Downloaden: Do of Don't?

Gestart door Edwin90, 26 januari 2014 - 14:53:16

« vorige - volgende »

Perton

#120
Citaat van: Kootje op 28 februari 2014 - 10:43:21
Zou zomaar kunnen, ik weet het ook niet. Hoe dan ook, je hebt nu eenmaal 'n soort van handicap en daar moet je maar mee leren leven. Dat bepaalde dingen dan voor jou niet bereikbaar zijn is jammer, maar so be it. Rolstoelgebruikers kunnen lang niet overal naar binnen, diabetici worden regelmatig (bijna) uit restaurants verwijderd omdat ze voor junk aangezien worden, voor de blinden is lang niet ieder boek verkrijgbaar en aan 'n E-reader hoeven ze al helemaal niet te beginnen etc. etc. Maar dat geeft je nog niet het recht om dan maar te downloaden, ook al is het officieel niet strafbaar. We weten namelijk allemaal dat de enige reden dat het niet strafbaar is, dat het onmogelijk te controleren valt.
Quatsch. Downloaden is prima te controleren op het moment dat je het strafbaar maakt. In Amerika worden omaatjes die 12 liedjes hebben gedownload immers ook vervolgd voor 12.000 dollar per liedje. Kwestie van wet aanpassen en het is controleerbaar. (Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan, maar de langstudeerboete kwam er ook zonder problemen door, dan moet dit met Rutte's visie ook lachend kunnen). -edit- O wacht, ik was even vergeten dat het nu niet studenten betreft maar mensen wiens stem de VVD daadwerkelijk wél kunnen raken, dus het was een slechte vergelijking van me besef ik me nu. Zo makkelijk zal strafbaar stellen inderdaad niet zijn.

Of downloaden netjes is of niet, die discussie is al gevoerd, eerlijk gezegd heb ik er niet zoveel zin in om dat opnieuw te doen, ik hoop dat je dat snapt.  Het gaat mij er alleen om dat mensen echt niet zoveel zin hebben om naar de bioscoop te gaan als de topfilms alleen in 3D beschikbaar zijn. En sommigen zullen dan inderdaad downloaden (ik niet overigens, ik kijk altijd bij de Blokker als ze weer 5 films voor 5 euro hebben en dat koop ik dan, voor de rest kijk ik geen films, ook geen gedownloade), een andere groep gaat dan maar voor andere films die wel in 2D zijn en anderen kijken dan gewoon geen films meer in de bioscoop. Hoe de verhouding tussen deze drie groepen zit, durf ik natuurlijk geen uitspraken over te doen.

Ik klaag ook verder niet over het bestaan van 3D-films. Ik heb geen idee of ik ze kan zien, ik denk het wel want in Euro Disney heb ik ooit eens als klein kind een steen proberen te pakken die op me af kwam gevlogen, dus ik vermoed dat het wat dat betreft wel prima zit met mijn capaciteiten.

Rho

Citaat van: Perton op 28 februari 2014 - 10:28:51
Om weer richting het downloaden te gaan: zolang uitbaters blijven klagen over downloaden, terwijl de bezoekersaantallen nog altijd jaarlijks stijgen, ga ik meer uit van kortzichtigheid in de bedrijfsvoering dan dat het een weloverwogen beslissing is om geen 2D-films te tonen. Maar dat kan natuurlijk ook een vooroordeel van mij zijn.

Het kán natuurlijk ook zijn dat ze het niet rendabel lijkt/is, omdat men dan massaal of in ieder geval een stuk meer naar de 2D-film gaat ipv de 3D-versie en de investeringen voor 3D-technologie zich dan niet uit betalen. Ofwel: het publiek heeft in zo'n geval eigenlijk totaal geen behoefte aan 3D, maar gaat er nou eenmaal heen, omdat er geen 2D-versie beschikbaar is.

Dat is dus ook mijn theorie, die zo ongeveer bevestigd werd door die mails van Pathé. Ze hebben geïnvesteerd in 3D technologie dus moeten ze wel 3D films vertonen. Waarom ze dan geen 2D optie hebben is mij een raadsel. Pathé zegt dat dat is omdat 3D beter bezocht wordt, dat blijkt uit de kinderfilms die ze wel in 2D en 3D vertonen maar waar 3D beter bezocht wordt. Dat dat voor kinderfilms inderdaad zo is kan ik begrijpen, het zijn kinderen, maar dat bewijst niet dat het voor 'volwassen' films net zo zou zijn.
Pathé heeft nou eenmaal geïnvesteerd in 3D schermen dus moeten we daar ook met z'n allen naar toe als een film in 3D is. Er zijn natuurlijk nog steeds ontzettend veel films die niet in 3D bestaan, dus het is niet zo dat de 2D zalen helemaal niet meer gebruikt worden. Het klinkt logisch, dus het zou waar kunnen zijn. Als dat zo is, vind ik het belachelijk, doe dan inderdaad één of twee keer per week een 2D versie. Maar dan moeten ze misschien dezelfde film twee keer aankopen en dat kost ook weer geld...

Films die ik echt wil zien blijf ik lekker downloaden, het is zo gemakkelijk. Niet dat ik veel download overigens, ik kijk niet graag films. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik zeven films gedownload (en de BBC serie Sherlock, maar die ga ik wel ooit kopen), waarvan ik er één nog moet kijken.
Toen Netflix in Nederland werd geïntroduceerd heb ik eens gekeken of een abonnement een goede keuze zou zijn, maar films komen pas een paar maanden na bioscoop-release op Netflix uit. Wachten op een gratis download zou dus even lang duren en als student is de beslissing dan snel gemaakt.

@ Maikel en Kootje: over scheel zijn en correcties:
Lotgenoten! Ik ben ook twee keer geopereerd om m'n ogen recht te zetten (toen ik 0 was en toen ik 1 was), maar ik kijk nu scheler dan twintig jaar geleden, dus zo'n correctie is geen permanente oplossing. Ik zou het nog een keer kunnen laten corrigeren, maar een oogarts zei een paar jaar geleden dat er meerdere operaties nodig zouden zijn om het precies recht te laten zetten en ik heb het niet op oog-operaties. Ik weet dat de kans klein is, maar stel je voor dat er iets mis gaat... en behalve dat het er normaler uit ziet heb ik er niets mee te winnen, dus ik doe het (nog) niet.

Maar ik heb ook nooit vervelende opmerkingen gehad en ik ben er nooit mee gepest. In tegendeel zelfs, op de middelbare school werd gezegd dat ik goed was in het spel Set omdat ik "split view" had en naar twee dingen op hetzelfde moment kon kijken ;D. Mijn vrienden maken wel eens flauwe opmerkingen maar dat doen ze alleen omdat ze weten dat ik het niet erg vind en daar lach ik zelf ook om. Mensen die ik niet (goed) ken zeggen er nooit iets van, te bang om me te beledigen denk ik.

Rho

Kleine bump:
Captain America: Winter Soldier is zoals voorspeld in heel Nederland alleen in 3D te zien. Als iemand ergens in Nederland een 2D versie vindt dan hoor ik het graag :).

T.Nuvolari

Net 300: Rise of an Empire gaan zien. Enkel 3D, modder effers, maar viel wel mee deze keer. Geen echte meerwaarde, maar ook niet storend.

Kootje

Zojuist gelezen op NOS teletekst en Metalfan.nl

Het Europees Hof heeft vandaag uitspraak gedaan in een zaak die is aangespannen door (in Nederland actieve) electronicafabrikanten. Deze vinden de thuiskopieheffing te hoog, omdat deze is gebaseerd op (vermeende) schade door downloaden uit illegale bron. De Hoge Raad van ons land vroeg zich af of het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal überhaupt is toegestaan onder Europees recht en verwees de zaak daarom door naar het Europees Hof. Dat oordeelt vandaag dat de Nederlandse overheid het downloaden uit illegale bron niet meer mag toestaan en dat het onacceptabel is dat de Nederlandse wet (middels de thuiskopieheffing) geen onderscheid maakt tussen het kopiëren uit geoorloofde danwel ongeoorloofde (d.w.z. auteursrechtelijk beschermde) bron.

De huidige Nederlandse wet stelt weliswaar de verspreiding van auteursrechtelijk materiaal strafbaar, maar staat het downloaden voor privégebruik van bijvoorbeeld muziek en films wel toe, ongeacht de herkomst. Dat is volgens het Europees Hof nadelig voor de houders van auteursrechten, moedigt het illegaal verspreiden van auteursrechtelijk materiaal aan en heeft een negatief effect op de verkopen daarvan. Aangezien het Europees recht boven de Nederlandse wet gaat, is het downloaden van jouw favoriete (metal)muziek vanaf nu dus illegaal. De Nederlandse overheid zal per direct aan de slag moeten om het systeem van thuiskopieheffingen te veranderen (of af te schaffen) en de strafbaarstelling van illegaal downloaden in de praktijk te brengen, zodat de Nederlandse wet binnen de grenzen van de Europese afspraken en regelgeving wordt gebracht.


Franky R.

Accoord, maar  dan lees je weer dit en dan krab je toch even achter de oren...
http://www.dwtonline.com/laatste-nieuws/2014/04/09/damaru-betreurt-piraterij-cd-in-een-droom/


CitaatDe single is in de verkoop gebracht met als doel fondsen te werven voor zijn project 'Kinderen hebben een droom'. Piraterij zorgt er echter voor dat het goede doel minder kan krijgen dan hij vooraf hoopte.


:-X

Perton

Overheid gaat geen downloaders opsporen, dat vinden ze een civielrechterlijke taak en laten ze over aan Brein. Die hebben al gezegd de downloader niet aan te pakken maar zich te blijven richten op de grootaanbieders. Dus uiteindelijk verandert er met deze uitspraak effectief geen zak.

En ik heb het al vaker gezegd: zolang diensten als Netflix alleen maar oude content aanbieden, blijft downloaden (en vanaf vandaag mogen we het dan eindelijk illegaal downloaden noemen) een prima optie. Ik heb even gekeken: een erg populaire serie als How I Met Your Mother staat er bijvoorbeeld maar tot en met seizoen 7 op, terwijl seizoen 9 (het laatste) twee weken geleden is afgelopen. Ook is het aanbod onvolledig: zo staan Back to the Future 1 en 2 wel op Netflix, maar deel 3 niet. Een andere zeer populaire serie, The Big Bang Theory, staat niet op Netflix.

Ik hoop dat deze uitspraak voor de aanbieders een stimulans wordt om wat aan hun content te doen, want wie downloaden het meest series (ik negeer even muziek en spellen, want dat is iets wat me nauwelijks interesseert)? De mensen die NU de aflevering van gisteren willen zien. Hoe kan je hen laten stoppen met downloaden? We kunnen heel naïef doen en zeggen: "door ze te bestraffen", maar de landen waar allang een downloadverbod heerst, tonen aan dat dat dus niet werkt. Kunnen we van vinden wat we willen, maar zo is de situatie nou eenmaal. Het is dus beter om de realiteit te accepteren en erop in te spelen, en dat kan maar op één manier: zorg dat er voldoende legale content aanwezig is.

En dat is er nog steeds niet. Netflix zit nu nog altijd op niveautje Sport 1 qua Formule 1 in 2013. Het is er wel en heeft zijn successen, maar eigenlijk is het nog steeds drie keer niks als écht alternatief voor (sinds vandaag) illegaal downloaden.


En van Damaru, tsja heel zielig voor dat goede doel, maar ook heel naïef om als popzangertje te denken dat jouw doelgroep je muziek gaat kopen. Dat zijn toch vooral de tienermeisjes.