Dakar

Gestart door 3phasE, 11 december 2013 - 21:13:47

« vorige - volgende »

Wie wint Dakar 2014?

Peterhansel.
1 (33.3%)
Sainz.
1 (33.3%)
Gordon.
1 (33.3%)
Al-Attiyah.
0 (0%)
Iemand anders.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 01 januari 2014 - 16:32:41

3phasE

Nog even dan dan begint ie weer, de zwaarste rally ter wereld.
En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vind dit echt een geweldige race.

Het zou alleen wel leuk zijn als er géén Mini ALL4 wint (wonnen al twee keer op rij).
Die kans lijkt echter wel wat kleiner geworden omdat ook Nasser Al-Attiyah voor het x-raid team (Mini) gaat rijden.
Jammer omdat Al-Attiyah vorig jaar nog (samen met de oude Carlos Sainz) meedeed in een RedBull buggy, en erg competitief was (zeker in de zandduinen).

Maar misschien kan Robby Gordon het die Mini's moeilijk maken, hij zorgt altijd voor een hoop spektakel in die dikke Hummer.
En anders misschien onze eigen Erik van Loon in de HRX Ford....
The future is electric!

Jehoentelaar

Ik kijk er weer naar uit. Focus ligt bij mij op de vrachtwagens, met de strijd tussen de Nederlanders, Russen en Tsjechen. :)

SDG

Traditioneel de eerste afspraak van het jaar. Altijd leuk om te volgen in een verder zo goed als auto- en motorsportloze periode.  :)

Sphinx

Gordon rijdt dit jaar niet meer in een Hummer. Hij laat een van zijn CORR Stadium Trucks ombouwen tot dakarvoertuig. Grappig, want de Buggy's van Al-Attiyah en Sainz vorig jaar waren Demon Specials, ook een bouwer die in de CORR klasse actief is. Hij is een beetje aan het teasen met o.a. een pic van de achterspoiler/luchtrem



Carlos Sainz doet dit keer mee in een buggy die door SMG is gebouwd en door Red Bull wordt gesponsord. Teamgenoot is de Fransman Ronan Chabot


There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

3phasE

Carlos Sainz in een SMG-buggy, die dingen deden het vorig jaar toch ook zo goed?
Met die Fransman erin, kan niet op z'n naam komen...  :(

En Gordon niet in de Hummer, jammer.
Maar die omgebouwde stadium truck heeft vast ook een vette V8 en achterwielaandrijving (dus lekkere grote sloffen)...  ;)

Ik hoop dat ze het die Mini's moeilijk gaan maken...
The future is electric!

Sphinx

Citaat van: Keijmel op 12 december 2013 - 13:30:22
Carlos Sainz in een SMG-buggy, die dingen deden het vorig jaar toch ook zo goed?
Met die Fransman erin, kan niet op z'n naam komen...  :(

Twee Fransen. Guirlain Chicherit (doet dit jaar niet mee) én Ronan Chabot (dit jaar dus Sainz teamgenoot). Sinds e een Chevy V8 als krachtbron hebben lopen die SMG's idd uitstekend.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

3phasE

Eens kijken wie de kopman wordt bij x-raid, Peterhansel of Al-Attiyah?
Zal waarschijnlijk afhangen van de resultaten van de eerste paar etappes...
The future is electric!

3phasE

Chicherit bedoelde ik trouwens. Thanks  :)
The future is electric!

Sphinx

Denk dat Peterhansel gewoon nog kopman is. Tenzij er natuurlijk een pechduiveltje in de Mini zit. Al-Attiyah is met het oog op de toekomst aangetrokken. Peterhansel zou namelijk in de belangstelling van Peugeot staan voor 2015 (gaan geruchten dat men met een 208 buggy wil komen) Hieronder een impressie van auto hebdo, met dank aan rallymaniacs.



There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

3phasE

Ziet er gaaf uit, hopen dat de geruchten waar zijn dan maar.
Opvallend dat ze ook voor een buggy kiezen trouwens.
Blijkbaar is het met de huidige reglementen aantrekkelijker om met een buggy mee te doen dan met een 4x4....
The future is electric!

3phasE

#10
Ik heb een nieuwe poll geplaatst: Wie wint Dakar 2014?

Aankomend weekend is het alweer zover  :)
Beetje Mini vs. de buggy's als je het mij vraagt.
Dus diesel vs. benzine of 4wd vs. 2wd ; )

En dan hebben we natuurlijk ook nog de strijd tussen Team de Rooy en Kamaz bij de vrachtwagens.
Ik heb er zin in............

P.s. Ik reken het monster van Gordon ook maar tot de buggy's, is tenslotte onderhuids ook gewoon een buizenchassis met achterin (of midden?) geplaatste V8 en tweewielaandrijving...
The future is electric!

Jehoentelaar

Niet alleen De Rooy vs. Kamaz, ook de Tsjechische brigade kan zomaar weer sterk voor de dag komen. Mannen als Vratný en Kolomy vielen mij niet bepaald tegen in 2013.

Sphinx

#12
De Iveco's gaan altijd erg goed in de duinen, hoe moeilijker het terrein daar hoe beter. De Kamazki's zijn altijd erg goed in heel hard rechtuit gaan, dus op harde ondergrond met stenen zullen die ver komen. De Tatra's zijn altijd op de rallypaden erg goed, moeilijke bochtige en onoverzichtelijke weggetjes. Loprais had er twee jaar geleden zelfs speciaal een Jamal truck voor laten bouwen, maar daarmee crashte hij. Vorig jaar had Loprais zijn oude truck maar meegenomen, omdat de nieuwe Jamal nog niet klaar was. Die heeft ie nu wel mee en al in de Silkway rally uitgetest:



Edit:  nog wat ander nieuws. er zijn naast teasers ook volledige foto's naar buiten gekomen van Robby Gordons "Hst Gordini"



Lichter gemaakt, kortere wielbasis, Hummer-neus en die Oranje kleur. Waarschijnlijk een Chevy V8 aan boord, die ook in de stadiumtrucks wordt gebruikt waar dit gevaarte zijn inspiratie vandaan heeft.

Over stadiumtrucks gesproken, Eric Vigouroux heeft ook weer een leuk gevaarte in elkaar geknutseld in samenwerking met Demon Jefferies, de bouwers van Al-Attiyah's "Bugly" van vorig jaar. Een Chevrolet truck/proto die net als Gordon's HST in de open-klasse rijdt (is technisch ook een buggy) Als chauffeurs zijn BJ Baldwin (Score-buggy racer) en Guirlain Chicherit opgetrommeld. Vigouroux wou eerst zelf starten, maar het organiseren van zijn EVR team nam zoveel tijd in beslag dat hij een stap opzij doet. Chicherit raakte van de zomer zijn sponsor kwijt en leek dit jaar geen stoeltje te vinden, maar Vigouroux heeft m nu dus een kans gegeven.


There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Ik hoop dat Robby Gordon eens het geluk aan zijn zijde heeft dit jaar vind die Hummer altijd een van de vetste wagens.

3phasE

#14
Inderdaad.
Vorig jaar verloor hij in de allereerste etappe al heel veel tijd, op zo'n beetje de eerste zandduin die hij tegenkwam...
The future is electric!