Downloaden: Do of Don't?

Gestart door Edwin90, 26 januari 2014 - 14:53:16

« vorige - volgende »

Edwin90

In een ander topic broeide een kleine discussie over het downloaden van muziek, films, boeken e.d. Op zich is dat best een interessante discussie! Dus wat vinden jullie?

Enzo

Tja, het downloaden heeft nogal wat veranderd in de wereld. Zo had je vroeger MTV waar artiesten de meest geweldige videoclips maakte om hun muziek mee te verkopen en promoten. Tegenwoordig is MTV niks meer dan een pulp realityzender voor de simpele onder ons... Dit alles is een gevolg van de enorm teruggelopen inkomsten van de muziekverkoop, het loont gewoon niet meer om een goede clip te maken. Artiesten verdienen hun geld tegenwoordig met merchandise en sponsoring en niet meer met het maken van muziek, dat is echt secundair geworden.

Dat is tevens de reden waarom er zoveel slechte muziek is tegenwoordig. Het gaat veel meer om imago en trends dan dat het gaat over een hoogwaardig stukje originaliteit. Men ontwikkeld een concept en produceert een track middels computerprogramma's, daarna zoeken ze er een poppetje bij die aansluit bij het gewenste imago. Laten het inzingen en stellen het af met auto-tune, klaar is kees.

Wat dat betreft mis ik wel de tijd, dat een bandje zich een jaar opsluit in de garage om een nummer te schrijven waarmee ze vervolgens de hele wereld over gaan. Echte muziek zeg maar, het is een schaarste tegenwoordig.

Anderzijds, het is een gevolg van ons eigen gedrag, namelijk downloaden. Ik doe dat ook.

Jehoentelaar

Voor muziek gebruik ik Spotify en hengel ik alleen wat van internet af als ik naar het buitenland ga (met 100 buitenlandse MB's per week kom je niet ver). Series kijk ik nauwelijks, houd alleen The Big Bang Theory bij waarin af en toe wel een download wordt aangeslingerd. Films kijken doe ik eveneens zelden of nooit. Moet ook nog steeds Turbo en Rush zien.

Wings

Stichting Brein heeft toch een stok tussen de benen gezet van het illegaal downloaden? In een ver verleden heb ik CD's gedownload, tegenwoordig luister ik muziek op YouTube of via KPN. Voor ieder wat wils. Of je nu reggae wilt luisteren, klassiek, rock of Nederlandstalig, met één druk op de knop wordt je op je wenken bediend. De tijd van illegale muziek op mijn laptop ligt ver achter me. Geldt ook voor films [bovendien kijk ik zelden tv/film].

Perton

Uit elk onafhankelijk onderzoek blijkt dat downloaden alleen maar positieve effecten heeft, behalve misschien voor de écht grote platenmaatschappijen en filmstudio's. Bezoekersaantallen van bioscopen stijgen nog altijd jaarlijks (en de omzet dus ook, met al die prijsstijgingen), ondanks het verwijt dat downloaden zo slecht zou zijn. Het punt is dat platenmaatschappijen en filmstudio's nog steeds volgens het oude verdienmodel denken, en ja dan is het logisch dat van hen alleen maar crappy onzin afkomstig is.

Ikzelf volg heel, heel veel Amerikaanse televisieseries, en daarin merk je ook zeker een verschil in kwaliteit. De open commerciële zenders (CBS, Fox, ABC, NBC en The CW) brengen series uit om maar heel veel geld te verdienen - die zijn vaak eigenlijk helemaal niet zo hoog in kwaliteit. De betaalzenders (cable), zoals HBO, USA, Showtime, FX, etc. brengen series uit die wij hier in Nederland als kwaliteit beschouwen. Game of Thrones, Breaking Bad, Mad Men, The Walking Dead, etc. En daar wordt echt wel geld mee verdiend.

Ik ben het dan ook volledig met Enzo oneens dat er geen goede muziek meer zou zijn tegenwoordig. Dat is er namelijk wel. Het bereikt de top 40 alleen niet meer. Als downloaden niet mogelijk was geweest, had ik nooit muziek van Julia Nunes gekocht.

Bovendien is het ook onzin dat alles wat gedownload wordt, gemiste inkomsten zijn. 95% van wat ik download, zou ik nooit uit mezelf hebben aangeschaft als downloaden niet had bestaan. Die overige 5% koop ik later alsnog. Maar binnen die 95% zit nog wel spul dat ik weliswaar nooit had aangeschaft als ik niet kon downloaden, maar wel alsnog aanschaf na het downloaden. Een goed voorbeeld is de hele Splinter Cell-reeks. Ik heb één keer een spel gedownload, sindsdien heb ik ze allemaal gekocht.

Perton

#5
http://entertainment.time.com/2013/03/21/illegal-music-downloads-not-hurting-industry-study-claims/

Dit gaat dan specifiek over de vergelijking illegale en legale downloads van muziek, maar de essentie van het artikel is niet veel anders dan voor andere vergelijking. Met dan nog de kanttekening dat illegaal muziek downloaden nooit heeft bestaan in Nederland en nu ook niet bestaat.

-edit- de enige onderzoeken die ik ooit heb gelezen die spraken van een negatief effect van het 'illegaal' downloaden, waren onderzoeken afkomstig van partijen die er belang bij hebben tot een negatieve conclusie te komen.

en nog een linkje over bioscoopbezoekers:

http://www.ad.nl/ad/nl/1023/Film/article/detail/3573255/2014/01/07/Bioscoopbezoek-Nederland-stijgt-opnieuw.dhtml

-edit2- DVD-verkoop flink gedaald. Met dit als conclusie: "Een reden voor de daling is volgens de NVPI de transitie naar digitaal, bijvoorbeeld video on demand en Netflix." http://www.nu.nl/film/3361059/verkoop-dvds-loopt-sterk-terug.html Oftewel, de inkomsten zijn er nog wel, maar worden nu niet op de ouderwetse manier (schijfje, videoband, cassette, noem het maar op) binnengehaald, maar via moderne manieren. Maar wanneer de grote maatschappijen hun cijfers presenteren hebben ze het altijd alleen maar over dalende DVD-verkoop. Toevallig.. :)

-edit3- Overigens is het ook al jaren een hardnekkig gerucht, waarvan velen het erover eens zijn dat het waar is, dat platenmaatschappijen zélf nieuwe cd's lekken op torrentsites. Het is al een keer bewezen dat een platenmaatschappij (ik weet niet meer welke) muziek op Rapidshare had gezet.

Arthur

Downen doe ik via Nieuwsgroepen en dat werkt uitstekend. Niets met Torrents en weer opnieuw uploaden. Fysiek aanschaffen doe ik ook als ik het perse wil hebben. Het kunstmatig hoog houden van de prijzen werkt downloaden ook in de hand. Kijk eens naar ebooks, dat slaat nergens op als die net zo duur zijn als een papieren versie.

En ja, platenmaatschappijen gooien content ook gratis op het net om te kijken of er een markt voor is.

Daarnaast is er aan de digitale wereld geen ontkomen meer aan. Kijk maar naar video on demand etc. Als de prijzen daar ook op afgestemd wordt zijn mensen best bereid daar voor de betalen.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

#7
Mijn grootste ergernis is... ik kijk nauwelijks films, dus hoe het daarmee zit weet ik niet, oordeel ik niet over. Maar zoals ik al zei: ik kijk erg veel Amerikaanse series en die kijk ik zodra ze uitkomen (dus wat op maandagavond in Amerika wordt uitgezonden, download ik op dinsdag).

Het probleem met een dienst als Netflix is, die heeft alleen oude seizoenen + hun eigen series. Als Netflix nou huidige seizoenen van huidige series zou gaan aanbieden, dan zou ik wel zo'n abbonnement nemen en gewoon betalen voor mijn series. En ik weet dat dit niet per se de schuld is van Netflix, maar ook van de maatschappijen die de series oorspronkelijk uitzenden. Zo is HBO nogal eigenwijs en willen die hun series alleen op hun eigen dienst hebben.

En ik snap ook wel dat een obscure serie van een vrij kleine cable-zender niet op Netflix komt, maar zolang er geen recent materiaal (qua series) opkomt, is Netflix voor veel mensen oninteressant. Het hoeft dan natuurlijk niet binnen een dag, maar als afleveringen bijvoorbeeld een maand na Amerikaanse uitzending op Netflix zijn te vinden, dan neem ik vandaag nog Netflix, en dan zou ik ook nog wel het dubbele of driedubbele van de huidige prijs willen betalen.

Bovendien ging ik laatst bij een vriend van me die Netflix heet eens kijken naar romantische films (lang verhaal waarom, maar het had een goede reden :P) en best wel populaire vrouwenfilms als PS I Love You en The Notebook stonden er überhaupt niet op.

Het aanbod van 'legaal' materiaal is vooralsnog karig. Het zit uiteraard nog in de kinderschoenen, dus ik neem ze het ook niet kwalijk, maar daar moet echt wat aan veranderen, willen ze écht groot worden.

-edit- uiteraard loont het voor Netflix niet om dit in Amerika te doen, want dan verliezen cable-zenders hun bestaansrecht grotendeels. Maar waarom het niet voor internationale of Europese edities van Netflix kan, is mij een raadsel. Kwestie van geld en rechten natuurlijk.

Kootje

Ik download niet.

Niet omdat ik er morele bezwaren tegen heb, want die heb ik niet. Maar wel omdat ik het gewoon leuk vindt om het origineel in huis te hebben. Om die reden heb ik ook nooit geleerd hoe ik überhaupt moet downloaden, dus al zou ik het willen ..... ik heb geen idee hoe. ;D

Das overigens geen oproepje tot 'n les in downloaden. Voel je dus niet genoodzaakt mij te vertellen hoe makkelijk het wel niet is en hoe ik dat dan het best aan kan pakken. Ik heb er gewoon echt geen behoefte aan.

0634

Citaat van: Perton op 26 januari 2014 - 16:09:21
Uit elk onafhankelijk onderzoek blijkt dat downloaden alleen maar positieve effecten heeft, behalve misschien voor de écht grote platenmaatschappijen en filmstudio's.
Uit onderzoek blijkt dat schrijvers zwaar de lul zijn als mensen illegaal gaan downloaden. En die hebben niet, in tegenstelling tot muzikanten, het voordeel dat ze kunnen gaan touren.

Ik heb vroeger wel eens wat gedownloaded, maar het is pure diefstal. Een andere benaming is er niet voor. Hopelijk gaat dit eens hard aangepakt worden.

Perton

Pure onzin dat het diefstal zou zijn. Dat is het hoogstens als men iets downloadt ipv het te kopen. Meeste mensen die downloaden zouden de spullen die ze downloaden niet aanschaffen indien downloaden niet mogelijk was. Dus in dat opzicht wordt er geen verlies geleden / zijn er gemiste inkomsten. Van die gedownloade dingen wordt alsnog later de officiële versie aangeschaft, iets wat niet altijd zou gebeuren indien downloaden geen optie was geweest. Dat downloaden diefstal zou zijn, is een erg achterhaald idee.

En welke schrijvers? Van boeken? Die koop ik nog altijd op papier, dus dat ben ik dan met je eens.

Kootje

Citaat van: Perton op 26 januari 2014 - 18:43:38
Pure onzin dat het diefstal zou zijn. Dat is het hoogstens als men iets downloadt ipv het te kopen. Meeste mensen die downloaden zouden de spullen die ze downloaden niet aanschaffen indien downloaden niet mogelijk was. Dus in dat opzicht wordt er geen verlies geleden / zijn er gemiste inkomsten.

Klopt.


CitaatVan die gedownloade dingen wordt alsnog later de officiële versie aangeschaft, iets wat niet altijd zou gebeuren indien downloaden geen optie was geweest. Dat downloaden diefstal zou zijn, is een erg achterhaald idee.

Maar dit dan weer niet. Er zullen best mensen zijn die 'n film of album eerst downloaden, bekijken/beluisteren en 'm dan alsnog aanschaffen. Ik ken echter vele male meer mensen die dit niet doen. Die al sinds jaar en dag geen cent meer uit hebben gegeven aan DVD's/CD's maar 'n collectie hebben waar je U tegen zegt. En dan kun je lullen wat je wilt, en het zal mij persoonlijk m'n reet roesten, maar dat valt toch echter onder de categorie diefstal.

Perton

CitaatA popular subscription channel HBO (TWC,) recently stated that online piracy of their television shows was flattering, rather than hurtful to their profits. Ironically, the company programming president Michael Lombardo stated that for the most part, piracy actually increases sales because there is more awareness about the show in the community and the popularity thus grows. People who download the show illegally talk about it, share comments on social media, and buy supplemental products just like someone who would have paid for subscription to see the shows. Despite piracy, the entertainment industry is booming, here are our top 5 entertainment stocks to consider.

zelfs mensen uit de industrie zijn dus pro-downloaden geworden.

http://www.wall-street.com/2013/04/03/illegal-downloads-effect-on-entertainment-industry/
http://library.thinkquest.org/06aug/02241/pros.htm

Perton

#13
@Kootje, dat soort mensen vind ik ook altijd erg jammerlijk. Die verdedig ik ook niet. Maar ondanks dat die mensen er ook tussen zitten, blijkt toch uit alle cijfers dat inkomsten de laatste jaren, waarin er ook nog eens crisis was, jaar na jaar blijven stijgen. Het belangrijkste probleem is gewoon het gebrek aan legale alternatieven. YouTube is allemaal leuk en aardig, maar veel content is niet beschikbaar om op je mobiele telefoon te bekijken. Dus waarom zou ik filmpjes op YouTube kijken als ik onderweg ben in de trein? Dan download ik ze wel. Overigen doe ik dat niet echt, maar dat is wel hoe het er in de praktijk aan toe gaat. We zitten nu nou eenmaal in een overgangsperiode waarin de legale alternatieven nog in hun kinderschoenen staan. Ik ga er vanuit dat ik mijn Amerikaanse series over een jaar of 5 á 10 wél on demand kan kijken wanneer ik dat wil en niet wanneer die zooi een jaar of twee jaar na uitzending een keer op Netflix wordt bestaan. En dan zal ik dat ook betaald gaan doen.  Mijn computer staat vol met muziek die ik noch in Nederland noch via internet kan aanschaffen. Maar zodra ik in Colombia ben, koop ik die cd's vervolgens wel - als ik ze al kan vinden. De GTA-reeks, Splinter Cell-reeks, Half Life 2 + uitbreidingen, F.E.A.R.-reeks, Vampire-reeks, Hitman-reeks, spellen die ik allemaal niet gekocht zou hebben als ik niet een uit de serie eerder had kunnen downloaden.

0634

Citaat van: Perton op 26 januari 2014 - 18:43:38
En welke schrijvers? Van boeken? Die koop ik nog altijd op papier, dus dat ben ik dan met je eens.
Schrijvers van boeken ja, auteurs, toch al niet de best betaalde groep van de creatieve beroepen, en zeker niet als je het afzet tegen de uren die ze maken om een boek af te krijgen.

Die krijgen allen betaald per verkocht boek of ebook, meestal 10%, bij ebooks iets meer. Als je alles download krijgen ze nul komma nul euro. En je gaat mij niet vertellen dat iemand als hij het boek illegaal heeft gelezen, het daarna nog eens legaal gaat kopen. Een boek is geen cd die je 100 keer kan draaien. Bovendien hebben auteurs geen mogelijkheden tot toeren.

Dus ja, voor hen is dat dramatisch inderdaad en ik vind dat diefstal van auteursrecheterlijk beschermd materiaal. Heb daar wel eens een onderzoeksartikel over gelezen, misschien zoek ik het er eerdaags wel even bij als ik zin heb.