is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Jozef

Citaat van: Breaktest op 29 juli 2013 - 15:42:09
Wat McLaren betreft heb ik het idee dat zij aan de vooravond staan van een langere periode van langzaam bergafwaarts glijden, zoals ooit Lotus en Williams overkwam. Volgens mij is die trend ingezet na McLaren Gate. Ze kunnen misschien nog races winnen, maar allengs steeds minder, en opnieuw doordrukken naar de absolute top lijkt al helemaal ver weg.
Natuurlijk weten we over een jaartje of twee pas echt of ik het bij het rechte eind had, maar  "saying  the obvious", daar zit niemand op te wachten, dus kijk ik liever af en toe in mijn glazen bol.

Ik weet niet waar jij dat vermoeden op baseert. Vorig seizoen hadden ze lange tijd de beste auto van het pak. Dat Hamilton niet tot het eind in de titelrace zat, kwam door operationele fouten en mechanische pech. Niet omdat het hele team het niet meer kan.

Het is ook niet de eerste keer dat een team een prestatiedip heeft. McLaren zelf bakte er niks van in 2004, maar verloor in 2005 de titel op 9 puntjes na. Ferrari was dan weer absoluut abominabel in 2005, maar Schumacher had net zo goed opnieuw de titel kunnen pakken in 2006.

McLaren had topjaren in 2007 en 2008, ook in 2010 werd de tweede plaats behaald in het constructeurskampioenschap en over 2012 heb ik het nu al genoeg gehad.

2013 is een rampjaar maar je overdrijft de situatie enorm.

0634

Citaat van: Wings op 29 juli 2013 - 18:19:20
Die definitie kan voor een ander anders liggen. Ik denk niet dat iemand per definitie (on)gelijk heeft. Zoals ik al zei, wanneer mag je een team bestempelen als topteam en wanneer zijn ze topteam af? Vind jij Williams -bijvoorbeeld- nog een topteam? In de beleving van de topicstarter is een topteam pas een topteam als deze zich in het hoogste segment beweegt. Misschien te letterlijk genomen maar daarom zeker niet onwaar. Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie McLaren nog als topteam vanwege hun recente geschiedenis en hun potentieel maar ga je het cijfermatig en rationeel bekijken zijn ze nu even niet top. Allround wel maar actueel en prestatiegericht niet.

Ook cijfermatig betwist ik dat. We hebben het gewoon over het team dat vorig jaar nog 7 races won he. Evenveel als Red Bull, en meer dan Ferrari of Lotus!!

Dat ze nu een mindere auto hebben is duidelijk, maar je raakt wt mij betreft je status niet in een half jaar kwijt. Het is een topteam zonder topauto. That's all.

Wings

Ja oké, maar er zijn mensen die dat anders zien.

+

Citaat: Zoals ik al zei, wanneer mag je een team bestempelen als topteam en wanneer zijn ze topteam af? Vind jij Williams -bijvoorbeeld- nog een topteam?

0634

Citaat van: Wings op 29 juli 2013 - 19:08:35
Ja oké, maar er zijn mensen die dat anders zien.

+

Citaat: Zoals ik al zei, wanneer mag je een team bestempelen als topteam en wanneer zijn ze topteam af? Vind jij Williams -bijvoorbeeld- nog een topteam?
Ik heb toch al een paar keer gezegd waarom ik McLaren een topteam vind? Ik vind zelfs de discussie erg vreemd, gezien afgelopen seizoen. Maar blijkbaar is opportunisme een belangrijke drijfveer. Dat kan, maar t is niet de mijne. Een topteam kan best een jaar niks winnen.

T.Nuvolari

McLaren ja, Williams niet meer.
Als de eerste binnen X aantal jaar op hetzelfde niveau acteert als de 2de de afgelopen jaren is het een ander verhaal.

Wings

Citaat van: Jeroen op 29 juli 2013 - 19:32:09
Citaat van: Wings op 29 juli 2013 - 19:08:35
Ja oké, maar er zijn mensen die dat anders zien.

+

Citaat: Zoals ik al zei, wanneer mag je een team bestempelen als topteam en wanneer zijn ze topteam af? Vind jij Williams -bijvoorbeeld- nog een topteam?
Ik heb toch al een paar keer gezegd waarom ik McLaren een topteam vind? Ik vind zelfs de discussie erg vreemd, gezien afgelopen seizoen. Maar blijkbaar is opportunisme een belangrijke drijfveer. Dat kan, maar t is niet de mijne. Een topteam kan best een jaar niks winnen.

Dat verandert niks aan het feit dat ze dan even niet top zijn. Net zoals STR in 2008 ook geen topteam was. Nogmaals, ik zie het zoals jij het ziet maar cijfermatig en rationeel heeft de topicstarter gewoon een punt.

0634

Nee, niet echt. Was Lotus vorig jaar dan een topteam? Slechts 1 enkele zege en die kwam door een uitvalbeurt? Waar ligt dan de definitie?

McLaren had vorig jaar bij fases gewoon de beste wagen en was gewoon vaak de snelste en winnen veeeel meer (7) dan Ferrari (3) of Lotus (1).

Dan hebben ze een keer een kontwagen en dan is het meteen geen topteam meer? Sorry, maar ik vind het echt gewoon opportunisme en nergens over gaan. En als het volgende keer ineens regent, en Button wint per ongeluk is het zeker weer ineens een topteam... Zo ken ik er nog een paar.

McLaren is voor mij een absoluut topteam, met dit jaar geen topwagen. 

Maar goed, we draaien in cirkels. Ik heb er genoeg over gezegd, ik hou erover op.

McLaren_über_alles

Natuurlijk is McLaren nog steeds een topteam, daar bestaat zelfs geen discussie over. De auto van dit seizoen is inderdaad bagger, en aangezien men zich al enkele weken hoofdzakelijk richt op de wagen van volgend seizoen zal dit niet zo snel wijzigen. Wel staat McLaren wat mij betreft toch voor een aantal enorme uitdagingen om ook in de toekomst een topteam te blijven.

- Verlies van Hamilton is niet opgevangen. Hamilton haalde steeds het onderste uit de kan en kon een tragere wagen toch nog laten knallen en was in de kwalificaties meestal stukken sneller dan Button. McLaren heeft op vandaag 2 degelijke rijders, maar een absolute topper als Vettel, Hamilton of Alonso hebben ze niet langer in huis.
- Overgang van Mercedes naar Honda vind ik ook vrij risicovol, zeker aangezien dit een jaar na introductie van de nieuwe motoren is. Er is kans dat alle kinderproblemen zich bij McLaren zowel in 2014 met Mercedes en in 2015 met Honda zich voor doen.

Ook de afbetalingen voor de monsterboete van 100M € een paar jaar geleden komt het team hoogstwaarschijnlijk niet ten goede...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Wings

Waar heb je gelezen dat McLaren zich hoofdzakelijk focust op komend seizoen?

Maikel0230

Citaat van: McLaren_über_alles op 30 juli 2013 - 00:13:28
Natuurlijk is McLaren nog steeds een topteam, daar bestaat zelfs geen discussie over. De auto van dit seizoen is inderdaad bagger, en aangezien men zich al enkele weken hoofdzakelijk richt op de wagen van volgend seizoen zal dit niet zo snel wijzigen. Wel staat McLaren wat mij betreft toch voor een aantal enorme uitdagingen om ook in de toekomst een topteam te blijven.

- Verlies van Hamilton is niet opgevangen. Hamilton haalde steeds het onderste uit de kan en kon een tragere wagen toch nog laten knallen en was in de kwalificaties meestal stukken sneller dan Button. McLaren heeft op vandaag 2 degelijke rijders, maar een absolute topper als Vettel, Hamilton of Alonso hebben ze niet langer in huis.
- Overgang van Mercedes naar Honda vind ik ook vrij risicovol, zeker aangezien dit een jaar na introductie van de nieuwe motoren is. Er is kans dat alle kinderproblemen zich bij McLaren zowel in 2014 met Mercedes en in 2015 met Honda zich voor doen.

Ook de afbetalingen voor de monsterboete van 100M € een paar jaar geleden komt het team hoogstwaarschijnlijk niet ten goede...

Mooie analyse, alleen die monsterboete daar zal Carlos slim wel een handje mee helpen, als ze al niet voor een groot gedeelte is afbetaald  ;)

Overigs vind ik net zoals jij dat McLaren op dit moment geen topper in huis heeft. De drie heren die het neusje van de zalm uitmaken (HAM,ALO,VET) zitten bij andere teams en lijken niet het minste geintrereseerd om bij McLaren in te stappen. Of er op de lange duur een coureur zal opstaan met voldoende potentieel om net zo goed te worden als voorgenoemde weet ik niet.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

SDG

#40
Citaat van: Maikel0230 op 30 juli 2013 - 10:58:38
Overigs vind ik net zoals jij dat McLaren op dit moment geen topper in huis heeft. De drie heren die het neusje van de zalm uitmaken (HAM,ALO,VET) zitten bij andere teams en lijken niet het minste geintrereseerd om bij McLaren in te stappen. Of er op de lange duur een coureur zal opstaan met voldoende potentieel om net zo goed te worden als voorgenoemde weet ik niet.

McLaren heeft in de recente geschiedenis ook niet echt de gewoonte gehad om wereldkampioenen aan te trekken. Alonso en Button waren eerder uitzonderingen; de laatste coureur die voordien als wereldkampioen naar McLaren trok en daar ook presteerde was al Niki Lauda, kun je nagaan (Rosberg en Mansell laat ik even buiten beschouwing, omdat die al aan het uitbollen waren). Meestal haalt men veelbelovende coureurs weg bij kleinere teams, zoals Hakkinen en Raikkonen, of zoekt men het in eigen kweek, zoals met Hamilton gebeurde - en misschien in de toekomst ook met iemand als De Vries, wie weet?

Fabian


McLaren_über_alles

Citaat van: Wings op 30 juli 2013 - 08:42:02
Waar heb je gelezen dat McLaren zich hoofdzakelijk focust op komend seizoen?

Is na de GP van Engeland meermaals bevestigd door McLaren zelf. Ook tijdens de testsessie op Silverstone werden reeds 2014 onderdelen getest.

"McLaren chose to test a mixture of 2013 and 2014 parts on its MP4-28 on the second day of the young driver/tyre test with Oliver Turvey behind the wheel. The outfit admitted after the British Grand Prix that it had switched its focus away from the current season to the next, following one of its worst ever starts."
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Wings

Toen was ik op vakantie. ;) Daarom heb ik dat gemist. Dankje voor je toelichting!

T.Nuvolari

Citaat van: SDG op 30 juli 2013 - 11:15:38
Citaat van: Maikel0230 op 30 juli 2013 - 10:58:38
Overigs vind ik net zoals jij dat McLaren op dit moment geen topper in huis heeft. De drie heren die het neusje van de zalm uitmaken (HAM,ALO,VET) zitten bij andere teams en lijken niet het minste geintrereseerd om bij McLaren in te stappen. Of er op de lange duur een coureur zal opstaan met voldoende potentieel om net zo goed te worden als voorgenoemde weet ik niet.

McLaren heeft in de recente geschiedenis ook niet echt de gewoonte gehad om wereldkampioenen aan te trekken. Alonso en Button waren eerder uitzonderingen; de laatste coureur die voordien als wereldkampioen naar McLaren trok en daar ook presteerde was al Niki Lauda, kun je nagaan (Rosberg en Mansell laat ik even buiten beschouwing, omdat die al aan het uitbollen waren).

Dus die 2de plek van Alonso(nipt) in 2007 en Button in 2011 waren ondermaats?