard. De #1 Holden sneed door het veld en klom van 23 naar 5 in dertien rondjes. Eén safetycar in de eerste 25 rondes, nadat Luke Youlden van de baan vloog en bijna iedereen de pits indook. Na 45 ronden een opmerkelijk moment toen een kangaroe een nieuwe safetycar triggerde en Paul Morris bij Griffins Bend van de baan ging. Toen later ook Dale Wood (knalde bovenop Andrew Jones) en Scott Pye en Taz Douglas (spin) bij Griffins van de baan gingen besloot men de race stil te leggen om de schade van meerdere crashes te repareren (het begon op vrijdag al met een klapper van Lowndes en Warren Luff



Na de herstart bleef het even hectisch. David Russell ging kort aan de leiding in de Jack Daniels Nissan, maar ging te wijd door Hell Corner. Steven Johnson nam de leiding over, maar crashte bovenaan Reid Park, safety car. Tim Slade nam het over en het leek wel een vloek, ook hij vloog eraf. Alex Premat en Van Gisbergen knokten om de leiding met ieder een eigen strategie, en na Slade's crash nam Mclaughlin het over./ Helaas gingen toen de Volvo's een negatieve hoofdrol spelen. Eerst klapte Dahlgren in de muur bij de cutting, daarna schoot Van Gisbergen Mclaughlin er een paar ronden later op hetzelfde punt af (ik heb echt luid zitten vloeken op dat moment), een zeer zuur einde voor een prima Bathurst return. Helaas leek Van Gisbergen daarna on a roll en stoomde door naar de leiding, met Lowndes een stiekem opgeklommen Morris achter zich aan. In de slotfase werd een mooie tweedeling in strategie duidelijk. Van Gisbergen moest nog eens stoppen evenals Morris en Lowndes, en beiden gaven volgas om weg te komen van de rest. Whincup en Winterbottom zaten te sparen in de hoop op de laatste druppels benzine uit te rijden.



Het slot is er een om in te lijsten en aan Bernie aan te bieden als reclamespot voor een goede show in de autosport.Na de laatste safety voor een harde klapper van (alweer) Lee Holdsworth ploegde Whincup even door het grind en ramde Lowndes Winterbottom achterstevoren. Lowndes liep tegen een drive-through en Van Gisbergen leek ermee weg voor zijn laatste splash en dash. Ik gun niet graag een coureur pech, maar ik kon een schaterlach niet onderdrukken toen SVG na zijn pitstop de motor liet afslaan en het kreng niet meer wilde starten. Karma, gewoon karma. Whincup nam nu de leiding over, maar Mostert (die na de laatste stop Morris verving) kwam met rasse schreden naderbij met maar één doel, Whincup zo zenuwachtig maken dat hij zijn tank leeg zou rijden. En dat gebeurde, Whincup bleef ondanks steeds bozere smeekbeden van zijn crew vol doorrijden en leek pas op de allerlaatste ronde te beseffen dat hij zo niet eens de finish ging halen. Ook blokken hielp niet meer, bij Forest Elbow zette Mostert hem simpel opzij. Van Bog Last naar één:  het lijkt in de F1 zo makkelijk met een Mercedes onder je kont, maar in de V8 Supercars is het voor Mostert en Morris een nieuw record (Peter Brock won 1978 van plaats 19). Taz Douglas en James Moffatt bracht de #360 Nissan op twee binnen, precies wat de Hornets nodig hebben nu sponsor Norton het contract niet verlengd heeft. Whincup verloor tevens het podium doordat hij van Conrod tot de finish moest cruisen om de auto als vijfde binnen te krijgen, waardoor Nick Percat en Oliver Gavin de #222 Holden op de derde podiumplek parkeerden. "You won us a lot of races, but now you lost us a big one" was de simpele begroeting van teambaas Ronald Dane voor Whincup, die ook nog Will Davison langs moest laten.

In de stand verandert eigenlijk niet zo veel. Whincup scoorde ironisch genoeg nog het beste en heeft 2547pt, tweede is Winterbottom die nog als negende eindigde met nu 2250pt en Lowndes zakt een plek naar drie met 2208pt. Dankzij SVG's nulscore is James Courtney gelijk gekomen op vier met 2096pt.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

SDG

Zonet de race gezien, na vier dagen zorgvuldig alle spoilers op autosportsites en FB vermeden te hebben. Man, wat een geweldige wedstrijd alweer en wat een finish...  8)

Sphinx

Citaat van: SDG op 16 oktober 2014 - 21:40:07
Zonet de race gezien, na vier dagen zorgvuldig alle spoilers op autosportsites en FB vermeden te hebben. Man, wat een geweldige wedstrijd alweer en wat een finish...  8)

Grinnik, half een 's nachts de tv aan, bij de red flag even ingedommeld, maar daarna tot 9.30 gekeken en toen een gat in de dag geslapen. Kun je je voorstellen dat ik na 15 rondes de F1 race in Sotsji heb afgezet en weer ben gaan slapen  :P
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!