Formula Acceleration topic

Gestart door Jehoentelaar, 19 september 2013 - 21:38:20

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

In het laatste etmaal is, na een lange tijd van geruchten, de Acceleration Series aangekondigd. Een combinatie van verschillende auto- en motorsportdisciplines, gecombineerd met muziek. Het meest opvallend is de formuleklasse, dat gebruik gaat maken van de eerste generatie A1GP-auto's. De organisatie heeft naar eigen zeggen 'al' tien auto's in handen, en wilt dat aantal uiteraard nog verder uitbreiden. De menukaart moet worden opgevuld met een aantal motorsportklassen, Legends cars (V8) en pick-ups. Er staan voor 2014 tien events in de planning; het enige circuit in de buurt van de Benelux is de Nürburgring.

Maar waarom begint oud-coureur Loek Bodelier hier aan? Naar eigen zeggen is de rensport, los van F1 en MotoGP, terrein aan het verliezen in Europa. Zijn 'concept van entertainment' zou die ban moeten breken.

Artikel op Autosport.com: http://www.autosport.com/news/report.php/id/109953 (let op je 30 views per maand als je geen account hebt).
Website van FA1: http://acceleration14.com/formula-acceleration-1-world-series

Wat denken jullie? Er vanuit gaande dat de klassen genoeg deelnemers verwerven, moet ik het nog maar zien of dit wat wordt. A1GP en Superleague Formula redden het uiteindelijk om uiteenlopende redenen niet, dus ik vraag me af of FA1 daadwerkelijk zoveel anders is dat dit wél een succes kan worden.

Fabian


gloudiesaurus

Ik ben benieuwd! Altijd leuk nieuwe klasses.
A1GP ging uiteindelijk ter ziele maar in sommige landen liep dat wel. Op Zandvoort, Zuid Afrika, Indonesië, was het uitverkocht. Alleen in de grote landen zoals de VS, Duitsland, Spanje, liep het totaal niet...

De nieuwe klasse richt zich op Europa zie ik. Het moet groeien want het word moeilijk om circuits als Portimao, Navarra, en Paul Ricard vol te laten stromen.
Het zijn leuke circuits maar qua publiek over het algemeen uitgestorven....
Maar goed als je een beetje DJ's binnen haalt zou het zomaar weer kunnen lopen  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Ben ook benieuwd...Wel jammer dat er meteen een verkapte connotatie naar de Formule 1 wordt gemaakt...Ik bedoel; Formula 1 Acceleration 1 World Series... :P

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

#5
Waarom noem je het een World Series als je juist het racen in Europa weer op de kaart wil zetten? Dat jaagt de kosten weer op. Laten we wel zijn, concurreren met andere single seater world series is te ambitieus. Maak er een low budget Europese raceklasse van met krachtige wagens voor liefhebbers. Dan kan het misschien wel slagen. De combinatie met muziek vind ik overigens veel kansrijker dan de combi met voetbalclubs (Superleague)

Jehoentelaar

Renault heeft ook een World Series voor de naam en in Amerika wordt die benaming helemaal vaak gebruikt. "World Series" is vaak niets meer dan een benaming om het groter te laten lijken dan het is. Die naam alleen zal weinig extra kosten denk ik.

Matthijs

Citaat van: Jehoentelaar op 20 september 2013 - 15:04:26
Renault heeft ook een World Series voor de naam en in Amerika wordt die benaming helemaal vaak gebruikt. "World Series" is vaak niets meer dan een benaming om het groter te laten lijken dan het is. Die naam alleen zal weinig extra kosten denk ik.
Daar heb je gelijk in. Ik dacht dat het meer een soort mondiale ambitie is die de organisatoren uitspreken en die lijkt me te ambitieus.

gloudiesaurus

Leuk stukje Franky op de site over Acceleration! Ik ben benieuwd naar het concept, of het zal aanslaan of niet.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

David Hasselhoff? :o In welke stoffige archiefkast hebben ze die nog gevonden.

Kootje

Tsja .... weet niet wat ik hiervan moet denken.

Het is op zich 'n leuk en gevarieerd programma, maar echt aansprekend ...... nee.
Tenminste ..... niet voor mij.

Maar goed, ondanks dat is de kans groot dat ik toch 'n kijkje ga nemen wanneer ze Assen aandoen.
Want wie weet is het toch best wel leuk, nietwaar.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 31 januari 2014 - 02:23:55
David Hasselhoff? :o In welke stoffige archiefkast hebben ze die nog gevonden.
Dezelfde archiefkast waarin 2 Unlimited, Vengaboys en een A1GP-auto lagen... :p
Het is wel uniek, maar het geeft een dubbel gevoel. Niet alleen rijden er motoren én auto's op dezelfde dag, maar is er ook een jaren 80/90 muziekfestival.
Of er is een muziekfestijn met gemotoriseerde sporten als ondersteuning.

Snap je de verwarring?

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 31 januari 2014 - 01:32:34
Leuk stukje Franky op de site over Acceleration! Ik ben benieuwd naar het concept, of het zal aanslaan of niet.
Jij ook bedankt, Peter. Het zat redelijk vol met mensen, die vooral voor The Hoff kwamen. Zoals die gozer, Frequin of zo? Met zijn immer rooie kop. Die kwam pas na een anderhalf uur, maar wel voor de camera's handje schudden.
Diverse paparazzi waren er ook. Ferry de Kok, Edwin Smulders...vonden het niet echt leuk dat ik HEN fotografeerde, hahaha!

Perton

Volgens mij is het hele idee ervan ook om gezinnen/jong publiek aan te trekken, 'Murica Style. Ik ben afgelopen jaar naar Monster Jam geweest om dat eens mee te maken, wat van dezelfde visie uitgaat, en dat was ook duidelijk op kinderen gericht. Ik was er ook met kinderen heen, overigens. Het was voor mij als volwassene wel leuk om eens mee te maken, maar dat is het dan ook net als Holiday On Ice (en nee bitches, daar schaam ik me niet voor dat ik dat mooi vond voor een keertje, ik durf dat toe te geven omdat ik uit pure mannelijkheid besta) en meer van dat soort taferelen.

En dat verwacht ik eerlijk gezegd ook van Acceleration. Ik denk dat het vooral leuk is als je er met je jonge kinderen heengaat, en verder zal het voor ons volwassenen een leuke ervaring zijn om es een keer mee te maken, maar het zal niet iets zijn om jaarlijks naar uit te kijken. Tenzij die A1GP-kloon echt een succes lijkt te worden, maar ik ben bang dat hun timing helemaal verkeerd is. Immers start Formule E dit jaar ook en daar gaan alle 'top'coureurs heen. FA1 zal (binnen de autosportwereld) alleen bestaansrecht krijgen als er ook echt wat coureurs van naam (of talentvolle jongelingen, zoals Hülkenberg in A1GP bijvoorbeeld) aan mee zullen doen. Iets wat (vermoed ik) de gemiddelde Acceleration-bezoeker weinig zal uitmaken - want daar gaat het om de kids (ik heb overigens een hekel aan dat woord, maar ik vermoed dat de gemiddelde bezoeker dat woord regelmatig gebruikt, vooroordelen enzo).

Mocht FA1 echt een leuke klasse worden, dan zal ik ongetwijfeld jaarlijks naar Assen gaan om het evenement te bezoeken, en de rest van Acceleration neem ik dan maar voor lief. Wordt het geen leuke klasse (voor ons, als autosportfans), dan moet de organisatie er grote hoop in hebben dat het het jonge publiek toch genoeg aanspreekt om overige autosport te gaan ontdekken. En uiteindelijk is het deze laatste alinea waar het écht om draait, denk ik.

@Franky, altijd zo treurig die papparazzi, maar laat ik daar maar niet over doorgaan, ik kan boeken schrijven over de hypocrisie van Albert Verlinde.

Jozef

Als je jong publiek wil trekken, waarom in godsnaam muziek uit de jaren '80 en '90 spelen en laten presenteren door Dustin Hoffman? Ik weet niet of je theorie klopt. Bij mij klinkt het meer als één groot 'net niet'-verhaal.