is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 25 juni 2019 - 13:54:18
McLaren is weer op de weg terug.

https://www.gppits.net/nieuws/mclaren_investeert_in_windtunnel/

Geen paniekvoetbal meer met Honda maar een beleid dat McLaren weer dichterbij de top brengt.
qua posities of qua rondetijden? qua positie's zag het er in Frankrijk goed uit, maar het gat met de top is nog erg groot. Met Mercedes zelfs bijna 2 seconden, met Ferrari en Red Bull zo'n 1 tot 1,5 seconden.

gloudiesaurus

Citaat van: Tuesday op 25 juni 2019 - 14:28:56
Citaat van: gloudiesaurus op 25 juni 2019 - 13:54:18
McLaren is weer op de weg terug.

https://www.gppits.net/nieuws/mclaren_investeert_in_windtunnel/

Geen paniekvoetbal meer met Honda maar een beleid dat McLaren weer dichterbij de top brengt.
qua posities of qua rondetijden? qua positie's zag het er in Frankrijk goed uit, maar het gat met de top is nog erg groot. Met Mercedes zelfs bijna 2 seconden, met Ferrari en Red Bull zo'n 1 tot 1,5 seconden.

Dat wel. Maar in de kwali zaten ze Red Bull op de hielen.
En in de race lijkt McLaren nu achter Red Bull het vierde team.
Dat is al een stap t.o.v. voorgaande jaren.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 25 juni 2019 - 14:38:19
Citaat van: Tuesday op 25 juni 2019 - 14:28:56
Citaat van: gloudiesaurus op 25 juni 2019 - 13:54:18
McLaren is weer op de weg terug.

https://www.gppits.net/nieuws/mclaren_investeert_in_windtunnel/

Geen paniekvoetbal meer met Honda maar een beleid dat McLaren weer dichterbij de top brengt.
qua posities of qua rondetijden? qua positie's zag het er in Frankrijk goed uit, maar het gat met de top is nog erg groot. Met Mercedes zelfs bijna 2 seconden, met Ferrari en Red Bull zo'n 1 tot 1,5 seconden.

Dat wel. Maar in de kwali zaten ze Red Bull op de hielen.
En in de race lijkt McLaren nu achter Red Bull het vierde team.
Dat is al een stap t.o.v. voorgaande jaren.
Renault schijnt een betere party modus te hebben dan Honda, daarom zitten ze er in kwalificatie wat dichter op. Verder verschilt het ook nogal per circuit, deze lag McLaren wat beter en andere middenmoters blijkbaar wat minder. En RBR ging hier ook beduidend minder dan op andere circuits.

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 24 juni 2019 - 22:28:29
objectiveren helpt:
Van de huidige teams die je top mocht, mag of wilt noemen kun je het aantal deelnames, het totaal aantal punten en gewonnen races enzo gemakkelijk opzoeken.
Ik heb er even over nagedacht, ik denk dat de meest opjectieve en makkelijkste manier om "topteam" te objectiveren is: het aantal gewonnen races te delen door het totaal aantal deelnames. Dus alle rijders van de teams die de race reden. "entries". Dan krijg je een objectieve topfactor. Gaan we:

1. Mercedes: 95 F1 wins delen door 406 entries = 0,234 wins per race
2. Ferrari: 235 / 2088 =  0,113
3. RBR: 59 / 546 = 0,108
4. Mclaren: 182 / 1777 = 0,102
5. Williams: 114 / 1333 = 0,086
6. Renault: 35 / 748 = 0,047
Ik vind dit een prima meetlat als basis maar ook te simplistisch. Het gaat immers niet om de vraag of McLaren historisch gezien een topteam is, maar anno nu. Met andere woorden, het maakt nogal wat uit of Ferrari de eerste 235 races van haar bestaan heeft gewonnen of de laatste 235. In jouw berekening staan beide varianten even hoog in de lijst.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

ik had het er misschien bij moeten zetten, maar het is natuurlijk zo dat een topteam over bergen en door dalen gaat. Er zijn periodes van succes en van verdriet en geploeter. Williams zit daar middenin. McLaren klimt uit het dal. Ferrari ook. Mercedes zit op z'n top. Kan nog ff duren maar het houdt een keer op. En dan zal een ander team de top pakken, of -hopelijk- twee of meer gelijkwaardige teams.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 25 juni 2019 - 20:43:25
ik had het er misschien bij moeten zetten, maar het is natuurlijk zo dat een topteam over bergen en door dalen gaat. Er zijn periodes van succes en van verdriet en geploeter. Williams zit daar middenin. McLaren klimt uit het dal. Ferrari ook. Mercedes zit op z'n top. Kan nog ff duren maar het houdt een keer op. En dan zal een ander team de top pakken, of -hopelijk- twee of meer gelijkwaardige teams.
Ja maar dan verlaat je plotseling het pad van de neutrale waardenvrije meetlat...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Wat gisteren nog als gerucht werd ontkend, is inmiddels een feit: Mclaren keert weer terug naar Mercedes - deal voor 3 jaar.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Ik had pas al een voorgevoel dat er zoiets zat aan te komen cyril abiteboul zat namelijk afgelopen weken weer hoog van de toren te blazen.  Ik vraag mij af wanneer die eens vervangen gaat worden.

Breaktest

Eigenlijk walg ik een beetje van dit bericht.
En wel hierom: drie jaar geleden klopte Red Bull ook al eens bij Mercedes aan de deur en werd toen geweigerd. De reden was duidelijk, Mercedes wilde niet het risico lopen geklopt te worden door een klantenteam. Maar naar buiten toe heette het dat de productiecapaciteit vol was.

Met het McLaren-contract heeft zij zichzelf dus alsnog ontmaskerd als een laffe, leugenachtige zich van machtspolitiek bedienende, competitie-vervalsende speler. De immer falende FIA zou dit niet over haar kant moeten laten gaan. Ooit is Schumacher al zijn punten afgenomen wegens onsportief gedrag; dit vind ik nog wel een graadje erger.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

gloudiesaurus

Citaat van: Sabai op 28 september 2019 - 11:26:17
Ik had pas al een voorgevoel dat er zoiets zat aan te komen cyril abiteboul zat namelijk afgelopen weken weer hoog van de toren te blazen.  Ik vraag mij af wanneer die eens vervangen gaat worden.

Vraag ik me ook steeds af. Roept elke enorm hard maar prestaties op de baan zijn er niet...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Breaktest op 28 september 2019 - 12:26:55
Eigenlijk walg ik een beetje van dit bericht.
En wel hierom: drie jaar geleden klopte Red Bull ook al eens bij Mercedes aan de deur en werd toen geweigerd. De reden was duidelijk, Mercedes wilde niet het risico lopen geklopt te worden door een klantenteam. Maar naar buiten toe heette het dat de productiecapaciteit vol was.

Met het McLaren-contract heeft zij zichzelf dus alsnog ontmaskerd als een laffe, leugenachtige zich van machtspolitiek bedienende, competitie-vervalsende speler. De immer falende FIA zou dit niet over haar kant moeten laten gaan. Ooit is Schumacher al zijn punten afgenomen wegens onsportief gedrag; dit vind ik nog wel een graadje erger.

Nah wellicht is er in 3 jaar wat veranderd? En misschien verliest Mercedes nog een klantenteam in 2021?

Op zich voor McLaren een goede move als Mercedes zoveel goedkoper is dan Renault...
Aan de andere kant is dit jaar met Renault de weg naar boven weer gevonden.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Citaat van: Breaktest op 28 september 2019 - 12:26:55
Eigenlijk walg ik een beetje van dit bericht.
En wel hierom: drie jaar geleden klopte Red Bull ook al eens bij Mercedes aan de deur en werd toen geweigerd. De reden was duidelijk, Mercedes wilde niet het risico lopen geklopt te worden door een klantenteam. Maar naar buiten toe heette het dat de productiecapaciteit vol was.

Met het McLaren-contract heeft zij zichzelf dus alsnog ontmaskerd als een laffe, leugenachtige zich van machtspolitiek bedienende, competitie-vervalsende speler. De immer falende FIA zou dit niet over haar kant moeten laten gaan. Ooit is Schumacher al zijn punten afgenomen wegens onsportief gedrag; dit vind ik nog wel een graadje erger.

Iets andere omstandigheden wel. Mc Laren leek toen een bedreiging te kunnen zijn. Inmiddels is te zien dat met alle personele rompslomp van de laatste jaren het ook niet zoveel ontwikkelkracht meer heeft.

Jozef

#1377
Natuurlijk weigerde Mercedes Red Bull omdat Red Bull een bedreiging vormde. Ik vind het wel opmerkelijk dat dit als competitievervalsing wordt bestempeld. Waarom zou een team de concurrentie moeten voorzien van wapens? Dat ze bij Red Bull lekker zelf een miljard vinden om motoren te ontwikkelen als ze zo graag Mercedes willen verslaan?

Bij mij riep dit verhaal een andere vraag op: hoe lang blijft Mercedes nog als team in de F1? Geen enkele constructeur blijft voor eeuwig, behalve Ferrari. 2020 wordt het elfde seizoen voor Mercedes in de huidige constellatie. In die tijd hebben ze meer gewonnen dan een normaal mens voor mogelijk acht. In 2021 komen er nieuwe regels die een nieuwe investering vereisen voor wie vooraan wil meedoen. Wat heeft Mercedes (de autobouwer, niet het F1-team op zich) hier nog bij te winnen?

Mijn gedachte was dus: weldra trekt Mercedes de stekker uit het F1-team en wordt McLaren weer tot fabrieksteam gebombardeerd.

gloudiesaurus

Citaat van: Jozef op 28 september 2019 - 12:58:16
Natuurlijk weigerde Mercedes Red Bull omdat Red Bull een bedreiging vormde. En ook omdat Red Bull een verleden heeft van het openlijk besmeuren van motorenleveranciers. Ik vind het wel opmerkelijk dat dit als competitievervalsing wordt bestempeld. Waarom zou een team de concurrentie moeten voorzien van wapens? Dat ze bij Red Bull lekker zelf een miljard vinden om motoren te ontwikkelen als ze zo graag Mercedes willen verslaan?

Bij mij riep dit verhaal een andere vraag op: hoe lang blijft Mercedes nog als team in de F1? Geen enkele constructeur blijft voor eeuwig, behalve Ferrari. 2020 wordt het elfde seizoen voor Mercedes in de huidige constellatie. In die tijd hebben ze meer gewonnen dan een normaal mens voor mogelijk acht. In 2021 komen er nieuwe regels die een nieuwe investering vereisen voor wie vooraan wil meedoen. Wat heeft Mercedes (de autobouwer, niet het F1-team op zich) hier nog bij te winnen?

Mijn gedachte was dus: weldra trekt Mercedes de stekker uit het F1-team en wordt McLaren weer tot fabrieksteam gebombardeerd.

Zou kunnen. Veel af hangen welke kant de Formule 1 op gaat... er is nog veel onduidelijkheid.
Zolang het team Mercedes niet al te veel kost (dankzij TV-inkomsten van de FOM) en succesvol is zie ik niet heel veel redenen om zich terug te trekken...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Dat klopt, als de marketinginkomsten de kosten overstijgen, dan blijft het natuurlijk een goede zaak om in de F1 te blijven.

Toch zie ik enkele tekenen aan de wand. Een akkoord over de nieuwe regels vanaf 2021 blijft intussen zo lang uit dat je je afvraagt of het er überhaupt nog wel van komt voor die tijd. Teams als Ferrari en inderdaad Mercedes blijven de boel blokkeren omdat ze baat hebben bij een status quo.

Een ander element is dat ze er bij Mercedes niet een paar miljoen voor over hadden om de GP van Duitsland in leven te houden, nota bene slechts een honderdtal kilometer van hun hoofdkwartier. Als je zelfs geen interesse hebt in een thuisrace met bijhorende PR-opportuniteiten, wat doe je dan eigenlijk nog in de F1?