Wie verslaat zijn teammaat?

Gestart door 0634, 09 maart 2014 - 10:42:01

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: janke op 16 maart 2014 - 19:56:42
Citaat van: Jeroen op 16 maart 2014 - 19:44:22
Citaat van: Kootje op 16 maart 2014 - 19:11:18
Kimi was over de gehele race genomen gemiddeld 'n paar tienden per rondje langzamer dan Fernando, dat vind ik niet schokkend. Het waren namelijk niet die paar tienden per rondje die hem zo ver achter Alonso deed eindigen. uiteraard speelden die wel mee, maar er was meer. Hij begon natuurlijk al verder naar achter en daar kwamen ook nog eens twee remfouten bij, maar het grootste verlies liep hij op tijdens de stops terwijl de SC op de baan was. Omdat hij daar moest wachten totdat Fernando klaar was, wat overigens logisch was, viel hij weer terug nadat hij net aan 'n soort van opmars bezig was. Ik denk niet dat hij Alonso had kunnen bedreigen, want zoals gezegd was die gewoon iets sneller, maar het gat was uiteindelijk groter dan de daadwerkelijke verhouding tussen de twee.

Persoonlijk hoor je mij ook niet over zijn snelheid, maar meer over zijn worsteling met de wagen. Eigenlijk een heel weekend gehad met best wel veel momenten. Lijkt echt te worstelen met de wegligging, heeft hem (nog) niet onder controle. Er waren er wel meer met een momentje hier of daar, maar los van de Lotus mannen, zag ik dat bij de meesten niet in die mate.
Jeroen als je al moet worstelen met een auto is dat niet best. Met je eens. Maar dat ligt vaker aan de auto als aan de coureur, toch? En het lijkt me duidelijk dat Raikkonen een rem-probleem had. De balans voor/achter? Remdruk? Of was het twee keer een grote blunder van Kimi? Vraag maar.

Ik heb het niet alleen over vandaag, ook over eerder dit weekend, toen zal hij niet ook remproblemen hebben gehad. Bovendien waren zijn rondetijden ten tijde van de foutjes gewoon goed te noemen wat ik begreep van Mol, wat dus niet duidt op een chronisch remprobleem, maar om aanpassingsproblemen. Maar goed, dat was pas race 1.

Jozef

Het gaat ook niet echt om "remproblemen" maar om het niet goed overweg kunnen met het brake-by-wire. Dat systeem bepaalt eigenlijk op eigen houtje hoe hard de achterwielen remmen, want de remdruk die de coureur op het pedaal duwt, wordt omgezet in een elektronisch signaal. De ECU bepaalt dan hoe hard er geremd wordt, en met name hoeveel procent op KERS wordt geremd en hoeveel procent door de klassieke remschijf.

Ik kan me best voorstellen dat dit systeem zich anders gedraagt dan vroeger, en dat dat voor een coureur lastig kan zijn. Dit zijn net zo'n dingen als Jarno Trulli die niet blij was met z'n stuurbekrachtiging, of Mika Häkkinen die verscheidene starts verpestte omdat hij de launch control niet beheerste. De gemeenschappelijke factor is dat deze voorbeelden allemaal rijders waren aan het eind van hun carrière dus als dit probleem niet voor race 5 opgelost is, dan vrees ik het ergste voor de carrière van Kimi.

(Ja, dat is erg voorbarig, maar let op de "als". Het is zeker nog niet te laat.)

Perton

#107
Even snel offtopic, aangezien ik nogal geïnteresseerd ben in duurzaamheid van infrastructuur. Is brake-by-wire ook duurzamer dan traditioneel remmen, of is het gewoon een moderne manier van remmen? Dat wordt me op Wikipedia namelijk niet echt duidelijk.

(hopelijk wordt je niet gek van al mijn vragen de laatste tijd :P Maar mijn interesse hierin is vooral planologisch van aard, van het technische weet ik niet zoveel, vandaar dat ik erg geïnteresseerd ben daar juist wat meer over te leren)

Arthur

Citaat van: Perton op 18 maart 2014 - 22:50:46
Even snel offtopic, aangezien ik nogal geïnteresseerd ben in duurzaamheid van infrastructuur. Is brake-by-wire ook duurzamer dan traditioneel remmen, of is het gewoon een moderne manier van remmen? Dat wordt me op Wikipedia namelijk niet echt duidelijk.

Als bbw bepaalt of er via kers geremd wordt of via de traditionele schijf ben ik geneigd JA te zeggen. De schijf zou dan minder belast worden en dus [?] duurzamer.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Naja ik bedoel niet duurzamer in de zin dat het langer meegaat, maar dat het beter is voor het milieu.

Arthur

Minder belasting van de schijf is minder remstof dus milieuvriendelijker?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Hmm ja, lijkt me dan inderdaad wel vrij duurzaam op die manier. Toppie.

Arthur

Voor een a-technisch persoon als ik ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Of iets milieuvriendelijk is of niet, die discussie is altijd complex. Een auto als de Prius is voor het milieu ronduit een drama tenzij er een goede oplossing komt voor afgeschreven batterijen.

BBW of niet, maakt volgens mij niks uit voor het milieu. De KERS gaat er niet harder van werken, vorig jaar werkte het ook al zonder BBW. Met brake by wire kan wel elektronisch bepaald worden hoeveel er op de elektromotor wordt geremd en hoeveel op de remmen. Dat was dan voor coureurs niet fijn als de KERS stuk ging, of minder hard ging 'harvesten'.

Dimensie

Citaat van: Jozef op 19 maart 2014 - 01:07:23
Of iets milieuvriendelijk is of niet, die discussie is altijd complex. Een auto als de Prius is voor het milieu ronduit een drama tenzij er een goede oplossing komt voor afgeschreven batterijen.

Buiten de batterijen...eigenlijk is de som of de auto milieu vriendelijk is alleen te bepalen door!
energie van productie, bij het totale verbruik over de levensduur, en de energie kosten van verwijdering van de auto bij elkaar op te tellen  ;)

Bart VD

Citaat van: Dimensie op 19 maart 2014 - 12:19:23
Citaat van: Jozef op 19 maart 2014 - 01:07:23
Of iets milieuvriendelijk is of niet, die discussie is altijd complex. Een auto als de Prius is voor het milieu ronduit een drama tenzij er een goede oplossing komt voor afgeschreven batterijen.

Buiten de batterijen...eigenlijk is de som of de auto milieu vriendelijk is alleen te bepalen door!
energie van productie, bij het totale verbruik over de levensduur, en de energie kosten van verwijdering van de auto bij elkaar op te tellen  ;)

Eigenlijk is het zaakje nog veel complexer dan dat, net zoals bij zowat alle "groene" ingrepen, overigens.  Zo is er ook de impact van transport (een wagen die aan de andere kant van de wereld gebouwd wordt ten opzichte van een wagen die uit eigen land komt), is er de impact van de productie van de brandstof (komt de gebruikte electriciteit bvb voornamelijk uit bruinkoolcentrales?  Ook windmolens en zonnepanelen groeien niet zomaar aan de bomen), en is er zelfs de impact op het gebruik (gaan mensen wat meer rijden als het electrisch en dus gepercipieerd groener/goedkoper gebeurt?), ...

Volgens mij is zowat elke "groene" ingreep zodanig complex dat het onmogelijk is een echt idee te vormen van hoe groen het nu eigenlijk allemaal wel is.
This space for rent

Sphinx

#116
Beetje laat, maar de kennis de zwaluw van Australië meenemend

Red Bull: Ricciardo liet zien het Vettel moeilijker te kunnen maken dan kamp Vettel had gedacht, maar zodra de kinderziektes eruit zijn gaat men zich weer helemaal achter de kopman scharen, Vettel dus
Ferrari: Alonso, simpelweg op ervaring met team en de auto's die het produceert.
Mercedes: Het ontloopt mekaar niet veel. Puur op snelheid is Hamilton Rosberg de baas, maar het lijkt wel of Rosberg a) meer geluk heeft, b) de zaken beter heel houdt. Dus ik ga voor Rosberg
Lotus: Grosjean, simpelweg door langer rond te rijden voor de Renault er de brui aan geeft
McLaren: Magnussen. Heeft misschien niet de ervaring van Jens, maar wel de rauwe snelheid
Sauber: Sutil, op ervaring.
Force India: Hülkenberg
Williams: Bottas. Als ie tenminste zijn hoofd erbij houdt
STR: Kvyat.  Als je ziet dat ie in zijn eerste race een bijna foutloos debuut neerzet, dan duurt het niet lang voor ie J.E. overvleugelt
Marussia: Chilton. Beetje hetzelfde als met Mercedes. Bianchi is qua snelheid beter, maar Chilton is constanter
Caterham: Kobayashi, die vuilnisbak meteen op 15 parkeren, daar kan Ericsson nog even op wachten.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

FolkertE

Ook beetje laat, maar hier is het dan:

Red Bull: Ricciardo. Ik denk dat Vettel lastig jaar gaat krijgen en Ricciardo laat zien hoe goed hij is.
Mercedes: Hamilton. Altijd een zwak gehad voor hem, vooral na 2007 en 2012. Versloeg Rosberg vorig jaar al in een auto die niet op hem was afgesteld.
Ferrari: Kimi. Maar dan ook nipt. Alonso laat denk ik wat fouten zien door frustraties vanwege een trage Ferrari. Denk ook dat dit het laatste jaar word voor Alonso bij Ferrari. Al zou hij er wel alles aan doen om de titel te halen en mee te nemen naar Mclaren in 2015.
Williams: Bottas. Massa is ervaren, heeft nieuw leven ingeblazen gekregen, maar hij is helaas over zijn top. Gaat nog wel voor hele leuke en mooie verrassingen zorgen.
Force India: Hulkenberg. Bliksemsnel, alleen onfortuinlijk met zijn team keuzes.
Lotus: Grosjean. Maldonado was al een brokken piloot in snelle auto, als de auto niet snel is word hij gefrustreerd.
Mclaren: Moeilijk, maar ik denk dat Button het net aan wint. (beinvloed door de race al, want anders had ik Magnussen gekozen.)
Sauber. Sutil. pure gok
Marussia: Chilton, nog nooit uitgevallen en dat gaat hem helpen Bianchi te verslaan.
Caterham: Kobayashi. Weet niks van Erikkson.