is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Maikel0230

Zeker is McLaren nog een topteam, wil je een team dat geen topteam meer is maar het ooit was en waarvan sommige personen nog steeds de indruk hebben bij "the top of the cream te horen"? Williams, Clair Williams lijkt nog steeds onder de indruk dat dit maar een kleine dip in de performance is. Laten we eerlijk zijn sinds 2004 is dit maar een matige middenmotor meer. Dit jaar leken ze zelfs nog niet snel genoeg meer om daar bij te horen. Gelukig heeft Maldonado toch nog wat van de eer gered vandaag. De geschiedenis die Williams draagt is prachtig maar daar geraken ze denk ik nooit meer.

Toch een klein detail

in het eerste decennium van de 21ste eeuw heeft McLaren maar een wereldkampioen meer geleverd (2000-2009). Ferrari daarentegen heeft 6 wereldtitels en 7 constructeurstitels in die periode. Beide team hebben het daarentegen nog maar matig gedaan op dit gebied in het tweede decenium.

However, het feit dat beiden constant op races wonen en podiums behaalden toont hun dominatie aan in deze sport. Red Bull is leuk maar ik stel mij de vraag of Red Bull na het vertrek van Newey en Vettel nog zo dominant zal zijn of terug zakt naar de middenmoot. Wat er ook van zij ze zijn een belangrijk onderdeel van deze geschiedenis geworden.

RESPECT ALL EVEN THE LITTLE ONES

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Citaat van: Jozef op 28 juli 2013 - 18:58:56
Citaat van: Jeroen op 28 juli 2013 - 18:48:53
Maar ik niet.

Forumregels gelden volgens mij voor iedereen?
Welke forumregel overtreed ik dan?

Kootje

Citaat van: Jeroen op 28 juli 2013 - 21:03:25
Welke forumregel overtreed ik dan?

Als je 't echt wilt weten ???

* Behandel anderen zoals jij wil dat ze jouw behandelen. Respecteer hun mening.

en zojuist

* Heeft je bericht een meerwaarde voor het forum?

en ook

* Het is niet de bedoeling om te provoceren of ruzie te stoken. Elk bericht dat zo geïnterpreteerd wordt zal worden verwijderd.

Maar goed .... daar laten we 't verder bij, net als bij deze discussie.
Nu weer on-topic graag.

0634

Ik laat het er verder helemaal niet bij. Eerst vind je het prima wat ik zeg, dan ineens overtreed ik de regels. Maar aangezien het inderdaad offtopic is, reageer ik verder in het daarvoor bestemde topic: http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,11040.285.html

Kunnen we hier inderdaad on topic verdergaan.

Breaktest

Nou kennelijk sta ik op heel wat teentjes, maar ik moet zeggen dat de tegenargumenten niet erg sterk zijn. Natuurlijk is Federer een toptenniser, omdat ie van de duizend beroepsspelers in de top tien staat. Maar er zijn geen duizend f1 teams, slechts 11. Als vijf daarvan  zich topteam noemen wordt dat begrip wel heel erg uitgehold. Als je het een-na-rijkste team bent en al vijftien jaar geen constructeurskampioenschap weet te winnen ben je voor mij geen topteam meer, maar een waterhoofd.

0634

#20
Citaat van: Breaktest op 29 juli 2013 - 01:16:23
Nou kennelijk sta ik op heel wat teentjes, maar ik moet zeggen dat de tegenargumenten niet erg sterk zijn. Natuurlijk is Federer een toptenniser, omdat ie van de duizend beroepsspelers in de top tien staat. Maar er zijn geen duizend f1 teams, slechts 11. Als vijf daarvan  zich topteam noemen wordt dat begrip wel heel erg uitgehold. Als je het een-na-rijkste team bent en al vijftien jaar geen constructeurskampioenschap weet te winnen ben je voor mij geen topteam meer, maar een waterhoofd.
Een waterhoofd?  ;D

Prima natuurlijk. Maar er zit m.i. geen maximum aan het aantal topteams. Als je jaarlijks races wint, podia pakt en met regelmaat meedoet voor een titel, en bovendien de omvang, het budget en het verleden van een topteam hebt, ben je voor mij gewoon een topteam, ook als je een keer een niet-winnende wagen hebt. Ferrari is voor mij ook een topteam, en Merc en Lotus ook. Volgens mij vind jij alleen Red Bull nog een topteam...

Ieder zijn eigen definitie, maar de status van McLaren als topteam (als dat al een vastomlijnde definitie is) komt pas in gevaar als ze nog een jaar of drie doorsukkelen als nu. In voetbal en andere sporten zie je ook dat topteam of topclubs soms jaren lang minder zijn, maar so what. Het blijven topclubs. Ook McLaren zal weer eens winnen. Ajax was ook 7 jaar lang geen kampioen, en dus? Gewoon altijd een topclub gebleven.

Alonso grijpt al 7 jaar naast de wereldtitel. Is dus ook geen topcoureur meer?

Fabian

Wat is een topteam? Een team dat elk jaar een titel wint? Dan ben je snel klaar in de F1 waar maar twee titels gewonnen kunnen worden. Die titels gaan meestal ook nog naar de rijder en het team waar hij voor rijdt dus heb je maar een topteam in de F1.

McLaren is nog steeds een topteam dat dit jaar een dipje heeft. Zo vind ik Ferrari ook nog een topteam omdat het al een paar seizoenen meedoet voor de titel en de prijzen met wat men zelf een mindere auto noemt.

SDG

Citaat van: Fabian op 29 juli 2013 - 13:00:31
Wat is een topteam? Een team dat elk jaar een titel wint? Dan ben je snel klaar in de F1 waar maar twee titels gewonnen kunnen worden. Die titels gaan meestal ook nog naar de rijder en het team waar hij voor rijdt dus heb je maar een topteam in de F1.

McLaren is nog steeds een topteam dat dit jaar een dipje heeft. Zo vind ik Ferrari ook nog een topteam omdat het al een paar seizoenen meedoet voor de titel en de prijzen met wat men zelf een mindere auto noemt.

McLaren kende in 2004 ook een vrij beroerd seizoen. Eén overwinning voor Räikkönen in Spa en voor de rest veel kommer, kwel en uitvalbeuren door mechanische defecten. Waren ze toen ineens ook geen topteam meer? Nee, want het jaar nadien stonden ze er weer en wonnen ze 10 van de 19 races. Zoals hier reeds eerder geschreven, McLaren is een team met een heel lange traditie en dan kan het af en toe wel eens gebeuren dat er een minder jaartje tussenzit. Bovendien is men zich nu reeds aan het voorbereiden op de toekomst, door de motorendeal met Honda. Schrijf hen zeker nog niet te vroeg af. Ferrari heeft trouwens in het verleden ook genoeg slechte jaren gekend waarin helemaal niets meer lukte (1973, 1980, 1986, 1992). Waren die dan ook ineens geen topteam meer?

Red Bull mag nu dan wel het te kloppen team zijn, maar gaan die hun succes in de toekomst kunnen bestendigen op hele lange termijn? Zie maar naar Benetton. Twintig jaar geleden, in de tijd van Michael Schumacher en Ross Brawn, waren die ook de absolute top, maar enkele jaren later was het grote succes ook alweer voorbij.

Breaktest

Wat Alonso betreft: ik denk dat je andere maatstaven moet aanleggen voor coureurs dan voor teams. Vaak wordt daarmee iemand bedoeld die voor een 'topteam rijdt', maar da's een rare definitie, een tautologie als je het mij vraagt; voor het zelfde geld kun je zeggen: da's een coureur die veel betaald krijgt. Voor mij is een topcoureur iemand die substantieel zijn teamgenoot verslaat, en dat over een langere periode en bij meerdere teamgenoten - maar het is natuurlijk niet gek dat zo'n coureur uiteindelijk bij een topteam terecht komt. Teams hechten daarnaast waarde aan andere kwaliteiten zoals het vermogen om constante rondetijden te draaien of om juiste feedback te geven, maar dat laatste onttrekt zich wat meer aan het zicht van de kijker.

Wat McLaren betreft heb ik het idee dat zij aan de vooravond staan van een langere periode van langzaam bergafwaarts glijden, zoals ooit Lotus en Williams overkwam. Volgens mij is die trend ingezet na McLaren Gate. Ze kunnen misschien nog races winnen, maar allengs steeds minder, en opnieuw doordrukken naar de absolute top lijkt al helemaal ver weg.
Natuurlijk weten we over een jaartje of twee pas echt of ik het bij het rechte eind had, maar  "saying  the obvious", daar zit niemand op te wachten, dus kijk ik liever af en toe in mijn glazen bol.

0634

Dus eigenlijk klopt je eigen stelling niet? Eigenlijk is McLaren dus nog steeds een topteam, maar misschien over 2 jaar niet meer. Misschien had je dan over 2 jaar dit topic moeten openen.

Zoals hierboven al gezegd: soms winnen topteams even niet. McLaren is serieus bezig met Honda en dat zal tijd nodig hebben. Maar met alle knowhow, de faciliteiten, het budget en de medewerking van Honda (niet bepaalt nitwits qua motoren) is alles aanwezig voor een vruchtbare toekomst.

McLaren is een topteam in een overgangsfase.

Wings

Cijfermatig en rationeel bejegend heeft de topicstarter een punt: teams die op P6 staan worden doorgaans niet geclassificeerd als topteam.

0634

Precies. We kijken natuurlijk niet verder terug dan een half jaar.

Wings

Citaat van: Jeroen op 29 juli 2013 - 10:10:08
Alonso grijpt al 7 jaar naast de wereldtitel. Is dus ook geen topcoureur meer?

Dat vergelijk gaat mank omdat een rijder beter kan rijden dan zijn materiaal te bieden heeft. Je kunt een rijder niet verantwoordelijk houden voor het feit dat een team faalt. Vrij vertaald is McLaren nu even geen topteam maar hebben ze wel toprijders in dienst die beter kunnen dan hun materiaal te bieden heeft.

Bovendien vraag ik mij af wanneer je wel van een team mag zeggen dat het geen topteam meer is. Dat lijkt mij een periodieke bepaling dat los moet staan van de geschiedenis. Als Caterham vanaf morgen een winwaardige auto heeft staan en kampioen kan worden noem je het toch ook van vandaag op morgen een topteam? Waarom andersom niet? Belangrijkste is waar je de definitie aan linkt: Geld/potentieel of actuele snelheid? Ik heb er geen moeite mee als mensen McLaren nu niet meer als topteam bestempelen.

0634

#28

Citaat van: Wings op 29 juli 2013 - 17:55:22
Bovendien vraag ik mij af wanneer je wel van een team mag zeggen dat het geen topteam meer is. Dat lijkt mij een periodieke bepaling dat los moet staan van de geschiedenis. Als Caterham vanaf morgen een winwaardige auto heeft staan en kampioen kan worden noem je het toch ook van vandaag op morgen een topteam?
Ik niet hoor. Noemde jij STR destijds een topteam dan? Ze hadden een winwaardige auto, want ze wonnen. Ik kan het me niet voorstellen en heb dat ook nog nooit gehoord. Je wordt niet in notime een topteam en je verliest die status ook niet in notime.

CitaatWaarom andersom niet? Belangrijkste is waar je de definitie aan linkt: Geld/potentieel of actuele snelheid? Ik heb er geen moeite mee als mensen McLaren nu niet meer als topteam bestempelen.
Een topteam is een topteam. AC Milan is een topclub, al winnen ze al een paar jaar niks meer. Alle sportteams overkomt dat.

Toch blijven ze top.Dat heeft te maken met geld, faciliteiten, achterban, historie, successen, knowhow, budget, het complete pakket. Een of twee slechte jaren doet daar niks aan af. Er wordt ook net gedaan of McLaren al jaren droog staat.


Wings

Die definitie kan voor een ander anders liggen. Ik denk niet dat iemand per definitie (on)gelijk heeft. Zoals ik al zei, wanneer mag je een team bestempelen als topteam en wanneer zijn ze topteam af? Vind jij Williams -bijvoorbeeld- nog een topteam? In de beleving van de topicstarter is een topteam pas een topteam als deze zich in het hoogste segment beweegt. Misschien te letterlijk genomen maar daarom zeker niet onwaar. Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie McLaren nog als topteam vanwege hun recente geschiedenis en hun potentieel maar ga je het cijfermatig en rationeel bekijken zijn ze nu even niet top. Allround wel maar actueel en prestatiegericht niet.