Formula E topic

Gestart door Maikel0230, 10 september 2013 - 20:24:27

« vorige - volgende »

Perton

Citaat van: Keijmel op 20 december 2013 - 11:14:24

Ook die universele band vind ik jammer, maar ik kan me voorstellen dat hiervoor gekozen is om de kosten laag te houden....
Vergeet ook niet dat ze in een aantal steden rijden waar de Formule nooit, maar dan ook helemaal nooit zou kunnen komen, omdat ze daar nogal groen zijn. Als je een elektrische auto gaat rijden, maar vervolgens wel met speciale banden die het een halve race volhouden en dan alleen bij één weertype, dan strookt dat niet echt met de groene uitstraling die je wilt hebben. Ik denk dan ook dat daar meer de verklaring moet worden gezocht, dan in de kosten.

Maikel0230

Citaat van: Sabai op 20 december 2013 - 11:28:34
Ik heb net even op wiki gekeken en wat wel bijzonder vind is dat de auto tijdens pitstops in de race draadloos opgeladen kan worden. De motor is van mc laren de accu van Williams. Dus waarom het een Renault heet is me een raadsel want he chassis komt volgens mij van Mercedes.

Mercedes? Niet echt

Citaat van: OPDe auto is gebouwd door een nieuw bedrijf, namelijk Spark Racing Technology in samenwerking met chassisbouwer Dallara.

Renault is degene die alle onderdelen: batterij, accu, chassis bij elkaar brengt en in elkaar zet alvorens het te overhandigen aan de teams, ze zijn dus degene die ervoor moeten zorgen dat de systemen goed geïntegreerd zijn. Tevens zijn ze ook de hoofdpartner van het kampioenschap. Maar het is inderdaad verwarrend aangezien hun naam ook in de naam van de auto staat

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Matthijs

Citaat van: Perton op 20 december 2013 - 11:53:46
Citaat van: Keijmel op 20 december 2013 - 11:14:24

Ook die universele band vind ik jammer, maar ik kan me voorstellen dat hiervoor gekozen is om de kosten laag te houden....
Vergeet ook niet dat ze in een aantal steden rijden waar de Formule nooit, maar dan ook helemaal nooit zou kunnen komen, omdat ze daar nogal groen zijn. Als je een elektrische auto gaat rijden, maar vervolgens wel met speciale banden die het een halve race volhouden en dan alleen bij één weertype, dan strookt dat niet echt met de groene uitstraling die je wilt hebben. Ik denk dan ook dat daar meer de verklaring moet worden gezocht, dan in de kosten.
Goed bedacht. Zowel van jou als van Formula E.

Ik ben echt heel benieuwd naar deze klasse. Of het wordt een farce, een gimmick, of het geeft een kijkje in de toekomst van formule-racen.

3phasE

#63
Ook nog maar de vraag of er een tweede doorontwikkelde versie van de Spark-Renault SRT (als standaard klantenchassis) komt voor het tweede seizoen.
De teams kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om, net als Venturi, zelf een auto te gaan bouwen.

En of Formule E een succes gaat worden?
Ik denk het wel...  :)
The future is electric!

Maikel0230

Volgens mij zit het wel snor met deze serie maar het moet ook aanslaan natuurlijk, er moeten ook nog coureurs gelokt worden. Men heeft lang gewerkt aan het format en het opzetten van deze serie, dus de voorbereiding is zeer goed geweest. Nu het lanceren nog.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Sabai

Citaat van: Keijmel op 20 december 2013 - 11:51:52
Draadloos opladen??
Dat is inderdaad heel bijzonder, Sabai  :)

Ik heb trouwens begrepen dat Renault nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling  van de bolide, vandaar Spark-Renault...


Het staat er toch echt dat ze een soort van platform hebben waar de auto boven gaat staan en dan oplaad zonder dat er een stekker aan te pas komt.

Jehoentelaar

Met een vol veld in diverse (binnen)steden moet het racetechnisch sowieso wel goed zitten. Ik ben heel benieuwd. :)

3phasE

#67
Kijk, één naam hebben we in ieder geval  ;)
http://www.headlines.nl/nieuws/170/467964/

En wat het "draadloos opladen" betreft, Sabai, dat zou dan via inductie moeten (ook wel wifistroom genoemd).
Ik heb er weleens over gelezen, maar was eigenlijk in de veronderstelling dat dit alleen gebruikt wordt om kleinere apparaten (telefoons b.v) mee op te laden.
Maar blijkbaar zijn ze al veel verder...  :)
The future is electric!

Maikel0230

di Grassi heeft een goede link met audi dus ik verwacht dat hij daarom opnieuw af en toe voor hen in actie komt in het WEC en dit zal combineren met FE, ook voor Audi. Je moet geen kernfysicus zijn om dat te zien aankomen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

3phasE

Klinkt aannemelijk, Maikel, we zullen het afwachten  :)

Wat de techniek van de Spark-Renault SRT betreft: de motor is een driefase-inductiemotor met een eveneens door McLaren geleverde inverter om de gelijkstroom van de accu om te zetten in de benodigde wisselstroom.
Soms toch best handig Twitter  ;)
The future is electric!

3phasE

The future is electric!

Jozef

Citaat van: Keijmel op 20 december 2013 - 11:14:24Ik begrijp eigenlijk alleen niet waarom de Spark-Renault SRT_01E een versnellingsbak heeft.
Waarom niet gewoon directe achterwielaandrijving zonder koppeling of versnellingsbak?
Misschien hebben ze er goede redenen voor maar ik kan me voorstellen dat constructeurs in het tweede seizoen voor directe achterwielaandrijving gaan kiezen...

Ja, die bedenking heb ik me dus ook al gemaakt eerder in dit topic. De Tesla Model S trekt ook door tot 210 km/u zonder versnellingsbak. In de Formula E mikken ze op een topsnelheid van 220 km/u. Qua acceleratie doet de Formula E wel beter: 0 naar 100 in 3 seconden, terwijl de Tesla er 4.2 over doet.

Kijken we echter naar het vermogen, dan zien we 310 kW voor de Tesla en 180 kW voor de Formula E. Dus ja, als je minder vermogen hebt, maar je wilt dezelfde topsnelheid halen én sneller accelereren, dan moet je wel met versnellingen gaan werken lijkt me. Eigenlijk is de motor gewoon niet krachtig genoeg om het zonder te doen, maar als je voor een sterkere motor ga, loop je wel aan tegen meer gewicht en de nood aan een groter koelingssysteem.

Jehoentelaar

Wellicht dat er ook een soort race-element in zit door het niet weghalen van die handeling voor coureurs.

Sphinx

CitaatKijken we echter naar het vermogen, dan zien we 310 kW voor de Tesla en 180 kW voor de Formula E. Dus ja, als je minder vermogen hebt, maar je wilt dezelfde topsnelheid halen én sneller accelereren, dan moet je wel met versnellingen gaan werken lijkt me.

Bedenk wel dat die Tesla een grote zware bak is die maximaal 5 a 6 personen meetorst, de Spark is een eenzitter. Scheelt toch wel wat gewicht en met een lichtere auto heb je niet zoveel kW nodig
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Ik heb geen verstand van elektrische motoren, dus misschien loop ik enorm uit mijn nek te kletsen nu. Maar zou het zo kunnen zijn dat de Formule E op die manier efficiëner is, want minder energie nodig en uiteindelijk dus een betere optie voor het milieu dan de Tesla, en daardoor interessant om aan de mensen te tonen? Of lacht iedereen die aan de TU Delft studeert me nu hard uit?