TV tips topic

Gestart door gloudiesaurus, 30 april 2014 - 00:48:03

« vorige - volgende »

De beste manier om Formule 1 te kijken is voor mij:

1. VIAPLAY VIA KABEL
2. VIAPLAY STREAM
3. F1TV
4. SATELIETSCHOTEL / KANAAL:
5. ANDERS NAMELIJK:

Sphinx

Ik  ga over een paar weken. Ik heb ooit voor een andere site een stukje over die Periode gemaakt en het lijkt me erg leuk om het geheel op film terug te zien. Ken Miles is een van de meest onbezongen helden van de autosport, wat vooral kwam door zijn wat vurige karakter, maar ondanks dat Ford er alles aan deed hem uit hem het team te werken heeft hij wel die GT40 kunnen verbeteren zodat Ford er officieel 2x keer Le Mans mee won en John Wyer als prive-team ook nog eens twee keer.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

#316
Citaat van: Sphinx op 22 november 2019 - 23:21:46
Ik  ga over een paar weken. Ik heb ooit voor een andere site een stukje over die Periode gemaakt en het lijkt me erg leuk om het geheel op film terug te zien. Ken Miles is een van de meest onbezongen helden van de autosport, wat vooral kwam door zijn wat vurige karakter, maar ondanks dat Ford er alles aan deed hem uit hem het team te werken heeft hij wel die GT40 kunnen verbeteren zodat Ford er officieel 2x keer Le Mans mee won en John Wyer als prive-team ook nog eens twee keer.
Dan zal deze film je beslist niet tegenvallen. Het is een prachtig eerbetoon aan Ken Miles (en daarnaast Carroll Shelby).
Ik denk dat Miles hier niet erg bekend is (en wij maar zeiken over het chauvinisme van Amerikanen); alles wat de Nederlandse wikipedia over hem te vertellen heeft is: "Miles nam deel aan zijn thuisrace in 1961 voor het team van Lotus, maar verscheen niet aan de start." . Dat is niet alleen absurd maar eigenlijk ook schandalig, als je de film hebt gezien.

Ik zou de film overigens tekort doen door 'm louter als autosport film te bestempelen. Het is evenzeer een karakterfilm ondanks een flinke dosis redneck gehalte waarbij de clichés al snel om de hoek liggen. Verder puik acteerwerk (ook de bijrollen), bij tijd en wijle ook erg grappig, en een geweldige enscenering en veel betere CGI dan Rush destijds. Alle valkuilen waar Rush in trapte zijn hier vermeden. Kortom, absolute aanrader.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#317
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vond Le Mans 66 tegenvallen, eigenlijk zoals de meeste speelfilms over autosport. Erg langdradig en (inderdaad) boordevol clichés inclusief the good and the bad guys. Prachtig natuurlijk is de terugblik naar het materiaal uit de fifties en sixties en ook sommige karakters komen goed uit de verf, vooral Shelby (Matt Damon). Ook aan de sfeervolle filmbeelden mankeert weinig, vooral in de Ford's boardroom en de couleur locale van zonnig California. Maar twee en een half kijken naar de dramatiek en eigenzinnigheid van Ken Miles met support van zijn lieve, maar smartelijke echtgenote en modelzoontje, ging mij uiteindelijk toch tegenstaan. Mogelijk lag dat aan het spel van Christian Bale waar ik weinig mee heb. Ach, ik zei het al: smaken verschillen natuurlijk.

Breaktest

Ik zat aan een ander stukje kritiek te denken: die 24 uur werd destijds met twee  coureurs verreden, maar die ander (Denny Hulme) is volledig onzichtbaar. Nou ja, de man is dood, maar ook als nabestaande zou ik pisnijdig zijn.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#319
Citaat van: Breaktest op 26 november 2019 - 12:22:20
Ik zat aan een ander stukje kritiek te denken: die 24 uur werd destijds met twee  coureurs verreden, maar die ander (Denny Hulme) is volledig onzichtbaar. Nou ja, de man is dood, maar ook als nabestaande zou ik pisnijdig zijn.
Dat is precies ook waar ik me (o.a.) aan ergerde tijdens de film. Dennis Hulme (een jaar later F1-kampioen!) was even en profile zichtbaar, ongeveer een halve seconde... Uiteindelijke racewinner Bruce McLaren had 'het geluk' dat hij 3 hele seconden in beeld was. Chris Amon (winnaar naast Bruce McLaren) en Dan Gurney (teamgenoot die driekwart van de race dominant was) waren in het geheel onzichtbaar. Lorenzo Bandini kreeg meer coverage vooral tijdens dat gevecht met Ken Miles, dat overigens in het echt nauwelijks heeft plaatsgevonden, maar zeker niet zoals de filmbeelden lieten zien. Ter verdediging kun je zeggen dat het een speelfilm betreft.

Sphinx

Hulme werd nota bene nog als vervanger ingevlogen voor Lloyd Ruby, die normaal Miles' copiloot was. Het had trouwens weinig gescheeld of Shelby had onder druk van de Ford bazen John Surtees ipv Miles opgesteld. Surtees was boos weggelopen bij Ferrari toen hij zijn zitje aan Ludovico Scarfiotti verloor omdat Scarfiotti's oom Giovanni Agnelli (Fiat baas) de start ging doen. Surtees was echter teveel gentleman om daarop in te gaan.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Van Wijk

Ben benieuwd, ik ga straks kijken.

Van Wijk

Leuke film, al had ik soms het idee dat ik naar een 180min durende commercial voor The Ford Motor compagny zat te kijken.
Voor degenen die twijfelen, als je de kans hebt, toch maar even gaan kijken.

Breaktest

Citaat van: Van Wijk op 27 november 2019 - 00:08:12
Leuke film, al had ik soms het idee dat ik naar een 180min durende commercial voor The Ford Motor compagny zat te kijken.
Voor degenen die twijfelen, als je de kans hebt, toch maar even gaan kijken.
Huh? Op de GT40 na - die vaker kapot gaat dan niet - en heel kortstondig de Mustang, die vakkundig wordt afgebrand, komt er eigenlijk geen Ford in beeld. Ook na afloop blijft het gevoel van David tegen Goliath overeind.   
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Van Wijk

Ach...wellicht heb ik het verkeerd geïnterpreteerd en ben ik niet geheel objectief door mijn 12 jaar ervaring binnen de Ford organisatie in het verleden. ( sales/marketing )

https://thenewswheel.com/five-famous-fords-in-film/

Breaktest

Kennelijk bedoeld om mee te liften op het succes van Le Mans '66, is er nu ook een documentaire op Netflix, genaamd Shelby American (Ik heb zelf geen Netflix, dus zou er verder niets over kunnen zeggen)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sphinx

#326
Warning, Mild Spoiler Warning

Ik heb m nu ook gezien. Al begrijp ik werkelijk niet waarom de titel Ford vs Ferrari in Europa is omgedoopt tot Le Mans 66, bang dat niemand het snapt ofzo?

Bale is wel spot on als Miles, die een geweldige monteur en ook een ster achter het stuur was, maar ook als lastig werd beschouwd en heel goed was in mensen kwaad krijgen (kan met zijn kort genoemde oorlogsverleden te maken hebben als tankcommandant in WW2, soort PTSS reactie) Hij noemde zich geeneens een coureur, hij noemde zich monteur en verklaarde rijden en racen als een hobby die hem rust gaf. Ook Damon bluft zich met charme door zijn rol heen als Shelby.

En geloof me maar, dit is echt GEEN Ford film. Het bedrijf wordt als een logge lompe reus neer gezet met een commissie die op papier even denkt Le Mans te winnen zodat zij dat willen. De beste quote van Enzo zelf: Ugly little cars made in an ugly factory Tracy Letts zet Henry Ford 2, the Deuce, neer als een typische Yank: luid, vooringenomen, koppig en ervan overtuigd dat met geld alles gekocht kan worden. Leo Beebe is de rotzak die er  een levenswerk van maakt Ford NIET met een Limey (scheldwoord voor Engelsman) Le Mans te laten winnen maar iedere keer weer door Shelby tegengewerkt wordt. In de directiekamer, in Daytona, in Le Mans Tot hij in het slot van de race de pits staat te schreeuwen en compleet zijn kalmte kwijt is.

Er is ook kritiek. Belangrijke figuren als Lunn en Hulme komen net aan een paar tellen in beeld. Walt Hansgen wordt als 'schurk' in Daytona uitgespeeld maar verongelukte later in de Le Mans tests. John Wyer (heel belangrijk in de eerste ontwikkelfase en later nog twee keer winnaar in de oudere Mk1 Gt40 met zijn eigen team) is compleet buiten beeld. Ook met de problemen van Ferrari wordt niets gedaan. John Surtees werd uit de lineup gehaald om de baas van Fiat te pleasen, had dan Lodovico Scarfiotti (Surtees vervanger en het neefje van Agnelli) tot 'schurk' tijdens de race gemaakt en niet Bandini, die Miles niet eens tegenkomt (lag veel te ver achter).

Die vete tussen Beebe en Miles is grappig, maar wat overdreven. De film beweert dat Miles hoogstpersoonlijk door Beebe en Ford uit de Le Mans ploeg gehaald werd in 1965. Dat klopt niet, want Miles ging DRIE keer op rij naar Le Mans in 1964 (niet deelgenomen als reserve), in 1965 samen met zijn vaste partner Lloyd Ruby (DNF), en in 1966 natuurlijk, waar Ruby door een ongeluk wegviel en hij dus Hulme als teammaat had. Ik snap goed dat het eerste catastrofale jaar 1964 wordt overgeslagen en dat 1965 een beetje wordt weggedrukt en samengevoegd in 1964, maar dit ging wat ver.  Het duel waarbij Miles een andere auto letterlijk over de kling jaagt heeft wel plaatsgevonden, maar dat was de Ford van van Gurney die zijn motor opblies om de Engelsman bij te kunnen houden. En daar was Beebe inderdaad pissig over waardoor hij met een deadheat als finish kwam. Hollywood, de waarheid kunnen we niet garanderen, wel een leuke show.

En de races zijn de show inderdaad waard. Een extra puntje dat deze film op Rush wint is de soundtrack. Hans Zimmer ging orchestraal alle registers open in die film, maar Marco Beltrami en Buck Sanders kiezen muziek die beter bij de tijdsgeest past en net zo opzwepend is (volledige versie hier)

http://www.youtube.com/watch?v=6b0F8sBLW5U

Onder een racescene past ie uitstekend, zoals hier als Shelby Miles met een kleine instructie de laatste ronden instuurt

http://www.youtube.com/watch?v=E3JOZDEugYw


There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

Dus moraal van het verhaal: een smeuïge amusante film, maar alles wat een goed verhaal niet in de weg zit, kun je beter in tact laten, wil je de kenner niet tegen het hoofd stoten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

De nieuwe Drive to Survive staat op Netflix. Vanavond maar voor gaan zitten.

Sabai

http://youtu.be/KN4_9IBLlks

Vanmiddag om 16:00 de herhaling van de race op interlagos 2016