Damon Hill: Top of flop

Gestart door Jehoentelaar, 16 december 2013 - 22:42:30

« vorige - volgende »

Sphinx

Ook hier een Hill supporter, al kwam dat meer door dat nummer #0. Dacht eigenlijk dat zijn team hem expres dat nummer had gegeven om hem weg te pesten (de regels omtrent nummers snapte ik nog niet). Dat ie geen wereldtopper was wist ik ook wel, jaar ervoor bij Brabham was helemaal niks. Maar ik vond het leuk dat een 'sul' als Hill ineens zomaar in een goede auto belandde en het niet eens onaardig deed. Na de dood van Senna maakte hij het jaar zo goed af dat Schumi hem aan de kant moest rammen, al werd ik daardoor alleen maar meer fan van Hill (ik ging totaal niet mee in de Schumi vererering die later losbrak, vond hem ondanks zijn prestaties een engbek  ;D). Gelukkig pakte mn favoriete underdog toch nog een keer de titel in '96

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

0634

Citaat van: Wings op 21 december 2013 - 11:06:01
Citaat van: Jehoentelaar op 16 december 2013 - 22:42:30
Gelukkig blijft #0 van mijn held Damon Hill onberoerd. ;)

Hebben we toch wat gemeen. Hier nog een Damon Hill sympathisant. Overigens -offtopic- denk ik dat ik redelijk alleen sta wat betreft Gilles Villeneuve. Ik vond Gilles in tegenstelling tot 99% niet zo bijzonder en vooral overhyped. Mede doordat hij als een ridder in het harnas stierf. Los daarvan was hij onbezonnen en veel te agressief. Als ik zie dat een Grosjean nu vaker om een enkel akkefietje wordt afgeschoten begrijp ik niet dat diezelfde mensen Villeneuve zo fantastisch vonden. Maar dat ben ik.
Je bent niet de enige. Ik vind hem ook overhyped. Waarmee ik overigens verre van wil beweren dat hij goede rijder was, maar de legendarische status die hem aangemeten wordt evenaart die van Ascari, Fangio, Clark of Senna, en dat vind ik veel te ver gaan.

0634

Citaat van: gloudiesaurus op 21 december 2013 - 15:54:45
Hill was zeker een goed coureur. Denk bijvoorbeeld aan Spanje 1994 waar hij na het weekend in Imola won, juist nadat iedereen Williams afschreef na de dood van Senna. En Aidelaide 1994 was erg sterk van hem. Hij was toen gewoon Schumacher de baas.

Klopt, Adelaide was indrukwekkend. Maar wat dacht je van Suzuka dat jaar. Hill móest winnen, in de hozende regen. De race werd in tweeen gehakt en de tijden bij elkaar opgeteld, het was een grote tombola. Aan het einde van de dag en toen alle cijfers bij elkaar werden opgeteld had Hill iets van 3 sec voorsprong op MS, regenrijder bij uitstek. Geweldig stukje racen van Damon.

0634

Citaat van: Sphinx op 21 december 2013 - 20:54:43
Ook hier een Hill supporter, al kwam dat meer door dat nummer #0. Dacht eigenlijk dat zijn team hem expres dat nummer had gegeven om hem weg te pesten (de regels omtrent nummers snapte ik nog niet). Dat ie geen wereldtopper was wist ik ook wel, jaar ervoor bij Brabham was helemaal niks. Maar ik vond het leuk dat een 'sul' als Hill ineens zomaar in een goede auto belandde en het niet eens onaardig deed. Na de dood van Senna maakte hij het jaar zo goed af dat Schumi hem aan de kant moest rammen, al werd ik daardoor alleen maar meer fan van Hill (ik ging totaal niet mee in de Schumi vererering die later losbrak, vond hem ondanks zijn prestaties een engbek  ;D). Gelukkig pakte mn favoriete underdog toch nog een keer de titel in '96


Dat was ook wel een reden waarom ik voor Hill was. Hij pakte de handschoen op en viel Schumacher aan. Zowel op als naast de baan. Hij had net zo'n hekel aan MS als ik.

Liep ook wel uit de klauwen later. In Duitsland moest Hill beveiligd worden omdat hij serieus bedreigt werd.

Maikel0230

#34
Ben ik dus volledig niet meer akkoord, Gilles kon zeer hard trappen, een echte vechter tot in de kist (letterlijk en figuurlijk). Iemand die Gilles Villeneuve met momenten onbezonnen noemt mag niet vergeten dat een andere coureur die ons te vroeg heeft moeten verlaten ook vaak betrokken was bij incidenten. Ik zou zelfs durven stellen dat Senna en Villeneuve out hetzelfde blok hout zijn gesneden.

Zijn dood heeft er misschien voor gezorgd dat er een soort mythe rondom zijn naam is ontstaan maar in mijn ogen is die niet meer dan terecht, zijn gevecht met Arnoux, een regenrace afwerken zonder voorvleugel (omdat hij het gewoon kon!), Scheckter de titel laten winnen op Monza omdat hij vond dat die het verdiende dat jaar, tijdens een oefensessie in de regen 11 seconden sneller gaan dan de rest (ja, 11!). Allemaal dingen die aantonen dat Villeneuve senior gewoon wereldklasse was.

Was het allemaal niet zo verlopen dan was Gilles zonder problemen kampioen geworden in '82. Ik ben waarschijnlijk als Belg te bevooroordeeld om erover te oordelen, het feit dat ik er toen nog niet was geeft me nog minder recht van spreken.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Spijt me maar kan me niet verenigen met het bovenstaande. En ik denk dat als je de carrière van Senna en Villeneuve tegen elkaar afzet er weinig overeenkomsten zullen zijn. Dat ze beiden tot aan het gaatje gingen, dus de overeenkomst die jij benoemd, vind ik meteen de lading dekken wat overeenkomsten aangaat. Meer zijn er niet. Ja, ze scheten allebei bruin en stierven in het harnas. Maar Senna was van een héél ander kaliber. Die zou Scheckter ook niet de titel hebben laten winnen in Monza. Maar dat terzijde. Villeneuve heeft zijn naam en faam niet te danken aan het feit dat hij een absolute kampioen was maar omdat hij populair was. Dit kwam door zijn onbezonnen rijstijl en omdat hij niet van opgeven wist. Vaak bestempeld als talent maar uiteindelijk heeft het geleid tot zijn dood. Mensen [dan praat ik over mijn vader en ooms] die Villeneuve hebben zien rijden zeggen nu dat ze destijds zeiden dat het een kwestie van tijd was vooraleer het eens mis zou gaan. Vaak begrijp ik niet dat rijders die toen regelmatig over de streef gingen als ware helden worden weggezet en mensen anno nu al een probleem er van maken als een rijder even buiten de lijnen komt. Maar goed, dat is weer een andere discussie. Al met al ben ik dus stukken minder enthousiast over zijn prestaties dan menig andere. Wel zou ik hem ontzettend gaaf hebben gevonden. Net als Senna, net als Mansell maar ook net als Kobayashi. Ik houd wel van rijders die voor iedere centimeter asfalt bereid zijn te knokken.

0634

Villeneuve kwam ook puur en alleen om het leven door eigen onbezonnenheid he. Dat was bij Senna wel anders.

Kootje

#37
'n inschattingsfout (weliswaar 'n hele dure) is geen onbezonnenheid
het was niet dat hij ineens nog harder de bochten aanviel dan normaal, terwijl hij normaal al op/over de limiet zat
hij verslikte zich in 'n langzaam rijdende en voor hem uitwijkende Jochen Mass, die hij daar gewoonweg niet verwacht had
enige wat je onbezonnen zou kunnen noemen is dat hij die pole moest en zou hebben
maar ja .... als dat al onbezonnen

nu ben ik het met je eens dat Gilles vaak onbezonnen bezig leek
ik ga er zelfs in mee wanneer men zegt dat het slechts 'n kwestie van tijd was
maar het ongeval zelf zou ik echt niet zo willen typeren

Wings

De momentopname zelf misschien niet maar wel het tot stand komen ervan: het niet willen luisteren naar Ferrari en dus het doorschieten in doel. Gilles voelde zich bestolen door Pironi en was uit op revanche. Ik vind het een rechtstreeks gevolg van zijn alles-of-niets mentaliteit. Tegen beter weten in stug doorrammen met die kar. Zo verwierf hij zijn populariteit en status.

0634

Citaat van: Kootje op 22 december 2013 - 10:20:51
'n inschattingsfout (weliswaar 'n hele dure) is geen onbezonnenheid
het was niet dat hij ineens nog harder de bochten aanviel dan normaal, terwijl hij normaal al op/over de limiet zat
hij verslikte zich in 'n langzaam rijdende en voor hem uitwijkende Jochen Mass, die hij daar gewoonweg niet verwacht had
enige wat je onbezonnen zou kunnen noemen is dat hij die pole moest en zou hebben
maar ja .... als dat al onbezonnen

nu ben ik het met je eens dat Gilles vaak onbezonnen bezig leek
ik ga er zelfs in mee wanneer men zegt dat het slechts 'n kwestie van tijd was
maar het ongeval zelf zou ik echt niet zo willen typeren

Zijn dood was echt pure onbezonnenheid. Het niet kunnen verkroppen van een snellere Pironi. De banden die al over hun top heen waren, het was onmogelijk om Pironi nog te pakken, maar toch blijven pushen. Natuurlijk koos Mass de kant die Gilles ook koos, dat is ook pech, maar hij was onderweg terug naar de pits en het had geen enkele om als een wildeman richting Mass te rijden.
Was gewoon niet bijster slim en een grotere daad van onbezonnenheid heb ik zelden gezien in de F1.

janke

Citaat van: Jeroen op 22 december 2013 - 13:16:40
Citaat van: Kootje op 22 december 2013 - 10:20:51
'n inschattingsfout (weliswaar 'n hele dure) is geen onbezonnenheid
het was niet dat hij ineens nog harder de bochten aanviel dan normaal, terwijl hij normaal al op/over de limiet zat
hij verslikte zich in 'n langzaam rijdende en voor hem uitwijkende Jochen Mass, die hij daar gewoonweg niet verwacht had
enige wat je onbezonnen zou kunnen noemen is dat hij die pole moest en zou hebben
maar ja .... als dat al onbezonnen

nu ben ik het met je eens dat Gilles vaak onbezonnen bezig leek
ik ga er zelfs in mee wanneer men zegt dat het slechts 'n kwestie van tijd was
maar het ongeval zelf zou ik echt niet zo willen typeren

Zijn dood was echt pure onbezonnenheid. Het niet kunnen verkroppen van een snellere Pironi. De banden die al over hun top heen waren, het was onmogelijk om Pironi nog te pakken, maar toch blijven pushen. Natuurlijk koos Mass de kant die Gilles ook koos, dat is ook pech, maar hij was onderweg terug naar de pits en het had geen enkele om als een wildeman richting Mass te rijden.
Was gewoon niet bijster slim en een grotere daad van onbezonnenheid heb ik zelden gezien in de F1.

De beste uitleg van een F1 fan die ik ooit over dit drama heb gelezen.
Some things are too important to be left in the past.

Breaktest

#41
Citaat van: Jeroen op 17 december 2013 - 22:50:01
Citaat van: Kootje op 17 december 2013 - 22:04:38
Maar Sabaï heeft wel 'n punt, Hill was geen wereldtopper. Een complete pannenkoek was het echter ook niet. Ik zou hem in de subtop plaatsen persoonlijk.

Wat hij in 94 deed, was groots hoor. Hij stond op en trok het Williams team wat in zak en as zat met zich mee. Respect daarvoor. Groots respect zelfs. Schumacher bibberde de vangrails in in Australie omdat hij hem maar niet af kon schudden.

Hij was m.i. dan ook absoluut een wereldtopper. Zoals Button dat ook is. En Raikkonen. En Villeneuve. En Mansell. En Hakkinen. En Andretti. Enzovoort.

Okee, geen buitencategorie. Maar allemaal wonnen ze jarenlang races. Deden mee in meerdere wereldtitelstrijden. Waren jarenlang toonaangevend in hun sport. Hebben allemaal buitengewone races op hun naam staan.

Allemaal wereldtop. Er zit nog een laag boven, mee eens, maar dit is gewoon wereldtop. Subtop zijn m.i. mannen als Barrichello, Arnoux, Regazzoni, DC, Alesi, Berger, etc etc.
Het onderwerp is wel voldoende uitgemolken, maar een ding is dacht ik nog niet genoemd: in seizoen 96 heeft hij alle 16 races op de eerste startrij gestaan (waaronder 9 poles), waarmee hij een record van Senna evenaarde. Teamgenoot Villeneuve stond slechts 9 keer op de eerste startrij (3 poles). Daar komt bij dat hij in zijn sterke jaren ('93-'96) af te rekenen had met ultra-sterke teamgenoten, te weten vijf wereldkampioenen en één vice-wereldkampioen, dus dan moet je wel op je tenen lopen. Dan neig ik meer naar top dan naar flop.

Matthijs

Natuurlijk had Hill in 1996 een topauto onder zijn kont, maar dan moet je het wel afmaken. Er zijn legio voorbeelden in het recente verleden van coureurs die niet in staat waren met een topauto structureel vooraan te rijden (Webber bij Red Bull, Barrichello bij Brawn, Fisichella bij Renault, Kovalainen bij McLaren). Hill had blijkbaar voldoende kwaliteiten van een topcoureur om de situatie te benutten. Hetzelfde bij Arrows en Jordan, op het moment dat hij er moest staan, stond hij er. Hill zit wat dat betreft bij mij in de categorie Jenson Button.

Franky R.

Damon Hill? Als ik terug denk, vooral heel erg netjes. Typisch Brits. Type John Watson, behalve dat Watson niet als een h**r langs alle teams af ging om voor het hoogste bod in een kansloze Arrows te stappen.


McLaren's Ron Dennis deed een redelijk bod, en had de potentie van een goede auto. Hill weigerde en Hakkinen werd tweemaal WK.


Dat gedrag vond ik wel teleurstellend. Ben benieuwd hoe Damon Hill terugkijkt op die periode.

0634

Ik weet niet of dat teleurstellend is. Ik vind het niet helemaal fair namelijk. Damon Hill werd op zijn 30e testrijder voor Williams. Niemand geloofde dat hij op een dag wereldkampioen zou zijn. Ze hadden in 93 iemand nodig als stabiele tweede man die Prost vooral met rust zou laten en niet zou bedreigen. Dat werd Hill. In 94 hetzelfde met Senna.

Williams en Head zagen Hill niet als een toekomstige kampioen maar als een tweede rijder met een prettig en rustig karakter. Het was een enorme kans voor de al op leeftijd zijnde Hill en heel veel geld kreeg hij dan ook niet. Min of meer per ongeluk werd hij kopman - Frank zei ooit dat er niemand anders beschikbaar was - en de volledige overtuiging kreeg Hill dan ook nooit van zijn team als kopman. Later veranderde dat wel, maar toen was Hill al weg.

Maw: Hill heeft nooit zo heel veel verdiend bij Williams en wilde na zijn titel cashen. Daar kan ik mij iets bij voorstellen, zeker gezien zijn verleden. Immers, tot zijn 15e werd hij opgevoed in rijkdom. Papa had als tweevoudig wereldkampioen en Brits volksheld centen zat. Echter, na diens vliegtuigongeval veranderde alles voor de familie want Graham bleek niet verzekerd te zijn. De rechter bepaalde dat de Hill-familie een fortuin aan vergoedingen moest betalen aan de nabestaanden van de inzittenden. Daardoor raakte Betty en de kinderen financieel aan de grond en veranderde het laatste deel van Damon's jeugd.

Dus dat hij geld wilde verdienen, dat snap ik volledig. Zeker ook omdat hij snel moest zijn aangezien hij niet bepaald de jongste meer was (36 meen ik). En sportief gezien, tja, McLaren was eind 96 nou niet bepaald hét topteam dat wel even voor de titel zou gaan. Arrows bood - als ik het me goed herinner - 5 mln pond per jaar, tegen 1 mln van McLaren. Dat verschil is wel groot.

En dan is er nog dit: Ik weet niet wat er van waar is, maar het schijnt dat Hill wel eens gezegd heeft dat McLaren hém heeft geweigerd en niet andersom. Lees: http://www.crash.net/f1/news/33341/1/mclaren-rejected-me-says-hill.html

Om heel eerlijk te zijn heb ik nooit - geen moment - begrepen waarom iemand Damon Hill eind 96 zou willen vervangen door iemand als Heinz Harald Frentzen met alle respect. Als je altijd moeite hebt gehad om Hill te zien als kopman van een topteam, dan zie ik niet waarom Frentzen dat dan wel zou zijn.