Downloaden: Do of Don't?

Gestart door Edwin90, 26 januari 2014 - 14:53:16

« vorige - volgende »

Perton

Maar over boekenschrijvers ben ik het dan ook helemaal met je eens ;) Ik weet niet in hoeverre dit klopt, want al mijn boeken koop ik nog altijd gewoon van papier, maar ik hoor wel eens dat ebooks qua prijzen vaak de papieren versie nog wel benaderen. Dat is natuurlijk ook wel een beetje raar.

Wat ik zelf heb is dat ik vaak een boek van een schrijver koop en dan vervolgens al zijn boeken, inclusief oude, ga kopen. Ik zou me nog wel een situatie kunnen voorstellen waarbij ik een boek download om de eerste paar hoofdstukken te lezen, om dan vervolgens alsnog op dezelfde manier al zijn boeken te kopen. Maar dan zou ik dat gedownloade boek dus inderdaad wel alsnog op papier kopen.

Maar verder ben ik het wel met je eens dat het voor schrijvers een ander verhaal (haha, snap je hem) is.

Maikel0230

1. Degene die de torrent aanbiedt is deze moeten gaan kopen, als deze die wenst te delen kan er geen sprake zijn van Diefstal en dus ook niet vaan broodroof.

2. Het afhalen van films is niet verboden want er zijn tot op heden nog geen nationale of Europese wetten die het delen van informatie illegaal maakt, indien deze ooit tot stand komen is dit pure censuur.

3. Zolang je het product zelf niet te koop aanbiedt en privé houdt ben je niet illegaal bezig.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Citaat van: Perton op 26 januari 2014 - 19:19:02
Maar over boekenschrijvers ben ik het dan ook helemaal met je eens ;) Ik weet niet in hoeverre dit klopt, want al mijn boeken koop ik nog altijd gewoon van papier, maar ik hoor wel eens dat ebooks qua prijzen vaak de papieren versie nog wel benaderen. Dat is natuurlijk ook wel een beetje raar.

Wat ik zelf heb is dat ik vaak een boek van een schrijver koop en dan vervolgens al zijn boeken, inclusief oude, ga kopen. Ik zou me nog wel een situatie kunnen voorstellen waarbij ik een boek download om de eerste paar hoofdstukken te lezen, om dan vervolgens alsnog op dezelfde manier al zijn boeken te kopen. Maar dan zou ik dat gedownloade boek dus inderdaad wel alsnog op papier kopen.

Maar verder ben ik het wel met je eens dat het voor schrijvers een ander verhaal (haha, snap je hem) is.

Het is ook voornamelijk de boekenmarkt waar ik me druk om maak. Om de Rihanna's van deze wereld maak ik me niet echt heel druk. Daar zie ik inderdaad ook nog wel eens wat voordelen van als er wordt gedownloaded.

Bij films zie ik dat voordeel al een stuk minder, maar bij boeken is er geen voordeel, alleen nadeel. De schrijver in het artikel ziet dat zijn boek vaker illegaal is gedoanloaded dan dat hij exemplaren heeft verkocht.

In NL verkoopt een gemiddelde schrijver tussen de 5000 en 10.000 boeken, waarbij dat laatste al behoorlijk hoog is. Als je dan rekent dat ze 1,50-2,00 per verkocht boek verdienen dan zie je al dat je heel slecht verdiend, want het kost een jaar om een boek te schrijven. Fulltime schrijven wordt bijna onmogelijk. Als dan ook nog eens meer illegaal gedownloaded wordt ipv gekocht... tja, dan is schrijven gewoon niet meer te doen op een bepaald moment (tenzij je bestseller schrijver bent).

En dat, Maikel0230, noem ik toch echt broodroof.

Maikel0230

Ik had het dan ook specifiek op Films en Muziek, bij boeken valt dit inderdaad anders.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Okee. Helder, maar dat is ook downloaden natuurlijk.

Perton

Citaat3. Zolang je het product zelf niet te koop aanbiedt en privé houdt ben je niet illegaal bezig.
Uploaden is niet privé houden en dus wél illegaal.

Maikel0230

Als iemand een gedownloade film opnieuw upload geldt het natuurlijk niet, dat heb je goed gespot Perton. Degene die die versie dan afhaalt kan dat niet weten en is dus zelf niet illegaal bezig.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Euh jawel. Als ik een film download en vervolgens het uploaden op uTorrent aan laat staan, ben ik wel degelijk illegaal bezig. Het is heel simpel: downloaden is (audio en video heb ik het dan over) áltijd illegaal, uploaden is áltijd illegaal - behalve als je natuurlijk degene bent met de rechten op dat materiaal. Daar is verder geen nuance in aan te brengen. Of natuurlijk materiaal waarvan het copyright al is verlopen, in Nederland na 70 jaar.

Maakt niet uit of de film gedownload of gekocht is. Zodra deze wordt geüpload, is de uploader illegaal bezig.

Maikel0230

Citaat van: Perton op 26 januari 2014 - 20:18:26
Euh jawel. Als ik een film download en vervolgens het uploaden op uTorrent aan laat staan, ben ik wel degelijk illegaal bezig. Het is heel simpel: downloaden is (audio en video heb ik het dan over) áltijd illegaal, uploaden is áltijd illegaal - behalve als je natuurlijk degene bent met de rechten op dat materiaal. Daar is verder geen nuance in aan te brengen. Of natuurlijk materiaal waarvan het copyright al is verlopen, in Nederland na 70 jaar.

Maakt niet uit of de film gedownload of gekocht is. Zodra deze wordt geüpload, is de uploader illegaal bezig.

Alleen een klein foutje in je redenering, iemand die een film koopt en deze wenst te delen is niet illegaal bezig, dat is de wettelijk ramp die 'information sharing' is de dag van vandaag, in verscheidene landen heeft de pirate bay haar rechtszaak gewonnen tegen staten die de website hadden geblokkeerd puur omdat er geen wetgeving rond is.

Als je zelf een gedownloade film bezit en deze wenst te delen, dan ben je fout bezig. Dan kom je in een zone die wel wettelijk is afgebakend. want op dat moment is de gedownloade film niet meer privé

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

SDG

Het gros van wat ik zelf download zijn auto- en motorsportuitzendingen. Soms is het gewoon een kwestie van niet anders kunnen, want waar in Nederland of Vlaanderen kun je bv. WRC, Indycars of V8Supercars volgen? Van verschillende klassen die ik volg koop ik op het eind van het seizoen dan wél weer de officiële review als er een uitkomt (F1, MotoGP, WRC...).

Arthur

En dus het downloaden via Nieuwsgroepen [nzb-files] is niet strafbaar. Het wordt enkel gedownload en vervolgens niet geupload. Dat is anders dan bij Torrents waar de download weer geshared [upload] moet worden.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Citaat van: Maikel0230 op 26 januari 2014 - 20:25:31
Alleen een klein foutje in je redenering, iemand die een film koopt en deze wenst te delen is niet illegaal bezig, dat is de wettelijk ramp die 'information sharing' is de dag van vandaag, in verscheidene landen heeft de pirate bay haar rechtszaak gewonnen tegen staten die de website hadden geblokkeerd puur omdat er geen wetgeving rond is.
Goed, kom maar met dat wetsartikel, of andere juridische bron.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/mythes/ Puntje 3 en 4.

Er zit in mijn redenering geen enkele fout. Uploaden van materiaal mag gewoon niet. Nooit. Of je het nou gekocht of gedownload hebt.

Arthur

Het feit dat het te downloaden was, betekent niet dat de rechthebbende daar toestemming voor heeft gegeven. En zonder diens toestemming mag het niet worden gedownload.

Dat betekent dat je ook niet mag downloaden... Maar nergens staat of er wel of geen toestemming is verleend....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Nu ben je selectief aan het quoten. Want in de zin na het door jouw aangehaalde stuk staat dit: "downloaden voor strikt eigen gebruik (een zogeheten thuiskopie) is wel toegestaan." Downloaden mag dus gewoon.